De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:30.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 13 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 23 juni 2025, ter beschikking van de leden van de raad gesteld. De agenda met de bijlagen wordt dan eveneens ter beschikking gesteld. Evenwel worden de rekening en de meerjarenplanwijzigingen minstens 2 weken op voorhand ter beschikking gesteld.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Monique Quirynen (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Sandra Loomans (visie 2330) had graag nog een aantal zaken opgenomen zien worden in het verslag:
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
overeenkomstig artikel 249 §2 van het decreet lokaal bestuur ontving ieder gemeenteraadslid minstens veertien dagen op voorhand een exemplaar van de rekening – dienstjaar 2024;
deze rekening 2024 bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota en een balans;
de rekening 2024 werd toegelicht door de financieel directeur aan de raadsleden;
de toelichting bij de rekening dienstjaar 2024 door de burgemeester;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) licht de rekening 2024 toe:
Dit is de 5e rekening van de huidige planningsperiode 2020-2025. Binnen een half jaar sluiten we deze planningsperiode af en brengen we in december een nieuw meerjarenplan (2026-231)
Een belangrijke tabel in de rekening is de tabel J2: staat van het financieel evenwicht. (p25 in de jaarrekening). Enkele belangrijke cijfers uit deze tabel:
Dat alles resulteert in een totale gecorrigeerde en geconsolideerde autofinancieringsmarge van 649.152€ (in 2023:1.440.173€ - te verklaren door de éénmalige extra inkomsten van de APB). De ATF is de parameter die door de afdeling binnenlands bestuur wordt gebruikt om te zien of de gemeente zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Het gecumuleerd budgettair resultaat is 1.285.992€.
We kunnen dus een positieve rekening voor 2024 voorleggen. En hebben de belastingen op hetzelfde, lage niveau behouden.
Dat is goed nieuws voor de volgende meerjarenplanning, maar er zijn heel wat zaken die wegen op de financiën van de gemeentes, zoals ook door de VVSG onlangs is aangekondigd.
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt wanneer fase 8 en fase 9 van de restauratie van de kolonie, zijnde de kapel, wordt aangevat;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit begin 2027 gebeurt na afloop van het contract met Deust!;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt wanneer het saldo van de subsidies voor fase 5 & 6 en fase 7 van de restauratie van de kolonie zal worden betaald;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat het saldo van de subsidies voor fase 5 & 6 eind 2025 en voor fase 7 eind 2026 zal worden verwacht. De gemeente moet prefinanciëren. De subsidies komen pas nadat de werken voltooid zijn. Ondertussen hebben we ook al zo'n 230.000,- euro aan inkomsten ontvangen;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt wat de gemeente met de 324.000,- euro subsidies van het fonds open ruimte heeft gedaan;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze middelen worden ingezet voor het algemeen onderhoud van het openbaar domein, de bermen en de grachten;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) vraagt waarvoor het budget onder dierenbescherming werd ingezet;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit de bijdrage voor dierenasiel 'Veeweide' inhoudt;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) informeert of er inderdaad maar drie maal een toelage aan een erkende vereniging werd uitgekeerd voor het huren van een mobiel toilet;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) beaamt dit en merkt op dat de verenigingen daar nog wat moeten aan wennen. Voor corona was dat een zeer vaak gestelde vraag;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) polst waarvoor het budget van 2000 euro voor de zeven koloniën van weldadigheid dient;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de samenwerking tussen Kempens Landschap, de twee Belgische en de vijf Nederlandse kolonies. Dit budget werd ook aangewend voor het UNESCO dossier;
raadslid Tine van der Vloet (visie 2330) verwijst naar de werkingssubsidies en stelt dat bij gezinshulp de tussenkomst diftar nominatief is opgenomen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat deze subsidies zullen geanonimiseerd worden;
art. 1- De rekening dienstjaar 2024 van gemeente afzonderlijk en van gemeente en OCMW gezamenlijk wordt vastgesteld
art. 2- De Doelstellingenrekening 2024 wordt als volgt vastgesteld:
| Prioritaire beleidsdoelstelling: 7.:Erfgoed – Kolonie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Prioritaire beleidsdoelstelling: 9.:Wonen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Prioritaire beleidsdoelstelling: 12.:Financiën |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Niet prioritaire beleidsdoelstellingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Totaal |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
art. 3- De financiële toestand op 31 december 2024 wordt als volgt vastgesteld:
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
art. 4- De balans op 31 december 2024 wordt vastgesteld als volgt:
totaal activa: 93.919.176,17 euro
totaal passiva: 93.919.176,17 euro
art. 5- De staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2024 wordt vastgesteld als volgt:
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
art. 6- Afschrift van dit besluit wordt digitaal overgemaakt aan de Vlaamse Regering onmiddellijk na het vaststellen van de rekening.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de raad de dato 23 juni 2025 houdende de vaststelling van de rekening 2024;
voorliggend jaarverslag dat een algemeen overzicht van de toestand van het bestuur en van de informatiegegevens geeft;
dit jaarverslag wil in de eerste plaats voor de beleidsverantwoordelijken zelf van de gemeente en OCMW, zowel verkozenen als leidend personeel, een hulpmiddel zijn om inzicht te verwerven in het slagen en het falen van de gemeentelijke werking in het verleden om er lering uit te trekken voor de toekomst;
de periode waarover dit jaarverslag loopt is namelijk het dienstjaar waarvan de laatste rekening werd opgemaakt, d.w.z. het dienstjaar 2024;
raadslid Sandra Loomans (visie 2330) verwijst naar de fietstocht 'gesmaakt' die vorige zondag plaatsvond tegelijk met vele andere activiteiten en stelt voor deze in de week van de korte keten te organiseren;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) wenst de mensen van de milieudienst en toerisme proficiat met deze organisatie. Deze tijd van het jaar is er inderdaad heel wat te doen. We zullen uw suggestie overmaken;
Kennis te nemen van het jaarverslag dienstjaar 2024 van de gemeente en OCMW.
artikelen 176, 177 en 178 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de rekening dienstjaar 2024 van de gemeente en OCMW;
voorliggend rapport van de financieel directeur waarin vervat:
- een overzicht van de thesaurietoestand
- de liquiditeitsprognose
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- het verlenen van het voorafgaandelijk visum inzake controle wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen;
Neemt kennis van het rapport van de financieel directeur bij de jaarrekening 2024 van de gemeente en OCMW.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
sinds een paar jaar wordt de aardbeiencross op Merksplas Kolonie georganiseerd in plaats van aan de veiling van Hoogstraten;
de Hoogstraatse spurters wensen de organisatie van de aardbeiencross - die verlieslatend is - over te laten aan een andere instantie;
er is een nieuwe instantie bereid gevonden om de aardbeiencross in Merksplas te organiseren: CrossIvent VZW, Plantinkaai 22, 2000 Antwerpen;
de gemeente wil graag dit belangrijke sportevenement, georganiseerd in Merksplas, levensvatbaar houden door de eerste twee jaren een toelage van telkens 10.000 euro te verstrekken;
telkens 10.000,- euro in 2025 en 2026
dit sportevenement zet Merksplas op de kaart en brengt de Kolonie mooi in beeld;
raadslid Sandra Loomans (Visie 2330) polst naar welke ondernemers er achter deze vzw zitten;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de betrokkenheid van Jef Van den Bosch, manager van Wout Van Aert. Zij kennen het klappen van de zweep en zullen een eventueel verlies moeten dragen;
raadslid Sandra Loomans (Visie 2330) vraagt aandacht voor de natuur bij de organisatie van deze cross;
schepen Kris Govers (Leefbaar) verwijst naar de afspraken met het Agentschap Natuur en Bos alsook Onroerend Erfgoed;
In het kader van citymarketing geeft de gemeente Merksplas een toelage van 10.000,- euro, zowel voor 2025 als voor 2026 aan CrossIvent VZW, Plantinkaai 22, 2000 Antwerpen voor de effectieve organisatie van de telenet superprestige aardbeiencross op de kolonie.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de rechtspositieregeling van het personeel, waarvan laatste wijzigingen zijn goedgekeurd in zitting van GR/RMW 27 januari 2025;
onderhandelingscomité dd. 2 juni 2025
het organogram;
het effectieve personeelskader;
voorliggende gewenste uitbreiding van het personeelskader met een voltijdse contractuele deskundige ICT (B1-B3) een voltijds contractuele afdelingshoofd technische dienst (A1a-A3a), een halftijds contractuele medewerker maatschappelijke veiligheid (B1-B3) en twee voltijds contractuele technisch assistenten (D1-D3);
de (geactualiseerde) functieomschrijvingen;
de (geactualiseerde) aanwervingsvoorwaarden;
de (geactualiseerde) evaluatiecriteria
de noodzakelijke budgetten worden voorzien in de meerjarenplanaanpassing;
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) vraagt waarom er een kaderwijziging nodig is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het voornamelijk gaat om vervangingen van mensen die op pensioen gaan;
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
art. 1- Voorliggende personeelskader goed te keuren.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet In Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico's op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico's op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitting van GR/RMW van 27 januari 2025
het onderhandelingscomité dd. 02 juni 2025
het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) vraagt wie er in aanmerking komt voor een GSM en waarom die personen niet opgelijst worden in het arbeidsreglement;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het managementteam bepaalt wie een GSM nodig heeft. Mocht de raad die aanduiden in het arbeidsreglement zou dit laatste zeer vaak gewijzigd dienen te worden;
personeelsdienst Merksplas
financieel directeur
art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 juli 2025 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van lokale en provinciale besturen;
de wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen m.b.t. de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid;
De rechtspositieregeling van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitting van GR/RMW van 27 januari 2025
Het onderhandelingscomité dd. 02 juni 2025
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. arbeidsongeschiktheid ingeval van jaarlijkse vakantie aan te passen aan de actuele wetgeving.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. de aanwervingsvoorwaarden te versoepelen.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. de selectietechnieken uit te breiden.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. aanwervingsprocedure en selectieprocedure voor jobstudenten aan te passen.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. evaluatie tijdens de loopbaan aan te passen.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. toekenning van geldelijke anciënniteit aan te passen.
Het lokaal bestuur Merksplas wenst de bepalingen m.b.t. tijdelijke afwezigheid wegens overmacht van een statutair personeelslid, uit te breiden.
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) vraagt waarom er telkens ervaring wordt gevraagd;
de algemeen directeur legt uit dat er doorgaans aangeworven wordt op basis van het diploma maar er nu kan van afgeweken worden op basis van een aantal jaren relevante ervaring en het slagen in een capaciteitstest;
- personeelsdienst Merksplas
- financieel directeur
Art. 1: de wijzigingen in de rechtspositieregeling, zoals toegevoegd in bijlage, worden goedgekeurd.
Art. 2: De gewijzigde rechtspositieregeling aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997;
de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 kostenbeheersing in het basisonderwijs;
het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2014 houdende de goedkeuring van het schoolreglement en latere wijzigingen;
een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen, zowel buitengewoon als gewoon onderwijs, een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
het schoolreglement voor het basisonderwijs moet volgende minimumbepalingen bevatten:
het schoolreglement is gebaseerd op een model van het OVSG (Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten);
de wijzigingen schoolreglement voor het schooljaar 2025-2026 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning;
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) polst waarom de soep wordt afgeschaft;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) wijst er op dat er nog slechts vier kinderen soep afnamen en in de winter zeven;
gemeentelijke basisschool Qworzó, markt 17, 2330 Merksplas
het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó te wijzigen in volgende zin:
Overzicht wijzigingen:
Hoofdstuk 1:Algemene bepalingen
Artikel 4: toevoeging van volgende bepalingen i.f.v. vermeldingen in hoofdstuk 13
20° slimme apparaten: apparaten die verbonden kunnen worden met andere apparaten, telefoonnetwerken, andere (draadloze) netwerken (zoals WIFI of Bluetooth) of draadlozen protocollen. Het gaat dus om smartphones, tablets, smartwatches, laptops en GSM’s ….
Hoofdstuk 4: Kostenbeheersing
Artikel 2: Maximum bijdrage per schooljaar:
Kleuter: blijft ongewijzigd (55 euro)
Leerling lager onderwijs: stijgt van 105 euro naar 110 euro
Artikel 3: Minder scherpe maximumfactuur:
Deze steeg van 535 euro, verdeeld over de lagere schoolperiode, naar 550 euro verdeeld over de lagere schoolperiode.
Artikel 4: Bijdrageregeling
De prijs van de middagopvang stijgt van 0,30 euro naar 0,40 euro
De prijs van de melk tijdens de middag stijgt van 0,40 euro naar 0,50 euro
Soep wordt niet meer bedeeld. Deze wordt te duur en te weinig genomen.
De prijs van een zwart sportbroekje stijgt van9 euro naar 10 euro, van een spanbroekje van 13 euro naar 15 euro en het Qworzó T-shirt stijft van 6 euro naar 10 euro
De prijs van de klasfoto stijgt van 6 euro naar 10 euro
Hoofdstuk 6 Huiswerk, agenda’s, rapporten, evaluatie en schoolloopbaan:
Art 9. Huiswerk
Toevoeging:
De school biedt twee keer per week gratis huiswerkbegeleiding aan aan leerlingen van de tweede en de derde graad. Deze leerlingen worden door de school geselecteerd op basis van de noden.
Art 12. Vlaamse toetsen
Toevoeging:
De leerlingen van het vierde en het zesde leerjaar nemen deel aan de Vlaamse toetsen
De leerlingen of hun ouders hebben het recht op inzage in en kopie van het feedbackrapport met hun resultaten op de Vlaamse toetsen. De leerlingen of hun ouders hebben het recht op inzage in hun toets, op een manier die de vertrouwelijkheid van de toetsvragen garandeert.
Hoofdstuk 9: Getuigschrift basisonderwijs
Toevoeging van artikel 23: Beslissing klassenraad extra uren Nederlands in het secundair onderwijs (in voege vanaf juni 2026 voor het schooljaar 2026 – 2027)
Samen met de beslissing over de toekenning van het getuigschrift, bepaalt een klassenraad of de leerling in het eerste jaar van het secundair onderwijs drie uren extra taallessen Nederlands per week moet volgen. De klassenraad baseert zich voor die beslissing op de eindtermen Nederlands en of de minimumdoelen afdoende bereikt zijn.
Hoofdstuk 12:Leerlingengegevens en privacy
Artikel 33: Medelen van leerlingengegevens aan ouders
Ouders hebben recht op inzage en recht op toelichting bij de gegevens die op de leerling betrekking hebben, waaronder de evaluatiegegevens, die worden verzameld door de school. Indien na de toelichting blijkt dat de ouders een kopie willen van de leerlingengegevens, hebben ze kopierecht.
Iedere kopie dient persoonlijk en vertrouwelijk behandeld te worden, mag niet verspreid worden noch publiek worden gemaakt en mag enkel gebruikt worden in functie van de onderwijsloopbaan van de leerling.
Ouders kunnen zich daarnaast beroepen op de wetgeving op openbaarheid van bestuur die voorziet in een recht op inzage, toelichting en/of kopie. Hiertoe richten ze een vraag tot het college van burgemeester en schepenen dat bekijkt of toegang kan worden verleend.
Als een volledige inzage in de leerlingengegevens een inbreuk is op de privacy van een derde, dan wordt de toegang tot deze gegevens verstrekt via een gesprek, gedeeltelijke inzage of rapportage.
Hoofdstuk 13 ICT-materiaal ter beschikking gesteld door de school, gebruik van slimme apparaten, internet en sociale media
Toevoeging aan artikel 38
Alleen buiten de schoolgebouwen mogen smartphone, eigen tablet, eigen laptop, trackers of enige andere gelijkaardige toestellen gebruikt worden. Als ouders of leerlingen elkaar dringend nodig hebben tijdens de schooldag, kunnen ze terecht op het secretariaat van de school.
§1 Het is verboden om slimme apparaten te gebruiken tijdens de periode van de normale aanwezigheid van de leerlingen op school, de volledige periode voor de aanvang van de lessen 's morgens tot na het beëindigen van de laatste les van de lesdag.
Slimme apparaten zijn apparaten die verbonden kunnen worden met andere apparaten, telefoonnetwerken, andere (draadloze) netwerken (zoals WIFI of Bluetooth) of draadloze protocollen. Het gaat dus om smartphones, tablets, smartwatches, laptops en GSM’s,…
§2 Als ouders of leerlingen elkaar dringend nodig hebben tijdens de schooldag, kunnen ze terecht op het secretariaat van de school.
§3 Slimme apparaten mogen alleen gebruikt worden in de volgende gevallen:
-voor onderwijsdoeleinden die de school bepaalt;
-in het kader van redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften of om medische redenen;
-mits toestemming van de directie of zijn afgevaardigde, tijdens extra-murosactiviteiten
§4. Het onderwijzend personeel doet hier controle op indien nodig.
§5. Bij overtreding van het verbod zal de leerling gesanctioneerd worden overeenkomstig het orde- en tuchtreglement opgenomen in dit schoolreglement.
Hoofdstuk 19: Exoneratie van aansprakelijkheid voor hulppersonen
Toevoeging van dit hoofdstuk.
Ouders en leerlingen doen een beroep op de dienstverlening van de school. Hieruit spruiten wederzijdse rechten en plichten voort.
Een ouder/leerling kan personeelsleden die door de school worden ingeschakeld om deze dienstverlening uit te voeren, niet aansprakelijk stellen.
Op deze regel bestaan vier uitzonderingen waarbij een vordering door een ouder/leerling tegen een personeelslid van de school mogelijk blijft:
1° wanneer de vordering geen verband houdt met de uitvoering van deze dienstverlening;
2° in geval van bedrog door een personeelslid van de school;
3° wanneer een personeelslid van de school opzettelijk schade toebrengt aan een ouder/leerling; of
4° bij aantasting van de fysieke of psychische integriteit van de ouder/leerling.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215 000 euro niet) en artikel 43;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
De gemeente Merksplas heeft volgende gronden in eigendom: voetbalterreinen gelegen aan de Hoevestraat, sectie E nr. 41 V en 41 W in woonparkgebied (cf. het gewest-plan) met een totale oppervlakte van ca. 19422 m²;
de akte van afstand voor notaris Mercelis de dato 29 januari 1970 van deze gronden door de consoorten Boone aan de gemeente Merksplas om te voldoen aan de last van de verkavelingsvergunning aan dezen afgeleverd bij gemeenteraadsbesluit van 27 juli 1966;
Deze eigendommen wenst de gemeente te verkopen in functie van de realisatie van een privaat woonproject en/of een verkaveling;
Het CBS van de gemeente Merksplas heeft volgende doelstellingen met betrekking tot de inrichting van het gebied vooropgesteld:
– De nieuwe ontwikkeling dient zich kwalitatief te integreren in de bosrijke omgeving en het omliggende woonpark.
– De verkaveling/project dient verenigbaar te zijn met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid.
– De afwikkeling van de verkeerstromen, zowel van het gemotoriseerd als niet gemotoriseerd verkeer, wordt beschreven;
Aan IOK werd de vraag gesteld om op basis van ontwerpend onderzoek randvoorwaarden te formuleren voor de concrete inrichting en ontwikkeling van het terrein in functie van een woonproject. Het nieuwe woonproject moet zich kwalitatief inpassen in het bestaande woonpark;
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 september 2023 houdende goedkeuring van de opdrachtnota 'ontwikkeling Hoevestraat' zoals opgemaakt door IOK;
de voorliggende aangepaste opdrachtnota 'ontwikkeling Hoevestraat' zoals opgemaakt door IOK in 2025;
Deze opdracht wordt geraamd op 75.000,- euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) licht het dossier ontwikkeling voetbalvelden Hoevestraat toe:
1. Historiek
Begin van de jaren ’70 kreeg de verkavelaar een verkavelingsvergunning om verschillende 10-tallen hectaren weiland om te vormen tot bouwgrond.
In ruil moesten ze +/-2 ha grond afstaan aan de gemeente om te gebruiken als sport- en recreatiezone, wat in de akte werd opgenomen. (Het was dus geen schenking uit vrije wil, maar een voorwaarde om hun gronden te kunnen verkavelen).
De voetbalvelden zijn op het gewestplan ingekleurd als woonparkgebied. Er is nooit een ruimtelijk initiatief geweest om deze van bestemming te wijzigen.
Het toenmalige gemeentebestuur kon alzo een tekort aan sportterreinen in de gemeente invullen.
De verkavelaar realiseerde meer dan 100 bouwgronden.
Intussen zijn we meer dan 50 jaar verder en is er door de gemeente veel geïnvesteerd in sportterreinen (o.a. Hofeind en de kolonie). De voetbalvelden aan de Hoevestraat verliezen dus hun functie en hun doel.
2. Bedoeling van de opdrachtnota, die vandaag geagendeerd staat:
Opstart van een procedure om de 2 ha voetbalvelden ook te ontwikkelen volgens de voorschriften van het gewestplan.
Dit betekent
Daarna zal blijken of deze gronden ontwikkeld kunnen worden
Daarna zal beoordeeld worden of een verkaveling hier al dan niet mogelijk is.
We trekken hiermee het dossier dus volledig open zodat iedereen er op kan reageren.
3. Opmerkingen oppositie
Grond mag niet ontwikkeld worden, want in de notariële akte staat dat de bestemming sport of recreatie moet zijn.
Weerlegging: De bestemming van een grond kan niet gewijzigd worden door een notariële akte. Hiervoor zijn planningsinitiatieven nodig: BPA (vroeger), RUP (nu). Dus de voetbalvelden blijven woonparkgebied.
De verkavelaar moet hierin gekend worden en heeft recht op een deel van de meerwaarde.
Weerlegging: de gemeente heeft meer dan 50 jaar lang voldaan aan de voorwaarden van de overdracht. Intussen is de voorziene bestemming, die in de akte staat, achterhaald. Door de verkaveling te ontwikkelen op de voetbalvelden berokkent de gemeente geen schade aan de verkavelaar. Zij hebben immers hun winst destijds gehaald bij de omzetting van 10-tallen ha weide naar bouwgrond. De gemeente vindt het niet billijk om de verkavelaar nu ook nog te laten delen in deze ontwikkeling.
4. Bijkomende argumenten voor de ontwikkeling van deze gronden
Woonbeleid gemeente
We proberen aan de verschillende vragen binnen de gemeente tegemoet te komen o.a. via sociale woningen, de bouwgronden van IOK, verdichting in de hoofdstraten en privé-verkavelingen. Hierbij wordt steeds uitgegaan van de bestemming van het gewestplan.
De verkaveling Hoevestraat zal zich richten tot mensen die iets meer te besteden hebben. Ook binnen deze doelgroep is er vraag naar bouwgrond. Met de centralisatie van de beide ziekenhuizen van Turnhout op de site Sint Jozef zal deze vraag enkel maar toenemen.
Wonen of recreatie?
De akte verwijst naar een grond “voor een sport- of recreatiecentrum”.
Wij zijn van oordeel dat de ontwikkeling van recreatie op die zone meer overlast zal geven in de buurt dan de bouw van 8 woningen.
Financieel luik
De gronden in de Hoevestraat zijn van de gemeente en dus van de mensen van Merksplas. Als een goede huisvader is het onze plicht om te onderzoeken of deze ten gelde kunnen gemaakt worden. Het is financieel niet verantwoord om dergelijke inkomsten te laten liggen. Wij investeren veel in de gemeente en proberen dit te financieren o.a. door het eigen patrimonium optimaal te benutten.
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) verwijst naar de Stad Antwerpen en de Sinksenfoor en vraagt of de akte misschien veranderd is. Notarissen wijzen op het risico dat de gemeente aldus loopt. Dit getuigt niet van respect voor de familie. De buren waarderen trouwens deze open ruimte. Dit pleintje wordt nog elk weekend benut om te voetballen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) zegt dat het plan niet gewijzigd is en dat de gouverneur destijds niet is ingegaan op de klacht die de oppositie hiertegen had ingediend. Hij stelt dat het dure grond is voor een matchke voetbal. De gemeente doet er alles aan om de open ruimte te vrijwaren en heeft zelfs een RUP opgesteld. Acht woningen hebben een beperkte impact op de mobiliteit. Recreatie zou de buren meer overlast bezorgen. De familie is heel verspreid om mee te onderhandelen. De familie heeft destijds haar gewin gehaald met de historische verkaveling maar kan altijd haar schade aantonen voor de rechtbank. Met deze procedure trekken we het dossier open en kan iedereen bij het openbaar onderzoek zijn grieven uiten. De grond is eigendom van de inwoners van Merksplas en wij hebben de plicht om de middelen optimaal te benutten;
IOK, antwerpseweg 1, 2440 Geel
Artikel 1:
Aan dienstverlenende vereniging IOK wordt de opdracht gegeven tot uitvoering van ‘ de studieopdracht Ontwikkeling Hoevestraat’ tegen de geldende IOK-uurloontarieven voor de periode waarin de prestaties plaatsvinden. Deze opdracht wordt gegund binnen de voorwaarden van een ‘in-house’ opdracht cfr. artikel 30, §3 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Artikel 2:
Het college is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecodificeerde decreten over het Vlaams woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020), zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021, in het bijzonder Boek 2, Deel 2, Titel 4 (Subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid), zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
Art. 2.22 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de initiatiefnemer van een project uiterlijk op 30 september 2025 een subsidieaanvraag kan indienen als de geplande startdatum van de nieuwe subsidieperiode 1 januari 2026 is.
Op 27/02/2025 vond er een toelichting plaats aan de schepenen van het werkingsgebied van Kempens Woonplatform Noord waarbij ingegaan werd op het nieuwe subsidiekader evenals op mogelijke eigen initiatieven. Eenzelfde toelichting werd gegeven aan de betrokken ambtenaren d.d. 27 maart 2025. Op 24 maart 2025 werd een toelichtende nota overgemaakt waarin de basisinitiatieven zijn opgesomd en waar ook een bondige toelichting is opgenomen van mogelijke eigen initiatieven.
In zitting d.d. 01/04/2025 besprak het college van burgemeester en schepenen een aantal zaken om het voorliggende subsidiedossier verder te kunnen uitwerken.
Op basis van de input van de lokale besturen heeft Kempens Woonplatform een ontwerpdossier uitgewerkt. Op 29 april werd het ontwerpsubsidiedossier ter voorbereiding van het verkennend overleg per mail overgemaakt aan de afgevaardigde van de stuurgroep, de afgevaardigde van Wonen in Vlaanderen en de provincie Antwerpen.
De raad van bestuur van IOK keurde het ontwerpdossier goed in zitting van 9 mei 2025.
Tijdens het verkennend overleg van 8 mei 2025 werd het ontwerpdossier uitgebreid toegelicht aan Wonen in Vlaanderen. Wonen in Vlaanderen bezorgde een repliek op het verslag van het verkennend overleg op 13 mei 2025, waarin werd aangegeven dat er geen inhoudelijke opmerkingen of aanvullingen waren.
Het ontwerpdossier werd aanpast op basis van de feedback van Wonen in Vlaanderen en werd overgemaakt aan de deelnemende lokale besturen op 12 mei 2025, met de vraag naar bijkomende opmerkingen. Op vraag van enkele gemeenten werden nog beperkte gemeentespecifieke aanpassingen doorgevoerd. Op 26 mei 2025 is het definitieve subsidiedossier bezorgd aan de deelnemende lokale besturen.
Binnen de geïntegreerde intergemeentelijke dienstverlening lokaal woonbeleid vormt Kempens Woonplatform de basisdienstverlening, dewelke optioneel kan aangevuld worden met de dienstverleningen leegstand & verwaarlozing en/of conformiteitsonderzoeken (waarbij de laatste verder aangevuld kan worden met een bijkomende dienstverlening inzake het verplicht conformiteitsattest). Op deze manier wordt er een kruisbestuiving gerealiseerd tussen het vormgeven van het lokaal woonbeleid enerzijds en het veldwerk anderzijds. Daarnaast is er een sterke afstemming met de werking van het Energiehuis Kempen.
IOK wenst, in samenwerking met gemeenten, OCMW’s en andere woonactoren, met het voorliggende subsidiedossier van Kempens Woonplatform, blijvend het woonbeleid op maat voor elk van de deelnemende gemeenten uit te werken. Hiervoor kunnen de deelnemende gemeenten rekenen op de opgebouwde expertise binnen de dienst wonen van IOK, maar wordt het engagement van het lokale bestuur gevraagd om het project te ondersteunen met een lokale equipe.
Er kunnen subsidies verkregen worden voor zowel het uitvoeren van de basisinitiatieven als voor de eigen initiatieven. Ook in de volgende subsidieperiode, zullen de verkregen subsidies in mindering gebracht worden van de werkingskost van de dienst wonen. Een berekening van de werkingskosten op gemeentelijk niveau zal telkens gemaakt worden in de zomer voorafgaand aan het volgende werkingsjaar (cf. algemene werkingskosten IOK).
De gemeenteraad beslist om verder deel te nemen aan het project Kempens Woonplatform Noord. De gemeenteraad keurt het voorliggend dossier met betrekking tot de subsidieaanvraag voor het project Kempens Woonplatform Noord goed.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2004 houdende de goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen';
het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de vernieuwde overeenkomst van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen';
jaarlijks worden het werkingsverslag en de jaarrekening van het voorbije jaar voorgelegd aan de 12 gemeentebesturen die deel uitmaken van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen ILV';
voorliggend werkingsverslag 2024, jaarrekening 2024 en verslag algemene vergadering 24 april 2025;
raadslid Sandra Loomans (Visie 2330) vraagt of er voldoende personeel is om de vooropgezette doelen te bereiken;
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat er van 50% naar 80% tewerkstellingsbreuk is gegaan voor ondersteuning van de plaatselijke sportclubs (ipv barristas), uitbouw van een gravelnetwerk en openwaterzwemmen. De resultaten van staalname in de zwemkom aan de kolonievaart waren alvast goed;
raadslid Sandra Loomans (Visie 2330) informeert of er voldoende aandacht wordt besteed aan G-sport;
schepen Kris Govers (Leefbaar) geeft aan dat er contacten gelegd zijn met het sociaal huis, widar, klavier en Marksaam om te kijken hoe we de toegankelijkheid of het aanbod van sport kunnen verbeteren;
'Sportregio Noorderkempen', De Hoogt 20, 2360 Oud-Turnhout
De gemeenteraad keurt het voorliggende werkingsverslag en jaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen ILV' goed.
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In het verleden vaardigde Merksplas steeds de schepen van sport af in het beheerscomité. Er werd in het verleden geen plaatsvervanger aangeduid.
De gemeenteraad duidt Kris Govers, schepen van sport, aan als stemgerechtigd lid voor het beheerscomité van de Sportregio Noorderkempen ILV. Er wordt geen plaatsvervanger aangeduid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Brief van Pidpa van 22 april 2024 met agenda algemene vergadering 27 juni 2025;
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Jaarverslag van de raad van bestuur over het jaar 2024
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2024
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2024
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
6. Beleidsplan 2025-2030 en evaluatie van de beleidsperiode 2019-2024
7. Varia
Het gemeenteraadsbesluit van 24 februari 2025 waarbij de heer Koen Staes, gemeenteraadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com 0498/667869) werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van Pidpa gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2024, de jaarrekening over het boekjaar 2024 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2024, wordt goedgekeurd.
Artikel 3 : Goedkeuring wordt gehecht aan het evaluatierapport 2019-2024 en het beleidsplan 2025-2030.
Artikel 4: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 27 juni 2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Artikel 217 tot en met 220 van het decreet lokale besturen de dato 22 december 2017;
De gemeenten staan in voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten;
Het organisatiebeheersingssyteem is het geheel is van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft
3° over betrouwbare financiële en beheerrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt;
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en van het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen en –procedures en de aanwijzing van personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn;
De Vlaamse overheid heeft de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen ontwikkeld, een instrument dat organisatiebeheersing concreet maakt. Het is een uitgebreide gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing, risico’s en beheersmaatregelen die ondersteuning kan bieden om een systeem van organisatiebeheersing uit te bouwen;
Het besluit van de raad van 28 juni 2021 houdende de goedkeuring van het kader organisatiebeheersingssysteem;
Het rapport van de algemeen directeur met betrekking tot organisatiebeheersing:
uitvoering beheersmaatregelen nav vorige zelfevaluatie op basis van de leidraad organisatiebeheersing
Het managementteam in samenspraak met het bestuur heeft toch een aantal stappen gezet om meer greep te krijgen op de organisatie en de doelstellingenrealisatie: volledig herwerken van de doelstellingenboom, opname in het meerjarenplan van beheersmaatregelen organisatiebeheersing, dienstoverschrijdende opvolging subsidiedossiers, plannen om de decretaal verplichte halfjaarlijkse schriftelijke rapportering over de doelstellingenrealisatie aan de raad uit te breiden met een driemaandelijkse mondelinge tussentijdse rapportering naar het college / vast bureau, opvolging door stafmedewerker beleidsondersteuning van meerjarenplan, subsidies, patrimonium, …
thema-audit over opvolging meerjarenplan en bijhorende acties
We hebben het kader voor opvolging van de organisatiebeheersing aangescherpt en opnieuw voorgelegd aan de raden. We gaan de stand van zaken van de beheersmaatregelen mbt organisatiebeheersing aan de raden terugkoppelen waarbij zowel de input van de werkgroep zelfevaluatie als deze van de diensthoofden als basis zeker mee doorgenomen wordt. De algemeen directeur zal voor eind juni rapporteren, zowel over wat gebeurd is als over wat nog aangepakt moet worden. Het bestuur kan bijkomende info opvragen. De structurele maatregelen mbt organisatiebeheersing zullen worden geïncorporeerd in het meerjarenplan zodat ook langs deze weg opvolging, bijsturing en rapportering komt.
Alhoewel wij het meerjarenplan als duidelijk ervaren qua taakstelling zullen we bij wijzigingen proberen de acties doelgerichter en scherper te formuleren. We proberen de opvolging en bijsturing van het meerjarenplan nauwgezetter aan te pakken via werkgroep subsidiedossiers, meer tussentijdse rapportering aan bestuur, opvolging door stafmedewerker,
We bevragen het bestuur over welke data er gerapporteerd moet worden. Er zal ook gestreefd worden naar een evenwichtiger aandeel in de verslaggeving over de verschillende diensten heen. We kunnen uit het jaarverslag indicatoren destilleren die de opvolging van de acties tastbaarder maken. Aan alle acties uit het meerjarenplan zijn verantwoordelijke diensten gekoppeld die instaan voor de uitvoering. Het managementteam en de stafmedewerker zullen hen bijstaan, de ontwikkelingen monitoren en eventueel laten bijsturen.
Opvang vluchtelingen uit Oekraïne
Oekraïners hebben het statuut van tijdelijk ontheemden: recht op equivalent leefloon, arbeid, medische zorg, kindertoeslag, onderwijs ...
Er verblijven een twintigtal vluchtelingen in Merksplas. De Oekraïners werden aangemoedigd om zelf een onderkomen te zoeken. De publieke opvang voor Oekraïners is nu volledig afgebouwd.
energieprijzen
De energieprijzen zijn terug gestabiliseerd op het niveau van voor de crisis.
Het is voornaam om waakzaam en spaarzaam te zijn bij ons energieverbruik. Ons patrimonium kent wel uitbreiding (kolonie, assistentiewoningen, Markdal, ...) We moeten ook zien of onze gebouwen goed geïsoleerd zijn en de technieken goed afgesteld. Er werd een verwarmingsaudit uitgevoerd. Op termijn gaan we meer duurzame toepassingen moeten onderzoeken in het kader van de energietransitie. De stafmedewerker energie en klimaat is in dienst getreden op 1 mei 2024.
personeel
de organisatie kent een groter personeelsverloop deels door pensionering deels door carrièrewending of kan bepaalde functies moeilijk ingevuld krijgen. Inschakeling van een consultbureau in functie van de continuïteit van de dienstverlening of opleiding nieuwe medewerkers kan hier tegen een hoger prijskaartje soelaas bieden. IOK stelt een team van omgevingsvergunningenambtenaren (knelpuntberoep over diverse gemeenten) ter beschikking van deelnemende gemeenten om ondersteuning te bieden. Er is een stafmedewerker omgevingsvergunningen aangeworven die is in dienst getreden op 1 april 2025. De aanwervingsprocedure voor ICT-deskundige is afgerond en zal ook tot een aanwerving leiden.
fraude
alert blijven voor allerlei pogingen tot phishing
zelfevaluatieteam
de werkgroep voor zelfevaluatie doorheen gemeente en OCMW is als volgt samengesteld:
- Algemeen directeur
- Adjunct algemeen directeur
- Financieel directeur
- Stafmedewerker beleidsondersteuning
- ICT-verantwoordelijke
- Communicatieambtenaar
- Personeelsdienst
- (administratief) medewerker met veel anciënniteit
- (administratief) medewerker relatief nieuw in organisatie
- Vertegenwoordiging maatschappelijk werk
- Vertegenwoordiging mandatarissen
- ad hoc aangevuld volgens te bespreken thema
Vanaf de tweede helft van 2022 is het zelfevaluatieteam opnieuw met de leidraad aan de slag gegaan om de organisatiebeheersing af te toetsen aan de verschillende doelstellingen. De bedoeling was dat er na een kick-off meeting maandelijks een thema werd aangepakt.
De verschillende thema’s worden overlopen op basis van de leidraad organisatiebeheersing:
1. Doelstellingen, proces- en risicomanagement (DPR)
2. Belanghebbendenmanagement (BHM)
3. Monitoring (MON)
4. Organisatiestructuur (ORG)
5. Personeelsbeleid (HRM)
6. Organisatiecultuur (CUL)
7. Informatie en communicatie (ICO)
8. Financieel management (FIM)
9. Facilitaire middelen (FAM)
10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Het zelfevaluatieteam legt een aantal pijnpunten bloot en doet voorstellen om deze tekortkomingen te remediëren, opgedeeld in acties die op korte termijn binnen de drie maanden realiseerbaar zijn, 'quick wins' en structurele maatregelen die geïmplementeerd worden via de beleids- en beheercyclus.
De concluderende vergadering van 22 mei 2023 selecteert uit de ‘quick wins’ en de structurele maatregelen een aantal prioritaire acties waarop we gaan inzetten.
Op 27 mei 2025 is het zelfevaluatieteam opnieuw bijeenkomen om de stand van zaken te bekijken en een aantal nieuwe ‘quick wins’ en 'structurele maatregelen' naar voor te schuiven:
Quick wins
Stand van zaken prioritaire quick wins
| 8.3 |
Antennes op elke dienst voor up to date houden info mbt externe communicatie |
Gerealiseerd.
In de praktijk verloopt dit heel soepel. De communicatieambtenaar heeft zijn bureau op het secretariaat, waar er heel veel contact is met de collega’s en er heel veel info tot bij hem komt.
De deadlines van de nieuwsbrieven worden redelijk goed nageleefd door alle collega’s.
Het jaarverslag zal in een nieuwe vorm worden uitgebracht.
De externe communicatie naar kinderen van de middelbare school is wel een blijvend aandachtspunt. Dat is een doelgroep die moeilijk bereikt wordt.
| 8.4 |
altijd afvragen wie moet wat weten en/of actie ondernemen |
Gerealiseerd, maar blijvend aandachtspunt.
Het is belangrijk om de verwachtingen in een mail duidelijk te maken.
Dit principe dient zeker nog eens benadrukt te worden bij de invoering van het nieuwe postregistratiesysteem.
| 9.2 |
één keer per maand de meterstand nutsvoorzieningen registreren + interpreteren |
Deels gerealiseerd, maar blijvend aandachtspunt.
Het voordeel van het registreren is dat je ter plaatse moet gaan en zo ook andere zaken in een gebouw kan vaststellen. Nu de meters meer en meer digitaal worden, gaat dat voordeel wel verloren gaan.
De vraag is wie de meterstanden interpreteert. Er zal nagevraagd worden of dit gebeurt door de stafmedewerker klimaat en energie. Op termijn zal dit sowieso gebeuren via het programma Terra, waar wij al onze gegevens gaan moeten insteken.
| 10.8 |
opleiding telefooncentrale (mogelijkheden op werk en thuis) |
Nog niet gerealiseerd.
Er zal in het najaar een opleiding worden georganiseerd, zowel voor de bestaande personeelsleden als voor de nieuwe personeelsleden.
| 10.10 |
mogelijkheden Microsoft optimaal benutten (OneNote) |
Nog niet gerealiseerd.
Dit moet nog gebeuren, maar is niet prioritair. Dit blijft dus nog wel in de lijst staan, maar niet als prioritaire quick win.
Wordt afgevoerd:
| 4.6 |
automatische toekenning luiertoelage aan ouders kinderen tot 3 jaar via diftar-rekening |
Door de financiële dienst werd het systeem van de automatische toekenning geïmplementeerd, maar dit blijkt geen sluitend systeem te zijn. Er zijn veel moeilijkheden bij mutaties en wanneer mensen veranderen van rekeningnummer. Mensen geven hun nieuw rekeningnummer quasi nooit door aan onze financiële dienst, die dit nieuwe rekeningnummer in dat geval niet kent. Een automatische toekenning is bovendien niet mogelijk bij mensen met een incontinentieproblematiek. Een automatische toekenning is dus in de praktijk niet haalbaar.
Wordt prioritair voor de toekomst:
| 4.2 |
beslissingsboom opmaken overheidsopdrachten |
De beslissingsboom werd opgesteld, maar wordt niet altijd even consequent geraadpleegd. De beslissingsboom zal nog eens in herinnering worden gebracht bij het administratief personeel en er zal nog een uiteenzetting omtrent deze beslissingsboom volgen bij de buitendiensten.
| 10.3 |
nog 4 te vervangen wifi / omgeving / rijbewijzen / schrijnwerker |
De overschakeling van Windows 7 naar Windows 10 is reeds gebeurd. Ondertussen moet er opnieuw een overschakeling gebeuren, m.n. naar Windows 11.
| 10.5 |
voor thuiswerk met behulp sleutel ipv GSM |
Iedereen die met de VPN-verbinding wil werken, zal verplicht worden om via een tweestapsverificatie in te loggen. Dit werkt dan wel via de GSM ipv met een sleutel.
| 10.9 |
opleiding e-post |
De bedoeling is om in het najaar over te stappen naar het nieuwe e-postsysteem. Er zal daarbij een interne opleiding worden gegeven aan de personeelsleden van de administratie.
Structurele maatregelen
Stand van zaken prioritaire structurele maatregelen
| 1.5 |
eenvoudige rapportering - jaarverslag en doelstellingenrealisatie verenigen |
Gerealiseerd.
Er wordt een nieuwe vorm van het jaarverslag uitgebracht, waarbij verwezen wordt naar de doelstellingenrealisatie. De doelstellingenrealisatie en het jaarverslag zullen niet meer tweemaal hetzelfde document betreffen. Er zal in het jaarverslag een link worden gepubliceerd naar de vindplaats van de doelstellingenrealisatie op de website.
| 8.1 |
personeelsblad uitgeven of intranet opzetten met redactieraad om te inspireren en op te volgen |
Nog niet gerealiseerd.
De bedoeling is om dit jaar nog een intranet op te zetten. Dit is een beter systeem voor de interne communicatie dan een personeelsblad. De communicatieambtenaar bekijkt dit verder, maar de nieuwe ICT-medewerker zal daarin ondersteuning verlenen. Dit werd uitdrukkelijk opgenomen in zijn functieomschrijving. Een goed intranet bestaat uit een gezonde combinatie van ‘nice to know’ en ‘need to know’. Het is ook belangrijk om een goede redactieraad te hebben die dit intranet kan voeden.
| 10.5 |
opleiding voor alle gebruikers bij implementatie nieuwe software |
Gerealiseerd.
De opleidingen voor het gebruik van de software zitten normaal gezien vervat bij de nieuwe software zelf. Dit gebeurt dus automatisch.
| 10.6 |
risicobeheersing cybersecurity |
Nog niet gerealiseerd.
Dit zal vervat zitten in het bedrijfscontinuïteitsplan waaromtrent er momenteel een opleiding wordt gevolgd en dat daarna zal worden opgesteld.
Eveneens gerealiseerd (niet prioritair):
| 2.1 |
afsprakennota ts MAT en CBS bespreken |
De afsprakennota tussen het CBS/VB en MAT werd goedgekeurd op het CBS/VB van 17 december 2024.
| 10.2 |
bijkomende aanwerving halftijds ICT-deskundige |
Er werd een voltijdse ICT-deskundige aangeworven die binnenkort zal starten.
Wordt prioritair voor de toekomst:
| 5.1 |
organisatie kwalitatief onthaal |
Deze maatregel zal opnieuw bekeken worden bij de aanwerving van de nieuwe administratief medewerker voor het secretariaat, die eveneens een back-up zal zijn van het onthaal. Ook de toegankelijkheid van het onthaal zal bekeken moeten worden.
| 8.4 |
werken met generieke emailadressen |
We werken nog niet allemaal met generieke e-mailadressen. We willen daar wel naartoe gaan in de toekomst. Dit dient opnieuw bekeken te worden en benadrukt te worden bij de implementatie van het nieuwe e-postsysteem.
| 9.1 |
financiële dienst stelt een procedure op rond de noodzaak van een bestelbon en de procedure tot mededinging en biedt desgevallend ondersteuning |
De beslissingsboom die werd opgesteld, werd opgemaakt in samenspraak met de financiële dienst. Er dient nog gewerkt te worden aan een betere verspreiding van deze beslissingsboom.
| 10.1 |
opmaak bedrijfscontinuïteitsplan |
Wij krijgen momenteel vanwege de Vlaamse Overheid subsidies voor de begeleiding bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan. Twee van onze personeelsleden zijn dit begeleidingstraject momenteel aan het volgen, welk begeleidingsproject nog loopt tot september 2025. Daarna kan er gestart worden met de opmaak van het plan, maar dat zal wel een hele tijd in beslag nemen.
ICT-audit
Na een screening van het gemeentelijk informatica-systeem door studenten van Howest en een basis ICT-veiligheidsaudit door Deloitte met subsidiëring door Audit Vlaanderen hebben we volgende zaken aangepakt:
diverse acties
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) vraagt waarom Idewe niet langer ingeschakeld wordt voor grensoverschrijdend gedrag;
de algemeen directeur antwoordt dat Idewe niet langer onze externe preventie opvolgt maar dat we overgeschakeld zijn naar Mensura. Ook daar kan de preventie ambtenaar psychosociale (PAPS) personeelsleden begeleiden. Inmiddels heeft het bestuur intern ook al vertrouwenspersonen aangeduid en opgeleid;
raadslid Tine van der Vloet (Visie 2330) vraagt waarover themacolleges gaan en of er daar een verslag van is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit informele overlegmomenten zijn tussen het college en het managementteam waarvan geen verslag wordt gemaakt;
De raad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur met betrekking tot de organisatiebeheersing over de periode 2024 - 2025.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 21:10.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter