Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/04/2022 - 20:00

Bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties door Pidpa. Goedkeuring.

Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Boris Kersemans, Raadslid
Wetgeving

·      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (verder decreet lokaal bestuur);
·      De Richtlijn 91/271/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
·      Het Besluit van 1 juli 1995 van de Vlaamse regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
·      De Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
·      Het Besluit van 9 mei 2008  van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
·      Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder Waterwetboek), dat in artikel 2.3.5. bepaalt dat Pidpa als exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk wordt belast met de sanering van het door haar aan haar abonnees geleverde water met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water;
·      De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa en in het bijzonder artikel 2 betreffende het doel te zorgen voor de integraliteit van de watervoorziening en -behandeling, evenals de ontwikkeling en bevordering van hiermee verbonden activiteiten.

Feiten
·      De gemeente is deelnemer van Pidpa voor de activiteit ‘watervoorziening’.
·      De gemeente heeft in het voorjaar 2021 via een openbare procedure een overheidsopdracht uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” met een looptijd van 10 jaar.
·      De opdracht “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” werd op 13 april 2021 gegund aan Pidpa.
·      Het bevel tot aanvang werd op 6 september 2021 gegeven. 
·      De overheidsopdracht die de gemeente in het voorjaar 2021 heeft uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” bestaat uit verschillende modules die elk afzonderlijk afgeroepen kunnen worden.·      Module 7 betreft de bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s). 
·      Pidpa bezorgde aan de gemeente een offerte voor module 7 rekening houdende met de vastgelegde uurtarieven.
·      Bij collegebesluit van 19 oktober 2021 werd goedkeuring verleend aan de door Pidpa ingediende offerte voor module 7 : aanleg en onderhoud prioritaire IBA’s.
·      Bij bestelbon van 11 oktober 2021 werd module 7 ‘bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties’ afgeroepen.
Overwegingen

1.      Bouw en beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s) door Pidpa

·        De Vlaamse overheid heeft de drinkwatermaatschappijen belast met de zorgplicht tot sanering van het door hen aan hun abonnees geleverde water en de drinkwatermaatschappijen aangewezen als het financiële knooppunt van het integrale waterbeleid, gezien zij ook de zuiveringskost (gemeentelijk en bovengemeentelijk) op de drinkwaterfactuur dienen op te nemen.

·        Het Besluit van 9 mei 2008  van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties impliceert dat enkel gewestelijke subsidies voor IBA’s kunnen worden bekomen in gemeenten waarvan de gemeenteraad heeft beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties collectief aan te pakken.

·        De bepalingen inzake IBA’s houden o.m. in dat nu enerzijds de mogelijkheid bestaat dat de gemeenteraad beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties gemeentelijk (‘collectief’) aan te pakken, en dat anderzijds voortaan de gewestelijke subsidies voor IBA’s enkel nog kunnen worden bekomen in gemeenten waarvan de gemeenteraad heeft beslist de bouw of exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties te brengen onder de gemeentelijke saneringsverplichting.

·        Het zoneringsplan van de gemeente voorziet voor een aantal woningen in het buitengebied een individuele afvalwaterbehandeling (IBA).

·        Rekening houdende met de technische, administratieve en financiële inspanningen die zullen worden gevraagd van de gemeente voor aankoop, plaatsing, exploitatie, onderhoud en controle van IBA’s met het oog op de individuele watersanering. Voor onze gemeente zal het bijgevolg voordeliger zijn om de opdracht inzake het beheer inzake de IBA’s door Pidpa te laten uitvoeren. Dergelijke samenwerking leidt tot schaalvoordelen, die zich onder meer uiten in besparingen zowel bij aankoop van IBA’s als bij aanleg, exploitatie en controle ervan.

·        Pidpa ontwikkelde als integraal waterbedrijf reeds activiteiten, heeft ervaring en een organisatie opgebouwd die ook in het IBA-beheer kunnen worden aangewend en toegepast (klantencontacten, opvolging van investeringsdossiers, onderzoek en ontwikkeling i.v.m. zuiveringstechnieken, automatisering (facturatie en GIS).

·        De afrekening gebeurt aan de hand van periodieke facturatie.

 

2.      Gemeentelijke individuele saneringsbijdrage- en vergoeding (BIS/VIS)

·      Wat de individuele saneringsbijdrage en -vergoeding betreft wordt een gelijke behandeling beoogd van enerzijds burgers waarvoor collectieve sanering (riolering) voorhanden is of voorzien wordt en anderzijds burgers waarvoor individuele sanering (IBA) voorhanden is of voorzien wordt.

·      Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijk vlak wordt standaard bepaald op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage;

·      De hoegrootheid van het tarief van de BIS en VIS kan jaarlijks, mits voorafgaande melding (uiterlijk vóór 17 december), per kalenderjaar worden aangepast.

·      Pidpa rekent een percentage als administratieve vergoeding aan op de geïnde bedragen (momenteel bedraagt deze 3,61%).

 

3.      Aansluitrecht

·      Het tarief voor het aansluiten van de individuele sanering (IBA) wordt vastgesteld op 250 euro.

·      De hoegrootheid van het tarief van het aansluitrecht kan jaarlijks, mits voorafgaande melding (uiterlijk vóór 17 december), per kalenderjaar worden aangepast en heeft uitwerking vanaf 1 januari volgend op de gemeentelijke beslissing.

 ·      De aanrekening van het aansluitrecht voor wat betreft van de individuele sanering (IBA) wordt geïnd door de gemeente.

 

 

 4.     Niet standaard aansluiting IBA - Exploitatievergoeding (IBIS/IVIS)

·          Indien niet volledig voldaan is aan de toepassingsvoorwaarden van het Waterwetboek – meer bepaald IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, zodat niet voldaan is aan de voorwaarden wat betreft de individuele sanering – wordt voorzien in een aanrekening van de kost voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s.


·          De kost voor de bouw (aanleg, aansluiting op en opstart) van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, wordt als volgt aangerekend :


-         250 EUR in geval van een IBA 1-6 InwonersEquivalent (IE) woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;


-          het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa (te) ontvangen subsidie in geval van (1) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (2) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (3) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt.


·          De kost voor de exploitatie van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, zal worden aangerekend in de vorm van een jaarlijkse exploitatievergoeding - met maximaal 3 jaartarieven - i.f.v. het aantal inwonersequivalenten. De 3 jaartarieven van die exploitatievergoeding worden vastgesteld in functie van het aantal inwonersequivalenten.


·          De jaarlijkse exploitatievergoeding zal periodiek aangerekend worden pro rata het werkelijk aantal dagen aan het tarief van het betrokken kalenderjaar.


·          De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, worden vastgesteld op :

 

IBA-capaciteit

Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW)

1-6 InwonersEquivalent

 300 EUR

7-12 IE

 450 EUR

13-20 IE

600 EUR

              

·      Pidpa, zoals dat ook bij de facturatie van BIS/VIS het geval is, rekent een bepaald percentage als administratieve vergoeding aan op de bedragen van die ‘jaarlijkse exploitatievergoeding’ (momenteel 3,61%).


·      De  jaartarieven voor exploitatie van IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, kunnen jaarlijks, mits voorafgaande melding gebeurt (uiterlijk vóór 17 december), worden aangepast. De tarieven wijzigen niet in de loop van een kalenderjaar.

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters, Dries Couckhuyt
Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 :           De individuele saneringsplicht wordt gemeentelijk (‘collectief’) gemaakt.

 

Artikel 2 :           Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijk vlak wordt standaard vastgelegd op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage;

 

Artikel 3 :          

 1.      Het tarief voor het aansluiten van een standaard individuele sanering (IBA) wordt vastgesteld op 250 euro.

 2.      Na aansluiting en indienststelling van een in opdracht van Pidpa geplaatste standaard IBA factureert het gemeentebestuur het aansluitrecht conform het Bijzonder waterverkoopreglement van Pidpa.

 

Artikel 4 :           Kennis wordt genomen van het aanbod van Pidpa inzake het bijkomend factureren van door de gemeente vast te stellen tarieven met betrekking tot IBA’s.

 

Artikel 5 :           De kostprijs voor de bouw van de IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren wordt door Pidpa aangerekend aan de aanvrager ervan.

 

Het betreft:

-        250 EUR in geval van een IBA 1-6 IE woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;

-        het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa ontvangen subsidie in geval van: (i) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (ii) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (iii) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt.

 

Artikel 6 :           De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren worden vanaf heden vastgelegd op:

 

IBA-capaciteit

Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW)

1-6 IE

300 EUR

7-12 IE

450 EUR

13-20 IE

600 EUR

 

Artikel 7 :           Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.