De voorzitter opent de zitting op 23/09/2024 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 17 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 23 september 2024, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 13 september 2024, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Jan Quirijnen (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst bij de rondvraag naar het feit dat een bepaalde brief aan een inwoner niet bij de briefwisseling op intranet voor raadsleden is opgenomen. Toen werd gesteld dat een aantal brieven niet in de juiste map werden opgenomen. Dit werkt de transparantie niet in de hand;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat dit misschien een brief vanuit een bepaalde dienst in een lopend dossier betreft. Dit kan besproken op een diensthoofdenvergadering;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) wijst ook nog op het feit dat N-VA tijdens de rondvraag over de drugsoverlast gewezen heeft op de inzet van camera's of de opmaak van een plan van aanpak voor de drie gemeenten van de politiezone;
raadslid Jef Schoofs (Groen) stelt dat hij er bij de vraag van N-VA over zwerfvuil op had gewezen dat de handelaars die via automaten producten aanbieden best een vuilbak plaatsen. Als je extra afval genereert hoeft de gemeenschap daar niet voor op te draaien. Het gemeentebestuur vond dat een goed idee;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat uit de reactie van een handelaar blijkt dat dergelijke vuilbakken heel wat ander extra vuilnis aantrekt. De gemeente bekijkt nog hoe hier mee om te gaan. Zwerfvuil staat in elk geval hoog op de agenda;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 333 tweede lid;
De gemeenteraad van Merksplas heeft in zitting van 24 juni 2024 de rekening 2023 vastgesteld;
De klacht van de fractie Groen betreft de vaststelling dat in de tabel T4 de rekeningcijfers van 2022 niet meer dezelfde zijn als de door de meerderheid goedgekeurde cijfers in juni 2023;
Besluit van 8 augustus 2024 van Agentschap Binnenlands Bestuur inzake klacht mbt de vaststelling jaarrekening 2023 lokaal bestuur Merksplas waarin gesteld wordt dat de cijfers van 2023 correct zijn en er geen reden is om op te treden;
Volgens de financieel directeur werden - om de weerslag van de financiële constructie van de verledding van de openbare verlichting op het schema T4 te verminderen - in de jaarrekening 2022 en de aanpassing meerjarenplan 2023 in het schema T4 deze bedragen gecorrigeerd. De bedoeling was om een duidelijker beeld te schetsen van de “reële” financiële schulden van Merksplas;
Hierdoor sloot het schema niet meer aan bij de cijfers van de boekhouding. Vanwege de diensten van de Vlaamse Overheid kwamen er dan ook vragen om de verschillen toe te lichten en te verantwoorden. Om terug een aansluiting met de cijfers van de boekhouding te bekomen hebben we dit schema aangepast in de jaarrekening 2023, inbegrepen de cijfers van 2022;
Dit werd tijdens voorbereidende financiële vergaderingen wel mondeling toegelicht, maar niet schriftelijk;
We willen wel beklemtonen dat de cijfers van het boekjaar 2022 niet werden gewijzigd: uitsluitend de correctie die manueel aan het schema T4 oorspronkelijk werd aangebracht, werd te niet gedaan;
Op elk moment werd er naar de gemeenteraad een open communicatie gevoerd. Zowel in het bundel van de jaarrekening ’22 en ‘23 als in de rapportering van de financieel directeur over zelfde jaren werd een tabel opgenomen die een volledig overzicht (inbegrepen de leasing voor de verledding van de openbare verlichting) bevat van de uitstaande leningen, aanvangsdatum, looptijd, vervaldatum, huidige intrestvoet en openstaand saldo;
Kennis te nemen van het Besluit van 8 augustus 2024 van Agentschap Binnenlands Bestuur inzake klacht mbt de vaststelling jaarrekening 2023 lokaal bestuur Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 december 1809 op de Kerkfabrieken;
de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;
het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
het meerjarenplan 2020-2025 met strategische nota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 11 juli 2019 en gemeenteraad van 16 december 2019;
het budget 2025 met beleidsnota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 13 mei 2024 en waarvan de samenvatting als volgt is:
Exploitatiebudget Investeringsbudget
Ontvangsten 41.142,74 euro 0,- euro
Uitgaven 29.060,00 euro 0,- euro
Saldo 12.082,74- euro 0,- euro
advies van de bisschop voor het budget 2025 van de kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas;
parochiesecretariaat, Gildestraat 8, 2330 Merksplas (jean.goiris@gmail.com)
Akte te nemen van het budget 2025 van de Kerkfabriek St. Willibrordus Merksplas.
artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapport een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd;
de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bevat minstens al de volgende elementen:
voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2024 van het meerjarenplan uitsluitend met betrekking tot de prioritaire doelstellingen;
voorliggende doelstellingenrealisatie met betrekking tot alle acties;
Assumpties
De stijging van de inflatie is sedert de opmaak van het meerjarenplan afgenomen. Er is rekening gehouden, zowel voor gemeente als OCMW met één overschrijding van de spilindex in 2024. Bij de aanpassing van het MJP 2024 zullen de cijfers van de budgetten geactualiseerd worden.
Financiële risico’s
Op belastingvlak hebben we nog geen herramingen gehad: deze komen pas in het tweede semester. In het najaar wordt bekeken of en hoeveel externe financiering er nodig is in 2024.
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 3 meer info over wat besproken werd op de bewonersvergadering van de Kern Lindendijk en welke de frequentie van vergaderen is;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat de vergadering twee keer per jaar plaats vindt en deze keer ging het over de conditiestaatmeting, nieuwe ramen en deuren, voorstelling klusdienst Fix, eetbeweegmoment en digidak naast varia van de bewoners;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 11 uitleg bij de cijfers voor de tewerkstelling in het kader van artikel 60 §7;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat er standaard budget voor vier cliënten wordt voorzien. Dit varieert soms van jaar tot jaar;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 12 wat het budget van 8000 euro voor de korte keten behelst;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar onder andere het budget voor de zwerfvuilvrijwilligers;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 15 eerstelijnspsychologische hulp hoeveel cliënten geholpen worden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat het gaat om twee psychologen: ene die meer algemeen werkt en een zestal cliënten per week ziet terwijl de andere, die werkt rond integratieproblematiek, een tweetal cliënten per maand opvolgt;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 31 uitleg over de opmaak van een PV als er geen afkoppeling gebeurt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat bij rioleringswerken iedereen ook effectief moet aangesloten zijn en regenwater afgekoppeld om de subsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij te krijgen. Indien de aangelanden dit niet in orde brengen wordt er een PV opgemaakt na twee ingebrekestellingen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 32 waarom bij milieuovertredingen wel uitgaven maar geen inkomsten worden ingeschreven;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de uitgaven dienen om de handhavers van IOK te betalen maar de boetes door het Vlaamse gewest worden geïnd;
raadslid Luc Holthof (N-VA) informeert bij pagina 32 bij bosbeheer voor de exploitatie 5000 euro en voor investeringen 100.000 euro;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) geeft aan dat de investering gaat over de ontwikkeling van een bosrand, wat gesubsidieerd wordt, maar dit nooit zoveel zal kosten;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het lidmaatschap van de bosgroep rond de 5000 euro kost, de opbrengsten kunnen afkomstig zijn van een houtverkoop;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt bij pagina 34 meer info omtrent de stand van zaken het asbestproject;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat dit pilootproject een aantal jaren heeft gelopen en ondertussen is dat project - weliswaar niet meer gratis - uitgerold over gans Vlaanderen. Zo is er in de gemeente Merksplas toch heel wat asbest verwijderd;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt bij pagina 50 wanneer er automatische schuifdeuren worden geïnstalleerd in gemeentehuis en gemeenschapscentrum;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er een firma is aangesproken. In de sporthal zijn de automatische deuren al uitgevoerd;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt bij pagina 39 of er nu een update van het gemeentelijk mobiliteitsplan zal worden opgemaakt nu er een regionaal mobiliteitsplan werd ontwikkeld;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de update van het gemeentelijk mobiliteitsplan werd uitgesteld tot na opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De opmaak van een mobiliteitsplan is niet verplicht is een betere omschrijving dan niet noodzakelijk. Er zal wel een update van het mobiliteitsplan gebeuren;
raadslid Jan De Bie (Groen) polst bij pagina 52 investeringen gemeentewegen 17.000 euro uitgegeven ten opzichte van 145.000 euro. Welke wegen zijn nog voorzien;
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat er elk jaar budget wordt ingeschreven om gemeentewegen op te waarderen. Momenteel wordt nog aan het Egelspad gedacht (belangrijk voor de fietsknooppunten). Ook het begin van Heiseneinde moet aangepakt worden. De gemeente heeft zelf de putten aan het rond punt aangepakt. AWV stelt uit en pakte enkel zebrapad aan;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt of AWV al de grachten langs de gewestwegen heeft geruimd;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat we gevraagd hebben aan AWV of de gemeente het mag doen en factureren, maar dat mocht niet;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat er 11.000.000 euro investering is ingeschreven en er slechts 1.000.000 euro werd uitgegeven;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de vastgelegde budgetten voor kolonie en fietspad / riolering Steenweg op Weelde en Koekhoven Noord;
Neemt kennis van voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2024 van het meerjarenplan.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 december 1809 op de Kerkfabrieken;
de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;
het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
het meerjarenplan 2020-2025 met strategische nota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Rumoldus Zondereigen in zitting van 7 november 2019 en gemeenteraad van 16 december 2019;
het budget 2025 met beleidsnota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Rumoldus Zondereigen in zitting van 6 juli 2024 en waarvan de samenvatting als volgt is:
Exploitatiebudget Investeringsbudget
Ontvangsten 21.000,00 euro 24.000,00 euro
Uitgaven 22.717,00 euro 24.000,00 euro
Saldo - 1.717,00 euro 0,- euro
advies van de bisschop;
Jef Van de Perre, penningmeester, Burgemeester Leestmansplantsoen 5, 2387 Baarle-Hertog (jefvandeperre@telenet.be)
Akte te nemen van het budget 2025 van de Kerkfabriek St. Rumoldus Zondereigen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas en Koninklijke Fanfare Sint-Willibrordus Merksplas vzw, afdeling Toneelkring Heidebloempje, wensen een huurovereenkomst af te sluiten voor drie lokalen op de eerste verdieping in het gebouw gelegen Industrieweg 3-5. Deze lokalen staan leeg sedert de verhuis van de Academie voor Muziek en Woord de Noorderkempen.
Om deze lokalen opnieuw een invulling te geven, gaat de gemeente deze lokalen verhuren aan toneelkring Heidebloempje, met ingang van 1 oktober 2024 en dit voor onbepaalde duur.
Huurprijs van 180,00 EUR per maand
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) stelt dat ze vernam dat het Heidebloempje reeds op 24 augustus het lokaal in gebruik heeft genomen terwijl het huurcontract pas ingaat op 1 oktober;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat gewacht werd om het huurcontract te laten ingaan tot na de gemeenteraad van september waarop het kon worden goedgekeurd;
raadslid Jef Schoofs (Groen) ergert er zich aan dat de gemeenteraad gepasseerd werd en vraagt of er maatregelen worden opgelegd om het energieverbruik (wat inbegrepen is) binnen de perken te houden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar het goed huisvaderschap zoals ingeschreven in de overeenkomst en heeft vertrouwen in deze mensen;
- financiële dienst
Art. 1. Voorliggende huurovereenkomst tussen toneelkring Heidebloempje en gemeente Merksplas voor de drie lokalen gelegen op de eerste verdieping te Merksplas, Industrieweg 3-5, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De burgemeester-voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze huurovereenkomst te ondertekenen.
de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar;
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, in het bijzonder artikel 4.2.15 tot en met 4.2.18 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, in het bijzonder:
Decreet houdende de gemeentewegen dd. 01/09/2019, in het bijzonder:
Op 26 april 2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend (dossiernr. OMV/202/01003) voor het verkavelen van een gebied in 20 kavels bestemd voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg.
Aanvrager: |
Consultancy MDN BV en Smet Vastgoed & Landmeten BV |
Onderwerp: |
Het verkavelen van een gebied in 20 kavels bestemd voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg |
De aanvraag omvat: |
Verkavelen van 20 kavels voor woningbouw met bijhorende wegenaanleg |
Dossiernummer: |
OMV/2024/01003 |
Adres: |
Eikelsblok Zn |
Bevoegde overheid: |
College van burgemeester en schepenen |
Procedure: |
Gewone procedure |
Bestaande toestand:
Het goed waarop de aanvraag betrekking heeft, situeert zich ten noordwesten van de dorpskern van Merksplas, op ca. 900 m vogelvlucht van het centrum van de kern. Het betreft een perceel in gebruik voor akkerbouw.
Het goed grenst in het noorden aan Eikelsblok. In het zuiden grenst het goed aan bebouwing, met onder meer een elektriciteitscabine, langsheen Molenzijde, een gewestweg. De cabine is met de gewestweg verbonden door een pad. In het oosten grenst het goed aan bebouwing langsheen Molenweg. In het westen grenst het goed aan bebouwing langsheen Eikelsblok. De omgeving wordt hoofdzakelijk getypeerd door vrijstaande eengezinswoningen.
Eikelsblok bestaat uit een klinkerverharding. De wegenis is aan beide zijden voorzien van een voetpad in betonnen tegels.
Inhoud van de aanvraag:
De aanvraag betreft het verkavelen van het goed in twintig loten voor halfopen woningen. De kleinste oppervlakte van nieuw gevormd perceel bedraagt 445 m². De grootste oppervlakte bedraagt 750 m².
Kavels 2 tot en met 14 heeft een bouwbreedte van 7,00 m en een diepte van 15,00 m. Kavels 15 tot en met 19 hebben een breedte van 7,70 en een bouwdiepte van 15,00 m. Kavel 1 heeft een bouwbreedte van 7,05 m tot 8,85 m en een bouwdiepte van 15,00 m. Kavel 20 heeft een bouwbreedte van 7,70 m tot 9,50 m. Ook deze bouwdiepte bedraagt 15,00 m. De inplanting van het hoofdgebouw varieert per cluster van twee woningen van 6,00 m tot 9,55 m.
In de zijtuinstrook wordt een bijgebouw voorzien. Dit bijgebouw heeft een breedte van 3,00 m en een diepte van 8,00 m. De exacte inplanting is divers. De bijgebouwen worden steeds gekoppeld met het aanpalend perceel. In de zijtuinstrook van kavel 1 en 20 worden geen bijgebouwen voorzien.
Achteraan in de tuinzone van elke woning wordt een boom voorzien, meer bepaald Acer campestre ‘Huibers Elegant’, Alnus glutinosa ‘Imperialis’, Amelanchier ‘Ballerina’, Cornus mas, Slix caprea, Sorbus aucuparia ‘Asplenifolia’. Deze bomen dienen door de bouwheer te worden aangeplant na het bouwen van de woning en moeten behouden worden en onderhouden door de eigenaar(s).
Op de perceelsgrenzen wordt een haag voorzien. De haag moet verplicht aangeplant te worden met een of meerdere van de opgesomde soorten.
Tussen lot 10 en 11 wordt een pad voorzien op lot B met een oppervlakte van 255 m². Lot A heeft een oppervlakte van 1820 m². Dit lot heeft betrekking met een deel van een perceel dat nog niet is overgedragen naar het openbaar domein.
Procedure
Indiening aanvraag 26 april 2024
volledig- en ontvankelijk 23 mei 2024
start openbaar onderzoek 31 mei 2024
einde openbaar 29 juni 2024
uiterste beslissingsdatum 4 november 2024
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werd geen bezwaarschrift ingediend.
Zaak van de wegen
De vraag ligt voor om :
- Nieuwe wegenis aan te leggen. Tussen lot 10 en 11 wordt een pad voorzien op Lot B met een oppervlakte van 255 m².
- Bestaande wegenis over te dragen naar het openbaar domein. Lot A heeft een oppervlakte van 1820 m². Dit lot heeft betrekking met een deel van een perceel dat nog niet is overgedragen naar het openbaar domein
Rooilijnplan
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt met ref. 2022.M019 opgemaakt op datum van 11.03.2024, door beëdigd landmeter Smet Ann (LAN nr. 040.726). Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
Inpassing in het bestaande wegennetwerk
Lot A met een oppervlakte van 1820 m² heeft betrekking op een deel van de bestaande wegenis die tot op heden nog deel uitmaakt van de percelen, nr. 188/dl en nr. 183D/dl. De eigenaar en verkavelaar verbinden zich om de gronden binnen de rooilijn kosteloos af te staan aan de gemeente.
Lot B met een oppervlakte van 255 m² heeft betrekking op het creëren van een deel van een ontbrekende structurele trage verbinding tussen Eikelsblok en Molenzijde. Het creëren van een trage verbinding sluit aan bij de doelstellingen en principes van het Gemeentewegendecreet:
- Er worden geen maasverkleining voorzien voor gemotoriseerd verkeer.
- Het netwerk voor traag verkeer wordt in de toekomst verstrekt. De aanvraag voorziet in een verbinding vanuit Eikelsblok richting de elektriciteitscabine gelegen langsheen Molenzijde. Deze site – een voormalige autohandel - is tevens in transitie. Hiervoor werd nog geen aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend. Het vervolledigen van de nieuwe trage verbinding tussen de Molenzijde en Eikelsblok kan bij deze aanvraag tot omgevingsvergunning mogelijks als stedenbouwkundige last worden opgelegd. Enkel dan is de nieuwe trage verbinding een feit. Het nieuwe openbaar domein van lot B is slechts een gedeeltelijke realisatie van de nieuwe trage verbinding.
- De verkaveling met 20 loten werkt het bouwblok volledig af. Er worden geen toekomstige ontwikkelingen uitgesloten.
Technische bespreking
- De wegenis wordt aangelegd in verharding in betonstraatstenen met grasvoeg op een waterdoorlatende fundering. Op het pleintje (13 m x 10 m) worden twee groenzones voorzien en wordt een zitbank ingetekend. Deze elementen zijn allemaal opgenomen in het overzicht raming der werken opgemaakt door Studio Sterio.
De uitvoering is voorzien volgens het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, versie 4.1a.
De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. Dit verhindert niet dat een last van gratis grondafstand kan worden opgelegd (art 26 – 28 Gemeentewegendecreet). Via een last van gratis grondafstand kan het nieuwe openbaar domein worden opgenomen in het openbaar domein. Hierdoor wordt de structuur, samenhang, toegankelijkheid en veiligheid van de gemeenteweg gevrijwaard.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen:
Externe adviezen
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Fluvius |
23/05/2024 |
23/05/2024 |
voorwaardelijk gunstig |
PIDPA Drinkwater |
23/05/2024 |
24/05/2024 |
Gunstig |
Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid |
23/05/2024 |
20/12/2023 |
ongunstig |
Proximus |
23/05/2024 |
12/06/2024 |
voorwaardelijk gunstig |
Wyre |
23/05/2024 |
29/05/2024 |
voorwaardelijk gunstig |
Brandweer zone Taxandria |
23/05/2024 |
20/06/2024 |
voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Technische dienst |
18/09/2023 |
geen advies ontvangen |
geen tijdig advies |
Milieudienst |
23/05/2024 |
08/07/2024 |
voorwaardelijk gunstig |
Gecoro |
04/06/2024 |
03/07/2024 |
gunstig |
De adviezen hebben nagenoeg uitsluitend betrekking op lasten die moeten worden verbonden aan de uiteindelijke omgevingsvergunning.
Enkel aan het advies van de Milieudienst zijn voorwaarden verbonden. Deze bevatten gewenste aanpassingen aan de voorschriften die geen invloed hebben op de verhouding publieke en private ruimten, noch op het algemeen stedenbouwkundig opzet.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan opgemaakt met ref. 2022.M019 opgemaakt op datum van 11.03.2024, door beëdigd landmeter Smet Ann (LAN nr. 040.726). zoals toegevoegd bij projectversie 1 en wordt toegevoegd als bijlage bij deze beslissing.
- Nieuwe wegenis aan te leggen. Tussen lot 10 en 11 wordt een pad voorzien op Lot B met een oppervlakte van 255 m².
- Bestaande wegenis over te dragen naar het openbaar domein. Lot A heeft een oppervlakte van 1820 m². Dit lot heeft betrekking met een deel van een perceel dat nog niet is overgedragen naar het openbaar domein
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt met ref. 2022.M019 opgemaakt op datum van 11.03.2024, door beëdigd landmeter Smet Ann (LAN nr. 040.726). Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorgestelde ontwerp opgemaakt door studiebureau Smet Vastgoed & Landmeter BV. De raming voor de werken bedraagt 28 218,05 euro.
Artikel 3
De werken zullen door de eigenaar worden toegewezen bij wijze van beperkte aanbesteding na prijsvraag en na instemming van het schepencollege met de voorgestelde aannemer.
Artikel 4
De riolerings- en wegeniswerken en de aanleg van de nutsleidingen worden uitgevoerd in opdracht en voor rekening van de verkavelaar bij Consultancy MDN BV, Sint-Amelberglaan 41, 9140 Temse vertegenwoordigd door Dhr. De Nil en Smet Vastgoed en landmeter, Vesten 47, 9120 Beveren, vertegenwoordigd door Dhr. Smet.
Artikel 5
De vergunninghouder neemt onmiddellijk de nodige stappen om via een erkende financiële instelling van België, een onherroepelijke bankwaarborg te laten stellen voor de financiering van de werken, ten voordele van het gemeentebestuur. Deze bankwaarborg is gelijk aan de geraamde kostprijs van de werken (kostprijs nutsleidingen inbegrepen) + BTW, verhoogd met een marge van twintig procent (20%).
Artikel 6
Er zal een voorlopige en definitieve aanvaarding der werken plaatsvinden volgens de bepalingen van het bijzonder lastenkohier.
Het toezicht op de goede uitvoering der werken blijft voorbehouden aan de gemeente, Technische Dienst.
Artikel 7
De gemeente kan niet betrokken worden in eventuele geschillen tussen de vergunninghouder of rechthebbenden en de aannemer(s) der werken, aangaande de betaling, de uitvoeringstermijn, de werkwijzigingen of dergelijke meer. De gemeente kan evenmin betrokken worden in eventuele geschillen tussen de vergunninghouder en derden aangaande de bouwwerken.
Artikel 8
In geval van niet-naleving van de opgelegde lasten en/of niet voltooien van de bouwwerken met definitieve oplevering, kan het gemeentebestuur in de plaats treden van de vergunninghouder. Daartoe kan het gemeentebestuur de waarborg aanwenden om de voorziene werken uit te voeren.
Deze schikking schaadt geenszins het recht van het gemeentebestuur de vergunninghouder voor de bevoegde rechter te dagen, teneinde hem te dwingen te voldoen aan alle verplichtingen.
De ingebrekestelling gebeurt door een eenvoudig schrijven aan de vergunninghouder.
Artikel 9
De gemeenteraad beslist dat het ‘openbaar domein’ met een oppervlakte van 1280 m² (lot a) en 255 m² (lot B), zoals weergegeven op het rooilijnplan, met dossier 2022.M019 datum 11.03.2024, opgemaakt door beëdigd landmeter Smet Ann, gratis, vrij en onbelast overgedragen wordt naar het openbaar domein van de gemeente Merksplas binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering. Een volledig dossier van kosteloze grondafstand bestaat uit: notariële ontwerpakte, opmetingsplan met aanduiding van de over te dragen grond, een bodemattest en een hypothecaire staat. Het dossier moet uiterlijk zes maanden na de definitieve oplevering van de werken worden bezorgd aan de gemeente (omgeving@merksplas.be).
Artikel 10
Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.
Artikel 11
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV-2024-01003 m.b.t. het realiseren van een verkaveling met 20 loten voor woningbouw met bijhorende wegenis, met als kadastrale omschrijving (afdeling 1 sectie G nrs. 188 en nr.. 183D) definitief niet wordt verleend, met name, wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De opstart van een efficiënte monitoring en sturing van elektrisch gebruik in gemeentelijke gebouwen kadert binnen het project EFRO1872 Stroommakelaar Kempen;
Conform de engagementen van het burgemeestersconvenant en het LEKP dienen lokale besturen een reductie van de uitstoot van hun gemeentelijk patrimonium te realiseren. Volgens het meest recente (aangescherpte) engagement impliceert dit een jaarlijkse primaire energiebesparing van 3% ten opzichte van 2019 en een totale CO2-reductie van 55% tegen 2040;
IOK en de gemeenten binnen het werkingsgebied, aangesloten als copromotor, hebben als doel om via Stroommakelaar gefaseerd tot efficiënter energieverbruik te komen. Het project Stroommakelaar wil hiertoe gebruik maken van een Energiemanagementsysteem (EMS) waarbinnen verschillende datastromen samenkomen (energiedata, weersvoorspellingen, marktprijzen,…);
Het gebruik van een energiemanagementsysteem heeft 4 doelen:
De eerste doelstelling is de efficiënte monitoring van gemeentelijke gebouwen. Onder efficiënte monitoring verstaan we dat er een digitale monitoringsysteem wordt opgezet waarbij het elektrisch verbruik op minstens kwartierbasis kan afgelezen worden. Het opzetten van dit systeem is haalbaar door de meters te digitaliseren en via een EMS-systeem de data uit te lezen. Het digitaliseren van deze meters moet het gemakkelijker maken om tussentijds verbruiken op te nemen en zo al een efficiëntiewinst voor het personeel realiseren. Het digitaliseren en uitlezen van de meters moet haalbaar zijn binnen het eerste jaar van het project in alle deelnemende gemeenten. Deze doelstelling beoogt een efficiëntiewinst.
De tweede doelstelling is het aansturen van grote elektrische vermogens. We richten ons hier op minstens 1 stuurbaar toestel per gemeente als eerste stap. Na het opzetten van slimme sturing willen we dit systeem verder uitbreiden in de loop van het project naar 5 toestellen per gemeente. Er moet hierbij eveneens een EMS-systeem beschikbaar zijn dat deze sturing mogelijk maakt. De doelstelling is bereikt vanaf het moment dat we vanuit het EMS-systeem een toestel van een gemeente op afstand kunnen aansturen in functie van de beschikbaarheid van hernieuwbare energie of aan de hand van stroomprijzen. Het realiseren van een eerste stuurbaar toestel willen we behalen in het tweede jaar van het project. In het derde jaar van het project schalen we deze doelstelling verder op. Door deze doelstelling maximaliseren we zelfconsumptie van hernieuwbare energie en dragen we bij tot de case van duurzame warmte wat de klimaatdoelstellingen van de gemeenten ten goede komt.
De derde doelstelling is dat het EMS-systeem in staat moet zijn om het energieverbruik in te lezen en op basis hiervan voorspellingen te maken van het toekomstig verbruik. Door enerzijds monitoring en anderzijds sturing Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, moet het systeem in staat zijn om een besparing van 10% te realiseren op het elektrisch verbruik van de gemeentelijke gebouwen. Dit kunnen we nameten door de nulmeting systematisch te vergelijken met nieuwe data. Dit draagt bij aan de reductie van CO2 en primair energieverbruik in de gemeentelijke gebouwen.
De vierde doelstelling houdt in dat het systeem, door voorspellingen te maken van het toekomstig verbruik, ook analyserapporten kan opmaken met een concreet advies naar toekomstige investeringen toe in het gebouw. De impact van bepaalde ingrepen, zoals het installeren van laadpalen en zonnepanelen kunnen geanalyseerd worden. Dit adviesrapport is geen statisch gegeven maar zal veranderlijk zijn aan de hand van de gemeten verbruiken. Zoals eerder toegelicht is het energielandschap in transitie, net daarom is het van belang om een flexibel systeem te hebben dat snel wijzigingen in de data kan doorvoeren naar een aangepast rapport. Deze doelstelling moet te behalen zijn als één van de functionaliteiten in het EMS systeem. Wanneer we realistische en flexibele rapporteren per gebouw kunnen exporteren uit het EMS kunnen we stellen dat we de doelstelling behalen. Deze doelstelling draagt bij aan bijkomende duurzame investeringen.
raadslid Luc Holthof (NV-A) heeft wat vragen bij het budget, het feit dat slechts 11 van de 29 IOK-gemeenten deelnemen, over welke gebouwen gaat dit, waarom dit nu pas werd geagendeerd op de gemeenteraad en wie de contactpersoon is voor de gemeente;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft uitleg bij het budget, herinnert dat gemeenten autonoom beslissen over eventuele deelname, bevestigt dat het ganse patrimonium wordt bekeken. We hebben nu pas het afgewerkt dossier gekregen maar vroeger al een principieel akkoord gegeven. Hij stelt dat de stafmedewerker energie en klimaat het aanspreekpunt wordt;
IOK
dienst klimaat en energie
financiële dienst
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art.1: De gemeente beslist principieel tot deelname aan het EFRO-project Stroommakelaar Kempen en machtigt de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter om de samenwerkingsovereenkomst met IOK namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
Art. 2: De gemeente maakt deze beslissing heden kenbaar aan IOK voor verwerking in het EFRO-projectdossier
Art. 3: De gemeente gaat akkoord met het financieren van de niet-subsidiabele kosten van de promotor zoals opgenomen in de financiering van het project via in house werking.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius;
de statuten van Fluvius OV;
de gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 september opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024;
een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 september 2024 overgemaakt werd;
de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 september 2023 houdende toetreding van Merksplas tot Creat Services dv;
de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel
432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 september 2023 waarbij Burgemeester-Voorzitter Frank Wilrycx, Vondelweg 21, 2330 Merksplas, voorgedragen werd als lid voor de algemene vergaderingen gedurende deze legislatuur van TMVS;
Creat Services dv, Stropstraat 1, 9000 Gent 20240618AV@farys.be
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel
432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Artikel 2. De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Strikkebossen aan Staakheuvel daar werd een hele strook midden in het bos langs de centrale dreef gerooid. Hoe kadert deze gerooide strook in het bosbeheer. Wat is het plan? In de nieuwsbrief kunnen we lezen dat het te maken heeft met het creëren van een bosrand. Dit splijt het bos in twee. Wat met mountainbikeparcours;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat dit gebeurt in samenspraak met en gesubsidieerd door ANB zodat door dunningen het creëren van een bosrand met zoom (kruid) en mantel (struiken) de biodiversiteit verhoogt;
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt gerust ivm het herstel van het mountainbikeparcours;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Op 16 september werd de campagne van IOK ‘Bike2School’ afgetrapt om kinderen te motiveren om met de fiets, step of te voet naar school te komen. 14 gemeentes
nemen deel ism 81 scholen en lokale handelaars. Waarom Merksplas niet? Welke initiatieven nemen we dan wel?
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We konden in de krant lezen dat er in dertien Kempense gemeenten voor de vierde keer op rij al het fietsproject Bike2school gestart was. Dit is een project gecoördineerd door het IOK. Jammer genoeg sloot Merksplas zich niet aan bij deze actie. Toch kunnen we vaak lezen dat het STOP principe hoog in het vaandel wordt gedragen. Kan u eens uitleggen waarom Merksplas koos om niet deel te nemen aan deze actie?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit een initiatief is dat dateert van 2020 waar toen 14 gemeenten hebben op ingetekend. Deze promotiecampagne is er om deze actie een nieuw elan te geven want uit de evaluatie blijkt dat de doelstellingen niet bereikt worden. Er komen niet meer kinderen met de fiets naar school en ook de incentives worden maar heel beperkt benut. Is het pedagogisch verantwoord om kinderen te betalen om met de fiets naar school te komen? Zal men dan ooit iets vrijwillig doen zonder dat er iets tegenover staat. Deze week is in de gemeentelijke basisschool de verkeersweek gestart, met sensibilisering, een fietsparcours en leren kleine herstellingen te doen. Yugro organiseert gelijkaardige initiatieven. Als gemeente investeren we in infrastructuur, leggen we fietsdoorsteken op in verkavelingen en hebben we een schoolvervoerplan opgemaakt;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
We stellen vast dat er ‘s morgens geen agent meer staat aan het kruispunt Markt-Leopoldstraat. Wat is hiervan de reden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit een tijdelijk probleem van de politiedienstregeling uitmaakt omdat een aantal agenten een opleiding moeten volgen. Vrijwilligers vangen dit nu tijdelijk op.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Het voetpad ter hoogte van de Post ligt intussen meer dan een maand open en is nog steeds niet hersteld. Wat is hier aan de hand? De fietser werd door de opstelling van de nadars op straat gedwongen.
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er een zuiger van pidpa stuk was. De technische dienst probeerde die dringend te herstellen maar heeft de telenet-kabel geraakt. We wachten op telenet voor de herstelling. Ondertussen is de put afgedekt en signalisatie aangepast;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat de technische dienst toch doorgaans een goede signalisatie aanbrengt voor de verkeersveiligheid;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
Kan u eens duiden hoe het meldpunt sluikstorten werkt? Kan u eens duiden over welke soort meldingen dit gaat? Hoeveel zijn dit er per maand? En waar in Merksplas zijn er vooral meldingen ?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat je via de website of via een app een sluikstort of volle vuilbak kan melden. Tot op heden zijn er al een 1200 meldingen geweest (gemiddeld 41 per maand). Soms meerdere voor het zelfde sluikstort. De belangrijkste locaties zijn het centrum of Berkelaar;
De voorzitter sluit de zitting op 23/09/2024 om 21:25.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter