Terug
Gepubliceerd op 25/02/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/02/2025 - 20:00

Statuten gezondheidsraad - actualisatie

Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
Wetgeving

het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Feiten

het voorliggend ontwerp van 'statuten gemeentelijke gezondheidsraad';

Afschrift

welzijnsmedewerker

financieel directeur

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Geert De Bie, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

De gemeenteraad keurt de geactualiseerde statuten van de gemeentelijke gezondheidsraad goed:

 

Statuten gemeentelijke gezondheidsraad

 

Hoofdstuk 1 – Definitie

Artikel 1

De gemeentelijke gezondheidsraad is een door de gemeente en het OCMW (samen verder genoemd als ‘Lokaal Bestuur’) erkend adviesorgaan waarvan de statuten worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

Artikel 2

De gemeentelijke gezondheidsraad heeft zijn zetel op het Sociaal Huis, Markt 11, 2330 MERKSPLAS.

Hoofdstuk 2 – Bevoegdheden en doelstellingen

Artikel 3

De gemeentelijke gezondheidsraad heeft als opdracht een integraal gezondheidsbeleid te voeren, in het belang van alle inwoners van de gemeente. Het begrip gezondheid wordt daarbij gebruikt in de ruimste zin van het woord, met name het lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden.

Om deze doelstelling te verwezenlijken zal hij:

  1. Adviezen uitbrengen over alle aangelegenheden betreffende gezondheid.
  2. De activiteiten inzake gezondheid coördineren en overleg en samenwerking tussen verenigingen, diensten, instellingen, beroepsbeoefenaars en inwoners binnen de gezondheidssector tot stand brengen.
  3. Onderzoek verrichten en informatie verzamelen inzake basisgezondheidszorg.
  4. Stimuleren en ondersteunen van initiatieven die de verbetering van de volksgezondheid beogen en organiseren van complementaire initiatieven ter verbetering van de volksgezondheid.
  5. Sensibiliseren en informeren en preventieve acties opzetten inzake de zes Vlaamse gezondheidsthema’s: tabakspreventie, voeding, veiligheid, vaccinatie, borstkankerpreventie, geestelijke gezondheidszorg. 

De gezondheidsraad zal daarbij nauw samenwerken met gezondheidsmakers.

Artikel 4

Het lokaal bestuur zal voor zijn bevoegdheden de gemeentelijke gezondheidsraad betrekken bij de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

Artikel 5

De gemeentelijke gezondheidsraad waakt er bij het uitvoeren van zijn taken over dat:

-          De uitgebrachte adviezen wetenschappelijk getoetst worden. Hiervoor kan beroep gedaan worden op gezondheidsmakers.

-          De uitgebrachte adviezen rekening houden met de socio-economische en culturele context.

-          De uitgebrachte adviezen onafhankelijk worden geformuleerd en niet worden opgedrongen door instellingen of belangengroepen.

-          De kwaliteit en de relevantie van de werking regelmatig worden geëvalueerd door de betrokken actoren.

Hoofdstuk 3 – Samenstelling

Artikel 6

De stemgerechtigde leden van de gemeentelijke gezondheidsraad zijn:

  1. beroepsbeoefenaars en/of afgevaardigden van organisaties, verenigingen of instellingen werkzaam in de gezondheidssector die een actieve werking kunnen aantonen in de gemeente;
  2. geïnteresseerde burgers, al dan niet werkzaam in de gezondheidssector.

 

Artikel 7

De stemgerechtigde leden van de gemeentelijke gezondheidsraad moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

-          de doelstellingen van de Gezondheidsraad Merksplas onderschrijven en er zich toe verbinden actief mee te werken aan de realisatie ervan;

-          geen lid zijn van de gemeente- of OCMW Raad;

-          geen gemeentelijk of OCMW ambtenaar zijn;

-          minstens 18 jaar zijn.

Artikel 8

Voor het samenstellen van de gezondheidsraad wordt een oproep gelanceerd tot de geïnteresseerde organisaties, verenigingen, instellingen of inwoners met de mogelijkheid zich kandidaat te stellen om lid te worden.

Artikel 9

Bij de samenstelling van de algemene vergadering wordt een evenwichtige spreiding nagestreefd. De gemeente- en/of OCMW Raad kan personen afvaardigen voor de algemene vergadering van de gemeentelijke gezondheidsraad indien bepaalde onevenwichten worden vastgesteld in de samenstelling, hetzij omdat bepaalde ideologische of filosofische strekkingen niet of onvoldoende vertegenwoordigd zijn, hetzij om andere onevenwichten in de samenstelling bij te sturen. Deze categorie van leden mag niet meer bedragen dan één tiende van de leden.

Artikel 10

De niet-stemgerechtigde leden van de gemeentelijke gezondheidsraad zijn:

  1. de schepen voor gezondheidsbeleid of zijn/haar plaatsvervanger;
  2. de gezondheidsmedewerker van het OCMW, belast met de opvolging van de gezondheidsraad en het waarnemen van het secretariaat.

Daarnaast kunnen ook thematisch deskundigen worden uitgenodigd. Zij zijn niet stemgerechtigd.

Artikel 11

Aan het mandaat van de leden komt een einde door:

  1. Het intrekken van hun opdracht door de organisatie welke zij vertegenwoordigen; deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het bestuur van de gemeentelijke gezondheidsraad worden toegezonden.
  2. Het ontslag van het lid in de gemeentelijke gezondheidsraad of in de organisatie die hij vertegenwoordigt; dit ontslag moet schriftelijk aan het bestuur van de gemeentelijke gezondheidsraad worden toegezonden.
  3. Drie opeenvolgende niet-gemotiveerde afwezigheden. Het bestuur van de gemeentelijke gezondheidsraad deelt het ontslag mee aan de betrokkene of aan de organisatie die hij/zij vertegenwoordigt in de gemeentelijke gezondheidsraad.
  4. Binnen de zes maanden na de installatie van een nieuwe gemeenteraad.

Mandaten die wegvallen worden zo snel mogelijk terug ingevuld.

Artikel 12

De samenstelling van de gemeentelijke gezondheidsraad wordt ter kennisgeving medegedeeld aan het Lokaal Bestuur via de OCMW Raad/Vast Bureau.

Hoofdstuk 4 – Werking

Artikel 13

Telkens binnen de zes maanden volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad moet de gemeentelijke gezondheidsraad opnieuw worden samengesteld.

Artikel 14

Het werkingsjaar loopt van 1 januari tot 31 december.

Artikel 15

De organen van de gemeentelijke gezondheidsraad zijn: de algemene vergadering, het dagelijks bestuur en mogelijks ook thematische werkgroepen.

Artikel 16

De algemene vergadering komt minstens twee keer per jaar bij elkaar. Voor officiële adviezen van beleidsmatige materies moet ten minste de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn om geldig te vergaderen. Voor praktische beslissingen geldt deze norm niet. Indien bij een tweede bijeenroeping niet aan deze voorwaarde is voldaan, kan de vergadering geldig beslissen, ongeacht het aantal aanwezigen. De beslissingen worden dan bij meerderheid van stemmen genomen.

Artikel 17

Het dagelijks bestuur van de gemeentelijke gezondheidsraad bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitter en andere bestuursleden. De algemene vergadering verkiest deze personen. De schepen bevoegd voor gezondheid en de desbetreffende ambtenaar zijn waarnemend lid van het dagelijks bestuur.

Artikel 18

De algemene vergadering kan steeds thematische werkgroepen oprichten en ontbinden. De thematische werkgroepen dienen om bepaalde gezondheidsaangelegenheden voor te bereiden, uit te werken en te adviseren en wel binnen de vastgestelde termijn.

De thematische werkgroep duidt een verslaggever aan, die ten gepaste tijde verslag uitbrengt bij het Dagelijks Bestuur. De verslaggever maakt eveneens een werkverslag van elke vergadering op.

De leden van de thematische werkgroep bepalen zelf wanneer zij vergaderen. De voorzitter van het Dagelijks Bestuur wordt op de hoogte gebracht van de vergaderingen en ontvangt een exemplaar van het verslag van de vergadering.

Hoofdstuk 5 – Huishoudelijk reglement

Artikel 19

Het dagelijks bestuur zal een huishoudelijk reglement opstellen waarin de werking van de gezondheidsraad geregeld wordt. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de algemene vergadering bij volstrekte meerderheid van stemmen. Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het Lokaal Bestuur via de OCMW Raad.

Hoofdstuk 6 – Statutenwijziging

Artikel 20

  1. Voorstellen tot wijziging van de statuten kunnen uitgaan van de leden van de algemene vergadering, de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
  2. De algemene vergadering brengt advies uit over dit voorstel.
  3. De nieuwe statuten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Hoofdstuk 7 – Relatie met het Lokaal Bestuur

Artikel 21

Om de werking van de gezondheidsraad mogelijk te maken, zal het lokaal bestuur de gezondheidsraad ondersteunen door:

-          In een eventuele werkingstoelage of een projecttussenkomst voorzien.

-          Ter beschikking stellen van de gezondheidsmedewerker van het OCMW voor het secretariaat en de opvolging van de gezondheidsraad.

-          Ter beschikking stellen van een vergaderruimte.

-          Binnen een aanvaardbare termijn een gemotiveerd antwoord te geven wanneer de gezondheidsraad informatie of advies vraagt.

De gezondheidsraad bezorgt het Lokaal Bestuur via de OCMW Raad op het einde van het werkingsjaar een jaarverslag inclusief financieel verslag. Ook wordt bij aanvang van een nieuw werkjaar de jaarplanning en begroting aan de OCMW Raad bezorgd.