De voorzitter opent de zitting op 23/05/2022 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 4 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 23 mei 2022, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 13 mei 2022, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Annie Verheyen (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) wees er op dat op pagina 23 het derde paaltje aan het Doelenplein reeds van in 2009 verdwenen was;
raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat hij bij agendapunt 5 over de ANPR-camera's gewezen had op een gebrek aan motivering door de korpschef;
Overeenkomstig artikel 23 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kan een agendapunt ‘Cipal. Algemene vergadering van 23 juni 2022. Goedkeuring agenda en mandatering van de vertegenwoordiger van de gemeente‘. De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Binnen de perken van de goedgekeurde kredieten in het jaarlijks budget subsidieert het gemeentebestuur van Merksplas projecten die voldoen aan de voorwaarden en criteria zoals bepaald in dit reglement projectsubsdies;
De doelstelling is verenigingen en organisaties de kans te bieden om projecten uit te voeren die de normale werking overstijgen en om nieuwe projecten op de rails te zetten. Indien het gaat om een terugkerende activiteit is het wel de bedoeling op termijn over te gaan naar een zelfbedruipende werking;
Inhoudelijk is er geen verschil ten opzichte van het vorige reglement projectsubsidies. De procedure van beoordeling werd wat gewijzigd en de voorwaarden werden wat herschikt;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt zich af waarom de deadlines zijn gewijzigd. Vroeger moest je de aanvraag 6 maanden vooraf indienen en nu 4 maanden terwijl je de goedkeuring van het college vroeger binnen 60 dagen en nu 90 dagen kan verwachten. Dat is krap;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat dit een maximum is maar in de praktijk niet zo lang zal duren. Eventueel kan advies ingewonnen worden bij de betrokken adviesraden;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er ook op dat je de subsidies maximum drie keer na elkaar kan aanvragen wat aanleiding zou kunnen geven tot creativiteit;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) beaamt dit en stelt voor het reglement in die zin aan te passen dat je de subsidies maximum drie keer kunt krijgen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of het vernieuwend karakter telkens moet worden aangetoond;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft aan dat de projecten moeten kunnen groeien;
De raad keurt hiernavolgend reglement projectsubsidies goed:
REGLEMENT PROJECTSUBSIDIES VRIJETIJD
Doel
Binnen de perken van de goedgekeurde kredieten in het jaarlijks budget subsidieert het gemeentebestuur van Merksplas projecten die voldoen aan de voorwaarden en criteria zoals bepaald in dit reglement.
De doelstelling is verenigingen en organisaties de kans te bieden om projecten uit te voeren die de normale werking overstijgen en om nieuwe projecten op de rails te zetten. Indien het gaat om een terugkerende activiteit is het wel de bedoeling op termijn over te gaan naar een zelfbedruipende werking.
Wie kan de subsidie aanvragen?
De subsidie dient aangevraagd te worden door personen en/ of (erkende) verenigingen of organisaties van Merksplas, hierna genoemd ‘de aanvrager’.
Eenzelfde aanvrager kan slechts betoelaagd worden voor één project per kalenderjaar.
Eenzelfde project kan maximum 3 jaar betoelaagd worden.
Gemeentelijke diensten/adviesraden/werkgroepen kunnen geen gebruik maken van deze subsidie.
Voorwaarden: welke projecten komen in aanmerking?
Het project wordt beoordeeld op basis van ontvankelijkheidsvoorwaarden en beoordelingscriteria.
Het project moet voldoen aan volgende ontvankelijkheidsvoorwaarden om aanspraak te kunnen maken op projectsubsidies:
Ontvankelijke projecten worden verder beoordeeld op volgende beoordelingscriteria.
Hoe sterker het project hierop scoort, hoe groter de kans dat het project weerhouden wordt voor subsidiëring.
Bedrag van subsidie
Enkel kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het project komen in aanmerking.
De subsidie bedraagt 50% van de bewezen onkosten met een maximum van 2500 euro bij een eerste aanvraag en tot maximum 1500 euro bij een tweede en derde aanvraag. Uitgaven voor drank, voeding, vrijwilligersvergoedingen en kosten eigen aan de reguliere werking worden niet mee in rekening gebracht.
In geval van overmacht (natuurramp, sterfgeval, enz.) kan de subsidie worden opgetrokken tot 100% van de bewezen onkosten met een maximum van 2500 euro bij een eerste aanvraag en tot maximum 1500 euro bij een tweede en derde aanvraag.
Mits grondige motivatie kan de aanvrager aan het college van burgemeester en schepenen vragen om het aangevraagde bedrag geheel of gedeeltelijk te prefinancieren.
Indiening en timing
Elke aanvraag gebeurt digitaal via www.merksplas.be/projectsubsidies. De aanvraag gebeurt ten laatste 4 maanden voor de activiteit plaatsvindt.
Een projectaanvraag omvat een duidelijke projectomschrijving en een begroting.
Beoordeling en beslissing
De projectaanvraag wordt objectief beoordeeld door de gemeentelijke vrijetijdsdienst. Bij twijfel of onenigheid wordt de aanvraag voor advies voorgelegd aan de adviesraden en/of werkgroepen.
Het college neemt de uiteindelijke beslissing en motiveert indien deze afwijkt van het advies.
De beslissing van het college wordt ten laatste 90 kalenderdagen na de indiendatum meegedeeld aan de aanvrager.
De beslissing wordt bovendien ter kennisgeving overgemaakt aan de adviesraden en/of werkgroepen.
Betaling
Maximum 3 maanden na uitvoering van het project bezorgt de aanvrager een volledig financieel verslag (incl. facturen) aan de vrijetijdsdienst.
De uitbetaling van de subsidie gebeurt maximaal 1 maand na ontvangst hiervan.
Verplichte communicatie
Zodra de aanvrager op de hoogte werd gebracht van de goedkeuring van het project, worden alle verdere promotiematerialen voorzien van het gemeentelijke logo in de officiële gemeentelijke huisstijl.
Controle
Het college en de ambtenaren van de vrijetijdsdienst hebben steeds het recht om ter plaatse na te gaan of de verleende subsidie werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend. Ze krijgen hiervoor gratis toegang tot de activiteit.
Niet goedkeuring
In volgende gevallen wordt de subsidie niet of slechts gedeeltelijk uitgekeerd:
In geval van prefinanciering moet de aanvrager de subsidie in dit geval geheel of gedeeltelijk terugbetalen binnen de 30 dagen na ontvangst van deze beslissing.
In geval van betwistingen met betrekking tot dit reglement en de gevolgde procedures kunnen de betrokkenen gehoord worden door de ambtenaren van de vrijetijdsdienst en/of het college.
Slotbepaling
Het college heeft steeds het recht om gemotiveerde afwijkingen op dit reglement toe te staan.
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Decreet rechtspositie 27/03/1991
CAO XI: herziening evaluatieprocedure;
OVSG: Akkoord met snellere vaste benoeming, mits sneller ontslag mogelijk bij slecht functioneren;
Het arbeidsreglement van Qworzó, gemeenteschool Merksplas, dateert van 2012. De veranderende regelgeving zette aan om heel het arbeidsreglement te actualiseren;
voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó;
het overleg met de onderwijsvakbond op 25 april 2022;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) geeft aan dat op pagina 31 gemeentesecretaris nog niet is vervangen door algemeen directeur;
Goedkeuring te hechten aan voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente wil Merksplasse kinderopvanginitiatieven die voldoen aan dit reglement erkennen omdat ze een bijdrage leveren aan het beleid van de gemeente Merksplas, met name het realiseren van een oord waar het aangenaam om leven en vertoeven is voor kinderen en jongeren;
een erkenning als opvanginitiatief door gemeente zorgt ervoor dat deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren aan ouders inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar, volgens de modaliteiten van de federale overheid. Daarnaast krijgt het erkend Merksplasse opvanginitiatief de mogelijkheid om haar opvangactiviteiten te communiceren via de gemeentelijke promotiekanalen;
voorliggend reglement tot erkenning Merksplasse opvanginitiatieven;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vroeg zich af van waar dit reglement komt en wie zal als bevoegde dienst oordelen over kwaliteitsvolle accommodatie;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat dit wordt ingebed in het lokaal overleg kinderopvang. Organisaties die erkend zijn kunnen voor kinderopvang fiscale attesten uitschrijven, zoals Boemerang. In onze gemeente zijn ook andere nieuwe initiatieven zoals Scharrelkinderen aan de Esberg. De gemeente wil graag een reglement voor de erkenning van deze initiatieven;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst er op dat bepaalde zaken eerder vaag zijn zoals marktconforme prijzen en gekwalificeerd personeel;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat Scharrelkinderen ook controle krijgt vanuit de jeugdkampen of toerisme. Dit reglement dient als back up maar moet ruimte laten voor nieuwe initiatieven;
raadslid Jef Schoofs (Groen) polst naar de mogelijkheid tot sociaal tarief of korting voor mensen die het financieel moeilijk hebben of gebruik uitpas;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) geeft aan dat de uitpas eerst zal worden uitgerold over gemeentelijke initiatieven;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verantwoordt stemgedrag (onthouding) door te verwijzen naar het feit dat er geen opleidingsattesten worden gevraagd en er geen sociaal tarief wordt opgelegd;
Hiernavolgend reglement tot erkenning Merksplasse opvanginitiatieven goed te keuren.
Reglement tot erkenning van Merksplasse opvanginitiatieven
Artikel 1: Doel
Gemeente Merksplas wil Merksplasse kinderopvanginitiatieven die voldoen aan dit reglement erkennen omdat ze een bijdrage leveren aan het beleid van de gemeente Merksplas, met name het realiseren van een oord waar het aangenaam om leven en vertoeven is voor kinderen en jongeren.
Een erkenning als opvanginitiatief door gemeente Merksplas zorgt ervoor dat deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren aan ouders inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar, volgens de modaliteiten van de federale overheid. Daarnaast krijgt het erkend Merksplasse opvanginitiatief de mogelijkheid om haar opvangactiviteiten te communiceren via de gemeentelijke promotiekanalen.
Artikel 2: Definities
Onder Merksplasse opvanginitiatief wordt verstaan: elke organisatie, instelling of voorziening die activiteiten organiseert onder begeleiding met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen en jongeren, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het Merksplasse grondgebied ligt en de vrijetijdsbesteding of opvang hoofdzakelijk gericht is op Merksplasse kinderen en jongeren. Dit ter bevordering van de algemene en integrale ontwikkeling van kinderen en jongeren. De werking vindt plaats in de vrije tijd van die kinderen en jongeren.
Voor de erkenning komen Merksplasse opvanginitiatieven in aanmerking, die niet georganiseerd worden door het jeugdwerk, door een sport- of een cultuurvereniging. Het kan gaan om een particulier, een feitelijke vereniging, een vereniging zonder winstuitkering. De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid.
Merksplasse opvanginitiatieven met louter politieke of religieuze activiteiten en commerciële organisaties komen niet in aanmerking.
Artikel 3: Voorwaarden
Het Merksplasse opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:
Artikel 4: Procedure
Aanvraag:
Beoordeling:
De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg vragen of bijkomende informatie opvragen.
Beslissing:
Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het Merksplasse opvanginitiatief. Binnen de 8 weken na het indienen van de aanvraag wordt een beslissing genomen.
Bekendmaking:
Gemeente Merksplas brengt het opvanginitiatief schriftelijk op de hoogte van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de beslissing.
Rapportage:
Artikel 5: Geldigheidsduur
Gemeente Merksplas verleent de erkenning voor onbepaalde duur.
Artikel 6: Controle
Artikel 7: Sancties
Het College van Burgemeester en Schepenen kan de erkenning herroepen als het Merksplasse opvanginitiatief niet langer voldoet aan één of meerdere voorwaarden voor de erkenning en/of wanneer deze zich onttrekt aan de controlemogelijkheden door het gemeentebestuur.
Artikel 8: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Brief van Pidpa van 22 april 2022 met agenda algemene vergadering 24 juni 2022:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
7. Benoemingen
8. Presentiegeld voorzitter - voorstel aanpassing cfr. art 448 DLB
9. Verlenging mandaat commissaris
10. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
b) Vragen van vennoten
11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Koen Staes, gemeenteraadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com 0498/667869) werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van Pidpa gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.
Artikel 3 : Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4 : Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecodificeerde decreten over het Vlaams woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020);
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021, in het bijzonder Boek 2, Deel 2, Titel 4 (Subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid);
Het ministerieel besluit houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025 van 12 december 2019;
Het subsidieproject Kempens Woonplatform werd op 1 november 2009 opgestart ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in 25 gemeenten. De gemeente Merksplas maakt sinds 2009 onafgebroken deel uit van Kempens Woonplatform. De huidige subsidieperiode loopt van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Bij aanvang van deze subsidieperiode werd de werking van Kempens Woonplatform opgedeeld in 4 werkingsgebieden. De gemeente Merksplas behoort tot het werkingsgebied van Kempens Woonplatform Noord;
De werking van Kempens Woonplatform kan opgedeeld worden in een pakket van verplichte activiteiten, dewelke in elke deelnemende gemeente dient uitgevoerd te worden. Aan dit pakket kan ook met de voorliggende herziening niets gewijzigd worden. Daarnaast heeft elk gemeente, in voorbereiding van het lopende subsidiedossier, een pakket van aanvullende activiteiten geselecteerd zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 17 juni 2019;
Art. 2.30 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de initiatiefnemer van een project waaraan een subsidie wordt verleend voor de periode 2023-2025 een herziening kan vragen van de aanvullende activiteiten in zijn activiteitenpakket. Hiervoor dient de initiatiefnemer uiterlijk op 30 juni 2022 een herzieningsaanvraag in te dienen bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen;
Er vond een bilateraal overleg plaats tussen de gemeente en Kempens Woonplatform, waarbij enerzijds het huidige pakket aan aanvullende activiteiten werd besproken en anderzijds werd stilgestaan bij eventuele mogelijke bijkomende aanvullende activiteiten. Tijdens dit overleg werden ook 3 eigen voorstellen toegelicht onder de 2de beleidsprioriteit, hetgeen verder in een toelichtende nota verduidelijkt werd zoals overgemaakt via mail d.d. 18 februari 2022.
In zitting d.d. 1 maart 2022 besprak het college van burgemeester en schepenen een aantal zaken om de voorliggende herzieningsaanvraag verder te kunnen uitwerken;
IOK wenst, in samenwerking met gemeenten, OCMW’s en andere woonactoren, met de herzieningsaanvraag van Kempens Woonplatform, blijvend het woonbeleid op maat voor elk van de deelnemende gemeenten uit te werken. Hierbij zal de centrale kenniscel rond wonen behouden blijven, maar wordt het engagement van het lokale bestuur gevraagd om het project te ondersteunen met een lokale equipe;
Uiterlijk in de maand december 2022 zal de minister een beslissing nemen over de herziening. Bij een gehele of gedeeltelijke goedkeuring zal de projectsubsidie herberekend worden voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. Indien de herzieningsaanvraag wordt afgekeurd, blijft het oorspronkelijke subsidiebedrag behouden. De eventuele impact op de projectsubsidie zal verrekend worden in de werkingskosten van de woongerelateerde dienstverleningen van IOK voor de periode van 2023 tot 2025;
raadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat Merksplas niet instapt in bescheiden woonaanbod of verwaarloosde gebouwen;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) dat door een wetswijziging de mogelijkheid van bescheiden woonaanbod na 1 jaar reeds ongedaan werd gemaakt. Enkel Lille en Hoogstraten zijn kunnen instappen. De gemeente werkt wel rond inventarisatie leegstand en verwaarlozing;
De gemeenteraad keurt het voorliggend dossier met betrekking tot de herzieningsaanvraag voor het project Kempens Woonplatform Noord goed voor de periode 2023-2025.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet deeltijds kunstonderwijs van 28 februari 2018;
het huidige aanbod DKO van Kunstacademie De Noorderkempen BGTS, met name de domeinen Muziek en Woord;
het huidige aanbod van IKO Hoogstraten, met name het domein Beeldende en audiovisuele kunsten;
de wens van beide instellingen het aanbod DKO in de vier domeinen (Muziek-Woord-Dans- Beeldende en audiovisuele kunsten) op termijn in de regio Noorderkempen te realiseren en te optimaliseren;
de vraag van IKO-Hoogstraten naar eventuele oprichting op termijn van nieuwe vestigingsplaatsen in de haar aangrenzende gemeenten van het werkgebied regio Noorderkempen;
het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021 houdende de goedkeuring van de overeenkomst over het aanvullend aanbod Deeltijds Kunstonderwijs tussen de leden van de BGTS Kunstacademie De Noorderkempen;
voorliggende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Merksplas en stad Hoogstraten betreffende IKO academie voor beeldende en audiovisuele kunst;
Met uitzondering van de gemeentebesturen van Ravels, Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, die een programmatie eerste en tweede graad beeldende en audiovisuele kunsten willen inrichten, richt een bij de BGTS Kunstacademie De Noorderkempen aangesloten gemeente die een aanbod van het domein Beeldende en Audiovisuele Kunsten op zijn grondgebied wenst, zich in eerste instantie tot het stadsbestuur van Hoogstraten, zijnde het schoolbestuur van de academie ‘Instituut voor Kreatieve Opvoeding’ (IKO).
Gaat het stadsbestuur van Hoogstraten in op de vraag, dan sluiten de betrokken partijen hiervoor rechtstreeks een overeenkomst af, zonder tussenkomst van de andere aangesloten gemeenten. Dit valt buiten de werking van de BGTS Kunstacademie De Noorderkempen.
De BGTS Kunstacademie De Noorderkempen en het stadsbestuur van Hoogstraten als schoolbestuur van de academie ‘Instituut voor Kreatieve Opvoeding’ (IKO) stemmen de werking van hun academies zoveel als mogelijk op elkaar af. Beide academies werken maximaal samen op vlak van onder meer communicatie, promotie en publieke profilering.
De BGTS Kunstenacademie De Noorderkempen en het stadsbestuur van Hoogstraten als het schoolbestuur van de academie ‘Instituut voor Kreatieve Opvoeding’ (IKO) versterken elkaar door gezamenlijke initiatieven die kaderen in de visie van het artistiek pedagogisch project van beide academies.
De aangesloten gemeenten engageren zich duidelijk ten gunste van deze samenwerking.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt wat meer uitleg bij de opleidingen;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de Academie graag wou uitbreiden met beeldende kunst en met dans. Dan zouden we voor beeldende kunst met IKO, door Hoogstraten georganiseerd, in concurrentie gaan. Daarom hebben we besloten met Rijkevorsel en Merksplas in zee te gaan met IKO in Hoogstraten. Voor de andere gemeenten kan de Academie zelf initiatief nemen. IKO richt een afdeling in Merksplas in met een aanbod voor kinderen van de lagere school;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt zich af of de locatie (aan de Industrieweg) wel geschikt is;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de afdeling woord daar nu ook al gehuisvest is. De lessen gaan door op zaterdagvoormiddag. Er wordt ook geëvalueerd;
Academie voor Muziek en woord de Noorderkempen, Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog
IKO de kunstacademie, DR. Versmissenstraat 6, 2320 Hoogstraten
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Merksplas en stad Hoogstraten betreffende IKO academie voor beeldende en audiovisuele kunst goed te keuren en de burgemeester-voorzitter en de algemeen directeur te mandateren deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de Benelux-overeenkomst van 12 september 1986 inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale samenwerkingsverbanden;
het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2014;
de gemeente is lid van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de oproepbrief van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 23 juni 2022 met volgende agenda:
1. opening
2. samenstelling algemene vergadering
3. goedkeuring vorig verslag
4. informatie rond het voorbije schooljaar
5. bespreking en goedkeuring Jaarrekening 2021
6. verlenen decharge accountant
7. activiteitenverslag
8. varia - rondvraag
9. sluiting
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente van Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) voor de algemene vergaderingen deze legislatuur van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
- de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen', Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog.
- Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas
Artikel 1 – Akkoord te gaan met de agendapunten van de algemene vergadering van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' op 23 juni 2022.
Artikel 2 – Onderhavige beslissing bepaalt het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op voormelde algemene vergadering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer van CIPAL;
de statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL;
de algemene vergadering van CIPAL vindt zowel fysiek als digitaal plaats op 23 juni 2022;
de oproepingsbrief met de agenda van de algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:
de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering;
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van Jan Quirijnen, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van CIPAL gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 23 juni 2022 goedgekeurd.
Artikel 2: Bovengenoemde vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan CIPAL, Cipalstraat 3 te 2440 Geel.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
'Eind augustus staat Krinkel, het grote Chiro-evenement op de agenda. Bij de Chiro-leden is de knaldrang echt groot en bijgevolg worden er 6000 chirojongens en -meisjes verwacht ipv 4000
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er al overleg heeft plaatsgevonden met de CHIRO en er een draaiboek is opgesteld.
Eind juni is er een vergadering met de hulpdiensten ingepland om het bijzonder nood- en interventieplan te bekijken. Er zal later nog een rondgang met de brandweer plaatsvinden.
Bij code rood zal er geen kampvuur kunnen doorgaan. Er zijn momenteel weinig nesten processierupsen. Preventief zijn mezenkastjes opgehangen.
De technische dienst houdt dit in de gaten om desgevallend maatregelen te kunnen nemen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
'In Het Nieuwsblad van 5/5 en op Merksplas.nu lazen we dat Merksplas instapt in het project ‘slimme post’. Kan hier een woordje uitleg bij gegeven worden? Wat houdt dit precies in? Is de Merksplasse organisatie en de ICT hierop voorbereid, zeker wat betreft cyber-veiligheid? Waarom moeten we dit als gemeenteraadslid vernemen in de pers?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt de Vlaamse Regering een relanceplan heeft uitgewerkt ook met betrekking tot digitalisering.
De gemeente Merksplas heeft samen met Zemst, Herent en Sint Katelijne Waver een project ingediend wat werd goedgekeurd. Zemst is trekker en heeft eerst gecommuniceerd. Om minder brieven te moeten versturen willen we de burgers sensibiliseren om hun e-box te activeren en te gebruiken.
raadslid Jan De Bie (Groen) gaf nog mee dat er ook nergens iets over terug te vinden is in de notulen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) wijst op het toenemend belang van het emailverkeer en vraagt om ook inzage te kunnen krijgen in het emailverkeer van de burger naar het bestuur;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat via het mailverkeer vooral de voorbereiding en het ontwerp van dossiers worden afgehandeld. De uiteindelijke beslissingen worden genotuleerd en zijn consulteerbaar;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
'Zoals jullie in de brief ivm ‘week van de bij’ konden lezen, vervullen bijen een belangrijke functie als bestuiver van landbouwgewassen, fruitteelten en wilde planten. Maar ze worden ernstig bedreigd. Enkel hier en daar wat stukjes gras niet maaien in mei zal helaas niet voldoende zijn. Merksplasse imkers zijn al een tijdje op zoek naar plekken voor bijenkasten. Ondanks eerdere vragen, voorstellen, … hebben zij nog steeds niets gevonden. Wordt hier concreet werk van gemaakt?'
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat er overleg is geweest met de Biebond en er een locatie aan de manège werd voorgesteld maar er tot nu geen feedback is gegeven;
schepen Kris Govers (Leefbaar) geeft aan dat er bij de keuze voor aanplantingen ook rekening wordt gehouden met de bijen;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
'Bond Beter Leefmilieu zet momenteel in op een nieuwe actie in juni: “30 dagen zonder wagen”, waarmee men mensen wil aanzetten hun wagen wat meer aan de kant te laten staan. Een idee dat tal van voordelen geeft aan de mens. Kan dit initiatief bekend gemaakt worden via de diverse kanalen?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat in de nieuwsbrief enkel communicatie van de overheid wordt opgenomen en er geen forum kan geboden worden aan belangenverenigingen. Hij vindt het onderwerp wel okee;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
'De zomer moet nog beginnen, maar de droogte neemt al heel erg toe. De klimatologen verwachten een droge en warme zomer. In het verleden deden wij reeds enkele voorstellen rond een hemelwaterplan en ontharding die helaas niet aangenomen werden. Opnieuw zagen we enkel subsidieoproepen in het kader van de Blue Deal met een korte deadline.
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de subsidies van de Vlaamse overheid meestal een korte deadline kennen wat het voor een gemeente extra moeilijk maakt. Vorig jaar heeft de gemeente een project ingediend en was niet weerhouden. Pidpa inventariseert nu eerst de riolering en zal dan een hemelwaterplan opmaken voor de gemeente;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
'We zijn inmiddels vijf maanden ver in ‘22 en we vinden nog geen verslagen online van Milieuraad, Gecoro of GAV dit jaar. Kan er nogmaals aangedrongen worden om deze verslagen sneller online te zetten of zelfs op de website te publiceren?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit een vergetelheid was van de communicatiedienst. In het vervolg mag er ook een herinneringsmailtje gestuurd worden. De adviesraden zelf willen graag de verspreiding van hun verslag beperkt houden;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
'In het laatste verslag van CBS lezen we over de briefwisseling van IOK mbt ‘Behaag de Kempen’ maar ook de briefwisseling ‘1001 bomen-campagne’ daaraan gelinkt. In datzelfde verslag staat dat Merksplas terug zal deelnemen aan ‘Behaag de Kempen’. Over een instap in de 1001-bomen campagne in 2023 lezen we helaas niets terug. Gaat Merksplas deelnemen aan deze actie?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bevestigt dat de gemeente deelneemt aan behaag de Kempen maar niet instapt in het project 1001 bomen. De mensen worden verondersteld de bomen in hun tuin zelf te betalen. De gemeente bekostigt de aanplant van het openbaar domein;
De voorzitter sluit de zitting op 23/05/2022 om 20:51.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter