De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 5 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 28 november 2022, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 18 november 2022, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Boris Kersemans (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad. Er zijn geen opmerkingen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 332 §1 derde lid;
het besluit van de raad van 27 juni 2022 houdende de goedkeuring van de rekening 2021 van de gemeente en het OCMW van Merksplas;
het besluit van 13 oktober 2022 van de Gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het OCMW van Merksplas;
Kennis te nemen van het besluit van 13 oktober 2022 van de Gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het OCMW van Merksplas.
het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
de gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
de gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 20 december 2022 plaats heeft;
een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 12 oktober 2022 overgemaakt
er kan wegens de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
de agenda van de algemene vergadering van IKA van 20 december 2022 bevat volgende agendapunten:
het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 waarbij mevrouw Annie Verheyen, raadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van IKA wordt aangeduid;
Artikel 1
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 20 december 2022:
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2023.
Principebeslissing samenwerking met Luminus
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder decreet Integraal Waterbeleid);
De gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Op vrijdag 16 december 2022 organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering met volgende agenda:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Begroting 2023
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
Dhr. Koen Staes, gemeenteraadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com - 0498/667869) werd bij besluit van 18 maart 2019 aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Pidpa;
Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2023 en het toelichtend verslag.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Artikel 3: Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Artikel 4: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK;
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK gedurende deze legislatuur;
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 bevat volgende agendapunten
Afschrift wordt overgemaakt aan de intercommunale IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
Artikel 1
Hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging.
Artikel 2
Hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2023.
Artikel 3
Hecht goedkeuring aan de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Artikel 4
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK Afvalbeheer;
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 bevat volgende agendapunten:
Afschrift wordt overgemaakt aan de intercommunale IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
Artikel 1
Hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging.
Artikel 2
Hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2023.
Artikel 3
Hecht goedkeuring aan de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Artikel 4
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas is deelnemer van PONTES;
PONTES nodigt de gemeente Merksplas uit voor de algemene vergadering van 15 december 2022;
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 december 2022 ziet er als volgt uit
1. Algemene vergadering: verslag 23 juni 2022 - goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2023 - goedkeuring
3. Financiën: budget 2023 – goedkeuring
4. Financiën: presentiegelden bestuursorganen (bestuursperiode 2019-2024) – wijziging
5. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
6. Varia en rondvraag
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 maart 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor de algemene vergaderingen van PONTES gedurende deze legislatuur van mevrouw Annie Verheyen, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (0494/378899) annieverheyen@scarlet.be
PONTES, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen‑Wilrijk
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 december 2022 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit
1. Algemene vergadering: verslag 23 juni 2022 - goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2023 - goedkeuring
3. Financiën: budget 2023 – goedkeuring
4. Financiën: presentiegelden bestuursorganen (bestuursperiode 2019-2024) – wijziging
5. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
6. Varia en rondvraag
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 15 december 2022 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer van CIPAL;
de statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL;
de algemene vergadering van CIPAL vindt plaats op vrijdag 15 december 2022 om 16.00 uur op digitale wijze
de oproepingsbrief met de agenda van de algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering;
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van Jan Quirijnen, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van CIPAL gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 15 december 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2: Bovengenoemde vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 15 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan CIPAL, Cipalstraat 3 te 2440 Geel.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente neemt deel in de Ark;
de statuten van de Ark, inzonderheid de bepalingen betreffende de aanduiding door de lokale besturen van de mandatarissen met het oog op vertegenwoordiging van de gemeente in de intercommunale;
de oproepbrief van de Ark met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2022;
de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2022 omvat volgende agendapunten:
1. Ontslag en (her)benoeming van bestuurders
2. Splitsing van de bestaande aandelen van de vennootschap, op dusdanige wijze dat elk bestaand aandeel wordt gesplitst in tien (10) nieuwe aandelen.
3. Kennisname en bespreking van volgende stukken, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben bekomen, te weten:
a) Het fusievoorstel van 27 oktober 2022, opgesteld door het bestuursorgaan met toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, dat werd neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen afdeling Turnhout op 3 november 2022.
b) Het fusieverslag van het bestuursorgaan en het fusieverslag van de commissaris met toepassing van de artikelen 12:25 en 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4. Mededeling door het bestuursorgaan van gebeurlijke belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van het vermogen van de Overnemende Vennootschap of van de Over te nemen Vennootschap sedert de datum van het fusievoorstel.
5. Besluit tot fusie met uitwerking op 1 januari 2023, waarbij de naamloze vennootschap met sociaal oogmerk “DE ARK”, hierna genoemd “de Overnemende Vennootschap” de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid “MOLSE BOUWMAATSCHAPPIJ VOOR DE HUISVESTING”, hierna genoemd “de Over te nemen Vennootschap” en/of “de Overgenomen Vennootschap” bij wijze van fusie overneemt volgens de modaliteiten en tegen de voorwaarden als bepaald in het voormelde fusievoorstel.
6. Ingevolge de fusie door overneming, verhoging van het maatschappelijk kapitaal ten belope van het bedrag van een miljoen tweehonderdzesenzestigduizend tweehonderdzeventig euro (€ 1.266.270,00) om het te brengen van honderdzesenveertigduizend zeshonderdzesenzeventig euro (€ 146.676,00) naar een miljoen vierhonderdentwaalfduizend negenhonderdzesenveertig euro (€ 1.412.946,00) (1.150.295,00 euro volgestort en 262.651,00 euro niet-volgestort), met creatie van 506.508 nieuwe aandelen (d.w.z. één aandeel voor elk bestaand aandeel van de Overgenomen Vennootschap, en niet 1.266.270 zoals in het fusievoorstel per vergissing vermeld), dit na kennisname van voormelde verslagen van het bestuursorgaan en van de commissaris, waarin het verslag zoals bedoeld in artikel 7:179 van het Wetboek van vennootschappen eveneens vervat is.
7. Vaststelling van de verwezenlijking van de kapitaalverhoging.
8. Wijziging van de benaming van de vennootschap in “Woonboog”.
9. Goedkeuring van volgende wijzigingen van de statuten van de Overnemende Vennootschap, ingevolge de fusie.
a) Wijziging van de statuten met betrekking tot het kapitaal van de Overnemende Vennootschap, om de tekst ervan in overeenstemming te brengen met de ten gevolge van de fusie tot stand gekomen kapitaalverhoging.
b) Wijziging van de statuten met betrekking tot de benaming van de Overnemende Vennootschap.
10. Kennisname, toelichting en bespreking van de jaarrekening opgesteld door het bestuursorgaan van de Over te nemen Vennootschap over het boekjaar afgesloten per 31 december 2021, en van de tussentijdse financiële cijfers opgesteld per 30 september 2022, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben bekomen.
11. Kwijting aan het bestuursorgaan en de commissaris van de Over te nemen vennootschap.
12. Beslissing met betrekking tot de bewaarplaats van de boeken en bescheiden van de Overgenomen Vennootschap.
13. Machtiging aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten, ondermeer om:
- een gecoördineerde tekst van de statuten van de Overnemende Vennootschap op te stellen, in overeenstemming met wat voorafgaat;
- de formaliteiten van openbaarmaking van de fusie te verrichten met betrekking tot de Overnemende en de Overgenomen Vennootschap;
- de aantekening in het aandelenregister van de Overnemende Vennootschap te verrichten;
- het aandelenregister van de Overgenomen Vennootschap te vernietigen.
14. Vaststelling dat het mandaat van de bestuurders en commissaris in de Overgenomen Vennootschap een einde zal nemen door de ontbinding van zelfde vennootschap.
15. Verslag opgemaakt door het bestuursorgaan, houdende voorstel tot omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap; bij dit verslag is een staat van actief en passief gevoegd afgesloten minder dan 3 maanden geleden.
Verslag opgesteld door de commissaris over voormelde staat van actief en passief.
16. Kennisname van ontvangen kennisgevingen tot uittreding door aandeelhouders van de Over te nemen Vennootschap of van de Overnemende Vennootschap (desgevallend door inkoop van aandelen door deze Vennootschap) overeenkomstig artikel 205, § 4 Decreet 9 juli 2021.
17. Omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap, met juridische uitwerking op 1 januari 2023 (mits erkenning als woonmaatschappij door de bevoegde Minister).
18. Beslissing om het volgestort gedeelte van het kapitaal van de Overnemende Vennootschap (i.e. 99.851 EUR) samen met de wettelijke reserve van de Overnemende Vennootschap (i.e. 14.720 EUR) op de onbeschikbare eigenvermogensrekening van de Overnemende Vennootschap te plaatsen. Het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal (i.e. 46.825 EUR) wordt op de eigen vermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” geplaatst.
Beslissing om op het moment van de verwezenlijking van de fusie met de Over te nemen Vennootschap het volgestort gedeelte van het kapitaal van de Over te nemen Vennootschap (i.e. 1.050.444 EUR) samen met de wettelijke reserve van de Over te nemen Vennootschap (i.e. 126.632 EUR) op de onbeschikbare eigenvermogensrekening van de Overnemende Vennootschap te plaatsen. Het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal (i.e. 215.826 EUR) wordt op de eigen vermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” geplaatst.
Aldus zal het volgestort gedeelte van het kapitaal na de Fusie (i.e. 99.851 + 1.050.444 = 1.150.295 EUR) samen met de wettelijke reserve na de Fusie (i.e. 14.720 + 126.632 = 141.352 per 31 december 2021) op de onbeschikbare eigenvermogensrekening van de Overnemende Vennootschap
worden geplaatst. Het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal (i.e. 46.825 + 215.826 = 262.651 EUR) zal op de eigen vermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” worden geplaatst.
19. Wijziging van het doel en het voorwerp van de Overnemende Vennootschap na kennisname van het verslag van het bestuursorgaan vervat in voormeld fusieverslag, en de staat van actief en passief van minder dan 3 maanden oud.
20. Aanpassing van de statuten om deze in lijn te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (woonmaatschappij) en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen met de bedoeling een erkenning te verkrijgen als woonmaatschappij. Goedkeuring van de statuten van de besloten vennootschap.
21. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
22. Adres van de zetel.
23. Vaststelling van de samenstelling van de raad van bestuur van Woonboog BV.
24. Bezoldiging van de bestuurders van Woonboog BV.
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Nele Daems, gemeenteraadslid, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas (nele.daems3@gmail.com / 0472/671181) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van de Ark deze legislatuur;
mevrouw Monique Quirynen, schepen, Steenweg op Rijkevorsel 28, 2330 Merksplas, (monique.quirynen@merksplas.be / 0497/463113) die in de Raad van Bestuur zetelde heeft ondertussen haar mandaat ter beschikking gesteld in aanloop naar de éénwoonactor;
sociale huisvestingsmaatschappij 'de Ark', Campus Blairon 599, 2300 Turnhout
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de Ark op 15 december 2022.
Artikel 2.
Als vertegenwoordiger voor de gemeente Merksplas voor alle gewone of buitengewone vergaderingen van de Ark tijdens de rest van deze legislatuur wordt aangeduid: mevrouw Monique Quirynen, schepen, Steenweg op Rijkevorsel 28, 2330 Merksplas, (monique.quirynen@merksplas.be / 0497/463113)
Artikel 3.
De volmachtdrager, mevrouw Monique Quirynen, wordt gemandateerd om op deze vergadering te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2021;
de gemeente is lid van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de oproepbrief van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen' met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 15 december 2022 met volgende agenda:
1) Opening.
2) Samenstelling algemene vergadering
3) Goedkeuring vorig verslag
4) Informatie schooljaar 2022-2023
5) Bespreking en goedkeuring van de begroting 2023
6) Rondvraag
7) Sluiting.
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente van Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) voor de algemene vergaderingen deze legislatuur van het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam 'Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen';
Raadslid Jan de Bie (Groen) vraagt zich af waarom er in 2023 minder personeelskosten worden gebudgetteerd dan er in 2021 werkelijk werden uitgegeven. Schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt er toen sprake was van een hoofdcoördinator met veel anciënniteit die ondertussen ontslag heeft genomen. Ook de directeur met veel anciënniteit is ondertussen vervangen door een directeur met minder anciënniteit.
- de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen', Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog.
- Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas
art. 1- Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van 15 december 2022 van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen'.
art. 2- De vertegenwoordiger van de gemeente op te dragen overeenkomstig te handelen.
Het eerste contact met de politie is vaak dat met de wijkagent. Zij onderhouden nauwe contacten met de bewoners en zorgen voor een goede en correcte openbare orde in de straat of buurt. Daarnaast staan ze ook in voor de veiligheid. De wijkagenten zijn zichtbaar en ze zijn het eerste aanspreekpunt voor de inwoners van onze gemeente.
In de nieuwsbrief van 27 oktober 2022 werd een interessant artikel aan onze wijkpost gewijd. Hierin worden onze vier wijkagenten voorgesteld. Inwoners kunnen ook op de website van de politie op zoek gaan naar wie zijn/haar wijkagent is.
Wanneer we aan onze burgers vragen of ze weten wie hun wijkagent is, krijgen we vaak het antwoord dat ze het niet weten. Het is daarom goed dat de vier wijkagenten werden voorgesteld in de nieuwsbrief.
De voorstelling in de nieuwsbrief is al een eerste stap in de goede richting, maar volgens ons kan dit verder gaan. Het zou namelijk goed zijn dat deze wijkagenten een vergadering beleggen met de burgers in hun bevoegd gebied. Tijdens dergelijke vergadering zouden burgers gerichte vragen kunnen stellen, bijvoorbeeld over de inhoud van hun werk, verkeersproblemen die zich voordoen, enzovoort.
Gelet op:
voorstel van besluit:
We vragen de burgemeester, als hoofd van de politie, de vraag te stellen aan de vier wijkagenten om een informatievergadering te organiseren voor onze burgers. Op deze vergadering kunnen de wijkagenten zichzelf voorstellen alsook hun werking. Burgers kunnen tijdens deze vergadering vragen stellen over onder andere veiligheid en de openbare orde in hun straat.
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat het de bedoeling is om regelmatig informatie over politie en brandweer te publiceren in de nieuwsbrief. Misschien is het thematisch en naar doelgroepen werken meer succesvol dan een algemene infovergadering. De vraag wordt alleszins voorgelegd aan het politiecollege, zodat dit in de 3 gemeenten op dezelfde manier behandeld kan worden.
lokale politie Noorderkempen, vrijheid 13, 2320 Hoogstraten
De raad maakt deze vraag over aan het politiecollege van de lokale politie Noorderkempen.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Verhoogde PFAS-waarden site brandweer: In de gemeentelijke Nieuwsbrief van 10 november
lezen we over de voorzorgsmaatregelen die bewoners moeten nemen die binnen een straal
van respectievelijk 100 of 500 m van de brandweerkazerne gelegen zijn. Onze vragen:
a. Hoe is dit naar de betrokken grondeigenaars gecommuniceerd?
b. Komt er nog verder onderzoek?
c. Hoe lang dienen deze maatregelen gehanteerd te worden?
d. Zijn er specifieke maatregelen nodig voor de scholen, kinderopvang, sportterreinen die
allemaal binnen de perimeter vallen?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verduidelijkt dat er in alle brandweerkazernes een onderzoek wordt gevoerd naar PFAS-waarden in de grond. In alle kazernes in onze regio werden er te hoge waarden aangetroffen, welke nog wel redelijk zijn. Daarom gelden er binnen de straal van 100 meter ‘no regret’ maatregelen en mag er binnen de straal van 500 meter geen grondwater worden opgepompt. Alle betrokken mensen hebben een brief gekregen, waarbij er ook communicatie hierover werd gevoerd via de nieuwsbrief.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat er sportvelden en scholen gelegen zijn in de perimeter van 500 meter. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat, als er geen grondwater wordt opgepompt, er geen maatregelen moeten genomen worden. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt verder uit dat de volgende stap een beschrijvend onderzoek is, waarvoor er een samenaankoop werd georganiseerd via IOK en brandweerzone Taxandria. Na de toewijzing zal er in het voorjaar een beschrijvend onderzoek gebeuren.
Raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt zich af hoe lang het onderzoek gaat lopen. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit afhankelijk is van wat men vindt en welke normen de Vlaamse Overheid gaat vastleggen. Eerst is er een oriënterend bodemonderzoek, daarna een beschrijvend bodemonderzoek, vervolgens een voorstel tot sanering en daarna de sanering. De gevolgen op lange termijn zijn afhankelijk van het resultaat van deze procedure.
raadslid Jan de Bie (Groen) vraagt:
Enkele verkeersvragen:
a. De uitbreiding van een zone 30 zijn jullie - voorlopig - niet genegen maar de komst van
een fietsstraat in de Pastoor Ceulemansstraat zou wel bevraagd worden. Wat is de
stand van zaken hierin? Werd dit al besproken en wat is de eventuele conclusie?
b. In de Leopoldstraat staan ter hoogte van de Albertstraat nog steeds geen
verkeersborden die verbieden af te draaien (B2-borden). Wanneer komen deze?
c. We kregen melding dat de oversteekplaats ter hoogte van de Kapelstraat/Ossenweg
als gevaarlijk ervaren wordt. Er passeren daar veel voetgangers en fietsers en deze
steken net na een bocht over. Kan hier de verkeersveiligheid verhoogd worden?
Schepen Raf Verheyen (Leefbaar) haalt aan dat de fietsstraat in de Pastoor Ceulemansstraat besproken werd in de GAV, waar dit wel positief onthaald werd, maar er toch ook wel wat vragen zijn. Gezien de huidige bouwwerken en de toegang tot de Spetter is de intentie om er tijdelijk een éénrichtingsstraat van te maken, met het inrijden via de J. Mertensstraat en het uitrijden via de Pastorijstraat. Na de werken volgt er een evaluatie. Raadslid Jan de Bie (Groen) is van oordeel dat dit de situatie veiliger maakt voor het autoverkeer, maar niet voor de zwakke weggebruiker. Schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat kinderen die met de auto worden afgezet daardoor aan de kant van de Spetter worden afgezet, wat veiliger zou moeten zijn. Door de enkele richting krijgen fietsers ook meer ruimte. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) vult aan dat daar ook nog een verkaveling komt, waaraan een rioleringsdossier gekoppeld moet worden.
Schepen Raf Verheyen (Leefbaar) merkt op dat de verkeersborden voor het kruispunt Leopoldstraat – Albertstraat geleverd zijn, maar deze nog moeten geplaatst worden. Bij een normale plaatsing zou het bord in het midden van de stoep staan. Daarom wordt er nog bekeken waar het bord exact geplaatst gaat worden.
Schepen Raf Verheyen (Leefbaar) merkt op dat er op de Steenweg op Wortel en de Steenweg op Rijkevorsel een beveiligde oversteek werd aangelegd waar fietsers veilig kunnen oversteken. Het fietspad tussen de Ossenweg en de Steenweg op Wortel werd breder gemaakt, zodat fietsers daar kunnen kruisen. Op de aangegeven bocht staat AWV geen middelengeleiders toe. Er kan wel bekeken worden om in de Kapelstraat en de Ossenweg een bord te zetten dat aangeeft dat daar een veilige oversteek is. Schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat dan ook bekeken moet worden om de route met knooppunten daar eventueel te verleggen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In de briefwisseling zagen we een brief terugkomen van de firma, die de honneurs waarnemen
over een deel van Merksplas-Kolonie (open schuren, kapel, …) In het verleden gaven we al aan
dat we het uit handen geven van dit stukje kolonie geen goed plan vonden. De overeenkomst
werd intussen 2 keer stilzwijgend verlengd. Nu geeft de firma aan dat hun omzetcijfers van de
samenwerking rood kleuren en de maandelijkse vergoeding vanaf 2023 met 745 ex. btw zal
stijgen (+30%). Hoe gaan jullie dit aanpakken?
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
We zagen een brief van de GR – eventsgroup in de briefwisseling. Ze kaarten aan dat hun contract van 1 september 2017, dat afgesloten werd voor 48 maanden, steeds stil zwijgend wordt verlengd. Waarom gebeurt dit op deze manier? Ze geven daarnaast ook aan dat door bepaalde factoren de financiële situatie niet langer haalbaar is (één van deze factoren is het einduur dat nu wordt gehanteerd aan de open schuren). Ze stellen voor om de maandelijkse vergoeding van hun diensten vanaf 1 januari 2023 te verhogen met 745 euro (excl. BTW). Zijn jullie hierover reeds in gesprek gegaan? Welke invloed zal dit hebben op de begroting?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verduidelijkt dat het niet een uit handen geven betreft, doch wel een administratieve taak die we vroeger met eigen personeel deden. Omwille van de vele werkzaamheden tijdens moeilijke uren werd er een externe dienst aangesteld. De beslissingen en het verhuur zelf gebeuren nog door de gemeente. De overeenkomst werd stilzwijgend verlengd. De kapel moet gerestaureerd worden, maar die datum is al een paar keer opgeschoven en het is niet geheel duidelijk wanneer daaraan begonnen kan worden. Het is daarom moeilijk om het pakket opnieuw in de markt te zetten. Tot en met 2024 wordt de kapel al wel zeker verhuurd. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) vult aan dat de gevraagde prijs de prijs van 2017 betreft, waarvan ze nu vragen om deze te herzien. Er zal opnieuw rond de tafel worden gezeten. Komt het niet tot een oplossing, dan zal het pakket mogelijks opnieuw in de markt worden gezet, maar dan voor een onduidelijke termijn en dan kan de prijs ook hoger zijn. In de open schuren moeten de feesten thans stoppen om 00:00 uur, waardoor er nu meer babyborrels e.d. worden georganiseerd en de open schuren toch nog veel verhuurd worden. Schepen Monique Quirynen (Leefbaar) vult aan dat ze zelf enige tijd mee de opvolging van de verhuring heeft gedaan, wat veel werk is, niet enkel in het weekend, waardoor de opvolging een voltijdse functie betreft. De kapel betreft ook geen gemakkelijk gebouw om te verhuren.
raadslid Jan de Bie (Groen) vraagt:
We zagen in Hoogstraten op de agenda van de gemeenteraad een agendapunt ivm de
groepsaankoop van IOK voor “Raamovereenkomst verkeersborden, signalisatie, plooibare
materialen en retro-reflecterende stickers”. Waarom hebben wij daar nog niets van gezien /
doet Merksplas niet mee?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er bij IOK verschillende soorten groepsaankopen bestaan. Deze aankoop werd uitgebracht via IAD, waarvan Merksplas geen lid is. Er was ook niet onmiddellijk behoefte om aan deze aankoop mee te doen. Als er een groot evenement is, dan wordt er een beroep gedaan op naburige gemeenten voor materiaal.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Eerder hebben we al zaken gemeld over de toegankelijke bushalte. Deze halte lijkt niet zo toegankelijk te zijn dan dat ze zou moeten zijn. Wat is de huidige stand van zaken in dit dossier? Komen er nog aanpassingen aan de bushalte? Wat is de timing hiervan?
Schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de bushalte werd aangelegd door AWV, omdat deze naast een gewestweg gelegen is. AWV heeft zich gebaseerd op plannen van de vervoersregioraad. Thans blijkt dat dit type bushokje niet correct is, maar dit kon niet opgemerkt worden omdat het type bushokje niet zo op de plannen getekend stond. De oplossing zal er waarschijnlijk in bestaan om een luifel te plaatsen ipv een dicht bushokje, omdat de bus dan dichter tot tegen het perron kan rijden.
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) benadrukt dat dit probleem zich niet alleen in Merksplas stelt. Er dient een oplossing voorzien te worden op Vlaams niveau, waarbij er ook al correspondentie is geweest met de beide Vlaamse partners. Raadslid Tine van der Vloet (N-VA) bevestigt dat dit probleem ook in Brussel wordt aangekaart.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Het Krolspaadje werd door een nieuwe bouw een stukje versmald. Kan dit zo maar? Waren jullie op de hoogte dat dit zou gebeuren?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) haalt aan dat dit paadje is opgemeten door een landmeter, zowel voor de werken als tijdens de werken en dat dit op de juiste plaats ligt. Vroeger leek dat breder door een schrans die overhelde, maar de breedte is dezelfde gebleven.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Een tijdje geleden werd er aangekondigd dat de gemeente een nieuwe website zal krijgen. Hebben jullie al een idee van wanneer deze zal worden gelanceerd? We merken namelijk dat de huidige website heel wat onjuiste informatie bevat.
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bevestigt dat de website verouderd is en dat er problemen waren qua toegankelijkheid. De nieuwe website is zo goed als klaar. Er zijn nog een paar diensten die info moeten aanleveren, waarna de website online gaat, wat normaal gezien nog dit jaar zal zijn. Schepen Monique Quirynen (Leefbaar) vult aan dat ook de website van toerisme vernieuwd zal worden. Schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat er een knop zal voorzien worden om de intensiteit van het scherm aan te passen.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
In de briefwisseling konden we een brief van de bewoners van het Doelenplein lezen. De paal, waar we het al eerder over hadden, wordt door de bewoners als hinder ervaren. Gaan jullie nu wel in gesprek met de bewoners om een oplossing te zoeken?
Schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat mensen met hun auto tot aan de woning willen rijden, wat niet de bedoeling is. Het zijn voetpaden die daar liggen (van 70 tot 80 cm breed). Dit wordt ook gecommuniceerd naar al de mensen die een brief hebben geschreven. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) vult aan dat er in nieuwe verkavelingen vaak parkeerhavens worden voorzien, waardoor men niet meer aan huis kan parkeren. Deze afweging zal voortaan steeds meespelen in discussies van nieuwe verkavelingen.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
de gemeentelijke nieuwsbrief werd in het verleden over heel Zondereigen verspreid. Thans wordt er door Baarle-Hertog gevraagd om het gemeentelijk luik niet meer op haar grondgebied te verspreiden. Wordt daar een oplossing voor voorzien?
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat vroeger de nieuwsbrief alleen in Merksplas werd verspreid, daar waar Markant ook in Zondereigen werd verspreid. Sinds de samenvoeging van de nieuwsbrief en Markant krijgen de inwoners van Zondereigen zowel de nieuwsbrief als Markant. Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verduidelijkt dat de gemeente gecontacteerd werd door het gemeentebestuur van Baarle-Hertog met de vraag om de nieuwsbrief niet meer in Zondereigen te bussen. Als de gemeente Baarle-Hertog akkoord is, kan de nieuwsbrief terug gepost worden in Zondereigen. De inwoners van Zondereigen kunnen de nieuwsbrief alleszins wel online lezen.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 20:40.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter