De voorzitter opent de zitting op 25/10/2021 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de podiumzaal van het gemeenschapscentrum om twintig uur. Op de publieke tribune hebben tien belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 33, tweede lid van het gemeentedecreet, werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 25 oktober 2021, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op vrijdag 15 oktober 2021, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens op ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Monique Quirynen (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) wijst op een aantal ontbrekende passages in het verslag ondanks opnameapparatuur:
raadslid Luc Holthof (N-VA) dringt aan om zijn tussenkomst bij de open oproep voor de aardappelkelders met een contract voor 25 jaar op te nemen waarin hij stelt dat de banken lenen voor investeringsgoederen voor de korte periode van 7 tot 8 jaar;
raadslid Jef Schoofs (Groen) stelt dat zijn collega Jan De Bie bij de open oproep voor de aardappelkelders gevraagd heeft of de oppositie aanwezig mocht zijn bij de onderhandelingen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat het college van burgemeester en schepenen instaat voor de uitvoering en dus de onderhandelingen voert. Achteraf zal er toelichting worden gegeven aan de commissie Kolonie waar ook de oppositie in zetelt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat er nergens wordt gesteld dat de deelname aan het lokaal energie- en klimaatpact aangebracht werd door de fractie Groen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat bij de rondvraag over de ontsluiting van oude veldwegen rond de Goordijk de schepen Kris Govers beloofd heeft dit mee op te pakken met Toerisme Merksplas;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 maart 2003 houdende de oprichting van een wereldraad en goedkeuring statuten enerzijds en goedkeuring reglement subsidies ontwikkelingshulp anderzijds;
het gemeenteraadsbesluit de dato 20 april 2009 houdende wijziging reglement subsidies ontwikkelingshulp;
de ingediende projecten, zijnde:
*Soepkeukenproject in Zuid-Afrika -Pieter Peeraer
*Andinet in Ethiopië– Gust Lauwerysen
BE83 7785 9423 7415
*Sociaal educatief project Les Femmes Toubabs in Senegal– Chris Leys
BE 91 7430 44 62 6276
*Toekomst in eigen handen: aanleg van moestuin in Senegal –Ingrid Van de paer
BE13 4030 0499 2139
*Montefino, ondersteuning/begeleiding lokale kaasproductie Montefino én Jovem, opleiding van jongeren in Peru – Jan Sysmans
BE28 5230 8086 3420
*Paniniwala, ondersteuning nieuwe klaslokalen in de Filippijnen – Rudi Roels
BE37 9793 7356 8728
*Oum el nour, ondersteuning van ontmoetingsplaats met zinvolle vrijetijdsbesteding in Egypte –Magda Geudens
BE 63 9799 8489 9508
*Project Mangily Madagascar – bouw van (klas)lokaal en toilet in Madagascar –Pieter Vranckx
BE81 7333 2716 1024
*Project Imbeke Development Centrum: nieuwe sanitaire blok, Kenia – Leo Versteynen
BE12 0015 2732 2792
*Oxfam Wereldwinkel – Merksplas
BE68 0012 4622 06 34
het advies van Merksplas Mondiaal bepaald in een overleg van 27 september 2021;
art. 2021/3.5.4.9/0160-00/64909000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het budget 2021 waarop 22.500 euro is voorzien voor steun aan ontwikkelingshulp;
- Merksplas Mondiaal
- de financiële dienst
- de projectindieners
Aan elk van de volgende projecten een bedrag van 2.250 euro toe te kennen:
*Soepkeukenproject in Zuid-Afrika -Pieter Peeraer
*Andinet in Ethiopië– Gust Lauwerysen
*Sociaal educatief project Les Femmes Toubabs in Senegal– Chris Leys
*Toekomst in eigen handen: aanleg van moestuin in Senegal –Ingrid Van de paer
*Montefino, ondersteuning/begeleiding lokale kaasproductie Montefino én Jovem, opleiding van jongeren in Peru – Jan Sysmans
*Paniniwala, ondersteuning nieuwe klaslokalen in de Filippijnen – Rudi Roels
*Oum el nour, ondersteuning van ontmoetingsplaats met zinvolle vrijetijdsbesteding in Egypte –Magda Geudens
*Project Mangily Madagascar – bouw van (klas)lokaal en toilet in Madagascar –Pieter Vranckx
* Project Imbeke Development Centrum: nieuwe sanitaire blok, Kenia – Leo Versteynen
*Oxfam Wereldwinkel – Merksplas
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet grond- en pandenbeleid van 27 maart 2009;
de Vlaamse Codex Wonen;
Het decreet grond- en pandenbeleid (huidige Vlaamse Codex Wonen) legde in 2009 elke gemeente een bindend sociaal objectief op van te realiseren sociale woonentiteiten. Hiermee werd de realisatie van sociale woonprojecten intensief opgevolgd vanuit het lokaal woonoverleg.
De gemeente maakte in 2012 een actieprogramma op om te kijken welke gronden in eigendom van Vlaamse besturen bijkomend ingezet kunnen worden om dit bindend sociaal objectief te bereiken. Dit actieprogramma werd door de gemeenteraad d.d. 18 juni 2012 goedgekeurd. Hierin werden 2 locaties naar voor geschoven die mogelijks ontwikkeld kunnen worden met het oog op het realiseren van een bijkomend sociaal woonaanbod. De actuele visie op deze gronden wordt verder in dit document opgenomen.
Het Uitvoeringsbesluit Vlaamse Codex Wonen, dat de planning, de programmatie en de realisatie van sociale woonprojecten regelt, schrijft voor dat een nieuw sociaal woonproject afgetoetst wordt aan het lokale beleid door het uitvoeren van een lokale woontoets. Tot op heden wordt dit eerder ad hoc beoordeeld.
Er werd met andere woorden de voorbije jaren zeker al meer aandacht besteed aan de planning van sociale woonprojecten, maar vaak in functie van specifieke opdrachten (behalen bindend objectief, planning sociale woonprojecten), zonder te handelen vanuit een globale visie op sociaal wonen voor het gehele grondgebied.
Door het uitwerken van voorliggende visie sociaal wonen wordt het lokaal bestuur een houvast geboden bij de bespreking van nieuwe sociale woonprojecten in het kader van de lokale woontoets. Daarnaast biedt het ook de sociale woonactoren een kader waarbinnen zij verder kunnen werken aan de uitbouw van het lokale sociaal woonpatrimonium.
Voorliggend document geeft uitvoering aan art. 2.7 Uitvoeringsbesluit Vlaamse Codex dat voorschrijft dat een gemeente een visie op sociaal wonen dient uit te werken en toe te passen.
Art. 4.16 Uitvoeringsbesluit Vlaamse Codex Wonen schrijft voor dat het college van burgemeester en schepenen de lokale woontoets i.f.v. het beoordelen van nieuwe sociale woonprojecten kan delegeren indien de gemeente beschikt over een goedgekeurde visie op het vlak van het lokaal sociaal woonbeleid, zoals beschreven in voorliggend document. Het lokaal bestuur wenst de lokale woontoets in de toekomst blijvend te laten uitvoeren door het college van burgemeester en schepenen. Voorliggend document zal wel de leidraad vormen om de lokale woontoets uit te voeren in de toekomst.
Voorliggende visie hoeft zeker geen statisch document te zijn, maar kan inspelend op nieuwe inzichten of behoeften, wijzigende regelgeving … steeds worden bijgestuurd en voorgelegd aan betrokken actoren.
het lokaal woonoverleg;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat de plannetjes onduidelijk (gebied aanduiden) zijn en vraagt waarom er in verkaveling geen verplichting wordt opgelegd tot een gedeelte sociaal wonen terwijl je toch een sociale mix nastreeft;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) benadrukt dat in woonuitbreidingsgebied het enkel de sociale huisvestingsmaatschappijen zijn die iets mogen ontwikkelen. Het is belangrijk om de woonzone, die beperkt is, te vrijwaren voor privé-verkavelingen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) wijst er op dat we beter kunnen streven naar een mix aangezien we het sociaal objectief niet halen. Leg sociaal wonen op in projecten. Er is veel nood aan éénslaapkamer-appartementen;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat we het sociaal objectief wel zullen behalen;
raadsleden Tine Van der Vloet en Luc Holthof (N-VA) wijzen er op dat er in 13 jaar welgeteld 2 sociale huurwoningen en 6 sociale koopwoningen zijn gerealiseerd;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) refereert naar de uitgebreide procedures en naar de zoektocht naar gronden in het verleden. Je kan mensen of instanties niet dwingen om gronden te verkopen. Er zijn 20 sociale woningen vergund. Er zijn diverse projecten in de Prinsenstraat, Kleirytse Driesen, Molendries, Zoete Inval en Meuleakkers;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er weinig woongebied kan ontwikkeld worden. Er staat weinig te koop voor jonge mensen. Als er iets te koop staat is het direct weg. Vlaanderen beknot de gemeente in ontwikkeling woningen en KMO. Er moet een behoefte worden aangetoond. De woonbehoeftestudie werd aangevat in 2002 en in 2013 pas goedkeuring voor 88 bijkomende woningen (48 Steenweg op Hoogstraten en 40 Kleirytse Driesen);
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) geeft aan dat naar verwezenlijking van het bindend sociaal objectief de gemeente Merksplas al jaren in categorie 2a gerangschikt is en vraagt zich af of de 127 geplande woningen effectief zullen worden gerealiseerd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat hun fractie het project van de Molenpolder heeft afgekeurd;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of de gemeente niet meer kan doen als de 8 sociale woningen in de verkaveling aan de Steenweg op Hoogstraten niet werden gerealiseerd wegens te duur;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar het RUP wonen dat daar 48 kavels toeliet die gerealiseerd worden. Dit zijn woningen waar iedereen voor in aanmerking komt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) is ook vragende partij om privé-verkavelingen een sociale last op te leggen. Hij wijst op een materiële fout op pagina 9 waar ipv sociale koopwoningen twee keer wordt gesproken over sociale huurwoningen. Hij wil ook dat er meer gebruik wordt gemaakt van het recht op voorkoop;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft aan dat het bestuur het belangrijk acht dat er in overleg gebruik gemaakt wordt van het voorkooprecht;
raadslid Jef Schoofs (Groen) benadrukt dat het belangrijk is dat het leegstandsregister actueel wordt gehouden, bijvoorbeeld op de Kolonie;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de huizen van de Gentse Wijk ook op de leegstandslijst staan. Omwille van de opname op de leegstandslijst is ook het project van de Zoete Inval in een stroomversnelling geraakt;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of er bij het omschrijven van de doelgroepen kan rekening gehouden worden naar de grote vraag van alleenstaanden of ouder met één kind;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de woonmix bekeken wordt in functie van de woondichtheid in de omgeving;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) polst naar de wijze waarop de SVK zal gepromoot worden door de gemeente;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) denkt aan persartikelen en info-avonden;
Voorliggende visie op sociaal wonen voor de gemeente Merksplas goed te keuren.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;
het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Wonen Vlaanderen legt op dat er in de toekomst in elke gemeente één en slechts één sociale huisvestingsmaatschappij actief mag zijn. In functie van de vorming van de toekomstige woonmaatschappij zal elke gemeente voor 31 oktober 2021 een gemeenteraadsbeslissing moeten nemen met daarin een voorstel van werkingsgebied;
de diverse besprekingen op de Conferentie van Kempense Burgemeesters in 2020 en 2021;
de diverse besprekingen in de stuurgroep ‘afbakening woonmaatschappij’ met een afvaardiging van de 29 Kempense gemeenten en de betrokken woonactoren in 2020 en 2021;
de diverse besprekingen tussen lokale besturen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied;
de bespreking met Wonen-Vlaanderen en een afvaardiging van de agendacommissie van de Conferentie van Kempense Burgemeesters d.d. 13 juli 2021, waar het bestuursmodel zoals toegelicht tijdens de Conferentie van Kempense Burgmeesters d.d. 3 juli 2021 grondig werd besproken;
de bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij tijdens het (boven)lokaal woonoverleg d.d. 29 september 2021, waarvan het verslag in bijlage is toegevoegd;
het aantal sociale huurwoningen van het werkingsgebied:
| Naam |
# soc huurw SHM |
# soc huurw SVK |
Totaal |
| Arendonk |
271 |
21 |
292 |
| Hoogstraten |
375 |
1 |
376 |
| Merksplas |
125 |
7 |
132 |
| Ravels |
274 |
12 |
286 |
| Rijkevorsel |
258 |
1 |
259 |
| Totaal |
1.303 |
42 |
1.345 |
Dit werkingsgebied bestaat uit gemeenten die zich situeren in het grensgebied. Het aansluitend karakter van het werkingsgebied wordt slechts onderbroken door een uitloper van het grondgebied van Turnhout tussen Merksplas en Ravels van + 1.5 kilometer. Dit stukje Turnhouts grondgebied kent een sterke verwevenheid met de gemeente Ravels omdat het behoort tot parochie Weelde-Statie. Tussen de vijf lokale besturen in de Noorderkempen is er een hechte samenwerking op verschillende terreinen (tewerkstellingsbeleid/sociale economie, noodplanning, landbouwbeleid, burgemeestersoverleg…). Deze vijf landelijke gemeenten worden geconfronteerd met gelijkaardige situaties, kenmerken en problematieken waardoor een intensieve samenwerking een echte meerwaarde vormt. Momenteel zijn er in het werkingsgebied een 40-tal SVK woningen. We streven op korte termijn naar de minimale norm van 50 SVK-woningen. SVK Noorderkempen engageert zich alle medewerking te verlenen om dit doen slagen. De 5 besturen werken nu reeds samen binnen dezelfde woonmaatschappij;
het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
de Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
met het voorliggende voorstel van afbakening ontstaat een geografisch aaneengesloten werkingsgebied binnen de referentieregio Kempen met 1.303 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen, exclusief de 42 woningen die op de private markt worden ingehuurd, de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) en bijgevolg de minimale grens van 1.000 sociale huurwoningen overschrijdt;
het bijgevoegde aanvraagformulier en het bijgevoegde verslag van het lokaal woonoverleg geven aan dat voldaan wordt aan de vooropgestelde Vlaamse criteria en dat er consensus is onder de betrokken actoren betreffende het voorliggende voorstel tot afbakening van werkingsgebied;
de regelgeving schrijft voor dat de lokale besturen die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken. De overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders. De gemeenten worden gevraagd om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Onder de betrokken lokale besturen en woonactoren is consensus om het aantal sociale huurwoningen, het aantal huishoudens te hanteren als objectieve criteria, volgens de verhoudingen zoals opgenomen in het aanvraagformulier in bijlage;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of de gronden van de Ark zullen worden overgedragen aan de Bouwmaatschappij De Noorderkempen. Hoe is de financiële situatie van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen. Hoe gaat de gemeente aan de minister verantwoorden dat dit werkingsgebied niet aaneengesloten is;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de financiële situatie van alle maatschappijen werd bekeken. De financiële situatie van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen is gezond. De woningen of gronden zullen aan boekwaarde worden overgedragen rekening houdende met de leningen. In 2023 wordt aan de structuren gewerkt en de effectieve overdracht zal pas in 2027-2028 gebeuren. Er is gekozen voor de Bouwmaatschappij De Noorderkempen met de gemeenten van 'Noorderkempen werkt', die ook op andere vlakken in goed vertrouwen kunnen samenwerken. De aandelen van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen werden gelijkmatig verdeeld over de zes gemeenten;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt waar men problemen verwacht bij de boedelscheiding de Ark en de Bouwmaatschappij De Noorderkempen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx verwacht als de overdracht tegen boekwaarde gebeurt geen grote problemen, wel zien registratierechten te vermijden bij overdracht;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt waarom Baarle-Hertog niet mee aansluit;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft aan dat Baarle-Hertog alleen samengewerkt heeft met de Ark en er daar een project van 100 woningen op stapel staat;
Artikel 1
Het lokaal bestuur Merksplas wenst aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met volgende gemeenten: Hoogstraten, Rijkevorsel, Arendonk en Ravels. Dit voorstel van werkingsgebied zal overgemaakt worden via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het aanvraagformulier.
Artikel 2
Het lokaal bestuur neemt akte van de geformuleerde adviezen van de betrokken woonactoren.
Artikel 3
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
de gemeente werd per aangetekend schrijven van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op 22 december 2021 plaatsheeft in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1, 2930 Brasschaat;
een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt;
de agenda werd door de Raad van Bestuur op 8 september 2021 als volgt samengesteld:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
we worden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
door de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 22 december 2021:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka;
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 24 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iveka die plaats op 14 december 2021 om 18u00 in Aldhem, Jagersdreef 1 te 2280 Grobbendonk;
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 24 september 2021 overgemaakt;
de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 14 december 2021:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Kris Luyckx, raadslid, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) als de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka tijdens deze legislatuur;
we worden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
door de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 14 december 2021:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius;
de statuten van Fluvius;
de gemeente werd per aangetekend schrijven van 27 september 2021 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021;
een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 27 september 2021 overgemaakt werd;
de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2021 met als agendapunten:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2021 met als agendapunten:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De Circulaire AAFisc Nr. 31/2016 (nr. E.T.127.540) dd. 12.12.2016 biedt een kader waarbinnen zelfstandige groeperingen kunnen worden opgericht met het oog op vrijstelling van BTW en dit onder strikte voorwaarden;
Statuten Welzijnszorg Kempen art. 3 betreffende het doel van de welzijnsvereniging, meer specifiek het organiseren van gemeenschappelijke projecten en diensten die tegemoetkomen aan problemen die zich lokaal en in de regio stellen. Concreet gaat het over initiatieven met betrekking tot informatieveiligheid;
Beslissing Raad van Bestuur dd. 24 februari 2021 om over te gaan tot de oprichting van een zelfstandige groepering en de samenwerkingsovereenkomst te finaliseren;
Beslissing Raad van Bestuur dd. 22 september 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en deze voor te leggen aan de participerende besturen;
Beslissing gemeenteraad/OCMW-raad Merksplas om toe te treden tot de dienst informatieveiligheid;
De gemeente/het OCMW Merksplas is aangesloten bij de dienst Informatieveiligheid aangeboden door Welzijnszorg Kempen.
Welzijnszorg Kempen heeft een intensief extern begeleidingstraject doorlopen om te komen tot een oplossing voor de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Aan de basis van dit traject lag onder andere de BTW-regelgeving waar de dienstverlening aan moet beantwoorden, het advies van de organisatie-brede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen.
Het resultaat van het traject is het voorstel tot de oprichting van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid. Dit voorstel werd door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd. Het doel van deze zelfstandige groepering is om de huidige werking te waarborgen met vrijstelling van BTW.
De zelfstandige groepering is een specifieke figuur binnen de btw-regelgeving die toestaat uitgaven en middelen te groeperen en vervolgens vrij van btw te verdelen. Hierbij worden de afspraken met betrekking tot de samenwerking, de inzet van het gemeenschappelijk personeel, de besluitvorming en de kostendeling in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd. Het betreft een samenwerking met een duurzaam karakter.
De samenwerkingsovereenkomst werd op 22 september 2021 door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd en wordt voorgelegd aan de participerende besturen. De samenwerkingsovereenkomst werd mee bezorgd.
De werking van de dienst en de bestaande dienstverlening aan de lokale besturen, IOK Afvalbeheer en Welzijnszorg Kempen wordt op basis van deze samenwerkingsovereenkomst verder gezet.
De omschakeling naar een zelfstandige groepering heeft geen impact op het reeds voorziene budget. De principes van kostendeling die reeds vroeger werden overeengekomen blijven in deze werkwijze behouden.
Welzijnszorg Kempen, Antwerpseweg 1a bus 1, 2440 Geel
Artikel 1: De raad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG goed en mandateert de voorzitter en de algemeen directeur om deze te onderschrijven
Artikel 2: De gemeenteraad vaardigt dhr./mevr. … af naar de stuurgroep van de zelfstandige groepering.
Overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokale besturen van 22 december 2017 legt de fractie Groen dit agendapunt voor aan de raad;
Compacter wonen is een algemene trend in Vlaanderen, het is de toekomst. Almaar meer mensen gaan kleiner wonen. Ook in Merksplas is deze trend zichtbaar. Er komen steeds meer appartementen bij in het centrum. Ook deze mensen hebben behoefte aan ontspanningsmogelijkheden in de buitenlucht. De afgelopen jaren werd dit meer dan ooit duidelijk.
Mensen op een appartement beschikken zelden over een (grote) tuin. Anderen huren een woning en mogen niet om het even wat doen in hun tuin. Sommigen hebben echter wel de behoefte om te vertoeven in een groene omgeving en willen toch graag tuinieren: zelf planten, bloemen, groenten en fruit kweken in eigen buurt. Aan deze nood kan een samentuin tegemoet komen zodat ook deze gezinnen de nodige ruimte krijgen hiervoor.
Een samentuin is een tuin waarin mensen samen ecologisch tuinieren. ‘Samen’ staat voor diversiteit en voor ‘samen doen’. Jong of oud, rijk of arm, autochtoon of allochtoon, alleen of met je gezin, meer of minder mobiel… iedereen is welkom in een samentuin. In veel samentuinen bewerkt elke tuinier een eigen perceeltje en beheert de groep enkele gezamenlijke plekken zoals paden, een gemeenschappelijk tuinhuis, een zitplek en de randbeplanting. Op andere plaatsen werkt iedereen samen op de volledige oppervlakte van de tuin. In een samentuin beslist men in overleg over het wel en wee van de tuin.
Een samentuin ov volkstuinen zijn een ontmoetingsplek. Mensen komen er niet alleen naartoe voor de groenten en vooral voor een fijne babbel. Een divers samengestelde groep van vrijwilligers, buurtbewoners, kwetsbare mensen, werklozen,… voeren samen klusjes uit. . Het onderhouden van de groentepercelen, gras maaien, (fruit)bomen snoeien, dieren verzorgen, eventueel een serre bouwen. Idealiter, wanneer er voldoende ruimte is, kan het sociaal, educatief en recreatief aspect van de tuin nog versterkt worden, bijv. door er ruimte te voorzien voor een buurtcompostplek (past tevens in het afvalvoorkomingsbeleid !) of een picknickplaats.
Het samen produceren van eigen groenten heeft ook een educatieve waarde en doet nadenken over gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Mensen leren (weer) hoe ons voedsel groeit en leren elkaar tuinieren. Kunstmest en pesticiden komen er niet aan te pas, wat goed is voor het natuurlijke evenwicht. Samen gaan de tuinders zorgzaam om met bodem, water, oogst en natuur. Tuingrond wordt vruchtbaar door hem te voeden met compost of groenbemesters en door hem alleen oppervlakkig te bewerken. Een mulchlaag voorkomt uitdroging en onkruidgroei en geeft geleidelijk voedingsstoffen vrij. Voor dieren zijn er speciale plekjes: nestkastjes, een insectenhotel, een strook inheemse planten. Er gaat niets verloren, door de oogst goed te spreiden, te verdelen of in te maken en door oogstresten te composteren.
Volkstuintjes kunnen ingericht worden met een boomgaard, een moestuin, een kruidentuin, eventueel met een serre en dieren zoals kippen, schapen,... en dragen zo ook bij aan de biodiversiteit (oa bijen). De teelt van lokale groenten draagt bij aan de klimaatdoelstellingen zoals het verminderen van de CO2-uitstoot door het verminderen van voedselkilometers. De mensen kunnen na het oogsten bovendien ook nog volop genieten van hun zelf geplante en verzorgde groenten en fruit. Wie ecologisch tuiniert, eet meer groenten en bovendien pesticidevrij.
De gemeente kan dit ook zien als een kans om een actieve levensstijl te promoten, tuinieren is immers gezond door het bewegen in de buitenlucht. Zeker nu blijken tuinieren en het ontspannen in de buitenlucht meer dan ooit gegeerd. Het werkt zelfs preventief tegen depressies en stress en maakt mensen veerkrachtiger en weerbaarder.
Een eerste contact met VZW VELT leerde ons dat er reeds inwoners van Merksplas interesse toonden. Anderen kennen de mogelijkheid misschien (nog) niet of hebben elders een volkstuintje aangezien dit in Merksplas nog niet bestaat. Het aantal mensen op appartementen zal ongetwijfeld toenemen en daarmee ook de interesse naar samentuinen. Vanuit onze fractie stellen we voor dat de gemeente het initiatief neemt om het concept samentuinen onder de aandacht te brengen.
Daarom stellen we voor om contact op te nemen met VELT en samen op zoek te gaan naar een geschikte locatie. Idealiter worden dergelijke initiatieven opgezet binnen een straal van 3km van het centrum. Ongetwijfeld beschikt de gemeente of het OCMW over een geschikt hoekje grond hiervoor.
Naar aanleiding van ons agendapunt rond het klimaatpact van vorige gemeenteraad, werd ook vanuit onze fractie een sessie gevolgd van Gemeente voor de toekomst. Daarin kwam ook VELT aan het woord en werd duidelijk dat er momenteel ook financiële ondersteuning vanuit VLM voor Volkstuinen. De deadline voor het indienen van een project is 16 november en daar staat een max. subsidie tegenover van 20.000 euro. VELT zou deze aanvragen ook ondersteunen en verwachten heel snel een seintje (eigenlijk voor 22 oktober)
Gaat men over tot het opzetten van samentuinen, dan kan men sowieso - ook later - beroep doen op de VZW VELT om samen deze opstart voor te bereiden en te begeleiden. De VZW VELT heeft namelijk al sinds 2006 een methode en know-how ontwikkeld om initiatiefnemers de nodige ondersteuning te bieden om een samentuin op te starten, te adviseren bij de inrichting ervan en om de tuinders te begeleiden.
Daarnaast kan de gemeente organisatorische ondersteuning geven bij de opstart alsook logistieke steun bij de eerste inrichting van de tuin.
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) stelt dat haar fractie dit voorstel kan onderschrijven, verwijst naar haar recent bezoek aan een woonzorgcentrum waar een gelijkaardig project van samentuinen loopt en wijst op de mogelijkheden voor de toekomstige bewoners van de assistentiewoningen, die vaak hun tuin hebben moeten achterlaten;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat zijn fractie daar principieel in kan meegaan. Er kan echter geen dossier worden ingediend voor 16 november. Het is ook niet evident dat zomaar getrokken wordt door de gemeente. Het is voornaam dat er vrijwilligers bij dit project zullen betrokken worden;
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Covid cijfers. Vorig jaar na de kermis was de hoogste piek besmettingen 885/100.000 inw. Ondanks de hoge vaccinatiegraad zaten we op 15 oktober weer op 710. Blijkbaar zijn er twee clusters vastgesteld maar de kermis heeft onvermijdelijk voor een extra verspreiding van het virus gezorgd. Was er vooraf nog een overleg met ELZ en wat waren de adviezen? Zijn het idd nog steeds 2 clusters? Hoe worden deze zaken verder opgevolgd? Er was onlangs een bijeenkomst van OKRA, toch kwetsbare personen, in de grote zaal terwijl die onvoldoende geventileerd werd;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Merksplas kleurt donkerrood als het over corona cijfers gaat. We zien dit aan de dagdagelijkse cijfers, reportage op RTV,..
-Wat zijn de oorzaken?
-Waar zitten de clusters?
-Wat is de impact van de verschillende activiteiten met de kermis? Volle tenten? Veel volk op 1 plaats, de vogelpik? Is de impact van de kermis er weer net zoals vorig jaar?
-Hoe is de toestand in de gevangenis en hoe is dat gebeurd?
-Wat met de verschillende scholen? Vrije basisschool? Qworzo? Nautica?
-Worden er vanuit de gemeente maatregelen getroffen of is dat nog niet aan de orde?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de cijfers dagelijks opgevolgd worden in nauw contact met de Eerstelijnszone Kempenland. Maatregelen worden genomen in functie van de cluster. Er waren clusters in Klavier, de strafinrichting en op school. Kinderen zijn vaak asymptomatisch. Vanaf september moest bij een besmetting de ganse klas in quarantaine. Er was overleg met de huisartsen en hun oproepingsbrief om de bevolking te sensibiliseren werd gepost op de website en wordt opgenomen in de nieuwsbrief. Op de kermis zijn een aantal besmettingen gebeurd, allemaal losstaande gevallen. Er was geen voorafgaand overleg met de Eerstelijnszone omdat in die periode verschillende grootschalige evenementen met veel volk gewoon doorgang vonden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) vult aan dat de scholen en het IBO nog extra maatregelen hebben getroffen rond clusters en mondmaskerdracht;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Graag een update rond ons voorstel van een natuurbegraafplaats.
Werden hier al stappen voor genomen? Zo ja, welke? Zo neen, wanneer wordt hier mee verder gewerkt?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er met de begrafenisondernemer ter plaatse gaan kijken werd en er geprobeerd wordt om met ANB een afspraak te maken. In het voorjaar verwachten we resultaat;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Er was een vraag voor een overdekte fietsenstalling op het Kerkplein welke werd afgewezen. Is er echt geen mogelijkheid om dit te combineren met de stalling naast de kerk? De fietsstalling aan de kerk kan toch een upgrade gebruiken?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de subsidieaanvraag in het kader van schoolroutes langs gewestwegen afgewezen werd maar dat niet belet dat er een fietsenstalling aan de kerk zal worden geplaatst;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Ebem verstuurde een brief over het optrekken van de voorschotten. De stijl van deze brief stoot tegen de borst en heeft heel wat mensen geschoffeerd. Waarom werd er in de brief niet verwezen naar de mogelijkheden voor sociaal tarief of tussenkomst van het OCMW via het gas- en elektriciteitsfonds?
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
Naar aanleiding van de brief die is verstuurd door EBEM , zijn er heel wat vragen over de brief zelf, maar ook over groene stroom.
-Volgens EBEM gebruiken 9 op de 10 van de gezinnen die bij hen klant zijn groene energie. Waarom stijgt de prijs dan evenveel als bij andere leveranciers?
-Merksplas levert groene stroom aan heel Vlaanderen. Kunnen jullie dat uitleggen?
-Hoe is die brief tot stand gekomen?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze brief van EBEM inderdaad ongelukkig geformuleerd werd. De directeur heeft er zich voor verontschuldigd. Het is de taak van het OCMW of netbeheerder om ondersteuning te bieden en niet van een energieleverancier. De prijzen zijn maal 4 of maal 5 gegaan onafgezien of het grijze of groene energie betreft, omdat de prijs gebaseerd is op dezelfde index (BELPEX voor elektriciteit en TTF voor gas). De producenten verdienen momenteel goed;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
We kregen melding dat het fietsoplaadpunt aan de sporthal vaak gebruikt wordt om wagens op te laden? Is dit bekend en te verantwoorden?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de eigenaar van de wagen zal aangesproken worden;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Schoolrouteplan
In 2019 zijn jullie samen op stap gegaan met Tridée om te kijken wat de veiligste route is om naar de scholen van onze gemeente te gaan. Merksplas werd ingedeeld in 4 blokken. Er waren nog heel wat knelpunten, waar er al enkele zijn van aangepakt. We denken dan aan de schoolstraat aan de Vrije basisschool, de fietsstraat in de omgeving van de Qworzo.
Maar wij vroegen ons af hoe ver het nu stond met dat schoolrouteplan. Is dat in september verdeeld onder alle schoolgaande kinderen in Merksplas? Zo ja , wat zijn de eerste bevindingen? Zo nee, waarom niet?
Zijn daar al meerdere knelpunten weggewerkt?
Hoe zit het met de overstekers aan de zebrapaden? Waar kan je die elke ochtend en avond vinden? De mensen moeten er op kunnen rekenen dat ze er staan.
Het kruispunt aan Leemans is bv een kruispunt dat vaak wordt aangehaald als zeer onveilig. Nu het weer snel donker wordt en ’s morgens wordt het later licht , zou dit kruispunt toch wat meer onder de aandacht gebracht worden. Zeker als het daar nog drukker wordt als de woningen daar allemaal af gaan zijn. Zijn hier plannen voor vanuit de gemeente?
Hoe wordt dit plan nog opgevolgd door jullie, door de GAV, … ?
Is er al een evaluatie geweest ivm de fietsstraten rond Qworzo? Er werd beloofd om na een half jaar een evaluatie te doen. Onze suggestie om ook de Rodenbach mee te nemen als fietsstraat zouden we hier graag nog eens mee geven.
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het schoolrouteplan af is maar nog niet gecommuniceerd. Het werd voorgesteld aan de leerkrachten die het dan in de verkeersweek na het allerheiligenverlof zouden toelichten aan de leerlingen. De schoolstraat is er, de fietsstraten zijn aangelegd, verschuiving van gemachtigd opzichters, de aanleg van extra fietspaden en extra zebrapaden. 'S morgens zal er een gemachtigd opzichter staan aan Spelewei, op de markt, aan de Jacques Mertensstraat en de Leest ter hoogte van de Bevrijdingsstraat en 's avonds aan aan Spelewei, op de markt en de Leest ter hoogte van de Bevrijdingsstraat. Een paar personeelsleden gaan op pensioen en we moeten zien hoe we dat intern ondervangen. Er zal ook een oproep tot vrijwilligers gebeuren. Het kruispunt aan Leemans heeft accentverlichting en een middengeleider. Steenweg op Hoogstraten is een gewestweg. Er is nog geen evaluatie gebeurd maar de algemene reactie is positief. Het studiebureau Tridee heeft een voorstel gedaan en de GAV heeft een schoolrouteplan per school ontwikkeld wat werd teruggekoppeld met de scholen;
raadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat de verslagen van de GAV te laat on line verschijnen waardoor het moeilijk om volgen is. Zijn er naast de fietsstallingen nog andere subsidies aangevraagd voor het schoolrouteplan?;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het schoolrouteplan eerst zal worden ingevoerd en dat er dan nog kan gekeken worden welke knelpunten er zijn en hoe die kunnen opgevangen worden;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Groen- en technische dienst.
Voor de zomer is er door IDEWE een bevraging geweest bij het personeel van de groen- en technische dienst.
Is hier al een vervolg aan gegeven? Zijn hier al volgende stappen in gezet? Wordt dit in de toekomst nog verder opgevolgd?
Is er al een nieuwe ploegbaas?;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de resultaten van de risico-analyse van het welzijn op het werk vrijdag 22 oktober werd toegelicht aan de mensen van de technische dienst en de groendienst. De nieuwe ploegbaas groendienst begint op 8 november 2021;
BESLOTEN VERGADERING
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In het verslag van het college van 28/09 zagen we de kennisname van het arrest van de raad voor vergunningsbetwistingen. Eerder genomen beslissingen werden daarin vernietigd. Het RUP glastuinbouw laat die constructies daar niet toe. Hoe gaat de gemeente verder omgaan met dit dossier?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat deze kappen vallen onder het vrijstellingsbesluit en niet vergunningsplichtig zijn. Deze kappen staan over gans de Kempen zonder vergunning. De kapjes waren niet het voorwerp van de vergunning. Er werd een omgevingsvergunning aangevraagd voor huisvesting seizoenarbeiders en bassins. Zowel de gemeente als de Provincie in beroep hebben een vergunning afgeleverd. De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft geoordeeld dat deze kappen in tegenstrijd zijn met het RUP glastuinbouw en niet onder het vrijstellingsbesluit vallen. Met serres worden constructies bedoeld van 6 è 7 meter hoog in glas of in plastic. Er is ook een belangrijk menselijk aspect aanwezig. We bekijken nu de mogelijkheden samen met de juridische dienst van IOK;
De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2021 om 09:20.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter