Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 26/05/2025 om 20:00.

De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 9 belangstellenden plaatsgenomen.

 

Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden ter beschikking van de leden van de raad gesteld. De agenda met de bijlagen wordt dan eveneens ter beschikking gesteld. 

  • Openbaar

    • Verslag en loting voorstemmer

      • Opening, opmerkingen bij de notulen vorige gemeenteraad en loting van een voorstemmer.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Feiten

        Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Evelien Willems (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.

        De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad. 

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) wil nog in het verslag opgenomen zien dat ze gevraagd had de openingsuren met de politie te bespreken;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de korpschef die op de volgende gemeenteraad komt spreken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Bestuur

      • Kerkenbeleidsplan. Goedkeuring.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het decreet onroerend erfgoed van 12 juli 2013 vermeldt in artikel 11.2.11 dat een verhoogde erfgoedpremie van 80 % wordt toegekend voor het beheer van of voor werkzaamheden of diensten aan of in beschermde monumenten die bestemd zijn voor een erkende eredienst op voorwaarde dat er een actueel kerkenbeleidsplan bestaat op het grondgebied van de gemeente of regio in kwestie. Sinds 1 januari 2017 is de definitie van kerkenbeleidsplan ingeschreven in het decreet onroerend erfgoed. Ook de definitie van 'een monument bestemd voor een erkende eredienst is opgenomen'. Het agentschap onroerend erfgoed kijkt kerkenbeleidsplannen na op de gevraagde criteria uit de ‘Inspiratienota kerkenbeleidsplannen’. 

        Het decreet houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst van 12 juli 2013 vermeldt in artikel 8 dat, uit adviezen, in een langetermijnvisie op de gebouwen van de eredienst in de gemeente of provincie moet blijken dat het gebouwen voor de eredienst blijven. In de praktijk wordt enkel gevraagd naar de visie over de parochiekerk waarvoor de subsidies worden aangevraagd. Volgens Het Agentschap Binnenlands Bestuur is het wel aan te bevelen dat de gemeente een globale visie ontwikkelt die alle parochiekerken omvat, maar het is geen subsidievoorwaarde.

        Volgens het Eredienstendecreet dat in werking treedt vanaf 1 januari 2025 moet elk kerkenbeleidsplan de eerste zes maand van elke nieuwe legislatuur vernieuwd of herbevestigd worden.

        Feiten

        Dit kerkenbeleidsplan omvat het enige kerkgebouw voor de rooms-katholieke eredienst op het grondgebied van de gemeente Merksplas:  Sint Willibrordus, kerkplein, 2330 Merksplas.

        De voorbereidende vergadering van kerkfabriek in aanwezigheid van deken-assistent Juan Luyten vond plaats op 2 juni 2017 en voor de actualisatie van het kerkenbeleidsplan op 5 maart 2025;

        Dit kerkenbeleidsplan werd opgemaakt in overleg tussen de gemeente Merksplas en de kerkfabriek Sint Willibrordus;

        het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 8 april 2025 houdende goedkeuring van het ontwerp en de vraag tot goedkeuring van de bisschop;

        Brief van Bisschop Johan Bonny de dato 16 april 2025 houdende akkoord met parochiekerkenplan van Merksplas;

        Overwegingen

        Mogelijke opties:

        A: kerkgebouwen die maximaal hun huidige bestemming voor de eredienst behouden;

        B: kerkgebouwen waarvoor op korte termijn (binnen de vijf jaar na goedkeuring van dit kerkenbeleidsplan) neven- of herbestemming onderzocht dient te worden;

        C: kerkgebouwen waarvoor op middellange termijn (vijftien jaar na goedkeuring van dit kerkenbeleidsplan) gesproken dient te worden over behoud voor de eredienst, neven- of herbestemming;

         

        Keuze A wordt vooropgesteld:

        De parochiekerk Sint Willibrordus in Merksplas wordt hoofdzakelijk en intensief gebruikt voor de katholieke eredienst en zal deze bestemming behouden.

        Tussenkomsten

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt of er vraag is naar gedeeld gebruik;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er geen vraag is naar gedeeld gebruik. Het koor geeft wel een optreden rond Kerstmis;

        Afschrift

        het bisdom, Schoenmarkt 2, 2000 Antwerpen

        de kerkfabriek Sint Willibrordus, Gildestraat 6, 2330 Merksplas

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        hecht goedkeuring aan de actualisatie van het kerkenbeleidsplan voor Merksplas

    • Overeenkomsten

      • Samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Kempen Noord. Goedkeuring.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 4 juli 2003 en wijzigingen;

        Feiten

        De bosgroep verleent gratis advies over bosbeheer, subsidies, wetgeving, … aan de boseigenaars die een bosje hebben binnen de gemeente.  De bosgroep geeft eveneens advies aan de boseigenaars ter ondersteuning bij de opmaak van gezamenlijke natuurbeheerplannen, aanvraag van kapmachtigingen en de aanvraag van subsidies;

        voorliggende samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Kempen Noord;

        Budget

        De gemeente verleent een jaarlijkse subsidie aan de bosgroep van 6000 EUR (indexeerbaar op basis van referentiejaar 2025) voor de dagelijkse werking van de bosgroep en projectondersteuning voor de gemeente voor de periode 1 januari 2025  tot 31 december 2031 (legislatuur +jaar);

        Tussenkomsten

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt welk project er samen met de bosgroep zal worden uitgewerkt;

        schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het speelbos toegankelijker zal worden gemaakt;

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt welk project er vorig jaar werd uitgewerkt;

        schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de bosgroep betrokken was bij het creëren van bosranden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Deze samenwerkingsovereenkomst tussen Bosgroep Kempen Noord en gemeente Merksplas goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze namens de gemeente te ondertekenen.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen. Jaarverslag 2024. Kennisname.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 392 tot 395;

        Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties, BS 27 juni 2019, en meer in het bijzonder “Hoofdstuk VII-samenwerking” (art. 41 juncto art. 4, §4 juncto art. 34), hierna verder “KB Noodplanning”;

        Artikel 41 KB Noodplanning dat voor de bevoegde overheden de mogelijkheid biedt om samen te werken, zowel op vlak van de noodplanning als voor het beheer van noodsituaties; 

        Feiten

        In 2020 besliste de gemeenteraad om samen met de deelnemende gemeenten (Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Ravels, Rijkevorsel en Vosselaar), een
        intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid op te richten onder de vorm van een Interlokale Vereniging, genaamd Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen en keurde de oprichtingsovereenkomst, die de statuten omvat goed;

        De gemeenteraad keurde in 2024 de wijziging van de statuten van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen goed. In de statuten is bepaald dat het beheerscomité een jaarverslag met een financiële analyse opmaakt van het afgelopen jaar;

        voorliggend jaarverslag 2024;

        Budget

        Het beheerscomité van de ILV Noodplanning Noorderkempen stelde op 14 maart 2025 de afrekening van het werkingsjaar 2024 vast;
        De totale werkingskosten voor 2024 bedragen 105.221,53 euro. Overeenkomstig de vastgelegde verdeelsleutel is de bijdrage van de gemeente Merksplas vastgesteld op 7,5%, zijnde 7.891,61 euro;

        Tussenkomsten

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt welke de zes incidenten in Merksplas waren;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) belooft een overzicht over te maken;

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt welke evenementen in categorie B en C vielen;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) somt op: veldcross, trekkertrek, Zomeren, rommelmarkt, Backyard, ...;

        Afschrift

        gemeente Ravels

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van het werkingsjaar 2024 van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen.

      • IOK. Goedkeuring agenda algemene vergadering van 13 juni 2025 en mandatering van de vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        de statuten van IOK;

        Feiten

        de agenda van de algemene vergadering van IOK van 13 juni 2025 bevat volgende agendapunten :

        1.            Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2.            Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2024

        3.            Resultaatsbestemming 2024

        4.            Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024

        5.            Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2024

        6.            Samenstelling adviescomités/algemeen comité

        7.            Goedkeuring Code goed bestuur

        8.            Aanstelling Commissaris-revisor

        9.            Goedkeuring evaluatierapport over de werking IOK

        10.          Goedkeuring meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 IOK (ondernemingsplan)

        11.          Participatie Creat Services dienstverlenende vereniging

        12.          Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg voor werkingsgebied IGS-Wonenprojecten

        13           Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis

        14           Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten

        15           Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis

        16.          Toetreding welzijnsverenigingen tot IOK

        17.          Varia

         

        het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be  0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK  gedurende deze legislatuur;

        Overwegingen

        De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 13 juni 2025.

        De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.

        De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

        De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.

        De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.

        Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024.

        De raad neemt kennis van het verzoek om vertegenwoordigers voor te dragen voor het algemeen comité en de adviescomités milieu en ruimtelijke ordening in functie van een goedkeuringsmandaat voor de samenstellingen van algemeen comité en de adviescomités ruimtelijke ordening, adviescomité milieu en het adviescomité ICG op voordracht van de deelnemers.

        Enerzijds wordt er in bepaalde gemeenten een coördinatie vastgesteld waarbij een schepen van omgeving wordt aangesteld die sectorbevoegdheden van zowel milieu als ruimtelijke ordening toevertrouwd krijgt.

        Anderzijds is er een herverkaveling in die zin dat zowel milieu als ruimtelijke ordening worden verdeeld:

        -    in specifieke deelsectoren van milieu zoals klimaat, duurzaamheid, afvalbeleid, energie, waterbeheer, bosbeheer en groenbeheer;

        -    in specifieke deelsectoren van ruimtelijke ordening zoals wonen, stedenbouw, mobiliteit, dorpskernvernieuwing, coördinatie masterpannen & RUP’s.

        Om hierover discussie binnen gemeenten te vermijden, wordt door de raad van bestuur van IOK voorgesteld dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om zowel voor het adviescomité milieu als voor het adviescomité ruimtelijke ordening elk 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) voor te dragen, zodat per adviescomité 2 mandatarissen kunnen participeren, waarbij de agenda richtinggevend kan zijn voor de aanwezigheid.

        Hierbij wordt dan formeel bepaald dat ook ingeval van aanwezigheid van 2 mandatarissen, elke gemeente maar beschikt over 1 stem in de adviescomités. Dit principe geldt in het bijzonder wanneer in een uitzonderlijke situatie een stemming over een advies noodzakelijk zou blijken.

        Elke gemeente krijgt deze mogelijkheid, maar kan ervoor kiezen om 1 mandataris (burgemeester of schepen) voor te dragen voor elk adviescomité.

        De raad neemt kennis van de ontwerpcode goed bestuur en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het evaluatierapport over de werking van IOK voor de periode 2019-2024 en sluit zich hierbij aan.

        De raad kennis van het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (ondernemingsplan) en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van principiële goedkeuring van de toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK in functie van een verder participatietraject en sluit zich hierbij aan.

        Afschrift

        IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel

        Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 goed te keuren.

        Artikel 2

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.

        Artikel 3

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024, goed te keuren.

        Artikel 4

        De raad draagt de burgemeester voor als lid van het algemeen comité en geeft mandaat aan de volmachtdrager van de algemene vergadering om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.

        Artikel 5

        De raad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité milieu en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

        Voordracht van maximaal 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) vanuit het thema milieu.

        Artikel 6

        De raad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité ruimtelijke ordening en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van adviescomité ruimtelijke ordening op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

        Voordracht van maximaal 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) vanuit het thema ruimtelijke ordening.

        Artikel 7

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité ICG op voordracht van de politieraden te benoemen.

        Artikel 8

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de Code goed bestuur goed te keuren.

        Artikel 9

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris, goed te keuren. Voor IOK bedraagt de vergoeding voor 3 jaar 43.200,00 euro (excl. btw).

        Artikel 10

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 (Ondernemingsplan) goed te keuren.

        Artikel 11

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging goed te keuren.

        Artikel 12

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

        Artikel 13

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

        Artikel 14

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

        Artikel 15

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

        Artikel 16

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de mogelijkheid van toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK principieel goed te keuren.

      • IOK Afvalbeheer. Goedkeuring agenda algemene vergadering van 13 juni 2025 en mandatering van de vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        de statuten van IOK Afvalbeheer;

        Feiten

        de agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 13 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

        1.            Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2.            Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2024

        3.            Resultaatsbestemming 2024

        4.            Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024

        5.            Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2024

        6.            Samenstelling adviescomités/algemeen comité

        7.            Goedkeuring Code goed bestuur

        8.            Aanstelling Commissaris-revisor

        9.            Goedkeuring evaluatierapport over de werking IOK

        10.          Goedkeuring meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 IOK (ondernemingsplan)

        11.          Participatie Creat Services dienstverlenende vereniging

        12.          Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg voor werkingsgebied IGS-Wonenprojecten

        13           Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis

        14           Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten

        15           Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis

        16.          Toetreding welzijnsverenigingen tot IOK

        17.          Varia

         

        het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be  0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK  Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;

        Overwegingen

         

        De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 13 juni 2025.

        De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.

        De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

        De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.

        De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.

        Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024.

        De raad neemt kennis van het verzoek om vertegenwoordigers voor te dragen voor het algemeen comité en het adviescomité milieu.

        Enerzijds wordt er in bepaalde gemeenten een coördinatie vastgesteld waarbij een schepen van omgeving wordt aangesteld die sectorbevoegdheden van zowel milieu als ruimtelijke ordening toevertrouwd krijgt.

        Anderzijds is er een herverkaveling in die zin dat de bevoegdheden binnen het thema milieu worden verdeeld:

        -    in specifieke deelsectoren van milieu zoals klimaat, duurzaamheid, afvalbeleid, energie, waterbeheer, bosbeheer en groenbeheer;

        Om hierover discussie binnen gemeenten te vermijden, wordt door de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer voorgesteld dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om voor het adviescomité milieu 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) voor te dragen, 2 mandatarissen kunnen participeren, waarbij de agenda richtinggevend kan zijn voor de aanwezigheid.

        Hierbij wordt dan formeel bepaald dat ook ingeval van aanwezigheid van 2 mandatarissen, elke gemeente maar beschikt over 1 stem in het adviescomité. Dit principe geldt wanneer in een uitzonderlijke situatie een stemming over een advies noodzakelijk zou blijken.

        Elke gemeente krijgt deze mogelijkheid, maar kan ervoor kiezen om 1 mandataris (burgemeester of schepen) voor te dragen voor het adviescomité milieu.

        De raad neemt kennis van de ontwerpcode goed bestuur en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het evaluatierapport over de werking van IOK Afvalbeheer voor de periode 2019-2024 en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (ondernemingsplan) en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van participatie van IOK Afvalbeheer tot Creat Services dienstverlenende vereniging en sluit zich hierbij aan.

        De raad neemt kennis van het voorstel van de samenstelling van het bestuursorgaan van de Maatschap MBS (Mechanisch Biologische Scheidingsinstallatie MBS) en sluit zich hierbij aan.

        Afschrift

        IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel

        Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 goed te keuren.

        Artikel 2

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.

        Artikel 3

        De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024, goed te keuren.

        Artikel 4

        De raad draagt de burgemeester voor als lid van het algemeen comité en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.

        Artikel 5

        De raad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité milieu en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenten te benoemen.

        Maximaal 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) vanuit het thema milieu.

        Artikel 6

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de Code goed bestuur goed te keuren.

        Artikel 7

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris, goed te keuren. Voor IOK Afvalbeheer bedraagt de vergoeding voor 3 jaar 43.200,00 euro (excl. btw).

        Artikel 8

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (Ondernemingsplan) goed te keuren.

        Artikel 9

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de participatie van IOK Afvalbeheer tot Creat Services dienstverlenende vereniging goed te keuren.

        Artikel 10

        De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de samenstelling van het bestuurscomité van de Maatschap MBS (voorzitter, 1e ondervoorzitter, 2e ondervoorzitter, directeur IOK Afvalbeheer en administratief directeur IOK Afvalbeheer) goed te keuren.

      • Kunstacademie De Noorderkempen BGTS. Goedkeuring agenda algemene vergadering van 19 juni 2025 en mandatering van de vertegenwoordiger van de gemeente.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        de Benelux-overeenkomst van 12 september 1986 inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale samenwerkingsverbanden;

        het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2014;

        Feiten

        de gemeente is lid van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';

        de statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';

        de oproepbrief van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 19 juni 2025 met volgende agenda:

        1. Opening
        2. Samenstelling Algemene Vergadering
        3. Goedkeuring vorig verslag
        4. Informatie rond het voorbije schooljaar
        5. Bespreking en goedkeuring Jaarrekening 2024
        6. Verlenen décharge accountant
        7. Activiteitenverslag
        8. Varia-rondvraag
        9. Sluiting

        het besluit van de gemeenteraad de dato 24 februari 2025 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente van Josée Van Aert, raadslid, Hofeinde 41, 2330 Merksplas (0478/366937 joseevanaert@hotmail.com) voor de algemene vergaderingen deze legislatuur van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';

        Afschrift

        -          de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen', Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog.

        -          Josée Van Aert, Hofeinde 41, 2330 Merksplas

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1  – Akkoord te gaan met de agendapunten van de algemene vergadering van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' op 19 juni 2025.

         

        Artikel 2  – Onderhavige beslissing bepaalt het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op voormelde algemene vergadering.

      • CIPAL. Goedkeuring agenda algemene vergadering van 24 juni 2025 en mandatering van de vertegenwoordiger van de gemeente.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Feiten

        de gemeente Merksplas is deelnemer van CIPAL;

        de statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL;

        de algemene vergadering van CIPAL vindt DIGITAAL plaats op 24 juni 2025 om 16.00 uur;

        de oproepingsbrief met de agenda van de algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
        4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
        7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
        8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
        9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
        10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering;

        het besluit van de gemeenteraad de dato 24 februari 2025 houdende de aanduiding van Jan Quirijnen, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van CIPAL gedurende deze legislatuur;

        Afschrift

        infoavdv@cipal.be

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 24 juni 2025 goedgekeurd.

        Artikel 2:       Bovengenoemde vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        Artikel 3:        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan CIPAL: infoavdv@cipal.be 

      • Principiële aanvraag tot toetreding tot Benego BGTS (Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking).

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Benelux-Verdrag van 's-Gravenhage van 20 februari 2014 inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking;

        Feiten

        Het doel van Benego is het bevorderen en verbeteren van de samenwerking en afstemming over grensoverschrijdende onderwerpen. Het toetreden kan een toegevoegde waarde zijn voor het netwerk. Benego faciliteert kennis- en informatiedeling over dossiers aan de grens en heeft nauw contact met het Schakelpunt Grensbelemmering Vlaanderen-Nederland en andere grensoverschrijdende initiatieven. Deze kennis zou een ondersteuning kunnen zijn bij uitdagende grensoverschrijdende vraagstukken op het gebied van ruimte, veiligheid/hulpverlening, klimaatverandering, economie en andere dossiers;

        Het dagelijks bestuur heeft de ambitie uitgesproken op termijn toe te willen werken naar een strategische agenda voor de grensregio, die rekening houdt met Europese, landelijke en provinciale agenda's. Men acht het van groot belang dat het netwerk, strekkende van West-Brabant tot aan de Kempen, compleet is. Merksplas is daarin een schakel die nu nog ontbreekt;

        Overwegingen

        Grensoverschrijdend samenwerken waar het vooral telt: op lokaal niveau, dichtbij de burger. 21 grensgemeenten in de provincies Antwerpen en Noord-Brabant doen er wat aan;

        Klimaatverandering, waterbeheer, migratiestromen, georganiseerde misdaad, technologische innovatie, sociale media,…: hoe langer hoe meer ingrijpende ontwikkelingen zijn grenzeloos. Juist nu is BENEGO in onze regio van betekenis;

        Grenzeloos samenwerken gebeurt niet vanzelf. We moeten elkaar kennen en begrijpen. Het is ook geen zaak van overheden en instellingen alleen, maar net zo goed van bedrijven, verenigingen en burgers. Er gebeurt in onze regio trouwens meer samenwerking “over de meet” dan vaak breed bekend is. Daarom willen we al die grens-overstijgende samenwerkingen in onze streek hier ook mee goed in beeld brengen opdat ze zich nog zouden kunnen versterken;

        Tussenkomsten

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt welke thema's aan bod kunnen komen;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de veiligheid (ziekenhuis Breda voor Hoogstraten dichter dan Turnhout) of fiscaal en sociaal statuut grensarbeiders;

        Afschrift

        BENEGO BGTS, Parallelweg 1, Baarle-Hertog 2387

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeente Merksplas richt de principiële vraag tot toetreding aan Benego BGTS (Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking).

    • Rondvraag

      • Rondvraag.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
        Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Wetgeving

        Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.

        Tussenkomsten

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt waarom de bespreking van de samenstelling van de adviesraden in besloten zitting geagendeerd staat en niet in openbare vergadering;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat indien de kandidaturen zouden worden besproken dit afbreuk doet aan de privacy van deze personen;

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) verzoekt dan om straks de motivatiebrieven voor te leggen;

         

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt:

        Wat is de visie van de gemeente over Maai Mei Niet? En hoe brengen jullie dit over naar het personeel? Is het noodzakelijk dat het speelpleintje aan den Outer helemaal wordt gemaaid?

        schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat je 'maai mij niet' niet letterlijk hoeft te nemen. Het is in de eerste plaats een belangrijke bewustmakingscampagne. ‘Maai mei niet’ gaat over een tuinsituatie met gazon die 1 tot 2x/week wordt gemaaid. Soortenarme gazons komen door intensief maaibeheer niet tot bloei. Door niet of minder te maaien krijgen madeliefjes en boterbloem,… de kans om tot bloei te komen en insecten aan te trekken. Als openbaar bestuur, eigenaar van kilometers bermen en hectaren grasvelden, gaan wij op een andere manier om met maaibeheer - wij bekijken maaibeheer over gans het groeiseizoen:

        • Hooilandbeheer: maaien en afvoeren om dominantie van grassen te doorbreken. Om voedingsstoffen zoals stikstof en fosfaat te verwijderen, begin je best vroeg te maaien, liefst al in mei. Niet maaien of begrazen (schapenbegrazing Kolonie start eind maart!) betekent verruiging of verbossing.
        • We focussen op de ecologisch meest interessante bermen, dikwijls brede bermen, en trachten daar op het juiste tijdstip te klepelen (ifv specifieke fauna/flora) en het maaisel af te voeren. Er zijn afspraken rond de bermen buiten de bebouwde delen van de gemeente, het bermdecreet is niet van toepassing in de bebouwde kom. Veiligheid primeert, zo zijn er extra maaibeurten om bochten overzichtelijk te houden.
        • De speelpleinen en rustzones bekijken we afzonderlijk ifv gebruik en mogelijkheden.

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) benadrukt dat de groendienst er op toeziet dat de bermen ecologisch verantwoord worden onderhouden;

         

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt:

        De rookvrije zones zijn aangeduid door een beschildering op de grond. Maar verschillende asbakken blijven in de rookvrije zones staan? Gingen jullie niet alles te samen aanpakken? Wordt hier ook nog eens aandacht aan besteed in de Meer over Merksplas? Waar moeten leerkrachten van de school gaan roken? Mag er op Spelewei nog gerookt worden?

        schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de asbak aan de sporthal er nog staat tot er een rokershokje is geplaatst door de technische dienst (die overbevraagd wordt);

        schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat men in de lokalen van Spelewei en op het speelplein zelf niet mag roken maar op het binnenplein wel. Er is met de leiding afgesproken dat er niet gerookt wordt tijdens de activiteiten. Als er al leerkrachten zijn die zouden roken dan moeten die dat buiten de aangeduide rookvrije zone tot 10 meter rond de schoolingang doen;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        We kunnen lezen in het verslag van toerisme dat er heel wat vragen zijn over de evenementen rond 200 jaar Kolonie. Hoe hebben jullie de link gezien tussen 200 jaar Kolonie en het Vagebond weekend. Hoe komt het dat de logo’s niet mee genomen zijn op de affiches zoals afgesproken?  Welke verenigingen zijn er uiteindelijk bij betrokken? Of plaatselijke handelaars?  Hoeveel huur hebben de organisatoren betaald om daar het festival te mogen houden? Komt er ook een evaluatie met hen?
        De werkgroep Toerisme  stelt ook de animo bij de verenigingen in vraag . Hoe wordt dit aangepakt? Men vraagt zich ook af wat de visie is over de Kolonie… wat is die visie van jullie hierover? Laat her PRUP kolonie dit toe? Wat met overlast? Wat met de educatieve bestemming van de plantentuin

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat ze veel positieve reacties heeft gehoord over het Vagebond weekend. Zondag was er een luik voor gezinnen met kinderen wat bijzonder werd gesmaakt. In het krantje met de ontstaansgeschiedenis van de kolonie was er een fout met de aankondiging van de opening van het toeristisch seizoen op 1 mei. Vanuit de verenigingen kwam er niet onmiddellijk initiatief, wat begrijpelijk is wegens drukke bezigheden. Er heeft zich dan een commerciële partner, een evenementenbureau uit de gemeente, aangeboden met een voorstel tot evenement. Dit evenementenbureau is vragende partij voor een samenwerking met de verenigingen. Die moesten daarvoor inderdaad een BTW-nummer hebben. In het kader van de viering van 200 jaar kolonie heeft dit evenementenbureau van Merksplas geen huur moeten betalen. We zullen de modaliteiten voor volgende edities - waar wel huur zal betaald worden - nog bespreken.

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de visie al twintig jaar onveranderd is: een toeristisch recreatieve invulling. Vroeger was de volledige kolonie op het gewestplan ingekleurd als zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Het PRUP kolonie heeft de overdruk recreatie gegeven. We zorgen er voor dat om middernacht alle activiteiten behalve Backyard stilgelegd worden. De plantentuin heeft een commercieel luik nodig om de investering terug te kunnen verdienen. Het arboretum werkt samen met leerlingen van het VITO en organiseert talrijke rondleidingen;

         

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt:

        Voor occasionele verkoop aan huis werken jullie niet met een vergunning. Vragen die binnen komen per mail worden besproken op CBS en daarna wordt per mail geantwoord dat de verkoop al dan niet mag doorgaan.
        Wij hebben nog nooit een vraag gezien in het schepencollege hier over. Hoe vaak worden deze gesteld? Hoeveel vergunningen leveren jullie af en wat kan er dan precies? Want we zien wel dat het gebeurt in onze gemeente.

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er sporadisch een vraag binnenkomt voor ambulante handel of een occasionele verkoop. Dit gaat dan om een deur aan deur verkoop of een verkoop voor het goede doel. Het college van burgemeester en schepenen verleent wel toelating maar er worden hier geen vergunningen voor afgeleverd. Als we het hebben over handel drijven aan huis en verwijzen naar individuele gevallen moet ik doorverwijzen naar de besloten zitting;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Er is veel te doen geweest rond de gezonde maaltijden op school. We lazen dat Merksplas hier niet mee op de kar springt. Het is uiteraard wel belangrijk om dit thema de nodige aandacht te geven. Hoe gaan jullie dat dan wel doen? We stellen voor om een vorming of workshop te organiseren met de ouders / kinderen samen met de gezondheidsraad, de ouderraad en het huis van het kind;

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat gezonde voeding inderdaad een belangrijk thema is maar dat het praktisch bijzonder moeilijk is om warme maaltijden aan te bieden op school. Er wordt nu wel soep aangeboden. De gezondheidsraad heeft in het verleden gewerkt rond gezonde tussendoortjes. De Oversteek wou in de warmste week iets doen rond lege brooddozen. De school stelt het fenomeen lege brooddozen niet te kennen maar wel ongezonde brooddozen. De Oversteek koopt nu fruit aan. Vele gezinnen eten 's avonds nog warm en ook dat is belangrijk;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        De adviesraden gaan bijna van start. Kunnen jullie ons een overzicht geven over de budgetten die gekoppeld zijn aan elke adviesraad? Bij de gecoro dient de voorzitter volgens de statuten te rapporteren over de financiële uitgaven.

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente de onkosten betaalt die de adviesraden maken. We budgeteren aan de hand van de uitgaven van het vorige jaar maar passen altijd bij. De gecoro doet normaal geen uitgaven maar de leden ontvangen wel een zitpenning. Dit is een decretale verplichting;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Wat is de stand van zaken van de automatische deuren aan het gemeenschapscentrum en het gemeentehuis?

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit bekeken zal worden in het kader van de toegankelijkheid van het gemeentehuis en gemeenschapscentrum in zijn geheel;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Wat is de stand van zaken om mails mee op te nemen in de briefwisseling?

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de werkgroep de vernieuwde software 'e-post' dit najaar hoopt te implementeren;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Wat is de stand van zaken ivm het nieuwe geluidssysteem voor de gemeenteraad?

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er na de zomer een nieuwe geluidsinstallatie zal komen zodat de raad voortaan in het gemeenschapscentrum kan vergaderen;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Wat is de stand van zaken ivm foto’s of kunst op de electriciteitskabines?

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat er in het verleden een oproep werd gedaan. Buiten de fotokring en de heemkring was er weinig animo. Dit initiatief werd on hold gezet;

         

        raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt:

        Wat is de stand van zaken over het opknappen van het wegdek in het begin van het Heiseneinde?

        schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er een lastenboek werd opgemaakt en er in juni zal kunnen worden aanbesteed;

         

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) vraagt:

        De bewoners van het Vekenhof stellen heel wat vragen over de verkeerssituatie op het moment.

        Het gebeurt dat er een heel weekend een geparkeerde vrachtwagen staat waardoor de hulpdiensten niet vlot door kunnen. Via de zachte berm rijden is geen optie, daar zijn al heel wat busjes moeten weg getakeld worden.  Zij vinden dit geen veilige situatie. Wat biedt de gemeente daar als oplossing ?

        Vaak wordt er vanaf ’s morgensvroeg al hard gewerkt aan de huizen die men daar aan het bouwen zijn. Er worden kranen gelost, beton gestort,… en daar hebben de bewoners alle begrip voor. Maar daardoor moeten zij zeer vaak een hele tijd wachten en zijn zij te laat op school of  op het werk en dat is niet fijn.

        Er zou door de gemeente een tijdelijke oplossing kunnen komen door 1 vaste paal te vervangen door een paal die men kan verwijderen  telkens. Dit mag enkel mogelijk gemaakt worden voor een personenwagen. Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn tot dat de werken in de omgeving gedaan zijn.

        De bewoners hebben dit al meermaals bevraagd , oplossingen aangeboden , maar er is nog niets aan veranderd. Wat ziet de gemeente als mogelijke oplossing om voor te stellen aan de bewoners zodat zij vlot hun huis kunnen verlaten of naar hun huis te kunnen rijden ?

        schepen Raf Verheyen (Leefbaar) verwijst naar de bewonersvergadering vóór de aanleg van de straat. Er werd afgesproken om doorgaand verkeer te weren, zodat Vekenhof niet het verkeer uit de rest van de wijk zou moeten slikken. Deze wegenis met paaltjes is unaniem door de gemeenteraad goedgekeurd. De gemeente kreeg tot op heden maar één vraag van een bewoner uit het Vekenhof en die werd beantwoord;

        schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat de vrachtwagen soms op het einde van de straat wordt geparkeerd waar hij voor weinig overlast zorgt;

         

        BESLOTEN VERGADERING

         

        raadslid Sandra Loomans (visie 2330) verwijst naar het huis aan de Pastorijstraat 46 en vraagt of handel aan huis is toegelaten;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat in de woning zelf een beperkte vorm van handel toegelaten is op vlak van ruimtelijke ordening maar indien dit in een bijgebouw zou gebeuren er dan wel een functiewijziging noodzakelijk is. Er kan met de bewoner gesproken worden ivm intenties;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 21:47.

Namens Gemeenteraad,

Dries Couckhuyt
Algemeen directeur

Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter