De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:00.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige OCMW-raad.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018;
het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
het raadsbesluit van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Merksplas
de voorliggende meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025
het budget toont volgende cijfers in het laatste jaar:
Exploitatiesaldo: € 919.472
Investeringssaldo: € - 786.010
Saldo exploitatie en investeringen: € 133.462
Financieringssaldo: € 273.417
Budgettair resultaat boekjaar: € 406.879
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: € 448.938
Gecumuleerd budgettair resultaat: € 855.817
Beschikbaar budgettair resultaat: € 855.817
Autofinancieringsmarge: € 62.015;
het advies van het managementteam;
de toelichting door de burgemeester-voorzitter;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft toelichting bij de meerjarenplanaanpassing:
De aanpassing van het MJP 2020-2025 ligt voor met het budget voor 2023.
Het is een geconsolideerd MJP van het OCMW en de gemeente. Enkel voor het AGB is er nog een apart MJP
2022 was een bijzonder jaar met vele financiële onzekerheden. Er waren de enorm gestegen energiekosten en allerlei materiaalprijzen of voedselprijzen met een hoge inflatie tot gevolg. Hierdoor werd de spilindex meermaals overschreden, wat dan weer enorm woog op de personeelskosten.
Dat weegt op het exploitatiebudget:
Met dit in het achterhoofd zijn we aan de opmaak van het budget begonnen.
1e stap:
Actualisering van de cijfers vervroegd: We hebben nu de oefening gemaakt die normaal bij de opmaak van de rekening in het voorjaar gemaakt wordt. De kosten die we in 2022 niet meer zullen maken, zijn dan ook uit het budget gehaald. Dit heeft ook effect op de volgende jaren, aangezien er verder gebouwd wordt op de cijfers van het huidige budgetjaar.
2e stap:
Wat willen we zeker behouden en wat hebben we nodig? We willen de dienstverlening behouden en ook de toekomstplannen verder uitvoeren. Daarom is op personeelsvlak ook de versterking van de buitendienst en de aanwerving van een deskundige voor de uitvoering van het klimaatactieplan, een mobiliteitsambtenaar en een stafmedewerker omgeving ingeschreven.
Net zoals in het verleden wordt aan het personeel gevraagd om zuinig om te gaan met de werkingsmiddelen en telkens een afweging te maken of de uitgave nodig is.
Langs de inkomstenzijde willen we de subsidies optimaliseren en de belastingen op hetzelfde niveau houden.
Conclusie: het exploitatieresultaat loopt weliswaar sterk terug, maar na 2023 begint dit terug op te bouwen. We voldoen aan de voorwaarden van de Vlaamse overheid: jaarlijks een positief beschikbaar resultaat en in het jaar van de planningsperiode een positieve AFM. De belastingen kunnen we behouden: APB: 6,5% (gemiddelde in Vlaanderen is 7,18%) en OV 692 opc (gemiddelde in Vlaanderen is 897,06 opc).
3e stap:
De investeringen. Vele van onze geplande investeringen zijn gekoppeld aan subsidies, die in tijd beperkt zijn. Vandaar dat we die investeringsplanning toch zoveel mogelijk willen aanhouden.
Belangrijkste investeringen:
De riolering van Merksplas kolonie en Steenweg op Rijkevorsel staat er voorlopig niet meer in. Afhankelijk van de voortgang van de restauratie van de strafinrichting kan deze terug ingeschreven worden.
Voor de financiering van deze investeringen is voor de periode 2023 – 2025 een lening van 3.7mio€ ingeschreven. Afhankelijk van de voortgang van de werken bekijken we of de opname nodig is.
raadslid Jan De Bie (Groen) vindt niet onmiddellijk de meerjarenplanaanpassing van vorig jaar op de website om te kunnen vergelijken. Het is hem niet duidelijk hoe men dacht te besparen naar aanleiding van de stijgende (energie)kosten. Zowel het budgettair resultaat als de autofinancieringsmarge dalen aanzienlijk;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst op het feit dat 2022 een uitzonderlijk jaar is met stijgende energie- en personeelskosten. Desondanks plant de gemeente heel veel investeringen waar maximaal subsidies tegenover staan;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat er ieder jaar blijkbaar meer wordt geïnvesteerd in de kolonie. Voor de fasen 8, 9 en 10 is bijna geen krediet voorzien;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de kosten voor de herbestemming fase 5 en 6 en en ook restauratie fase 7 accurater werden geraamd. Voor de fase 8, 9 en 10 werden enkel kosten ontwerper voorzien. We kunnen niet en de kapel en het hotel en het gevangenismuseum tegelijk aanpakken. Er zal uitstel worden aangevraagd aan Onroerend Erfgoed;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat de kosten voor de individuele hulpverlening sterk zijn gestegen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat dit vooral te wijten is aan de Oekraïense vluchtelingen maar dat daar veel van gerecupereerd wordt;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of er iets wordt voorzien voor G-sport;
schepen Kris Govers (Leefbaar) geeft aan dat naast de organisatie van de paralympics in de sportraad wordt nagedacht hoe er inclusiever kan worden gewerkt. In het verleden hebben een aantal sportclubs geprobeerd een G-sportwerking uit te bouwen maar er was niet veel interesse en moeilijk om trainers te vinden;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat de uitgaven voor het klimaatactieplan lager zijn uitgevallen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst op het feit dat de uitgaven voor het klimaatactieplan begrotingstechnisch over heel wat posten verspreid zitten zoals onder riolering, gebouwen, personeel of mobiliteit;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waar we de elektrische deelwagens kunnen terugvinden. Nergens een in een collegeverslag kan een besluit in verband met de goedkeuring lastvoorwaarden elektrische deelwagens worden gevonden ;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat centen voorzien zijn bij flankerend beleid onder mobiliteit;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waarom exploitatie patrimonium in 2022 een piek vertoont met 696.780 euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het hier gaat om prijssubsidies voor de sporthal. Het AGB moet winstgevend zijn met uitzondering van de corona-periode. Nu wordt het door corona geleden verlies ineens gecompenseerd door verhoogde prijssubsidies in 2022;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waarom er 150.000 euro is voorzien voor de Leest;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit bedrag eventueel zal worden gebruikt om de klinkers te vervangen door asfalt. Dit moet nog worden besproken met de verkeersraad;
raadslid Luc Holthof (N-VA) wijst er op dat het niet eenvoudig is om een bundel van 383 bladzijden te verwerken. De informatie is weinig toegankelijk. Hij verwacht op de financiële commissie een toelichting op hoofdlijnen en een duidelijke presentatie;
raadslid Jan De Bie (Groen) sluit zich aan en verwacht een duidelijk overzicht van de wijzigingen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar de boodschap van de voorzitter van de nationale bank Pierre Wunsch die stelt dat we geen recessie tegemoet gaan maar de overheidsfinanciën een probleem vormen. We zijn te afhankelijk van de bijpassing door de hogere overheid. De BTW-recuperatie op de Kolonie is een meevaller. Er zijn geen structurele maatregelen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat elke euro omgedraaid wordt zonder afbreuk te doen aan de dienstverlening. Merksplas dankt geen personeel af. Er zijn nog nooit zoveel investeringen gepland, mede mogelijk door de subsidies. Deze subsidies of BTW-optimalisatie komen wel niet vanzelf aangewaaid. De belastingsdruk ligt in Merksplas ver onder het Vlaamse gemiddelde;
Raadslid Luc Holthof (N-VA) geeft mee dat hij graag een duidelijk overzicht wil van alle projecten per beleidsdomein welke al dan niet doorgaan of met eventuele gemotiveerde aanpassingen. Hij betreurt het dat schepenen blijkbaar over documenten beschikken die niet voor raadsleden bestemd zijn. Hij maakt ook het vergelijk met een modaal gezin dat geconfronteerd wordt met moeilijke omstandigheden waardoor het gevaar ontstaat dat de overschotten worden opgesoupeerd;
De meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025 goed te keuren voor wat betreft het gedeelte van het OCMW.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet in Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico’s op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
het onderhandelingscomité van 12 januari en 14 december 2022;
raadslid Jef Schoofs (Groen) hekelt dat de wijziging van het arbeidsreglement al geagendeerd werd alvorens dit besproken werd met de vakbond en er niets opgenomen werd aangaande fietsleasing en stelt dat zijn fractie zich daarom zal onthouden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) benadrukt dat er op het vakbondsoverleg slechts punten en komma's werden gewijzigd en dit nadien ook op het diensthoofdenoverleg teruggekoppeld werd;
art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2023 zoals in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
Ingevolge artikel 31 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het vast bureau vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:00.
Namens OCMW-raad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter