De voorzitter opent de zitting op 27/01/2025 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 11 belangstellenden plaatsgenomen.
Een afschrift van de notulen van de gemeenteraad, de agenda en bijlagen werden digitaal overgemaakt op vrijdag 17 januari 2025.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
Raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) merkt op dat
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzonderheid artikel 235 § 3 'De gemeenteraad kan er ook voor kiezen alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur. In dat geval is paragraaf 2, eerste lid, niet van toepassing en mogen er geen presentiegelden worden toegekend voor de vergaderingen van de raad van bestuur.'
het besluit van de gemeenteraad de dato 21 september 2009 houdende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’, vaststelling van de statuten en samenstelling van de Raad van Bestuur;
de gewijzigde verhoudingen binnen de gemeenteraad bij deze nieuwe legislatuur;
de pragmatische voordelen die een geïntegreerde gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur AGB biedt;
De gemeenteraad kiest er voor alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf 'sportcentrum 't Hofeind'.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
wet van 7 december 1998 tot organisatie geïntegreerde politiedienst;
KB van 20 december 2000 betreffende de verkiezing van de leden van de politieraad;
besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente;
het PV van de verkiezing van de politieraadsleden in gemeenteraad van 2 december 2024;
het besluit van de Deputatie van 19 december 2024 houdende geldigverklaring van de verkiezing van de leden van de politieraad door de gemeenteraad van Merksplas;
Neemt kennis van het besluit van de Deputatie van 19 december 2024 houdende geldigverklaring van de verkiezing van de leden van de politieraad door de gemeenteraad van Merksplas.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 58, §1, eerste lid, vervangen bij het decreet van 16 juli 2021, en gewijzigd bij het decreet van 17 februari 2023, en vijfde lid, vervangen bij het decreet van 16 juli 2021;
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2024 tot delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de leden van de Vlaamse Regering, artikel 2, 1°;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2024 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, artikel 4, §1, eerste lid, 1°;
Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024 legde de heer Frank Wilrycx, tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Merksplas op 2
december 2024 de eed af als aangewezen-burgemeester;
De Vlaamse Regering werd van deze eedaflegging in kennis gesteld op 2 december 2024 via het digitaal loket;
Het besluit van de minister van binnenland de dato 10 januari 2025 houdende de benoeming van de heer Frank Wilrycx tot burgemeester van de gemeente Merksplas;
Het PV van eedaflegging voor de Gouverneur de dato 22 januari 2025;
Neemt kennis van het besluit van de minister van binnenland de dato 10 januari 2025 houdende de benoeming van de heer Frank Wilrycx tot burgemeester van de gemeente Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus waarvan luidens de artikelen 40 en 71 elke gemeenteraad van een politiezone de dotatie dient te stemmen die aan het lokaal politiekorps wordt toegekend;
het budget 2025 van de lokale politie Noorderkempen voorziet in een toelage vanwege de gemeente Merksplas voor een bedrag van 817.063 euro in het exploitatiebudget en 61.731 euro in het investeringsbudget;
- de Provinciegouverneur p/a Federale Directie, Dienst toezicht lokale politie, Italiëlei 4 bus 16, 2000 Antwerpen
- Lokale Politie Noorderkempen, Vrijheid 13-17, 2320 Hoogstraten
- de financieel directeur
Goed te keuren dat de gemeente Merksplas tussenkomt in het budget 2025 van de lokale politie Noorderkempen voor een bedrag van 817.063 euro in het exploitatiebudget en 61.731 euro in het investeringsbudget.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones bepaalt dat de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Kasterlee, Lille, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar deel uitmaken van de HVZ Taxandria;
de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid o.a. aangaande de organisatie van de financiering van de hulpverleningszones;
het besluit van de gemeenteraad van 17 november 2014 houden de goedkeuring van de verdeelsleutel voor de financiering van de Hulpverleningszone Taxandria;
de zoneraad van de Hulpverleningszone Taxandria heeft het budget 2025 voor de brandweerzone goedgekeurd;
Het budget 2025 van de hulpverleningszone Taxandria voorziet in een toelage vanwege de gemeente Merksplas voor een bedrag van € 663.578,- in het exploitatiebudget en een bedrag van € 130.698,- in het investeringsbudget;
- de Provinciegouverneur p/a Federale Directie, Italiëlei 4 bus 16, 2000 Antwerpen
- Hulpverleningszone Taxandria, Parklaan 12, 2300 Turnhout
- de financieel directeur
Goed te keuren dat de gemeente Merksplas een toelage voor 2025 geeft aan de hulpverleningszone Taxandria voor een bedrag van € 663.578,- in het exploitatiebudget en een bedrag van € 130.698,- in het investeringsbudget.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen;
de wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen m.b.t. de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid;
Het ministerieel besluit van 11 januari 2024 tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 januari 2024 wijzigt de modaliteiten nieuwe ontslagregeling statutairen en deeltijdse herneming na ziekte voor statutairen;
Opheffing BVR RPR 7 december 2007 en 12 november 2010. Dit betreft de bepalingen over de proeftijd bij statutaire aanwervingen, de negatieve evaluatie bij ontslag wegens beroepsongeschiktheid, de herplaatsing na ongunstige evaluatie of wegens ambtsopheffing, de uitstroom van statutaire personeelsleden en de disponibiliteit wegens ambtsopheffing;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 wijzigt het besluit rechtspositieregeling van 20 januari 2023 betreffende omstandigheidsverlof in het geval van een zwangerschapsverlies;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2023 wijzigt het besluit rechtspositieregeling van 20 januari 2023 betreffende het omstandigheidsverlof in langdurige pleegsituaties
De rechtspositieregeling van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitting van GR/RMW van 22 januari 2024
Het onderhandelingscomité dd. 16 december 2024
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. arbeidsongeschiktheid ingeval van jaarlijkse vakantie aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. de vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. de modaliteiten nieuwe ontslagregeling statutairen en wijziging deeltijdse herneming na ziekte voor statutairen aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. de proeftijd bij statutaire aanwervingen, de negatieve evaluatie bij ontslag wegens beroepsongeschiktheid, de herplaatsing na ongunstige evaluatie of wegens ambtsopheffing, de uitstroom van statutaire personeelsleden en de disponibiliteit wegens ambtsopheffing aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. omstandigheidsverlof in het geval van een zwangerschapsverlies aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. omstandigheidsverlof in langdurige pleegsituaties aan te passen aan de actuele wetgeving.
Raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) polst naar de aanwezigheid van externe juryleden in de selectiecommissie;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het geen verplichting meer is maar een mogelijkheid waar nog altijd zal van gebruik gemaakt worden om over de nodige deskundigheid te beschikken;
- personeelsdienst Merksplas
- financieel directeur
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 1: de wijzigingen in de rechtspositieregeling, zoals toegevoegd in bijlage, worden goedgekeurd.
Art. 2: De gewijzigde rechtspositieregeling aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet In Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico's op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico's op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitting van GR/RMW van 22 januari 2024
het onderhandelingscomité dd. 16 december 2024
het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2025 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen;
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet in Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
het vormingsreglement van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitten GR/RMW 22 januari 2024
het onderhandelingscomité dd. 16 december 2024
het vormingsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas; de voorgestelde wijziging betreft:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
art. 1- Het vormingsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2025 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- het gewijzigde vormingsreglement aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
procedure re-integratiebeleid lokaal bestuur Merksplas
jaaractieplan 2024 lokaal bestuur Merksplas
het comité PBW dd. 12 november 2024
het onderhandelingscomité dd. 16 december 2024
Ter vervollediging van het aanwezigheidsbeleid is het re-integratiebeleid ontwikkeld. Het bestuur van Merksplas coördineert het samenleven van mensen binnen de gemeente vanuit een maximaal respect voor het welzijn van elk individu. Het bestuur maakt dit waar door het aanbieden van verschillende ondersteunende en adviserende diensten aan de bevolking in het kader van het algemeen belang. Hierbij streeft het bestuur ernaar om degelijk en kwalitatief werk af te leveren. Dit alles binnen het wettelijk kader en rekenschap gevend dat de middelen hiertoe beperkt zijn. Het bestuur beschouwt hierbij de medewerkers als het belangrijkste potentieel om deze maatschappelijke opdracht uit te voeren.
Het re-integratiebeleid is dan ook gericht op het versterken van het welzijn en betrokkenheid van personeelsleden. Hiertoe is door een werkgroep van het lokaal bestuur Merksplas een visie en procedure ‘re-integratiebeleid’ uitgewerkt tijdens de vijfdaagse bootcamp rond re-integratie.
Concreet streeft lokaal bestuur Merksplas ernaar om (langdurig) afwezige medewerkers te ondersteunen om terug aan de slag te gaan. Het regelmatig verbeteren en evalueren van het systeem wordt door het lokaal bestuur Merksplas als een uitdaging aanzien, een dergelijk beleid moet leven en geleefd worden binnen de organisatie.
Om dit beleid vorm te kunnen geven, is het ook belangrijk dat de leidinggevenden hiertoe de nodige opleiding krijgen. Om het re-integratiebeleid goed op te volgen is er een driemaandelijks overleg voorzien tussen de leidinggevende van de dienst en de personeelsdienst.
personeelsdienst Merksplas
Peter Verschuren, preventie-adviseur lokaal bestuur Merksplas
communicatiedienst
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 1: het re-integratiebeleid, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Decreet rechtspositie 27/03/1991
Het huidige arbeidsreglement (goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 november 2023 kent enkele wijzigingen en aanvullingen. Als basis hiervoor diende het (goedgekeurde) model-arbeidsreglement voor het basisonderwijs van OVSG.
Het arbeidsreglement voor SG De Schakel werd goedgekeurd op het OCSG;
N.a.v. veranderende regelgeving rond medicatie op school wijzigde de school het arbeidsreglement. Hierbij maakt de school ook gebruik om een aantal andere artikels te actualiseren;
voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó:
Hoofdstuk 2 Arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling
Stafmedewerker-scholengemeenschap
Art.67 In functie van de goede werking van de school kan echter op hem/haar maximum 3 dagen een beroep worden gedaan binnen de lijst van opdrachten bepaald na onderhandeling in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité. Maar een ononderbroken vakantieperiode tussen 6 juli en 15 augustus moet gegarandeerd zijn. Deze opdrachten worden billijk verdeeld tussen de personeelsleerkrachten en worden jaarlijks voor 1 december meegedeeld.
Hoofdstuk 3 Afwezigheden en verlof
Afwezigheids- en verlofstelsels
Art.87 Het college van burgemeester en schepenen kan ad hoc beslissen om aan personeelsleden een dienstvrijstelling toe te kennen. Dit wordt meegedeeld per dienstorder
Hoofdstuk 7 Functiebeschrijvingen en evaluatie
Art 101 bis Het volgen van nascholing is een recht en een plicht voor elk personeelslid. Het schoolbestuur stelt voor de school jaarlijks een professionaliseringsplan op zoals bepaald in art. 8 van het decreet van 8/5/2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs. Het volgen van professionalisering is voor elk personeelslid een kerntaak die in de functiebeschrijving wordt opgenomen. Personeelsleden kunnen ook hun eigen concrete wensen tot professionalisering kenbaar maken aan hun (eerste) evaluator.
Hoofdstuk 7bis Beoordeling aan de vooravond van TADD
Art.100 bis
§3 Indien van toepassing: is het personeelslid aangesteld in meerdere scholen van het schoolbestuur en krijgt het personeelslid tijdens eenzelfde schooljaar verschillende beoordelingen, dan gaat de negatieve beoordeling voor op de andere beoordeling(en). Is er geen negatieve beoordeling, dan gaat de beoordeling met werkpunten voor op de positieve beoordeling.
Hoofdstuk 11 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de personeelsleden
Algemeen
Art.128
§1 Alle berichten die het personeelslid aanbelangen (waaronder dienstorders en mededelingen zoals de vacantverklaringen), worden hem/haar medegedeeld via het professionele e-mailadres of interne dienstorders. Alle berichten zijn eveneens te raadplegen op het schoolsecretariaat.
Bij gebrek aan professioneel e-mailadres, geeft het personeelslid aan het schoolbestuur of de directie een persoonlijk e-mailadres door.
Het aanvaardt dit e-mailadres als één van de mogelijke communicatievormen tussen hem, het leidinggevend personeel en het schoolbestuur.
De vacantverklaring van de betrekkingen in wervingsambten in het kader van de vaste benoeming worden openbaar gemaakt door middel van de bundelvacantverklaringen die aan de personeelsleden via dienstorder bekend gemaakt wordt.
Alle personeelsleden van de scholengemeenschap worden op de hoogte gebracht van deze vacantverklaring.
§2 Het schoolbestuur en de directeur schikken zich in hun elektronische communicatie met het Ministerie van Onderwijs en Vorming naar de gebruiksvoorwaarden zoals vastgelegd in de omzendbrief PERS/2011/02 van 11 april 2011:”Gebruiksvoorwaarden van de elektronische communicatie tussen de schoolbesturen en het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS)”.
(indien van toepassing:
Zo legt het schoolbestuur voorafgaand aan de elektronische communicatie de gegevens betreffende een personeelslid ter kennisname voor aan het betrokken personeelslid via het professionele e-mailadres of via het persoonlijk e-mailadres bij gebrek aan professioneel e-mailadres).
Hoofdstuk 12 Specifieke verplichtingen
Gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen
Art.179
§1Onder communicatie- en informaticatoepassingen worden alle middelen verstaan die voor informatieverwerking of voor communicatie aangewend kunnen worden, waaronder apparatuur en programmatuur. Deze middelen omvatten zowel professionele als persoonlijke communicatie- en informaticatoepassingen. Onder professionele communicatie- en informaticatoepassingen worden alle communicatie- en informaticatoepassingen verstaan die door het schoolbestuur ter beschikking gesteld zijn.
§2 Elk personeelslid van de school ontvangt een individueel e-mailadres voor professioneel gebruik. Het personeelslid gebruikt zijn professioneel e-mailadres enkel voor professionele doeleinden. Bij gebrek aan een professioneel e-mailadres geeft het personeelslid aan het schoolbestuur of aan de directie een persoonlijk e-mailadres door.
Het personeelslid erkent e-mail als één van de mogelijke communicatievormen tussen hem, het leidinggevend personeel en het schoolbestuur. Het personeelslid controleert regelmatig de inhoud van zijn mailbox en volgt zijn e-mails binnen een redelijke termijn op.
§3 Het personeelslid kan gebruik maken van alle professionele communicatie- en
informaticatoepassingen van de school voor zover dit nodig is voor de goede uitoefening van zijn/haar taak.
Art.180
§1 Het personeelslid maakt in het algemeen van deze communicatie- en informaticatoepassingen gebruik als een normaal zorgvuldig persoon en in het bijzonder overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur.
§2 Deze richtlijnen worden vastgelegd in een ICT-policy dienstorder en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan de overtredingen
Hoofdstuk 14 Veiligheid, gezondheid en welzijn
Algemeen
Art.194
§1 Het personeelslid draagt naar best vermogen zorg voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van anderen. Daartoe moet het op de juiste wijze gebruik maken van arbeidsmiddelen en veiligheidsvoorzieningen, verwittigt het de directeur onmiddellijk van elke situatie die een gevaar kan betekenen en verleent het bijstand aan het schoolbestuur, de directeur en de gemeentelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
§2 Het personeelslid brengt de directeur onmiddellijk op de hoogte van iedere situatie waarvan het vermoedt dat deze een ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich mee brengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingssystemen. De directeur brengt onmiddellijk het schoolbestuur en de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op de hoogte.
Gezondheid
Art.200 Het personeelslid dat door het schoolbestuur als onderworpen is opgegeven, is verplicht in te gaan op het verzoek zich tot de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer te begeven en zich te onderwerpen aan de medische onderzoeken afhankelijk van de risicoanalyse.
Een personeelslid is onderworpen als uit risicoanalyse blijkt dat de risico’s verbonden aan zijn/haar werkactiviteiten medische gezondheidstoezicht door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer vereisen.
Art.202 Het personeelslid volgt de richtlijnen van het schoolbestuur:
§1 inzake het voeren van een gezondheidsbeleid op school.
§2 Inzake het toedienen van medicatie zoals beschreven in (bijlage 2)
Genotsmiddelen
Art.206 Binnen de volledige school, met inbegrip van zowel de gebouwen als de speelplaatsen en andere open ruimten is het verboden:
te roken,
alcohol te gebruiken
drugs en/of roesopwekkende middelen te gebruiken.
Het is ook verboden te roken binnen een straal van 10 meter aan de in- en uitgang van de school
Hoofdstuk 18 Toedienen medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen
Art 228
Het personeelslid dient uit eigen beweging geen medicatie toe. Bij ziekte van een leerling zal het personeelslid het schoolsecretariaat informeren. De administratieve medewerker zal in de eerste plaats een ouder of een contactpersoon trachten te bereiken. Indien dit niet lukt en afhankelijk van de hoogdringendheid, zal de administratieve medewerker of het personeelslid de huisarts van de leerling, een andere arts of eventueel de hulpdiensten contacteren.
Art 229
Indien ouders de school vragen om medicatie toe te dienen, zal de directeur nagaan of dit een eenvoudige handeling met zich meebrengt, dan wel een technische verpleegkundige handeling betreft.
§1 Elk personeelslid van de school kan op vrijwillige basis medicatie, met uitzondering van opioïden, via orale weg toedienen aan een leerling, op voorwaarde dat:
Er duidelijke afspraken gemaakt worden met de ouders én
De medicatie wegens medische redenen tijdens de schooluren toegediend moet worden én
Op de verpakking van de medicatie een etiket kleeft van de apotheker met de naam van het kind, de naam van de behandelende arts en de nodige instructies voor toediening én
Het gaat over een eenvoudige handeling.
§2
Elk personeelslid van de school kan op vrijwillige basis bepaalde technische verpleegkundige handelingen stellen, op voorwaarde dat hij/zij bekwame helper is in de zin van het K.B. van 29 februari 2024 omtrent de bekwame helper.
Elke vraag van ouders om een technische verpleegkundige handeling te stellen op school ten aanzien van hun kind zal eerst voorgelegd worden aan de directeur om in samenspraak met de bekwame helper de haalbaarheid op school te onderzoeken. Meer info is te vinden op de volgende website:
Bekwame helper | FOD Volksgezondheid (belgium.be)
Aanpassingen in Bijlage 2 n.a.v. wijzigingen in externe preventiedienst.
Leden van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk:
Mensura
Adres kabinet Turnhout
Parklaan 44
2330 Turnhout
Arbeidsarts:
Dr. Kristien Ledeganck
Kristien.ledeganck@mensure.be
Geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk Mensura:
PAPS:
Helga Helskens
Helga.helskens@mensura.be
Namen van de verantwoordelijke voor EHBO
Elly Van Houwaert
Helga verhoeven
Tinne Nuyts
het overleg met de onderwijsvakbond;
Goedkeuring te hechten aan voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, §1, 41, 1e en 2e lid en latere wijzigingen;
De gemeenteraad beschikt overeenkomstig artikel 40, §1 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de volheid van bevoegdheid;
Bepaalde bevoegdheden kunnen overeenkomstig artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bij reglement toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen;
De bevoegdheid om op te treden inzake huisnummering valt onder de volheid van bevoegdheid van de gemeenteraad. Artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 vermeldt dat bepaalde bevoegdheden kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen, bij reglement. De bevoegdheden vermeld in artikel 41, 2e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen echter niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
Een delegatie van de bevoegdheid om op te treden inzake huisnummering aan het college van burgemeester en schepenen, via een reglement, is wenselijk om het besluitvormingsproces te optimaliseren en vereenvoudigen en de continuïteit en vlotte en snelle werking van de gemeente te kunnen verzekeren. De beslissingen inzake huisnummering moet bovendien vaak binnen zeer korte termijn kunnen gebeuren;
Artikel 1:
De bevoegdheid om op te treden inzake huisnummering wordt per reglement toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen, met de mogelijkheid tot verdere delegatie aan de algemeen directeur.
Artikel 2:
Dit delegatiereglement treedt onmiddellijk na goedkeuring en bekendmaking in werking.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, §1, 41, 1e en 2e lid en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De gemeenteraad beschikt overeenkomstig artikel 40, §1 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de volheid van bevoegdheid;
Bepaalde bevoegdheden kunnen overeenkomstig artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bij reglement toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen;
Dit reglement bepaalt dat de bevoegdheid om toe te treden tot of afname van een aankoopcentrale, overeenkomstig artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 toevertrouwd wordt aan het college van burgemeester en schepenen;
Een aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is conform artikel 47 §2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. De intergemeentelijke aankoopdienst (IAD) van IOK plaatst, gunt en sluit diverse overheidsopdrachten en raamovereenkomsten op vraag van haar leden;
De plaatsingsprocedure en voorwaarden van de overheidsopdracht (in de opdrachtdocumenten) m.b.t. deze groepsaankopen of raamovereenkomsten worden door de raad van bestuur van IOK goedgekeurd, waarna de raad van bestuur van IOK deze opdrachten ook gunt en sluit. Het bestuur kan vervolgens afnemen via de aankoopcentrale waarvan men lid is;
De bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale valt onder de volheid van bevoegdheid van de gemeenteraad. Voor elke specifieke afname moet er dus een beslissing tot toetreding tot de aankoopcentrale voor die specifieke gegunde aanbesteding gebeuren door de gemeenteraad;
Artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 vermeldt dat bepaalde bevoegdheden kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen, bij reglement. De bevoegdheden vermeld in artikel 41, 2e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen echter niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd. De ‘volheid van bevoegdheid’ behoort daar niet toe, zodat deze bevoegdheid kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen;
Een delegatie van de bevoegdheid om toe te treden tot of afname van een aankoopcentrale aan het college van burgemeester en schepenen, via een reglement, is wenselijk om het besluitvormingsproces te optimaliseren en de continuïteit en vlotte werking van de gemeente te kunnen verzekeren. Het toetreden tot of afname van een aankoopcentrale moet bovendien vaak binnen zeer korte termijn kunnen gebeuren;
financiële dienst
Artikel 1:
De bevoegdheid om toe te treden tot of om af te nemen van een aankoopcentrale, ongeacht de waarde van de afname, wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2:
Dit delegatiereglement treedt onmiddellijk na goedkeuring en bekendmaking in werking.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Zowel gemeente als OCMW Merksplas zijn aandeelhouders van de woonmaatschappij de Noorderkempen die als éénwoonactor de sociale huisvesting voor de gemeenten Hoogstraten, Rijkevorsel, Arendonk, Ravels en Merksplas behartigt;
De gemeente Merksplas is eigenaar van het perceel grond, de Kern Lindendijk 58 en 60, kadastraal bekend sectie I, nummers 215/M/5/P0000 en 215/L/5/P0000, samen groot -volgens meting tien aren tachtig centiaren (10 a 80 ca) volgens opmetingsplan opgemaakt door de Heer Klaus Raeymaekers, landmeter te Beerse op tweeëntwintig oktober negentienhonderd vierennegentig. Voorgeschreven eigendom hoort de gemeente Merksplas toe om het onder grotere oppervlakte bij meerdere akten te hebben verkregen:
a) -deels om het te hebben aangekocht van de Interkommunale Ontwikkelings maatschappij voor de Kempen te Geel, zoals blijkt uit een akte verleden voor de Heer Constant Druyts, burgemeester der gemeente Merksplas, op vijftien juli negentienhonderd zeventig, overgeschreven op het eerste hypotheekkantoor te Turnhout op tweeëntwintig juli
b) -deels om het te hebben geruild met de echtgenoten Willems-Govaerts bij akte verleden bij notaris Alfons Mercelis te Merksplas op vierentwintig januari negentienhonderdzevenenzeventig,
c) -deels om het te hebben aangekocht van de erfgenamen Lodewijk Schrauwen te Merksplas bij akte verleden voor notaris Alfons Mercelis te Merksplas op twaalf september negentienhonderdtachtig;
Het OCMW heeft het erfpachtrecht dat werd verleend voor een periode van negenennegentig jaar, ingaande op een november negentienhonderdvierennegentig, om te eindigen op een en dertig oktober tweeduizenddrieënnegentig, bij akte verleden door notaris Cor Stoel op vijftien februari negentienhonderdzesennegentig;
het schattingsverslag voor de appartementsgebouwen, Kern Lindendijk 58 en 60, 2330 Merksplas, van 15 maart 2024 opgemaakt door LSG Landmeters, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel ten belope van 1.700.000,- euro;
het voorstel van de woonmaatschappij de Noorderkempen ten belope van 1.380.000,- euro;
de gemeente en het OCMW zijn bereid de appartementsgebouwen, Kern Lindendijk 58 en 60, 2330 Merksplas, af te stoten onder andere omwille van het feit dat de bovenliggende appartementen minder toegankelijk zijn voor senioren;
argumentatie om af te wijken van een openbare verkoop
De Vlaamse Codex Wonen legt elke gemeente een bindend sociaal objectief op, zijnde het aantal te verwezenlijken sociale huurwoningen tegen 2025. Het bindend sociaal objectief voor Merksplas bedraagt 50 sociale huurwoningen;
Woonmaatschappij De Noorderkempen is als éénwoonactor actief binnen de gemeente Merksplas en heeft een aantal private inhuringen (eveneens vroegere SVK-woningen) in beheer in Merksplas;
In artikel 2.57 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 wordt aangegeven wat een gemeente in een plan van aanpak moet opnemen om te kunnen aantonen dat zij voldoende inspanningen levert om het bindend sociaal objectief te bereiken;
Om het bindend sociaal objectief te kunnen realiseren zou de gemeente en het OCMW de tien woongelegenheden in de appartementsgebouwen, Kern Lindendijk 58 en 60, 2330 Merksplas, onderhands ten behoeve van het algemeen belang kunnen overdragen aan de Woonmaatschappij De Noorderkempen om ze te verhuren als sociale huisvesting;
argumentatie om af te wijken van het schattingsverslag
Bij de hervorming waarbij sociale huisvestigingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK) zich op vrijwillige basis omvormen tot Woonmaatschappijen (WM’s) zal een woonmaatschappij alle rechten van SHM’s, SVK’s en VWF op onroerende goederen die geschikt zijn voor de sociale huisvesting die binnen het werkingsgebied van die woonmaatschappij liggen, moeten overnemen. Dat is ook het geval wanneer lokale besturen hun rechten op sociale woningen aanbieden aan de woonmaatschappij;
Als de overdracht van de onroerende goederen niet kan plaatsvinden tegen vergoeding in aandelen en de partijen het niet eens geraken over de prijs voor de overdracht van de rechten, bedraagt de prijs de venale waarde van die rechten, rekening houdend met de bijzondere kenmerken van de sociale huisvestingsmaatschappijen respectievelijk woonmaatschappijen, waarop de leningen en subsidies in mindering worden gebracht;
Er dient een methodologie toegepast te worden om bij de schatting van de venale waarde rekening te houden met de bijzondere kenmerken van sociale huisvestingsmaatschappijen. Meer specifiek is de doelstelling het bepalen van een correctiefactor die toegepast kan worden op de geschatte venale marktwaarde van een woning;
We gebruiken hiervoor de globale standaarden voor waardering van het internationale RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors), waar vaak naar verwezen worden als de 'Red Book Global Standards', en meer specifiek de richtlijnen voorzien voor de waardering voor sociale huisvesting op basis van de existing use value for social housing (EUV-SH), die verschilt van een normale existing use value - market value (EUV-MV), waar we naar refereren als de sociale venale waarde en de private venale waarde. De sociale venale waarde is de venale marktwaarde voor een sociale woning waar sociale huurprijzen voor ontvangen worden. Deze marktwaarde reflecteert wel de prijs die een private investeerder voor deze huurwoning (met sociale huurinkomsten) bereid is te betalen;
Het is belangrijk te melden dat er in de wetgeving geen expliciete regels zijn voorzien om de sociale venale waarde van een sociale huurwoning te bepalen. In de memorie van toelichting bij het decreet zijn wel de elementen aangereikt die volgens de decreetgever een rol spelen bij het tot stand komen van die sociale venale waarde, en die aansluiten bij de EUV-SH-benadering;
Het basisprincipe is voor sociale en private venale waarden gelijk: men gaat de toekomstige opbrengsten en kosten verdisconteren om op die manier de huidige netto actuele waarde te berekenen, ook wel discounted cash flow (DCF) methode genoemd;
In het geval van een sociale woning zal de opbrengst dus niet de markthuurwaarde zijn, maar de sociale huur. Bovendien dient men rekening te houden met de kosten. Van de 100% markthuurwaarde wordt bij het berekenen van de private venale waarde 33% kosten afgetrokken om tot de netto-huuropbrengsten te komen. Bij de sociale huur bedraagt dit kostenpercentage 29,4% ten opzichte van de markthuurwaarde van de sociale woning, rekening houdend met een lagere kost van onroerende voorheffing in de sociale huisvesting;
De gemeente en OCMW volgen deze redenering en kunnen zich vinden in een koopsom van 1.380.000,- euro;
de woonmaatschappij de Noorderkempen, Kweekstraat 4B, 2330 Merksplas
notaris Jan Stoel, Sint-Rochusstraat 3, 2330 Merksplas
De gemeente als naakte eigenaar en het OCMW als erpachthouder keuren principieel de overdracht goed van de appartementsgebouwen, Kern Lindendijk 58 en 60, 2330 Merksplas, kadastraal bekend sectie I, nummers 215/M/5/P0000 en 215/L/5/P0000, samen groot -volgens meting tien aren tachtig centiaren (10 a 80 ca), aan de woonmaatschappij de Noorderkempen, Kweekstraat 4B, 2330 Merksplas tegen de som van 1.380.000,- euro en vragen notaris Stoel om een ontwerpakte voor te bereiden.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2003 houdende de definitieve goedkeuring motiveringsnota, bestuursplan, ondernemingsplan en statuten opdrachthoudende vereniging IOK afvalbeheer en statuten dienstverlenende vereniging IOK;
het schrijven van IOK de dato 19 september 2018 betreffende de statutenwijziging naar aanleiding van het decreet lokaal bestuur;
het schrijven van IOK de dato 16 december 2024 betreffende de uitnodiging voor de algemene vergadering van 13 februari 2025;
de agenda en de toelichtende stukken voor de algemene vergadering van 19 maart 2019:
1. Samenstelling van de raad van bestuur
a. benoeming van de raad van bestuur
b. akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
2. Varia.
de voordracht van bestuurders vanuit de conferentie van burgemeesters:
− Adriaensen Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato1 (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
art. 1- Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 13 februari 2025
1. Samenstelling van de raad van bestuur
a. benoeming van de raad van bestuur
b. akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
2. Varia.
art. 2- de heer Jef Van Accom, raadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (0477/627274 jef.vanaccom@skynet.be) aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor deze en alle volgende algemene vergaderingen van IOK deze legislatuur.
art. 3- De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergaderingen te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK op 13 februari 2025.
art. 4- De gezamelijke voordracht van bestuurders voor de raad van bestuur van IOK vanuit de conferentie van burgemeesters te bevestigen.
− Adriaensen Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato1 (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
art. 5- Voor de gemeente Merksplas wordt specifiek de heer Frank Wilrycx, burgemeester-voorzitter, Vondelweg 21, 2330 Merksplas (frank.wilrycx@merksplas.be 0495/256029) voorgedragen als lid van de raad van bestuur van IOK.
art. 6- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing en ondermeer kennisgeving hiervan te geven aan de intercommunale IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2003 houdende de definitieve goedkeuring motiveringsnota, bestuursplan, ondernemingsplan en statuten opdrachthoudende vereniging IOK afvalbeheer en statuten dienstverlenende vereniging IOK;
het schrijven van IOK Afvalbeheer de dato 19 september 2018 betreffende de statutenwijziging naar aanleiding van het decreet lokaal bestuur;
het schrijven van IOK Afvalbeheer de dato 16 december 2024 betreffende de uitnodiging voor de algemene vergadering van 13 februari 2025;
de agenda en de toelichtende stukken voor de algemene vergadering van 13 februari 2025:
1. Samenstelling van de raad van bestuur
a. benoeming van de raad van bestuur
b. akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
2. Varia.
de voordracht van bestuurders vanuit de conferentie van burgemeesters:
− Adriaensen Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato1 (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
art. 1- Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 13 februari 2025
1. Samenstelling van de raad van bestuur
a. benoeming van de raad van bestuur
b. akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
2. Varia.
art. 2- de heer Jan Quirijnen, raadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (0477/211604 janquirijnen@telenet.be) aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor deze en alle volgende algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer deze legislatuur.
art. 3- De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergaderingen te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 13 februari 2025.
art. 4- De gezamelijke voordracht van bestuurders voor de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer vanuit de conferentie van burgemeesters te bevestigen.
− Adriaensen Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato1 (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
art. 5- Voor de gemeente Merksplas wordt specifiek de heer Frank Wilrycx, burgemeester-voorzitter, Vondelweg 21, 2330 Merksplas (frank.wilrycx@merksplas.be 0495/256029) voorgedragen als lid van de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer.
art. 6- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing en ondermeer kennisgeving hiervan te geven aan de intercommunale IOK Afvalbeheer, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas maakt deel uit van de Plaatselijke Groep LEADER MarkAante Kempen+ die de ingediende projecten voor LEADER-subsidies voor het platteland beoordeelt;
de brief de dato 16 december 2024 waarbij de Plaatselijke Groep LEADER MarkAante Kempen+ de gemeente Merksplas oproept om een stemgerechtigd afgevaardigde en een adviserend afgevaardigde aan te duiden;
de Plaatselijke Groep LEADER MarkAante Kempen, tav Lotte ten Voorde, Hooibeeksedijk 1, 2440 Geel.
liselotte.tenvoorde@rurant.be
De heer Raf Verheyen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (raf.verheyen@merksplas.be 0496/685323) aan te duiden als stemgerechtigd afgevaardigde voor de gemeente Merksplas in de Plaatselijke Groep LEADER MarkAante Kempen en mevrouw Marijke Van der Moeren (marijke.vandermoeren@merksplas.be 014/639413) als ambtenaar met raadgevende stem.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Decreet van 21 oktober 1997 op het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, inzonderheid artikel 54;
het regionaal landschap heeft het stimuleren van het streekeigen karakter, de natuurrecreatie en het recreatief medegebruik, de natuureducatie, het natuurbehoud, het herstel, het behoud en de aanleg van kleine landschapselementen, en de creatie van een draagvlak voor elk van voornoemde aspecten tot doel;
deze doelstellingen zullen worden nagestreefd via concrete acties en projecten op het terrein, die worden uitgewerkt in samenwerking en overleg met de andere gebruikers van de open ruimte (natuur, landbouw, toerisme en recreatie, jacht);
de statuten van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw;
de ambitienota van RLKGN bepaalt hierbij de voornaamste krachtlijnen van de werking;
de uitnodiging om een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 25 februari 2025 aan te duiden en een lid voor de raad van bestuur voor te dragen.
0,25 euro per inwoner per jaar;
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw, Polderstraat 33, 2360 Oud-Turnhout
Artikel 1.
De agenda voor de algemene vergadering van 25 februari 2025 van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw goed te keuren
Artikel 2.
Als vertegenwoordiger van de gemeente voor de Algemene Vergadering van vzw Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete volgende persoon af te vaardigen: mevrouw Hanne Pelckmans, raadslid, Steenweg op Turnhout 218, 2330 Merksplas (hanne.pelckmans@live.be 0492/627657) met als plaatsvervanger de heer Jens Willems, raadslid, Veldenbergstraat 27, 2330 Merksplas (jenswillems.98@hotmail.com 0489/415451)
Artikel 3.
Als kandidaat voor te dragen voor de Raad van Bestuur: Raf Verheyen, schepen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (0496/685323 raf.verheyen@merksplas.be)
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid, zoals gecoördineerd op 15 juni 2018 in het 'waterwetboek';
het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op lokaal niveau;
het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
de gemeente Merksplas maakt deel uit van zowel het Maasbekken als het Netebekken;
per mail van 22 december 2024 vraagt het bekkenbestuur aan de gemeente Merksplas om zowel een vertegenwoordiger voor het Maasbekken als een vertegenwoordiger voor het Netebekken aan te duiden;
art. 1- Als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor het bekkenbestuur van het Maasbekken wordt aangeduid: Raf Verheyen, schepen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (raf.verheyen@merksplas.be 0496/685323 met als plaatsvervanger Koen Staes, raadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com 0498/667869)
art. 2- Als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor het bekkenbestuur van het Netebekken wordt aangeduid: Raf Verheyen, schepen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (raf.verheyen@merksplas.be 0496/685323 met als plaatsvervanger Koen Staes, raadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com 0498/667869)
art. 3- Afschrift wordt overgemaakt aan de vertegenwoordigers van de gemeente en aan het bekkensecretariaat: maas-sec@vlaamsewaterweg.be
art. 4- Gegevens van de vertegenwoordiger worden opgeladen: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer in Woonmaatschappij 'de Noorderkempen';
bij de start van een nieuwe legislatuur dient de gemeente (nieuwe) mandatarissen voor te dragen om te zetelen in een beheersorgaan van de woonmaatschappij.
het schrijven van Woonmaatschappij 'de Noorderkempen' de dato 15 oktober 2024 houdende uitnodiging tot voordracht van twee leden voor de raad van bestuur en van één vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad;
de toewijzingsraad heeft een beleidsmatige en een operationele opdracht inzake het toewijzen van sociale woningen binnen het werkingsgebied. De toewijzingsraad is samengesteld uit maximaal tien personen, met maximaal één afgevaardigde van de gemeente. Deze afgevaardigde is betrokken bij het lokaal sociaal beleid
of het woonbeleid van de gemeente;
Woonmaatschappij 'de Noorderkempen', Kweekstraat 4b, 2330 Merksplas
christophe.dekoninck@denoorderkempen.be
Art. 1- Als leden voor de raad van bestuur worden namens de gemeente Merksplas voorgedragen:
Art. 2- Als lid voor de toewijzingsraad wordt namens de gemeente Merksplas voorgedragen:
Art. 3- Als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen deze legislatuur wordt aangeduid:
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van Kempische Heerd NV;
de gemeente Merksplas is aandeelhouder van kredietvennootschap Kempische Heerd NV;
de oproepingsbrief van Kempische Heerd NV met de vraag een vertegenwoordiger van de gemeente aan te duiden voor de algemene vergadering van 29 april 2025 en alle volgende algemene vergaderingen van deze legislatuur;
de Kempische Heerd NV, Parklaan 113, 2300 Turnhout
de gemeentelijke vertegenwoordiger
Als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van Kempische Heerd NV en alle daaropvolgende gedurende deze legislatuur wordt aangeduid: de heer Geert De Bie, Heidestraat 48, 2330 Merksplas (0488/313586 geert_de_bie@telenet.be)
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas participeert in Erfgoed Noorderkempen;
de brief de dato 18 november 2024 van Erfgoed Noorderkempen waarbij de gemeente Merksplas uitgenodigd wordt om afgevaardigde aan te duiden als lid van de raad van bestuur en eventueel een afgevaardigde uit de oppositie aan te duiden met raadgevende stem;
Raadslid Jef Van Accom (Leefbaar) vroeg zich af naar de zin van een vertegenwoordiging in Erfgoed Noorderkempen als onroerend erfgoed zoals de woning 'Druyts' in de Leopoldstraat zomaar kan worden afgebroken terwijl het college van burgemeester en schepenen geen vergunning had afgeleverd;
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verduidelijkt dat dit pand inderdaad op de lijst van waardevolle gebouwen opgenomen was. Het college weigerde een omgevingsvergunning op het pand af te laten breken. Erfgoed Noorderkempen heeft mede argumentatie aangereikt om dit waardevolle pand te bewaren. Ondanks het feit dat de Provinciale Omgeving Vergunning Commissie het dossier negatief adviseerde heeft de Deputatie de vergunning afgeleverd. Beroep werkt niet schorsend en inmiddels is de woning reeds afgebroken;
Erfgoed Noorderkempen, Stijn Marinus, Grote Markt 1, 2300 Turnhout.
stijn.marinus@erfgoednoorderkempen.be
De gemeente Merksplas duidt mevrouw Monique Quirynen, schepen, Steenweg op Rijkevorsel 28, 2330 Merksplas (0497/463113 monique.quirynen@merksplas.be) als afgevaardigde lid van de raad van bestuur aan en duidt mevrouw Sandra Loomans, raadslid, Steenweg op Beerse 125 (0497/169458 sandraloomans1979@gmail.com) als afgevaardigde met raadgevende stem vanuit de oppositie aan.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°;
Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Kempen.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Kempen een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 januari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
vervoerregio.kempen@vlaanderen.be
Artikel 1
De schepen van mobiliteit, Raf Verheyen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (raf.verheyen@merksplas.be 0496/685323) is de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen.
Artikel 2
De mobiliteitsambtenaar, Sue Verbeek (sue.verbeek@merksplas.be 014/639431) is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Kempen. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregio Kempen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
de statuten en het huishoudelijk reglement van Interlokale Vereniging Noorderkempen;
de vraag de dato 9 januari 2025 van Interlokale Vereniging Noorderkempen om een afgevaardigde voor het beheerscomité aan te duiden voor deze legislatuur;
de vereniging Noorderkempen heeft tot doel de regionale samenwerking tussen de lokale besturen te stimuleren voor het organiseren van de regierol sociale economie in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit;
de gemeente Merksplas maakt deel uit van het Interlokale Vereniging Noorderkempen;
de vraag de dato 9 januari 2025 van Interlokale Vereniging Noorderkempen om een afgevaardigde voor het beheerscomité aan te duiden voor deze legislatuur;
Griet.Turelinckx@ilvnoorderkempen.be
De gemeente Merksplas duidt als afgevaardigde voor het beheerscomité van het Interlokale Vereniging Noorderkempen voor deze legislatuur aan: mevrouw Leen Kerremans, schepen en voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, Wijntuinstraat 25, 2330 Merksplas (leen.kerremans@merksplas.be 0486/397964 )
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
Raadslid Sandra Loomans (Visie2330) vraagt:
Naar aanleiding van verschillende vragen die wij kregen over het schenken van sterke dranken hebben we al enkele schriftelijke vragen gesteld. In de voorbije 3 jaar zijn daar geen vergunningen voor afgeleverd door het bestuur. Toch zien we bv jeugdverenigingen nu plots een aanvraag doen om dit te mogen schenken op een fuif. Hoe zit deze regelgeving nu juist in elkaar voor onze gemeente i.v.m het schenken van sterke dranken op openbare sportieve, politieke en culturele manifestaties? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar verenigingen/organisatoren van evenementen?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er sinds 2006 geen drankvergunning meer nodig is. Echter om sterke drank te schenken op evenementen is er wel een machtiging van het schepencollege nodig. Vandaar de verwarring;
Schepen Leen Kerremans (Leefbaar) geeft aan dat de jeugdverenigingen zijn ingelicht en dat de vrijetijdsdiensten via het platform Eagle Be voortaan aftoetsen of er bij een evenement sterke drank wordt geschonken en er bijgevolg een machtiging dient afgeleverd te worden;
Raadslid Tine van der Vloet (Visie2330) merkt op dat de jeneverbar op de kerstwandeling dan ook een machtiging nodig heeft;
Raadslid Sandra Loomans (Visie2330) vraagt:
Het is vanaf heden verboden te roken op sportterreinen, speelterreinen, kinderboerderijen, … en ook is het verboden om te roken binnen een perimeter van 10 meter van de in- en uitgangen van woonzorgcentra, bibliotheken, kinderdagverblijven, scholen, buitenschoolse opvang. Hoe gaat het bestuur om met deze nieuwe regelgeving rond het rookverbod? Welke maatregelen werden of worden er nog getroffen zodat iedereen mee is met die beleid?
Schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat elke plek in het dorp waar het extra rookverbod van kracht wordt is bekeken en er een plan van aanpak is opgemaakt. De nodige verbodsborden zijn ondertussen geleverd. Er zijn ook sjablonen om de rookvrije zones op de weg beter af te bakenen maar daarvoor is het nog wachten op beter weer. We moeten ook nog een afgeschermd rookpunt voorzien aan de sporthal. Ook aan de uitgang van de bib is er een rookvrije zone voorzien maar de vraag is waar de uitgang van de bib is en hoe we dat kunnen rijmen met de bezoekers van het gemeenschapscentrum die willen roken;
Raadslid Sandra Loomans (Visie2330) verwijst ook nog naar tips om mensen aan te spreken op hun gedrag als zij het rookverbod negeren;
Raadslid Tine van der Vloet (Visie2330) vraagt:
We konden lezen in een mail van een ambtenaar naar het schepencollege dat Inter bereid is om, indien gewenst, een doorlichting te doen van het gemeentehuis en/of gemeenschapscentrum. Gaat het bestuur hier op in?
Schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er in het budget 2025 een bedrag is voorzien om een architect aan te stellen die de toegankelijkheid van het gemeentehuis zal bekijken. Inter is in het verleden ook betrokken geweest bij de bouwaanvraag van het gemeenschapscentrum en zal nu ook om advies gevraagd worden ivm eventuele aanpassingen in het gemeentehuis;
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verduidelijkt dat Inter zal gevraagd worden om advies met betrekking tot de toegangsdeuren en met betrekking tot de bereikbaarheid van de lift. Het is niet de bedoeling het ganse gebouw aan te pakken;
Raadslid Tine van der VLoet (Visie2330) vraagt:
Voortaan kan je zonder afspraak terecht op het gemeentehuis op donderdag voormiddag. We kregen hier al heel wat vragen over en willen graag weten van u vanwaar de keuze komt om dit op een donderdagvoormiddag te zetten? Wanneer wordt er geëvalueerd?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat deze keuze gemaakt is door de dienst burgerzaken zelf. Zij willen de drukste momenten vermijden of momenten dat de dienst niet volledig wordt bemand. Voor een evaluatie is het nog te vroeg;
Raadslid Sandra Loomans (Visie2330) vraagt:
Op de nieuwjaarsreceptie hoorden we de burgemeester vertellen over enkele nieuwe projecten die men gaat verwezenlijken in de volgende jaren. Kan u deze hier ook kort toelichten en is er al zicht over hoe dit financieel wordt aangepakt?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) herhaalt wat hij vorige gemeenteraad heeft gezegd dat het meerjarenplan 2026-2031 dit jaar wordt opgemaakt met een becijfering van de investeringen en plannen. Dit meerjarenplan zal op de gemeenteraad van december worden voorgelegd;
Raadslid Tine van der Vloet (Visie2330) vraagt:
Sommige adviesraden hebben hun werking eind vorig jaar al stop gezet, anderen werken nog verder. We hebben hier enkele vragen over:
Wanneer is er een oproep naar kandidaten voor de adviesraden? En hoe gaat deze gebeuren?
Hoe worden deze raden de volgende jaren georganiseerd? Blijft de samenstelling van afgevaardigde hetzelfde of kan daar verandering in gebracht worden?
Zijn er nog andere beleidsdomeinen waar er een adviesraad wordt voor georganiseerd?
En hoe wordt het inzagerecht georganiseerd voor de burgers naar de verslagen toe?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er op de raad van februari eventuele veranderingen in samenstelling van adviesraden kan worden geagendeerd. Daarna kan er een oproep volgen in de nieuwsbrief voor geïnteresseerden en de geledingen kunnen worden aangeschreven met de vraag naar vertegenwoordigers. Op de gemeenteraad van april kunnen de adviesraden opnieuw samengesteld worden. Tot dan blijven de huidige adviesraden van kracht. De adviesraden blijven hetzelfde alhoewel de milieuraad ook het luik klimaat zal ondervangen. De inzage in verslagen bepaalt de raad zelf. Mensen moeten vrijuit kunnen spreken in een adviesraad;
De voorzitter sluit de zitting op 27/01/2025 om 20:35.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter