De voorzitter opent de zitting op 22/01/2024 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 11 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 22 januari 2024, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 12 januari 2024, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Boris Kersemans (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) herinnerde er aan dat bij het politiereglement éénrichtingsverkeer in de Pastoor Ceulemansstraat beloofd werd om de brief die bij de bewoners werd gebust ter evaluatie en de reacties daarop nog zouden worden overgemaakt. In onze tussenkomst verwezen we ook naar de GAV ivm de blokken en vroegen wanneer dit in voege zou gaan. Onze opmerkingen ivm de overeenkomsten voor de kolonie konden uitgebreider worden weergegeven. Bij de rondvraag werd ons voorstel om een gele lijn te schilderen aan het kruispunt van het Heiseneinde om het parkeren te voorkomen niet opgenomen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 333 tweede lid;
het besluit van de gemeenteraad de dato 25 september 2023 houdende de goedkeuring van de opdrachtnota ontwikkeling voetbalvelden Hoevestraat;
de klacht van N-VA de dato 2 november 2023 mbt ontwikkeling en verkoop grond(en) in strijd met de schenkingsakte - dossier Hoevestraat;
het besluit van 21 december 2023 van de Gouverneur inzake klacht mbt ontwikkeling en verkoop grond(en) in strijd met de schenkingsakte - dossier Hoevestraat waarbij zij zich onbevoegd verklaart en verwijst naar de burgerlijke rechtbank;
raadslid Luc Holthof (N-VA) stelt dat hij zich aan het beraden is om eventueel met de omwonenden naar de rechtbank te trekken;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat het nu geen stedenbouwkundig zaak meer is maar een burgerrechtelijke zaak, een centenkwestie. De bestemming van een grond kan je niet zomaar in een schenkingsakte bepalen, dit moet via BPA's en RUP's gebeuren;
Kennis te nemen van het besluit van 21 december 2023 van de Gouverneur inzake klacht mbt ontwikkeling en verkoop grond(en) in strijd met de schenkingsakte - dossier Hoevestraat.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet in Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
het vormingsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
onderhandelingscomité van 14 december 2023
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polst naar hoe er op het onderhandelingscomité is gereageerd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er een protocol van akkoord met de vakbond werd afgesloten;
raadslid Jan De Bie (Groen) ziet 'directe chef' liever vervangen worden door 'leidinggevende' en wijst er op dat in het vormingsaanvraagformulier toch nog gewag gemaakt wordt van de verplaatsingstijd van anderhalf uur;
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
art. 1- Het vormingsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2024 zoals toegevoegd in bijlage.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen
De kaderwijziging voor het personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
De selectiecommissie wordt gevormd door
- De selectiecommissie bestaat uitsluitend deskundigen;
- Elke selectiecommissie bestaat uit ten minste 3 leden;
- Ten minste 1/3e van de leden zijn deskundigen extern aan het eigen lokaal bestuur;
- De selectiecommissie bestaat bij voorkeur uit leden van verschillend geslacht
Komen in aanmerking voor deelname aan de selectiecommissie:
- Deskundigen in de personeelsselectie
- Personen extern aan het lokaal bestuur, die daartoe wegens hun professionele activiteit en specialisatie geschikt bevonden worden;
- Personeelsleden van andere overheden, de toezichthoudende overheid uitgezonderd, en, binnen de grenzen van het toegelaten aantal interne commissieleden, personeelsleden van het eigen bestuur, met een graad die minstens van gelijke rang is als de vacante functie
onderhandelingscomité van 14 december 2023
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat zijn fractie vorig jaar al vroeg of het E-niveau nog van deze tijd was. Wat met mensen die niet slagen;
algemeen directeur Dries Couckhuyt antwoordt dat er één herkansing komt;
raadslid Luc Holthof (N-VA) merkt op dat er veel verschil zit tussen de bestaande bezetting en de gewenste bezetting;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wees op de talrijke verlofstelsels en het feit dat een aantal functies uitdovend is;
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
art. 1- Het personeelskader gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2024 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- De aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor technisch assistent (D1-D3) gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen, zoals toegevoegd in bijlage.
art. 3- De functieomschrijving en evaluatiecriteria voor de generieke functie technisch assistent (D1-D3) gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen, zoals toegevoegd in bijlage.
art. 4- De aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, functieomschrijving en evaluatiecriteria voor coördinator strijkatelier (D4-D5) gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2024 zoals toegevoegd in bijlage
art. 5- De samenstelling van de selectiecommissie te wijzigen voor alle functies binnen het personeelskader van het lokaal bestuur Merksplas conform hoofdstuk III. art. 15 van de rechtspositieregeling als volgt:
De selectiecommissie wordt gevormd door
- De selectiecommissie bestaat uitsluitend deskundigen;
- Elke selectiecommissie bestaat uit ten minste 3 leden;
- Ten minste 1/3e van de leden zijn deskundigen extern aan het eigen lokaal bestuur;
- De selectiecommissie bestaat bij voorkeur uit leden van verschillend geslacht
Komen in aanmerking voor deelname aan de selectiecommissie:
- Deskundigen in de personeelsselectie
- Personen extern aan het lokaal bestuur, die daartoe wegens hun professionele activiteit en specialisatie geschikt bevonden worden;
- Personeelsleden van andere overheden, de toezichthoudende overheid uitgezonderd, en, binnen de grenzen van het toegelaten aantal interne commissieleden, personeelsleden van het eigen bestuur, met een graad die minstens van gelijke rang is als de vacante functie.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen
het wijzigingsbesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2023 op het rechtspositiebesluit van 20 januari 2023 (invoering recht op onbetaald verlof om dwingende redenen en een recht op vijf dagen onbetaald zorgverlof voor statutaire medewerkers)
de wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen m.b.t. de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid.
Het lokaal bestuur Merksplas wil de functies op E-niveau opwaarderen van technisch beambte (o.m. schoonmaak, groendienst, klusjesman, maaltijdbedeling, strijkatleier, thuishulp dienstencheques ...) naar het niveau van technisch assistent op D-niveau
Het lokaal bestuur Merksplas wil de functie van coördinator strijkatelier opwaarderen van niveau D1-D3 naar D4-D5
Het lokaal bestuur Merksplas wil de bevorderingsvoorwaarden aanpassen zodat ook personeelsleden die niet een volledige aanwervingsprocedure doorlopen hebben, kunnen bevorderen mits te voldoen aan een aantal voorwaarden.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. arbeidsongeschiktheid ingeval van jaarlijkse vakantie aanpassen aan de actuele wetgeving
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. onbetaald verlof om dwingende reden/onbetaald zorgverlof aanpassen aan de actuele wetgeving (ook van toepassing voor statutaire personeelsleden)
raadslid Jan De Bie (Groen) betreurt het dat er nog geen fietsleasing is opgenomen zoals zijn fractie destijds had voorgesteld;
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
Art. 1: de wijzigingen in de rechtspositieregeling, zoals toegevoegd in bijlage, worden goedgekeurd.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet in Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico’s op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2024 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
De gemeente Merksplas wil de lokale economie ondersteunen en impulsen geven door het promoten, schenken en verkopen van een digitale geschenkbon. Deze bon krijgt de naam ‘Spetsersbon’ en is een geldig betaalmiddel bij deelnemende handelaren. In het verleden werd de Spetsersbon ingericht door Unizo Merksplas. Deelnemende handelaren moesten lid worden van Unizo en een vergoeding betalen om de Spetsersbon te kunnen aanvaarden. Het gemeentebestuur wil daarvan afstappen.
In de toekomst zal de Spetsersbon een initiatief worden van het lokaal bestuur Merksplas en volledig gratis zijn voor deelnemende handelaren. Het bestuur wenst de gemeentelijke cadeaucheque eveneens in een digitaal jasje te steken. Hierdoor kan de gemeentelijke cadeaucheque niet alleen aan de infobalie bij het gemeentehuis, maar ook online aangekocht worden;
Om dit te realiseren gaat het bestuur een samenwerking aan met een externe partner m.n. Kivalo, die instaat voor de exploitatie van het cadeaubonsysteem;
Er dient voorzien te worden in een reglement mbt de werking van de digitale spetsersbon;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar de samenwerking met KIVALO waarbij volgens hun website transactiekosten worden aangerekend en daar bovenop blijkbaar nog de aanrekeningen komen van de betaalprovider Molly. Wat is de kostprijs voor de gemeente? Voor de handelaars?;
burgemeester Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de procedure voor overheidsopdrachten en stelt dat KIVALO als voordeligste naar voor is gekomen. Er wordt gewerkt tegen een globale prijs, maar het juiste bedrag ken ik niet van buiten en zal ik nog laten meedelen. De handelaars kunnen kosteloos een app van KIVALO gebruiken;
raadslid Jan De Bie (Groen) wees er op dat er nergens in de collegeverslagen iets genotuleerd werd over KIVALO en de digitale spetsersbons;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polste hoe de handelaars op de hoogte zouden worden gebracht;
burgemeester Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente en UNIZO de communicatie zullen voeren. Er komt nog een artikel in de nieuwsbrief;
- de communicatieambtenaar;
- de stafmedewerker beleidsondersteuning;
- de onthaalmedewerker van de gemeente;
De gemeenteraad keurt het reglement van de digitale spetsersbon goed.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
UiTPAS
De UiTPAS is een Vlaams spaar- en voordelenprogramma dat vrijetijdsparticipatie wil stimuleren. Dat gebeurt via een puntenspaarsysteem: per deelname aan een UiTPASactiviteit ontvangt elke pashouder één punt. Die punten worden verzameld op het profiel van de pashouder en kan hij omwisselen voor voordelen.
Specifiek aan UiTPAS is de extra aandacht voor mensen in armoede. zij krijgen namelijk bovenop de spaar- en ruilkansen eveneens een structurele korting op het vrijetijdsaanbod dat het UiTPASlabel draagt. Hiervoor is het solidariteitsprincipe in het leven geroepen dat een verdeling van 20-40-40 vooropstelt. Dit wil zeggen dat de klant die recht heeft op kansentarief zelf 20% betaalt, de gemeente 40% betaalt en de aanbieder van de vrijetijdsactiviteit 40% derft.
Het gebruik van de UiTPAS kent vele voordelen voor de gemeente. Zo geeft het onder andere inzicht in de participatie van onze inwoners, kan het een instrument voor rapportering zijn, stimuleert het intergemeentelijke samenwerking, is het een herkenbaar label voor vrijetijd(sbeleving) en is het een niet-stigmatiserende kortingskaart voor mensen in armoede.
UiTPAS Kempen
De gemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar vormden in april 2016 de UiTPASregio Kempen. De naam UiTPAS Kempen werd bewust gekozen om uitbreiding van het samenwerkingsverband mogelijk te maken. deze vier gemeenten en Cultuurnet Vlaanderen (nu Publiq vzw) sloten toen de Basisovereenkomst af.
In 2018 trad Ravels toe tot UiTPAS Kempen en in 2020 deden Lille en Hoogstraten hetzelfde.
In 2022 traden de gemeente Merksplas en de gemeenten verbonden aan de projectvereniging Stuifzand (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) en projectvereniging Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) toe en werden Basisovereenkomst en Algemene voorwaarden geüpdatet en goedgekeurd door de betrokken gemeenteraden en projectvereniging.
In 2023 trad Kasterlee toe tot de UiTPAS Kempen regio.
Verdere argumentatie :
Het gebruik van het UiTPAS systeem en de UiTPAS regeling bij lidgelden biedt voordelen :
* de UiTPAS zorgt voor een grotendeels automatische berekening en afhandeling van de tussenkomsten, dit is duidelijk en laagdrempelig voor de verenigingen
* het wordt mogelijk voor verenigingen om een UiTPAS-kansentarief toe te kennen aan leden die niet in de eigen gemeente gedomicilieerd zijn
*door deze bijkomende tussenkomst te voorzien, wordt de impact voor de erkende verenigingen beperkt.
Omwille van de enorme uitbreiding is het een grote meerwaarde om met alle betrokken gemeenten en projectverenigingen dezelfde geactualiseerde basisovereenkomst goed te keuren.
raadslid Jef Schoofs (Groen) informeert of er al zicht is op het gebruik van de UiTPAS;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat er eerst nog een vergadering komt voor de sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Deze werking zou pas in juli van start gaan;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar merkt op dat de UiTPAS voor gemeentelijke activiteiten reeds in voege is gegaan;
De gemeenteraad keurt het Addendum algemene voorwaarden- bijkomende tussenkomst gemeente Merksplas voor lidgelden erkende Merksplasse verenigingen goed, net zoals de geactualiseerde Basisovereenkomst tussen Publiq en de lokale kaartsysteembeheerders voor UiTPAS Kempen en de daarbij horende Algemene Voorwaarden.
Deze geactualiseerde overeenkomst vervangt de eerder goedgekeurde overeenkomst gekoppeld aan de toetreding van de gemeente Merksplas en de gemeenten verbonden aan de projectvereniging Stuifzand (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) en de projectvereniging Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen, Kasterlee en Vorselaar).
artikel 173, van de Grondwet;
artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen;
de gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
de gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten;
het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente brengt een administratieve last en bijhorende kost met zich mee;
de gemeente Merksplas wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen;
wijzigingen aan de toetredingsovereenkomst:
Doorheen de volledige tekst werden de woorden “lokaal bestuur” vervangen door “de gemeente” dit omdat in principe de OCMW’s ook behoren tot lokale besturen en deze vallen buiten de scope van de overeenkomst. Om verwarring te vermijden werd dit dus aangepast naar “de gemeente”.
De datum van het decreet werd ingevuld, dit is 22 december 2023.
Verder werden ook nog een aantal kleine foutjes aangepast;
de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
raadslid Luc Holthof (N-VA) polst wat artikel 6 van het Decreet Vastgoed Informatie Platform inhoudt;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Merksplas een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
50 EURO |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Merskplas en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Merksplas wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Merksplas en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Merksplas via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, in het bijzonder artikel 4.2.15 tot en met 4.2.18 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, in het bijzonder:
Decreet houdende de gemeentewegen dd. 01/09/2019, in het bijzonder:
Aanleiding en context
Op 12 juni 2023 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend (dossiernr. OMV/2023/01004) voor het verkavelen van een gebied in 32 kavels bestemd voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg.
Aanvrager: |
Matexi Projects nv |
Onderwerp: |
Het verkavelen van een gebied in 32 kavels bestemd voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg |
De aanvraag omvat: |
Verkavelen van 32 kavels voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg |
Dossiernummer: |
OMV/2023/01004 |
Adres: |
J. Mertensstraat ZN, Pastoor Ceulemansstraat ZN en Schuttershofstraat Zn |
Bevoegde overheid: |
College van burgemeester en schepenen |
Procedure: |
Gewone procedure |
Bestaande toestand:
Het goed waarop de aanvraag betrekking heeft, situeert zich ten noordwesten van de dorpskern van Merksplas, op ca. 400 m vogelvlucht van het centrum van de kern. Het betreft een perceel waarop zich 1 vrijstaande eengezinswoning en een bijgebouw bevinden, gericht op de Pastoor Ceulemansstraat. Verder bevindt zich op het goed een elektriciteitscabine.
Het goed grenst in het noorden aan de Pastoor Ceulemansstraat en in het westen aan de Jaak Mertenstraat. In het zuiden grenst het goed aan de bestaande voetweg nr. 51 met een breedte van 1,00 m.
In de gemeenteraadszitting van 19 december 2023 werd de proefopstelling – Pastoor Ceulemansstraat éénrichting- bevestigd. De Pastoor Ceulemansstraat is met andere woorden een gemeenteweg met éénrichtingsverkeer van J. Mertensstraat richting Pastorijstraat. Heden bestaat de Ceulemansstraat uit een rijweg in asfalt met aan beide zijden van de straat een voetpad. Ter hoogte van de projectzone ligt geen voetpad.
De Jaak Mertensstraat bestaat uit een asfaltverharding met aan beide zijden een overwegend vrijliggend fietspad. Het fietspad is van de weg gescheiden door een haag.
Inhoud van de aanvraag:
De aanvraag betreft de sloop van de bestaande constructies, meer bepaald de vrijstaande eengezinswoning met bijgebouw en de elektriciteitscabine.
Het creëren van 32 kavels voor woningbouw bestaande uit:
- 2 halfopen woningen langsheen de Jaak Mertensstraat.
- 2 vrijstaaande woningen langsheen de Pastoor Ceulemansstraat.
- 12 woningen gelegen langsheen het nieuwe openbaar domein, rug-aan-rug gekoppeld met de percelen gelegen langsheen de Schuttershofstraat bestaande uit twee bouwlagen en een zadeldak waarvan de nok parallel loopt met het nieuwe openbaar domein.
- 9 woningen gelegen langsheen het nieuwe openbaar domein, haaks op de Pastoor Ceulemansstraat bestaande uit twee bouwlagen en een zadeldak waarvan de nok loodrecht staat op het nieuw openbaar domein.
- 7 parkwoningen gelegen langsheen het nieuwe openbaar domein, haaks op de Pastoor Ceulemansstraat bestaande uit twee bouwlagen met een plat dak.
De woningen worden geplaatst rond een collectieve groenstructuur. Deze groenstructuur bestaat enerzijds uit 2 collectieve gemeenschappelijke groene openbare ruimtes en anderzijds uit één deeltuin. De deeltuin zal geen deel uitmaken van het openbaar domein.
De wegenis bestaat uit een kam met drie tanden. De lange zijden bevindt zich in het zuiden van het project en ontsluit kavel 10 tot en met 21. De tanden lopen van noord naar zuid. De westelijke ‘tand’ ontsluit kavel 5 tot en met 9. De middelste tand ontsluit de berging van kavel 29 tot en met 32 en de voorzijde van kavel 26 tot en met 28. De oostelijke tand ontsluit kavel 22 tot en met 25 en de nieuwe hoogspanningscabine.
De bestaande voetweg nr. 51 wordt verbreed tot 2,00 m en doorgetrokken tot aan een nieuwe doorsteek naar de Schutterhofstraat. Over het onbebouwde perceel aan de Schutterhofstraat wordt een nieuwe verbinding gerealiseerd van 2,5 meter breedte voor fietsers en voetgangers.
Parkeren gebeurt achteraan in drie clusters met in totaal 61 stalplaatsen. Deze parkeerclusters maken geen deel uit van het publieke domein. Overigens werden er in het oorspronkelijke voorstel 7 publieke parkeerplaatsen voorzien langsheen de Pastoor Ceulemansstraat. Deze zijn op vraag van het gemeentebestuur, de gecoro en de vervoersraad vervangen door een doorlopend voetpad.
Procedure
Indiening aanvraag 12 juni 2023
volledig- en ontvankelijk 18 september 2023
start openbaar onderzoek 22 september 2023
einde openbaar onderzoek 21 oktober 2023
uiterste beslissingsdatum 13 februari 2024
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werd één analoog bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar heeft samengevat betrekking op onderstaande elementen:
- De bezwaarindiener is van mening dat deze locatie nabij het centrum beter een groene invulling krijgt in plaats van 32 bijkomende kavels.
- De bezwaarindiener is van mening dat men met twee maten en twee gewichten werkt.
Argumentatie
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen:
Externe adviezen
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Fluvius |
18/09/2023 |
geen advies ontvangen |
geen tijdig advies |
PIDPA Distributie leidingen |
18/09/2023 |
geen advies ontvangen |
geen tijdig advies |
Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid |
18/09/2023 |
20/12/2023 |
ongunstig |
Proximus |
18/09/2023 |
14/11/2023 |
voorwaardelijk gunstig |
Wyre |
18/09/2023 |
27/09/2023 |
voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Technische dienst |
18/09/2023 |
geen advies ontvangen |
geen tijdig advies |
Milieudienst |
18/09/2023 |
geen advies ontvangen |
geen tijdig advies |
Zaak van de wegen
De vraag ligt voor om :
- Nieuwe wegenis aan te leggen
- Bestaande voetweg te verbreden
- Nieuwe groenruimte aan te leggen
Rooilijnplan
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt met ref. dossier Geo J16110 rooilijnplan_3, door beëdigd landmeter Jan Koyen (LAN040621). Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
Inpassing in het bestaande wegennetwerk
Deze nieuw aan te leggen wegenis staat ten dienste van de ontsluiting van het nieuw te creëren loten. De verlenging past in de realisatie van de bestemming van de gronden en sluit aan bij de doelstellingen en principes van het Gemeentewegendecreet:
- Er worden geen maasverkleining voorzien voor gemotoriseerd verkeer.
- Het netwerk voor traag verkeer wordt verstrekt. De bestaande voetweg nr. 51 wordt verbreed tot 2,00 m. De bestaande voetweg wordt uitgebreid. In het zuiden wordt een nieuwe verbinding voorzien naar de Schuttershofstraat met een breedte van 2,50 m. In het noorden wordt deze verbonden met de Pastoor Ceulemansstraat via de nieuwe wegenis voor bestemmingsverkeer.
- De verkaveling met 32 loten werkt het bouwblok volledig af. Er worden geen toekomstige ontwikkelingen uitgesloten.
Technische bespreking
- De zuidelijke wegenis gelegen voor kavel 13 tot en met 18 en de middelste kam gelegen aan achterzijde van lot 29 tot en met 32 en de voorzijde van 26 tot en met 28 wordt uitgevoerd in waterpasserende betonstraatstenen 220 x 100 x 100 mm met verbrede voegen in elleboog verband. De rijweg heeft een breedte van 4,30 m. De stenen worden opgesloten met een betonnen trottoirband type I D1. De overbreedte heeft een breedte van 1,50 m en wordt uitgevoerd met grasbetontegels 300 x 100 x 100 mm met lijnmotief opgevuld met bodemsubstraat en ingezaaid met een dikte van 0,10 m. Alle details zijn weergegeven op typedwarsprofiel 4.
- De overige delen van de zuidelijke wegenis voor kavel 10 tot en met 12 en 19 tot en met 21 en de westelijke wegenis van kavel 5 tot en met 9 wordt uitgevoerd in ongewapende cementverharding afwerking dwars geborsteld met ene diepte van 0,20 m met een breedte van 2,70 m. De overbreedte met een breedte van 1,20 m wordt uitgevoerd grasbetontegels 300 x 100 x 100 mm met lijnmotief opgevuld met bodemsubstraat en ingezaaid met een dikte van 10 cm. De grasdals van de overbreedte worden opgesloten met een betonnen trottoirband type I D1. Alle details zijn weergegeven op typedwarsprofiel 5.
- De oostelijke kam gelegen voor kavel 22 tot en met 25 wordt uitgevoerd in karrensporen. De karrensporen hebben een totale breedte van 3,30 m. De rijstroken hebben een breedte van telkens 1,20 m en worden uitgevoerd in ongewapende cementbetonverharding afwerking dwars geborsteld met een dikte van 0,20 m. De tussenruimte met een breedte van 0,90 m en de overbreedte met een breedte van 1,30 m wordt uitgevoerd met grasbetontegels 300 x 100 x 100 mm met lijnmotief opgevuld met bodemsubstraat en ingezaaid met een dikte van 0,10 m. De grasdals van de overbreedte worden opgesloten met een betonnen trottoirband type I D1. Alle details zijn weergegeven op typedwarsprofiel 1 en 2.
- De verbrede voetweg en de nieuwe trage verbinding wordt uitgevoerd in ternair zand met een dikte van 0,10 m. Het ternair zand wordt ingesloten door een geprefabriceerde betonnen trottoirband type I D 4. Alle details zijn weergegeven op typedwarsprofiel 3.
De groenzones worden uitgevoerd in intensief en extensief grasland en worden tevens voorzien van een wadi voor het infiltreren van hemelwater.
Haaks op de Pastoor Ceulemansstraat worden twee parkeerplaatsen voorzien in grasdals. Deze worden voorzien van een elektrisch oplaadpunt.
De uitvoering is voorzien volgens het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, versie 4.1a.
De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. Dit verhindert niet dat een last van gratis grondafstand kan worden opgelegd (art 26 – 28 Gemeentewegendecreet). Via een last van gratis grondafstand kan het nieuwe openbaar domein worden opgenomen in het openbaar domein. Hierdoor wordt de structuur, samenhang, toegankelijkheid en veiligheid van de gemeenteweg gevrijwaard.
Bezwaar
Geen enkel punt uit het bezwaar heeft betrekking op de wegenaanleg. Het bezwaar wordt daarom niet verder besproken.
Adviezen
Dienst Integraal Waterbeleid bracht een negatief advies uit. Op 22/12/2023 heeft Dhr. Giel Simons in opdracht van Matexi per mail het gemeentebestuur op de hoogte gebracht over het feit dat ze een aangepaste projectinhoud versie wensen in te dienen na het overleg met de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen gepland op 8 januari 2024.
De plannen zullen als volgt te worden aangepast:
- Addendum B 25 Hemelwaterverordening
- Sirio berekening
- Technische aanpassingen aan de plannen.
Dit zijn hoofdzakelijk technische aanpassingen die geen invloed hebben op de verhouding publieke en private ruimten, noch op het algemeen stedenbouwkundig opzet.
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) licht de wijzigingen toe:
Oplossing hemelwater groenzone oost
Er wordt een wadi voorzien waarin de buizen uitmonden.
Oplossing groenzone ter hoogte van HS cabine
T.h.v. de te compenseren overstromingszone werd in de groenzone (tegenover de HS-cabine) een greppel voorzien met grote kolk zodat het water naar de compensatiezone in het bekken afgevoerd kan worden.
Verruimen van het infiltratiebekken in de groenzone
In de sirio berekening wordt het hergebruik niet in rekening gebracht. Het infiltratiebekken is hierdoor iets vergroot zodat overstort niet in werking treedt bij T20 bui.
Hogere ligging van RWA riolering
De RWA (regenwaterafvoer) wordt hoger geplaatst. Hierdoor liggen de buizen hoger dan de verwachte grondwaterstand zoals voorzien in de gewijzigde sirio berekening. Zo kan men blijven werken met de geperforeerde rioleringsbuizen, die ondergrondse infiltratie mogelijk maken. Dit is niet zichtbaar op de bezorgde plannen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar de nieuwe fietsdoorsteek die uitkomt op de Schuttershofstraat, een drukke gewestweg, in een flauwe bocht met beperkte zichtbaarheid waar de kinderen zouden moeten oversteken. Zo vermijd je het rond punt maar creëer je een minstens een ander knelpunt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het bestuur in elke nieuwe verkaveling een doorgang voor zwakke weggebruikers probeert te realiseren. De bestaande doorgang is te smal om te fietsen;
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan ‘Pastoor Ceulemansstraat’ met dossier Geo J16110 rooilijnplan_3’, opgemaakt door beëdigd landmeter Jan Koyen zoals toegevoegd bij projectversie 2 en wordt toegevoegd als bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorgestelde ontwerp opgemaakt door studiebureau Gowaco, Sint Gummarusstraat 7, 2520 Ranst. De raming voor de werken bedraagt 727.208,50 euro inclusief BTW.
Artikel 3
De werken zullen door de eigenaar worden toegewezen bij wijze van beperkte aanbesteding na prijsvraag en na instemming van het schepencollege met de voorgestelde aannemer.
Artikel 4
De riolerings- en wegeniswerken en de aanleg van de nutsleidingen worden uitgevoerd in opdracht en voor rekening van de verkavelaar bij volmacht GEOlandmeters BV, meet maatschappelijke zetel te 2320 Hoogstraten, Buizelstraat 22, vertegenwoordigd door Dhr. Jan Koyen, gevestigd te 2320 Hoogstraten, Jan Van Cuyckstraat A2 én MATEXI hAntwerpen nv met maatschappelijke zetel te 2018 Antwerpen, Artsen zonder grenzenstraat 31, RPR Antwerpen, hier vertegenwoordigd door Dhr. Peeters Tim.
Artikel 5
De vergunninghouder neemt onmiddellijk de nodige stappen om via een erkende financiële instelling van België, een onherroepelijke bankwaarborg te laten stellen voor de financiering van de werken, ten voordele van het gemeentebestuur. Deze bankwaarborg is gelijk aan de geraamde kostprijs van de werken (kostprijs nutsleidingen inbegrepen) + BTW, verhoogd met een marge van twintig procent (20%).
Artikel 6
Er zal een voorlopige en definitieve aanvaarding der werken plaatsvinden volgens de bepalingen van het bijzonder lastenkohier.
Het toezicht op de goede uitvoering der werken blijft voorbehouden aan de gemeente, Technische Dienst.
Artikel 7
De gemeente kan niet betrokken worden in eventuele geschillen tussen de vergunninghouder of rechthebbenden en de aannemer(s) der werken, aangaande de betaling, de uitvoeringstermijn, de werkwijzigingen of dergelijke meer. De gemeente kan evenmin betrokken worden in eventuele geschillen tussen de vergunninghouder en derden aangaande de bouwwerken.
Artikel 8
In geval van niet-naleving van de opgelegde lasten en/of niet voltooien van de bouwwerken met definitieve oplevering, kan het gemeentebestuur in de plaats treden van de vergunninghouder. Daartoe kan het gemeentebestuur de waarborg aanwenden om de voorziene werken uit te voeren.
Deze schikking schaadt geenszins het recht van het gemeentebestuur de vergunninghouder voor de bevoegde rechter te dagen, teneinde hem te dwingen te voldoen aan alle verplichtingen.
De ingebrekestelling gebeurt door een eenvoudig schrijven aan de vergunninghouder.
Artikel 9
De gemeenteraad beslist dat het ‘openbaar domein’ met een oppervlakte van 3756 m², zoals weergegeven op het rooilijnplan, met dossier Geo J16110 rooilijnplan_3’, opgemaakt door beëdigd landmeter Jan Koyen, gratis, vrij en onbelast overgedragen wordt naar het openbaar domein van de gemeente Merksplas binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering. Een volledig dossier van kosteloze grondafstand bestaat uit: notariële ontwerpakte, opmetingsplan met aanduiding van de over te dragen grond, een bodemattest en een hypothecaire staat. Het dossier moet uiterlijk zes maanden na de definitieve oplevering van de werken worden bezorgd aan de gemeente (omgeving@merksplas.be).
Artikel 10
Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.
Artikel 11
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV-2023-01004 m.b.t. het realiseren van een verkaveling met 32 loten voor woningbouw met bijhorende wegenis, met als kadastrale omschrijving (afdeling 1 sectie I nrs. 397N, 397G, 459B, 468Y, 468D2, 468F2, 468G2, 472G3 en 472H3) definitief niet wordt verleend, met name, wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten;
de kapel en de grote boerderij met grond te Merksplas-Kolonie zijn eigendom van de gemeente Merksplas ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de goedkeuring van de ‘leidraad open oproep kandidaturen uitbating voor negen jaar brasserie met bezoekerscentrum (woonstalhuis zuid) en fietsservicepunt met conciërgewoning (paardenstal zuid) en gastenkamers (paardenstal noord) van de grote boerderij op Merksplas Kolonie';
het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2019 tot toewijzing van de concessie voor de uitbating van 6 jaar voor de brasserie met bezoekerscentrum (woonstalhuis zuid) en fietsservicepunt met conciërgewoning (paardenstal zuid) en gastenkamers (paardenstal noord) van de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie aan BEAN.be;
het besluit van de gemeenteraad van 17 juni 2019 houdende de bekrachtiging van de concessieovereenkomst met betrekking tot Woonstalhuis zuid (brasserie met bezoekerscentrum), Paardenstal zuid (fietsservicepunt met conciërgewoning) en paardenstal noord (gastenkamers) van de Grote Boerderij Merksplas – Kolonie tussen de gemeente Merksplas en bvba BEAN.be, Brugweg 1, 2440 Geel;
het besluit van de gemeenteraad van 15 juni 2020 houdende de goedkeuring van het aanbestedingsdossier cascorestauratie fase 5 en fase 6 (woonstalhuis noord en koeienstallen);
het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2020 houdende goedkeuring van het addendum bij de concessieovereenkomst woonstalhuis zuid (brasserie met bezoekerscentrum), paardenstal zuid (fietsservicepunt en conciërgewoning) en paardenstal noord (gastenkamers) van de Grote Boerderij Merksplas – Kolonie;
het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2020 houdende goedkeuring leidraad open oproep kandidaturen concessie 25 jaar onder voorwaarden exploitatie hotel grote boerderij Merksplas Kolonie;
het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 11 mei 2021 houdende de toewijzing van de concessie van 25 jaar onder voorwaarden voor de exploitatie van het hotel in de grote boerderij op Merksplas Kolonie aan Rofile.be, thans zijnde BEAN.be;
het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 houdende goedkeuring concessieovereenkomst met addendum voor afrekening nutsvoorzieningen ten gevolge van de open kandidaturen concessie 25 jaar onder voorwaarden exploitatie hotel grote boerderij Merksplas Kolonie;
het feit dat de koeienstal zuid het voorwerp zal uitmaken van een aparte concessieovereenkomst met gevangenismuseum VZW en bijgevolg uit deze concessieovereenkomst wordt gelicht;
de naamswijziging die bean.be eind 2023 heeft doorgevoerd naar Colonie7 BV;
de voorliggende concessieovereenkomst en addendum voor de afrekening van de nutsvoorzieningen met Colonie7 BV voor het woonstalhuis noord en zuid, de paardenstallen noord en zuid en de koeienstal noord van de grote boerderij op Merksplas Kolonie;
De gemeente kan of wenst deze site niet zelf te exploiteren en heeft een privé-partner aangezocht om de site van de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie middels een concessieovereenkomst met lasten uit te baten;
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 10 mei 2019 werd de concessie voor de uitbating van 6 jaar voor de brasserie met bezoekerscentrum (woonstalhuis zuid) en fietsservicepunt met conciërgewoning (paardenstal zuid) en gastenkamers (paardenstal noord) van de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie toegewezen aan BEAN.be;
Bij gemeenteraadsbesluit van 17 juni 2019 werd deze concessieovereenkomst bekrachtigd;
Deze concessieovereenkomst werd aangegaan voor een termijn van 6 jaar, doch voorziet in een bijkomende verlenging van 9 jaar.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 werd het addendum bij de concessieovereenkomst woonstalhuis zuid (brasserie met bezoekerscentrum), paardenstal zuid (fietsservicepunt en conciërgewoning) en paardenstal noord (gastenkamers) van de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie onderschreven, waarmee de concessie van de paardenstal noord uit de overeenkomst werd gehaald en de concessie van koeienstal zuid aan de overeenkomst werd toegevoegd.
De termijn van de concessieovereenkomst werd bij dit addendum verlengd tot 15 jaar.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 11 mei 2021 werd de concessie voor de uitbating van het hotel in de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie toegewezen aan Rofile.be, thans zijnde BEAN.be;
Bij besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 werd deze concessieovereenkomst voor 25 jaar van het woonstalhuis noord, de koeienstal noord en de paardenstal noord goedgekeurd, samen met het addendum voor de afrekening van de nutsvoorzieningen.
Het woonstalhuis zuid werd gerestaureerd tot brasserie met bezoekerscentrum en de paardenstal zuid tot fietsservicepunt met conciërgewoning.
De paardenstal noord werd gerestaureerd tot hotel met 6 kamers.
Het woonstalhuis noord en de koeienstal noord worden gerestaureerd en herbestemd tot hotel met bijkomende kamers.
De koeienstal zuid wordt gerestaureerd en herbestemd tot onderkomen voor Gevangenismuseum VZW;
Omwille van de verwevenheid van de functies op de site van de Grote Boerderij is het aangewezen om de concessie voor de uitbating van het woonstalhuis zuid (brasserie met bezoekerscentrum), paardenstal zuid (ontvangstruimte en conciërgewoning) te verlengen en de duur van de concessieovereenkomst van woonstalhuis noord (gastenkamers), koeienstal noord (gastenkamers) en paardenstal noord (gastenkamers) te verminderen zodat die twee termijnen samenvloeien, zijnde 20 jaar na oplevering hotel;
De termijngelijkstelling is noodzakelijk, gelet op de functies van de grote boerderij, die één geheel vormen;
De termijngelijkstelling geeft de concessiehouder eveneens zekerheid;
Er wordt in een nieuwe concessieovereenkomst voorzien met een looptijd van 20 jaar na oplevering hotel voor het woonstalhuis noord en zuid, de paardenstallen noord en zuid en de koeienstal noord van de grote boerderij op Merksplas Kolonie, ter vervanging van de huidige concessieovereenkomsten;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt zich af als de juiste bedragen opgenomen werden bij de concessievergoeding;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat de paardenstal noord wordt gewisseld van brasserie naar hotel tegen een hoger tarief en dat ook de koeienstal zuid uit de concessie wordt gelicht;
raadslid Jan De Bie (Groen) informeert of er gebruik zal worden gemaakt van ondergrondse afvalopslag;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit zo is en dat de opslag / koeling zo veel mogelijk in de gebouwen zelf zou moeten ondergebracht worden;
raadslid Jan De Bie (Groen) betreurt dat er geen bepalingen zijn opgenomen naar gebruik van fair trade producten;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wil zich niet te veel bemoeien met de exploitatie van de zaak;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt of de conciërgewoning bewoond is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de conciërgewoning momenteel als bureauruimte wordt benut;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waarom de termijn op 20 jaar werd gebracht;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat dit het midden houdt tussen de oorspronkelijke termijn van de brasserie en die van het hotel;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) informeert naar het fietsservicepunt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er eerder gemikt zal worden op fietsenverhuur via de lokale fietsenhandelaars;
De voorliggende concessieovereenkomst voor 20 jaar van het woonstalhuis noord en zuid, de koeienstal noord en de paardenstallen onder voorwaarden voor exploitatie brasserie en hotel grote boerderij Merksplas Kolonie met addendum voor afrekening nutsvoorzieningen af te sluiten met Colonie7 BV, met maatschappelijke zetel Kapelstraat 10, 2330 Merksplas vertegenwoordigd door Bert Josten, zaakvoerder, Aardseweg 136, 2440 Geel goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze namens de gemeente te onderschrijven.
De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, hierna verder afgekort als “DLB”.
Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties, BS 27 juni 2019, en meer in het bijzonder “Hoofdstuk VII-samenwerking” (art. 41 juncto art. 4, §4 juncto art. 34), hierna verder “KB Noodplanning”.
Artikel 41 KB Noodplanning dat voor de bevoegde overheden de mogelijkheid biedt om samen te werken, zowel op vlak van de noodplanning als voor het beheer van noodsituaties; dat de gemeente gebruik wil maken van deze mogelijkheid tot samenwerking.
Op 7 september 2020 besliste de gemeenteraad om samen met de deelnemende gemeenten (Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Ravels, Rijkevorsel en Vosselaar), een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid op te richten onder de vorm van een Interlokale Vereniging, genaamd Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen en keurde de oprichtingsovereenkomst, die de statuten omvat goed.
Na het ontslag van een coördinator noodplanning zijn de werkwijze, de personeelsinzet en de organisatie van de ILV Noodplanning Noorderkempen geëvalueerd en is voorgesteld om naar één werkgever voor beide coördinatoren te gaan en de gemeente Ravels aan te stellen als beherende gemeente.
Het beheerscomité van de ILV Noodplanning Noorderkempen in zitting van 10 november 2023, is akkoord gegaan om aldus aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten een aanpassing van de statuten ter goedkeuring voor te leggen.
Door de wijziging van de statuten van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen wordt de gemeente Ravels als beherende gemeente aangeduid.
De gemeente Ravels zal in haar hoedanigheid van beherende gemeente voorzien in de inzet van personeel ten behoeve van de deelnemende gemeenten ter verwezenlijking van het doel van de Interlokale Vereniging;
De aanpassing van de statuten van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen wordt goedgekeurd.
het decreet lokale besturen van 22 december 2017;
Omschrijving van het probleem:
Er staan heel vaak verschillende auto’s geparkeerd rond het Spetsersbeeldje. Dat zorgt vaak voor een onveilige situaties. Auto’s hebben minder ruimte om van de parkeerplaats te rijden, voor mensen met een beperking vormt dit een extra obstakel , naast de verlichtingspaal en de hekjes, om daar te kunnen draaien en om dan vooruit de baan terug op te kunnen rijden.
We hebben dit probleem al meerdere malen onder de aandacht gebracht, maar de situatie is nog niet verder aangepakt.
In de omgeving is er heel wat parkeergelegenheid waar men wel veilig kan parkeren.
We stellen dan ook voor om een parkeerverbod op te leggen rond het Spetsersbeeldje.
stelt voor:
Art 1: er komt een parkeerverbod rond het Spetsersbeeldje
Art 2: er komt de nodige communicatie hierover in de nieuwsbrief, op de website, op de facebookpagina van de gemeente,…
De onveilige situatie dat er ontstaat door het parkeren van de auto rond het Speterserbeeldje
Er voldoende parkeergelegenheid is in de omgeving
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat bij de groenaanleg er een compromis is gemaakt tussen het aantal parkeerplaatsen. Voorlopig wensen we niets te wijzigen aan de toestand. Er is nood aan parkeerplaatsen in het dorp. Ook de ceremoniewagens moeten langs daar kunnen aanrijden;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) wijst op het feit dat in het oorspronkelijk ontwerp groen was voorzien op de markt en dat je nu om de parkeerplaats te bereiken met de wagen over een zebrapad moet rijden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bevestigt dat in het oorspronkelijk plan de markt vóór het gemeenschapscentrum autovrij was voorzien maar dat verenigingen als OKRA erop aandrongen om meer parkeerplaatsen te creëren bij het gemeenschapscentrum;
raadslid Jef Schoofs (Groen) benadrukt dat zijn fractie zich bij het voorstel van N-VA aansluit;
Dit agendapunt wordt afgekeurd
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
'Ondanks er een verbod was voor het afsteken van vuurwerk met oudjaar was er in onze gemeente, onze politiezone, toch heel wat vuurwerk te zien en te horen. Hoe is hier controle op uitgeoefend ? Zijn er boetes uitgedeeld?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het opzet was om rond middernacht de ploegen verspreid op te stellen in de zone. Iets voor middernacht echter zijn twee dringende interventies binnengekomen. Eén voor Rijkevorsel en één voor het uiterste noorden van het grondgebied. Dat betekent dat de overblijvende ploeg zich centraal opgehouden heeft in Hoogstraten. Concreet werden voor de gemeente Merksplas geen processen-verbaal uitgeschreven. Binnen de zone werd één Gas-pv opgesteld. Daarnaast werd ook een hoeveelheid vuurwerk bestuurlijk in beslag genomen. Het is niet realistisch een verbod te handhaven, maar we bekijken een eventuele andere politionele aanpak met onze gerechtelijke en bestuurlijke overheid.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
'We kunnen lezen in de sociale media dat er een wekelijkse markt gaat komen vanaf 1 februari op de Kolonie. Hoe is deze markt ontstaan en is er een samenwerking met de gemeente?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er inderdaad wekelijks op donderdag een markt komt op de kolonie aan de kapelstraat voorbij de op- en afrit van de parking. Een zevental kramen die langs ene kant van de weg opgesteld staan. Deze markt is een organisatie van Colonie 7. Als gemeente zijn we enkel betrokken voor de politieverordening.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) stelt dat de mensen het spijtig vinden dat de markt zo ver buiten het dorp is;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) verwijst naar het voldoende basisaanbod in het centrum en wil de plaatselijke handelaars niet beconcurreren. Uit een bevraging van de middenstand in het verre verleden bleek geen interesse voor een wekelijkse markt;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
'We blijven geregeld vragen krijgen over het parkeren op het fiets- en voetpad in het dorp. Deze vragen zijn hier al vaker besproken en nadien zijn er bv de plooibare flapjes geplaatst op verschillende plaatsen in het dorp. Men ging eerst sensibiliseren wanneer men fout parkeert, nadien ging men verbaliseren. Kan u ons vertellen wat hiervan de stand van zaken is. Hoe vaak is hier al een controle geweest van de politie en op welke tijdstippen? Zijn er al boetes uitgedeeld? Hebben de plooibare flapjes voldoende effect?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er de laatste 2 maanden op zeer regelmatige basis, om niet te zeggen dagelijks, controles werden uitgevoerd op dit thema. Dit zijn zowel gerichte controles als toezicht tijdens de reguliere werking. Overdag gebeurt dit door de wijkagenten, de verkeersdienst en sporadisch door de interventieploegen. Tijdens de avonduren worden deze toezichten voornamelijk uitgevoerd door de interventieploegen en de verkeersdienst. Er werden meer dan 25 Pv's opgesteld, waaraan boetes tussen 58 en 186 euro gekoppeld zijn. Er werden 2 voertuigen getakeld.
De voorzitter sluit de zitting op 22/01/2024 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter