De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, , ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Leen Kerremans (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) heeft nog een opmerking bij het besloten gedeelte;
Overeenkomstig artikel 23 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kan een agendapunt ‘De Ark. Algemene vergadering van 19 mei 2020. Goedkeuring agenda en mandatering van de vertegenwoordiger van de gemeente‘. De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Wet van 28 januari 1975 betreffende de gemeentebelastingen op het lijkenvervoer;
Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals gewijzigd;
Omzendbrief BB 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en uitvoeringsbesluiten;
de financiële toestand van de gemeente;
inwoners dragen reeds bij via de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen onroerende voorheffing aan de algemene middelen van de gemeente;
de inrichting van een natuurbegraafplaats aan het landloperskerkhof op de kolonie voor asverstrooiing of het begraven van biologisch afbreekbare urnes;
de beschikbare ruimte op de natuurbegraafplaats is niet onbeperkt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt waarom niet-inwoners 300,- euro dienen te betalen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit het tarief is dat de meeste gemeenten met natuurbegraafplaats hanteren en wil begrafenisshopping vermijden want er zijn nog niet zo veel natuurbegraafplaatsen;
art. 1- Met ingang van heden en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte gemeentebelasting gevestigd op
- de begraving van veraste stoffelijke overblijfselen in een biologisch afbreekbare asurne
- de uitstrooiing van veraste stoffelijke overblijfselen
art. 2- De belasting is verschuldigd door de persoon die de begraving of de uitstrooiing aanvraagt.
art. 3- Geven geen aanleiding tot toepassing van de belasting:
De begraving of de uitstrooiing van de stoffelijke overblijfselen van de personen:
- overleden of dood aangetroffen op het grondgebied van de gemeente
- overleden of dood aangetroffen buiten het grondgebied van de gemeente en ingeschreven in de diverse bevolkingsregisters van onze gemeente.
- overleden in een verpleeginrichting gelegen buiten het grondgebied van de gemeente wanneer ze, vóór hun opname in deze inrichting, sedert tenminste twee jaar ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente.
- minstens 65 jaar oud, minstens 10 jaar ononderbroken in Merksplas hebben gewoond, doch na die periode, niet meer dan 5 jaar werden afgeschreven om bij hun familieleden of verwanten te gaan inwonen.
art. 4- De belasting wordt vastgesteld op 300,- euro per begraving of uitstrooiing op de natuurbegraafplaats aan het landloperskerkhof op de kolonie.
art. 5- De belastingplichtigen moeten voorafgaandelijk aangifte doen bij het gemeentebestuur en er het bedrag van belasting contant betalen tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
Bij gebrek aan contant-betaling zal van ambtswege worden overgegaan tot inkohiering.
art. 6- In geval van inkohiering wordt het kohier vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de met de invordering belaste financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. De verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtige.
art. 7- De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen.
art. 8- Dit belastingreglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals gewijzigd;
de omzendbrief BB 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en uitvoeringsbesluiten;
de inrichting van een natuurbegraafplaats aan het landloperskerkhof op de kolonie voor asverstrooiing of het begraven van biologisch afbreekbare urnes;
de verplichting die op de gemeentebesturen rust te waken over de openbare orde, de reinheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de begraafplaatsen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt op welk stuk de natuurbegraafplaats wordt ingericht;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de urnes worden ingegraven in het bosje voorbij de calvarieberg en de as zal worden uitgestrooid op het noordelijke grasveld voor de kruisjes. Het eerste deel van de begraafplaats tegen de kapelstraat wordt ontzien omdat zich daar een historisch massagraf bevindt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst op het belang van mogelijkheid tot bezinning en vraagt of er een kunstzinnige gedenkzuil kan worden aangebracht, eventueel via een wedstrijdformule;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx zegt dat er een gedenkzuil komt, maar dat de mogelijkheden beperkt zijn omwille van het speciale statuut van het domein. Een kunstwerk zal nog bekeken worden;
Goedkeuring te hechten aan de tekst van het politiereglement op de gemeentelijke natuurbegraafplaats aan het landloperskerkhof op de kolonie als volgt:
Hoofdstuk I: pleegvormen welke de uitstrooiing of begraving voorafgaan.
Art 1. Elk overlijden in de gemeente wordt zonder verwijl aangegeven aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit geldt eveneens ingeval van ontdekking van een menselijk lijk op het grondgebied van de gemeente.
De aangevers regelen met het gemeentebestuur de formaliteiten betreffende de asverstrooiing of begraving. Bij ontstentenis daaraan, wordt door het gemeentebestuur het nodige gedaan.
Art 2. Tenzij in speciale gevallen en op advies van de behandelende geneesheer, wordt de toelating tot asverstrooiing of begraving slechts afgeleverd 24 uur na het overlijden.
Art 3. Er mag slechts tot asverstrooiing of begraving overgegaan worden nadat het overlijden werd vastgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Art 4. Ingeval van crematie zullen de bepalingen toegepast worden van het decreet betreffende de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004.
Art 5. De toelating tot de teraardebestelling wordt afgeleverd door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Art 6. De toelating tot asverstrooien of begraven in een andere gemeente alsmede vervoer van een lichaam of de as van een overleden persoon naar een andere gemeente wordt slechts toegestaan op voorlegging van een attest waaruit het akkoord blijkt van de burgemeester van de plaats van bestemming dit wel te verstaan als de plaats van bestemming een andere is dan de plaats van overlijden of de woonplaats van de overledene.
Geen attest is echter vereist van de burgemeester van de woonplaats van de overledene als hij daar begraven, verstrooid wordt. Een toelating vanwege onze burgemeester is vereist om de as van een buiten de gemeente gedomicilieerde persoon op de gemeentelijke begraafplaats op de kolonie te begraven of te verstrooien.
Art 7. Het lijkenvervoer wordt waargenomen door private ondernemingen onder toezicht van de burgemeester.
Art 8. De natuurbegraafplaats aan het landloperskerkhof op de kolonie is bestemd voor het begraven van een biologisch afbreekbare urne of het verstrooien van de as.
Hoofdstuk II: begravingen
Art 9. De technische dienst van de gemeente zal op voorhand een put op de natuurbegraafplaats graven. De begraving van de biologisch afbreekbare urne gebeurt door de gemeente, de begrafenisondernemer of diens aangestelde.
Art 10. De voorgeschreven diepte tussen de bovenkant van de biologisch afbreekbare asurne en het grondoppervlak is minimum 65 cm.
De putten waarin de afbreekbare urnen werden geplaatst zullen onmiddellijk na de zinking met aarde gevuld en aangedamd worden.
Art 11. De urne moet biologisch afbreekbaar zijn. Gedenktekens, kransen, vazen, kunstvoorwerpen, vaste planten, bloemen of versieringen van alle aard zijn niet toegelaten en zullen ambtshalve verwijderd worden. De gemeente houdt een register bij met aanduiding van de identiteit van de overledene.
Hoofdstuk III: asverstrooiing
Art 12. Voor de asverstrooiing van as, voortkomend van crematie, kan men opteren voor uitstrooiing op de natuurbegraafplaats op de voorziene plaats.
Bij aankomst van de asurne op de natuurbegraafplaats wordt deze door de gemeente, de begrafenisondernemer of diens aangestelde geopend en wordt de as door middel van een speciaal toestel op de natuurbegraafplaats uitgespreid. Dit toestel wordt enkel door de gemeente, de begrafenisondernemer of diens aangestelde bediend.
Hoofdstuk IV: gedenkzuil
Art 13. Aan de ingang van de natuurbegraafplaats zal door de gemeente op vraag van de nabestaande(n) van de overledene(n) een bordje met de naam (eventueel geboorte- en sterftedatum of naam partner) ervan bevestigd worden op de gedenkzuil. Dit bordje mag de maximum afmetingen niet overschrijden: zijnde 0,15 m x 0,05 m. Dit bordje moet via de gemeentelijke dienst burgerzaken worden aangevraagd voor de uniformiteit. Dit gebeurt zonder extra kost.
Hoofdstuk V: politie
Art 14. De natuurbegraafplaats is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.
Art 15. De toegang tot de natuurbegraafplaats is ontzegd aan allen die zich niet behoorlijk zouden gedragen zonder het nodige respect voor de overledenen.
Art 16. Het is verboden:
- herdenkingstekens achter te laten
- afval achter te laten,
- de aanplantingen te beschadigen
- er rumoer te maken of luidruchtig te zijn.
- om het even welke voorwerpen uit te stallen, te verkopen of te koop aan te bieden,
- plakbrieven of geschriften aan te brengen
Art 17. Fietsen, steps, brommers, motors of auto’s zijn verboden.
Art 18. Inbreuken op onderhavig reglement worden bestraft met politiestraffen.
Art 19. Dit politiereglement zal worden bekendgemaakt via publicatie op de website en treedt in werking 10 dagen na publicatie.
Art 20. Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de Deputatie van de provincie Antwerpen en de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan deze van de Politierechtbank.
· Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (verder decreet lokaal bestuur);
· De Richtlijn 91/271/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
· Het Besluit van 1 juli 1995 van de Vlaamse regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
· De Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
· Het Besluit van 9 mei 2008 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
· Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder Waterwetboek), dat in artikel 2.3.5. bepaalt dat Pidpa als exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk wordt belast met de sanering van het door haar aan haar abonnees geleverde water met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water;
· De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa en in het bijzonder artikel 2 betreffende het doel te zorgen voor de integraliteit van de watervoorziening en -behandeling, evenals de ontwikkeling en bevordering van hiermee verbonden activiteiten.
· De gemeente is deelnemer van Pidpa voor de activiteit ‘watervoorziening’.
· De gemeente heeft in het voorjaar 2021 via een openbare procedure een overheidsopdracht uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” met een looptijd van 10 jaar.
· De opdracht “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” werd op 13 april 2021 gegund aan Pidpa.
· Het bevel tot aanvang werd op 6 september 2021 gegeven.
· De overheidsopdracht die de gemeente in het voorjaar 2021 heeft uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” bestaat uit verschillende modules die elk afzonderlijk afgeroepen kunnen worden.· Module 7 betreft de bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s).
· Pidpa bezorgde aan de gemeente een offerte voor module 7 rekening houdende met de vastgelegde uurtarieven.
· Bij collegebesluit van 19 oktober 2021 werd goedkeuring verleend aan de door Pidpa ingediende offerte voor module 7 : aanleg en onderhoud prioritaire IBA’s.
· Bij bestelbon van 11 oktober 2021 werd module 7 ‘bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties’ afgeroepen.
1. Bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s) door Pidpa
· De Vlaamse overheid heeft de drinkwatermaatschappijen belast met de zorgplicht tot sanering van het door hen aan hun abonnees geleverde water en de drinkwatermaatschappijen aangewezen als het financiële knooppunt van het integrale waterbeleid, gezien zij ook de zuiveringskost (gemeentelijk en bovengemeentelijk) op de drinkwaterfactuur dienen op te nemen.
· Het Besluit van 9 mei 2008 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties impliceert dat enkel gewestelijke subsidies voor IBA’s kunnen worden bekomen in gemeenten waarvan de gemeenteraad heeft beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties collectief aan te pakken.
· De bepalingen inzake IBA’s houden o.m. in dat nu enerzijds de mogelijkheid bestaat dat de gemeenteraad beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties gemeentelijk (‘collectief’) aan te pakken, en dat anderzijds voortaan de gewestelijke subsidies voor IBA’s enkel nog kunnen worden bekomen in gemeenten waarvan de gemeenteraad heeft beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties te brengen onder de gemeentelijke saneringsverplichting.
· Het zoneringsplan van de gemeente voorziet voor een aantal woningen in het buitengebied een individuele afvalwaterbehandeling (IBA).
· Rekening houdende met de technische, administratieve en financiële inspanningen die zullen worden gevraagd van de gemeente voor aankoop, plaatsing, exploitatie, onderhoud en controle van IBA’s met het oog op de individuele watersanering. Voor onze gemeente zal het bijgevolg voordeliger zijn om de opdracht inzake het beheer inzake de IBA’s door Pidpa te laten uitvoeren. Dergelijke samenwerking leidt tot schaalvoordelen, die zich onder meer uiten in besparingen zowel bij aankoop van IBA’s als bij aanleg, exploitatie en controle ervan.
· Pidpa ontwikkelde als integraal waterbedrijf reeds activiteiten, heeft ervaring en een organisatie opgebouwd die ook in het IBA-beheer kunnen worden aangewend en toegepast (klantencontacten, opvolging van investeringsdossiers, onderzoek en ontwikkeling i.v.m. zuiveringstechnieken, automatisering (facturatie en GIS).
· De afrekening gebeurt aan de hand van periodieke facturatie.
2. Gemeentelijke individuele saneringsbijdrage- en vergoeding (BIS/VIS)
· Wat de individuele saneringsbijdrage en -vergoeding betreft wordt een gelijke behandeling beoogd van enerzijds burgers waarvoor collectieve sanering (riolering) voorhanden is of voorzien wordt en anderzijds burgers waarvoor individuele sanering (IBA) voorhanden is of voorzien wordt.
· Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijk vlak wordt standaard bepaald op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage;
· De hoegrootheid van het tarief van de BIS en VIS kan jaarlijks, mits voorafgaande melding (uiterlijk vóór 17 december), per kalenderjaar worden aangepast.
· Pidpa rekent een percentage als administratieve vergoeding aan op de geïnde bedragen (momenteel bedraagt deze 3,61%).
3. Aansluitrecht
· Het tarief voor het aansluiten van de individuele sanering (IBA) wordt vastgesteld op 250 euro.
· De hoegrootheid van het tarief van het aansluitrecht kan jaarlijks, mits voorafgaande melding (uiterlijk vóór 17 december), per kalenderjaar worden aangepast en heeft uitwerking vanaf 1 januari volgend op de gemeentelijke beslissing.
· De aanrekening van het aansluitrecht voor wat betreft van de individuele sanering (IBA) wordt geïnd door de gemeente.
4. Niet standaard aansluiting IBA - Exploitatievergoeding (IBIS/IVIS)
· Indien niet volledig voldaan is aan de toepassingsvoorwaarden van het Waterwetboek – meer bepaald IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, zodat niet voldaan is aan de voorwaarden wat betreft de individuele sanering – wordt voorzien in een aanrekening van de kost voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s.
· De kost voor de bouw (aanleg, aansluiting op en opstart) van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, wordt als volgt aangerekend :
- 250 EUR in geval van een IBA 1-6 InwonersEquivalent (IE) woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;
- het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa (te) ontvangen subsidie in geval van (1) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (2) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (3) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt.
· De kost voor de exploitatie van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, zal worden aangerekend in de vorm van een jaarlijkse exploitatievergoeding - met maximaal 3 jaartarieven - i.f.v. het aantal inwonersequivalenten. De 3 jaartarieven van die exploitatievergoeding worden vastgesteld in functie van het aantal inwonersequivalenten.
· De jaarlijkse exploitatievergoeding zal periodiek aangerekend worden pro rata het werkelijk aantal dagen aan het tarief van het betrokken kalenderjaar.
· De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, worden vastgesteld op :
IBA-capaciteit |
Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW) |
1-6 InwonersEquivalent |
300 EUR |
7-12 IE |
450 EUR |
13-20 IE |
600 EUR |
· Pidpa, zoals dat ook bij de facturatie van BIS/VIS het geval is, rekent een bepaald percentage als administratieve vergoeding aan op de bedragen van die ‘jaarlijkse exploitatievergoeding’ (momenteel 3,61%).
· De jaartarieven voor exploitatie van IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, kunnen jaarlijks, mits voorafgaande melding gebeurt (uiterlijk vóór 17 december), worden aangepast. De tarieven wijzigen niet in de loop van een kalenderjaar.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt om hoeveel IBA's het gaat;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het gaat om een dertigtal IBA's waarvan twee prioritaire;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of de aansluitingskost van 250 euro niet te weinig is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) zegt dat de gekozen is om voor de aansluiting aan een iba hetzelfde tarief te hanteren als voor een rioolaansluiting. Deze prijs is destijds berekend voor een gemiddelde rioleringsaansluiting;
Artikel 1 : De individuele saneringsplicht wordt gemeentelijk (‘collectief’) gemaakt.
Artikel 2 : Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijk vlak wordt standaard vastgelegd op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage;
Artikel 3 :
1. Het tarief voor het aansluiten van een standaard individuele sanering (IBA) wordt vastgesteld op 250 euro.
2. Na aansluiting en indienststelling van een in opdracht van Pidpa geplaatste standaard IBA factureert het gemeentebestuur het aansluitrecht conform het Bijzonder waterverkoopreglement van Pidpa.
Artikel 4 : Kennis wordt genomen van het aanbod van Pidpa inzake het bijkomend factureren van door de gemeente vast te stellen tarieven met betrekking tot IBA’s.
Artikel 5 : De kostprijs voor de bouw van de IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren wordt door Pidpa aangerekend aan de aanvrager ervan.
Het betreft:
- 250 EUR in geval van een IBA 1-6 IE woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;
- het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa ontvangen subsidie in geval van: (i) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (ii) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (iii) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt.
Artikel 6 : De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren worden vanaf heden vastgelegd op:
IBA-capaciteit |
Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW) |
1-6 IE |
300 EUR |
7-12 IE |
450 EUR |
13-20 IE |
600 EUR |
Artikel 7 : Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van
Richtlijn 95/46/EG (AVG);
Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek,
de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS);
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4 § 1, 1°
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.Wet op het Politieambt (Art. 46/4, 46/5, 46/6 en 46/12)
De Lokale Politie Noorderkempen beschikt over verplaatsbare, mobiele ANPR camera’s, welke in diverse voertuigen ingezet kunnen worden (Automatic Number Plate Recognition). Om deze volgens de huidige wetgeving (WPA) te kunnen gebruiken, moet de politiezone over een principiële toestemming van de gemeenteraad beschikken;
Om deze toestemming te bekomen vraagt de korpschef deze goedkeuring bij de gemeenteraad. De goedkeuring van de procureur des Konings wordt eveneens gevraagd voor het gebruik van de camera’s voor gerechtelijke doeleinden;
De mobiele camera’s zijn ANPR-camera’s die kunnen worden ingebouwd in zowel gestreepte als anonieme dienstvoertuigen. Momenteel beschikt de politiezone Noorderkempen over meerdere voertuigen, welke zichtbaar en niet-zichtbaar ingezet kunnen worden. Ze worden in principe enkel ingezet op het eigen grondgebied. Het ANPR-systeem laat toe de nummerplaten van voorbijrijdende voertuigen te lezen en af te toetsen aan lijsten van geseinde voertuigen. De nummerplaat wordt gelezen, opgeslagen in een backoffice en onmiddellijk vergeleken met lijsten van voertuigen en nummerplaten die voorkomen in een zogenaamde blacklist. Elk passerend voertuig of elke passerende nummerplaat wordt opgeslagen in de backoffice, onafhankelijk van het feit of deze voorkomt in een blacklist of niet. Al deze gegevens worden ook doorgestuurd naar het AMS (ANPR Managed Services: de nationale ANPR gegevensbank). Gedurende de tijd dat deze gegevens opgeslagen blijven in de backoffice kunnen deze, mits het opgeven van een wettelijke reden, gebruikt worden voor doeleinden in het kader van gerechtelijke en/of bestuurlijke politie. Het gebruik van mobiele camera's is een bijkomend technisch hulpmiddel waardoor de politie efficiënter kan worden ingezet;
het advies van de korpschef Hans Hoskens, Lokale Politie Noorderkempen, Vrijheid 13-17, 2320 Hoogstraten;
raadslid Jef Schoofs (Groen) is bezorgd om de privacy en vraagt wat er met de gegevens gebeurt en of er een rapportering komt. Hij wijst op een camera in de Veldenbergstraat die niet is aangekondigd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er veel zaken worden opgelost door de inzet van ANPR-camera's en de strenge wetgeving garant staat voor de verwerking van de gegevens. Om sluikstort tegen te gaan moeten we creatief zijn. Er is destijds op de gemeenteraad een advies geformuleerd om overal op het grondgebeid mobiele camera's in te zetten in de strijd tegen sluikstorten;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) polst naar het advies van de korpschef;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze vraag om mobiele ANPR-camera's in te zetten van de korpschef zelf komt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst op een gebrek aan motivering door de korpschef;
Lokale Politie Noorderkempen, Vrijheid 13-17, 2320 Hoogstraten
Administratie Wegen en Verkeer, district Vosselaar, De Breem 5, 2350 Vosselaar
Principieel akkoord te gaan met de ingebruikname van mobiele ANPR-camera's door de lokale politie Noorderkempen op het grondgebied Merksplas.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;
de Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 4.37 en artikel 4.39/2, §2;
het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2021 houdende de wijziging van diverse besluiten over wonen, oa vaststelling stemverhouding;
Wonen Vlaanderen legt op dat er in de toekomst in elke gemeente één en slechts één sociale huisvestingsmaatschappij actief mag zijn;
de diverse besprekingen tussen lokale besturen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied;
het gemeenteraadsbesluit om met de lokale besturen Hoogstraten, Rijkevorsel, Ravels, Arendonk en Merksplas één werkingsgebied te vormen;
het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Kempen-Noord gevormd door de lokale besturen Hoogstraten, Rijkevorsel, Ravels, Arendonk en Merksplas, waarbij een uitzondering werd toegestaan op het geografisch aaneensluiten;
de brief van Matthias Diependaele, Vlaams Minister van Begroting, Onroerend Erfgoed en Wonen, Koning Albert II-laan 7, 7de verdieping, 1210 Brussel, de dato 7 februari 2022, met de vraag dat de gemeenteraad een advies zou uitbrengen over de stemverhouding van de lokale besturen in het werkingsgebied;
bij gebrek aan advies zal de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding van de lokale besturen in het werkingsgebied vastleggen op basis van volgende objectieve criteria:
|
2021 |
% |
op te leveren in 2022 |
vermoedelijk totaal eind 2022 |
% |
Arendonk |
274 |
19,50% |
0 |
274 |
19,36% |
Hoogstraten |
381 |
27,12% |
+ 11 | erfpacht - 24 | Hazenweg |
368 |
26,01% |
Merksplas |
200 |
14,24% |
+ 9 |
209 |
14,77% |
Ravels |
274 |
19,50% |
+ 14 |
288 |
20,35% |
Rijkevorsel |
276 |
19,64% |
0 |
276 |
19,51% |
Totaal |
1 405 |
100% |
+ 34 |
1 415 |
100% |
1/jan/21 | ||
huishoudens | aandeel | |
Arendonk | 5496 | 18,96% |
Hoogstraten | 8907 | 30,73% |
Merksplas | 3355 | 11,58% |
Ravels | 6302 | 21,75% |
Rijkevorsel | 4921 | 16,98% |
28981 | 100,00% |
de brief van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen, Kweekstraat 4b, 2330 Merksplas, de dato 21 februari 2022, waarin zij aangeeft dat 'Bouwmaatschappij de Noorderkempen cvba' zal omgevormd worden tot 'Woonmaatschappij de Noorderkempen BV' en zal actief blijven in de gemeenten Hoogstraten, Rijkevorsel, Ravels, Arendonk en Merksplas. Privé-aandeelhouders (0,19%) zullen gevraagd worden om hun aandelen opnieuw aan de cvba aan te bieden tegen nominale waarde. De gemeenten en OCMW's van het werkingsgebied hebben allemaal evenveel aandelen. De gemeente Beerse zal echter aansluiten bij het werkingsgebied van de maatschappij die zal gevormd worden door de Ark en de Molse Maatschappij voor Huisvesting. Het voorstel van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen is om in de toekomst ook een gelijke stemverhouding tussen de deelnemende lokale besturen te kunnen aanhouden;
de bespreking binnen het burgemeestersoverleg;
het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het advies uit te brengen om naast de verhouding tussen het aantal huishoudens of sociale huurwoningen in de verschillende gemeenten ook belang te hechten aan het streven naar een gelijke stemverhouding tussen de in het werkingsgebied van de woonactor participerende lokale besturen;
de Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
de regelgeving schrijft voor dat de lokale besturen die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken. De overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders. De gemeenten worden gevraagd om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Onder de betrokken lokale besturen en de woonactor is consensus om te streven naar gelijkwaardigheid van elk deelnemend lokaal bestuur in de stemverhouding naast de onderlinge verhouding van het aantal huishoudens of sociale huurwoningen;
woonmaatschappij@vmsw.be
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium |
Bron |
Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
5 % (standaard: 50%) |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
5 % (standaard: 50%) |
Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl. een geïntegreerd woonbeleid met gelijkheid, gelijkwaardigheid en solidariteit van alle gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied |
|
90 % (standaard: 0%) |
|
|
Totaal: 100% |
Artikel 2.
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba;
de gemeente neemt deel in de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba;
de oproepbrief van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba de dato 14 maart 2022 met de uitnodiging voor de algemene vergadering van dinsdag 10 mei 2022 met volgende agendapunten
1 Samenstelling van het bureau en van de vergadering
2 Verslag van de Raad van Bestuur aan de aandeelhouders over het dienstjaar 2021, inclusief het bijzonder
verslag over de wijze waarop de vennootschap toezicht heeft uitgeoefend op haar sociaal oogmerk en de
klachtenrapportering
3 Verslag van de commissaris (controleverslag) over dienstjaar 2021
4 Verlenen van kwijting aan de commissaris
5. Goedkeuring van de jaarrekening van het dienstjaar 2021
6. Verlenen van kwijting aan de bestuurders voor het boekjaar 2021
7 Statutaire benoeming van nieuwe bestuurders vervanging / mandaatverlenging van de uittredende leden
van de Raad van Bestuur
8 Aanstelling bedrijfsrevisor voor de boekjaren 2022-2023-2024
9 Varia
Op te richten Woonmaatschappij De Noorderkempen;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 maart 2019 houdende de aanduiding van Nele Daems, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas als vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba gedurende deze legislatuur;
Afschrift van dit besluit zal worden toegezonden aan het secretariaat van Bouwmaatschappij De Noorderkempen, Kweekstraat nr. 4b 2330 Merksplas en aan betrokken mandataris.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba op dinsdag 10 mei 2022.
Artikel 2
De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergadering te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK Afvalbeheer;
de agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;
de gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022;
de raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
de raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
de raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor;
goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021;
IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
Artikel 2
Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
Artikel 3
Goedkeuring te verlenen aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
Artikel 4
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager van de algemene vergadering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer in de intergemeentelijk vereniging PONTES (de voormalige Intercommunale Vereniging voor Crematoriumbeheer in de Provincie Antwerpen);
de uitnodiging vanwege PONTES houdende oproeping voor deelname aan de algemene vergadering die zal plaatshebben op 23 juni 2022 met volgende agendapunt:
de toelichtende documenten van de intercommunale PONTES betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 maart 2019 houdende aanduiding van mevrouw Annie Verheyen, gemeenteraadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) voor alle andere toekomstige algemene vergaderingen van PONTES tijdens deze legislatuur;
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda, inclusief statutenwijziging, van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van PONTES van 23 juni 2022 wordt gemandateerd om overeenkomstig onderhavige beslissingen te stemmen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en onder meer afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de intercommunale PONTES, J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK;
de agenda van de algemene vergadering van IOK van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten :
1. Statutaire benoemingen
a. Vervanging bestuurder
b. Aanstelling commissaris-revisor
2. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
3. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2021
4. Resultaatsbestemming 2021
5. Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2021
7. Dubbel presentiegeld voorzitter
8. Varia
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK gedurende deze legislatuur;
de raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van
17 mei 2022;
de raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
de raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
de raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor;
goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021;
IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
Artikel 2
Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
artikel 22 van de statuten van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen;
De gemeente Merksplas heeft schepen Monique Quirynen voorgedragen voor de raad van bestuur van Bouwmaatschappij De Noorderkempen;
Elk jaar valt 15 % van de bestuurders van Bouwmaatschappij De Noorderkempen af;
Op de algemene vergadering van 10 mei 2022 vervalt het mandaat van bestuurder van schepen Monique Quirynen;
Bouwmaatschappij De Noorderkempen, Kweekstraat 4b, 2330 Merksplas
De raad draagt schepen Monique Quirynen opnieuw voor als lid van de raad van bestuur van Bouwmaatschappij De Noorderkempen namens de gemeente Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius;
de statuten van Fluvius;
de gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 wordt gehouden met als agenda:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
raadslid Jef Van Accom is echter verhinderd op 8 juni 2022 en de gemeente geeft bij deze volmacht aan Fluvius;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni met als agendapunten:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘de c.v.b.a. Investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse’, afgekort tot IKA;
de gemeente wordt opgeroepen deel te nemen aan de Algemene Vergadering van IKA die bijeengeroepen wordt op 29 juni 2022 per aangetekend schrijven van 30 maart 2022;
de gemeenteraad bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering;
de jaarrekening 2021 en de balans per 31 december 2021 is een getrouwe weergave is van de financiële resultaten voor het boekjaar 2021 en de commissaris een verslag heeft opgemaakt over zijn controlewerkzaamheden, zonder voorbehoud;
de winstverdeling is een getrouwe uitvoering van de statutaire bepalingen;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van mevrouw Annie Verheyen, raadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) als vertegenwoordiger van de gemeente voor de Algemene Vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022;
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een digitale algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse;
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2022 zal plaatshebben in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
De agenda met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in zitting van 12 maart 2021 werd aan de gemeente overgemaakt:
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Kris Luyckx, raadslid, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) als de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka tijdens deze legislatuur;
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 29 juni 2022:
artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
de statuten van Fluvius Antwerpen;
de oproepingsbrief van 1 april 2022 tot de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 15 juni 2022 met de volgende agendapunten:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 15 juni 2022:
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 15 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van Kempens Woonkrediet;
de gemeente Merksplas is aandeelhouder van kredietvennootschap Kempens Woonkrediet;
de oproepingsbrief van 26 maart 2021 tot de jaarvergadering van Kempens Woonkrediet van 26 april 2022 met de volgende agendapunten:
het gemeenteraadsbesluit van 15 april 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente voor deze algemene vergadering van Kempens Woonkrediet en alle daaropvolgende gedurende deze legislatuur mevrouw Monique Quirynen, schepen, Steenweg op Rijkevorsel 28, 2330 Merksplas (monique.quirynen@telenet.be 0497/463113);
Monique Quirynen is niet in de mogelijkheid de algemene vergadering bij te wonen en wordt vervangen door Ann Wouters ,Dennenstraat 13, 2330 Merksplas;
Artikel 1:
De agendapunten van de jaarvergadering van 26 april 2022 van Kempens Woonkrediet worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering te handelen conform het besluit van de gemeenteraad over de agenda van die vergadering.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Kempische Heerd NV, Parklaan 113, 2300 Turnhout en de gemeentelijke vertegenwoordiger.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente neemt deel in de Ark;
de statuten van de Ark, inzonderheid de bepalingen betreffende de aanduiding door de lokale besturen van de mandatarissen met het oog op vertegenwoordiging van de gemeente in de intercommunale;
de oproepbrief van de Ark met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 17 mei 2022;
de agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2022 omvat volgende agendapunten:
1) Verslag van de raad van bestuur
2) Verslag van de commissaris-revisor
3) Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2021, inclusief de verwerking van het resultaat
4) Kwijting aan de bestuurders
5) Kwijting aan de commissaris-revisor
6) Statutaire benoemingen
7) Mededelingen
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Nele Daems, gemeenteraadslid, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas (nele.daems3@gmail.com / 0472/671181) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van de Ark deze legislatuur;
sociale huisvestingsmaatschappij 'de Ark', Campus Blairon 599, 2300 Turnhout directiesecretariaat@arkwonen.be
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van de Ark op 17 mei 2022
.
Artikel 2.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergadering te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) schetst de stand van zaken met betrekking tot de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne:
Op dit ogenblik vangt de gemeente Merksplas 16 Oekraïense vluchtelingen op die bij particulieren zijn ondergebracht of op Zwart Goor of bij Widar. Sommigen hebben al een job gevonden. De Oversteek voorziet in goederen mits betaling van remgeld. Er hebben zich al een tiental buddies aangemeld. Het sociaal huis zal een ontmoetingsmoment organiseren voor de vluchtelingen, de gastgezinnen en de buddies. Er zijn al inzamelacties geweest enerzijds een transport via Maasmechelen en anderzijds via de Poolse zustergemeente Grodzisk die op haar beurt verbroederd is met Dolina, een stad in Oekraïne. Op zes mei zal de herdenking aan het vredespleintje ook in het teken van Oekraïne staan;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Er hangen nu schermen in de vergaderzalen van De Marc/kt. Tijdens de Covid-periode hebben verenigingen hier maar weinig gebruik van kunnen maken. Nu stellen we vast dat er geen kabels beschikbaar zijn om de connectie tussen computer en scherm te maken. Kunnen deze aub opnieuw voorzien worden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de HDMI-kabels op het secretariaat verkrijgbaar zijn en worden meegegeven als een zaaltje wordt gereserveerd. In de keuken ligt ook nog een HDMI-kabel;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
We zien regelmatig dat de verlichting van de bibliotheek blijft branden op tijdstippen wanneer dit niet nodig is. Eenzelfde verhaal zien we ook bij De Spetter. Schijnbaar is ook het personeel niet helemaal mee met de werking van het nieuwe (domotica?) systeem? In elk geval wordt er onnodig energie verspild. Kan hier iets aan gedaan worden?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat in de bib de technieken nog dienen te worden aangepast en er nog een opleiding wordt gegeven;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat in de Spetter de lichten automatisch uitgaan met uitzondering van twee lokalen. Soms zijn er 's avonds nog consultaties van Kind en Gezin;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Opnieuw kregen we een bezorgde mail van bewoners uit de Leest. De klachten zijn zeer divers en niet alleenstaand. Er wordt vaak te snel gereden met helaas bijbehorende lawaai-hinder. Door werken liggen de fietspaden er bovendien ongelooflijk slecht bij. En door de vele werkzaamheden in het centrum, wordt deze weg meer dan ooit gebruikt. De situatie is niet langer houdbaar. Als surplus komt er in de toekomst de nieuwe sociale verkaveling aan de Heidestraat nog bij. Een uitgebreide en actuele mobiliteitsstudie voor heel Merksplas dringt zich op.
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
In de Leest zijn er burgers die last hebben van de vele trillingen die voortkomen van het vele vrachtverkeer dat daar passeert. Ook werd dit al gemeld naar het bestuur toe, maar er is niet meteen gezocht naar een oplossing. We willen daarom vragen of het mogelijk is om eens na te gaan of de trillingen groter zijn op het stuk met de klinkers tov het stuk met asfalt? Is het mogelijk om een trillingsstudie uit te laten voeren? We willen ook vragen of het toch mogelijk is om van de Leest een zone 30 te maken? En kunnen de stukken met klinkers niet veranderd worden in asfalt?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de asverschuivingen voor een stuk het verkeer afremmen. Op de plaatsen waar klinkers werden gebruikt kan een toplaag asfalt aangebracht worden. De fietspaden werden inderdaad beschadigd door de werken aan de nutsvoorzieningen. De mobiliteitsstudie zal weldra worden geactualiseerd;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Trots stelden jullie een tijd geleden de nieuwe fietsdoorsteek aan Spelewei voor. Van bij de start gaven wij al aan dat deze ondoordacht werd aangelegd. Nu zien we borden verschijnen dat deze doorsteek enkel tijdens schooldagen gebruikt mag worden. Gaan deze bordjes dan de oplossing zijn?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat er nu dubbel gebruik is van het basketbalveld. Er wordt trouwens geen basket gespeeld bij het begin en einde van de schooldag;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
In de Pastoor Ceulemansstraat werd nieuwe belijning aangebracht voor een Kiss & Ride zone ter hoogte van kinderopvang De Spetter. Voor ons is dit slechts een startpunt. Er zijn daar wat ons betreft nog ingrepen nodig. Gaan er nog bijkomende maatregelen volgen? Komt er een evaluatie van de huidige situatie? Wordt er nagedacht over een fietsstraat, éénrichtingsverkeer of een snelheidsbeperking;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat de uittekening van de kiss & ride zone optisch een groot verschil teweegbrengt. Er is ook een mailing verstuurd met de oproep om enkel aan de kant van de Spetter te parkeren. De situatie wordt nog geëvalueerd;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We lezen in het laatste verslag van de jeugdraad dat zij liever een koelwagen zouden willen aanschaffen met de corona middelen die er nog over zijn. Vorige gemeenteraad spraken jullie over een WC wagen. Wat is hier ondertussen de stand van zaken van?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat er slechts een persoon van een vereniging op de jeugdraad de suggestie van een koelwagen heeft aangegeven. Er is een akkoord met de verschillende verenigingen om een WC-wagen aan te kopen;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
In datzelfde verslag van de jeugdraad lezen we dat zij zelf vragen voor meer controle van de politie in de vooravond en dit voor de hangjongeren die er afval achter laten of vandalisme plegen? Dit zou worden doorgegeven aan de politie. Wat is daar tot op heden mee gebeurd?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat dit inderdaad werd gemeld aan de politie die controle uitoefent. Er zullen ook camera's worden opgehangen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
We lezen in het schepencollege dat er een advies wordt gevraagd aan het gemeentebestuur ivm het openbaar onderzoek rond de nieuwe stikstof aanpak van de Vlaamse regering. Wat is jullie advies hierover?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de vraag van NVA hem wel verbaast aangezien er nog veel onbeantwoorde vragen zijn vanuit Vlaanderen en Tine in de commissie landbouw zetelt. Het openbaar onderzoek is opgestart op 19/4, 1 week geleden. Er is nog geen duidelijkheid over vb. de sociale en economische gevolgen van de maatregelen. Er is nog steeds geen comité dat zich kan buigen over de best beschikbare technieken en de gevolgen voor de bedrijven rond het Turnhouts vennegebied zijn nog niet bepaald. Voor dit laatste is de intendant, Piet Van Temsche, met een rondgang begonnen. We hebben nog tot 1 augustus tijd om een advies te formuleren. De aanpak van de Vlaamse overheid is niet netjes meer. We bespreken het dossier ook met onze buurgemeentes;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
We kunnen lezen in het schepencollege dat er 4 seizoensarbeiders werden aangenomen. Dat is minder dan andere jaren. Geraakt het werk rond of gaat men bv ook nog beroep doen op een maatwerkbedrijf?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er inderdaad weinig kandidaten waren. Er zijn ook twee functies van technisch assistent groendienst voor onbepaalde duur opengeschreven. De gemeente werkt ook samen op de kolonie met Natuurwerk;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Op het Doelenplein is er plots een paal bijgezet tussen de 2 palen die er al waren. Vanwaar deze verandering? Is dit goedgekeurd door de hulpdiensten?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het Doelenplein altijd al afgesloten was in het verleden en plots een paaltje werd weggenomen. HEt is niet de bedoeling om over het paadje en over het gazon te rijden. Voor de brandweer is er geen probleem (binnen 50 meter) en de ziekenwagen geraakt met de brancard ter plaatse;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We zien dat de gouverneur en de deputés op ronde is bij vele gemeentes. Is de gouverneur en de deputés ook al in Merksplas geweest ? Is daar een schriftelijk verslag van? Kan u wat toelichting geven over dit bezoek.
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er geen verslag werd opgemaakt en op de agenda de volgende thema's werden aangekaart:
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We zien op de website van EBEM dat men een klantenstop heeft ingeroepen. Kan men eens toelichten hoe men deze keuze heeft gemaakt?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat we ons in een hectische periode bevingen. Deze beslissing is ingegeven om de dienstverlening op peil te kunnen houden. Bij andere leveranciers zijn er veel klanten, wanbetalers, gedropt die EBEM liever niet binnenhaalt . Er zijn nog andere leveranciers die een klantenstop hebben afgekondigd. EBEM probeert binnenkort wel terug deze stop op te heffen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) had nog een opmerking bij het verslag van het besloten gedeelte van de vorige gemeenteraad: de burgemeester had zich geëngageerd om brieven uitgaande van EBEM in de toekomst na te lezen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) beaamt dat hij inderdaad heeft aangeboden om de uitgaande brieven naar de klanten te laten nalezen, eventueel ook door de communicatiedienst van de gemeente;
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 21:17.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter