De voorzitter opent de zitting op 19/02/2024 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 7 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 19 februari 2024, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 9 februari 2024, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx wil twee leden van de raad die voor de eerste maal oma worden feliciteren: Monique Quirynen met Dré en Ann Wouters met Casper.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Josée Van Aert (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
Raadslid Tine van der Vloet (N-VA) stelt dat bij de rondvraag over de wekelijkse markt op de kolonie de bewering van schepen Monique Quirynen dat er uit een bevraging van de middenstand in het verre verleden geen interesse voor een wekelijkse markt bleek ontbreekt.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst op de aanzienlijke kosten voor de digitale spetsersbon (een opstartkost van 3000 euro, een jaarlijkse onderhoudskost van 3600 euro en 30 eurocent per transactie) en stelt dat er niets terug te vinden is in de notulen van het college.
de Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet, en latere wijzigingen;
het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (Materialendecreet), inzonderheid artikel 26, volgens hetwelk de gemeenten er, al dan niet in samenwerking met andere gemeenten, zorg voor dienen de dragen dat de huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk worden voorkomen of hergebruikt, op regelmatige tijdstippen worden opgehaald of op een andere wijze worden ingezameld, en nuttig worden toegepast of verwijderd;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (VLAREMA);
het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
de beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 1 januari 2006;
het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2006 houdende wijziging van de politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
het vigerende gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval;
het standpunt van OVAM inzake selectieve luierinzameling;
het schrijven van de Afdeling Binnenlandse Aangelegenheden de dato 26 januari 2006;
ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen;
prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen;
in tweede instantie dient het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval maximaal selectief ingezameld te worden;
er wordt ernaar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen;
de inzameling van het restafval en het GFT-afval in de gemeente werd met ingang van 1 januari 2006 geautomatiseerd via het DIFTAR-systeem;
het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil en GFT-afval dienen te worden aangeboden in daartoe voorziene containers die voorzien zijn van een elektronische gegevensdrager (ook chip genoemd) en dat het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd;
de kosten voor inzameling, hergebruik, recyclage en nuttige toepassing worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde belasting zoals bepaald in het vigerende gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval, in functie van de frequentie van aanbieding en in functie van het aangeboden gewicht;
het DIFTAR-systeem laat toe om het principe van ‘de vervuiler betaalt’ toe te passen, waarbij prioriteit wordt verleend aan afvalvoorkoming, in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte aan recyclage;
het is om volgende redenen en met het oog op de rechtszekerheid gepast om het politiereglement betreffende het ophalen van het huishoudelijk afval te wijzigen:
- wijziging sorteerregels diverse fracties,
- afschaffing selectieve inzameling gemengde plastic,
- volumebeperking fractie snoeihout;
raadslid Jef Schoofs (Groen) is bezorgd voor de kwetsbaarheid van de PMD-zakken voor ongedierte of bij veel wind wat aanleiding kan geven tot overlast van zwerfvuil;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst op de verantwoordelijkheid in deze van elke burger;
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Met ingang van 1 maart 2024 de politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te wijzigen in volgende zin:
politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
Hoofdstuk I - Algemene bepalingen
Afdeling – Aanbieding van afvalstoffen
Artikel 1
Artikel 2
Hoofdstuk II - Inzameling van huisvuil
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 3
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van huisvuil naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 4
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 5
Afdeling 4 - Gebruik van de huisvuilcontainer
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 8
De huisvuilcontainer dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. In geval van verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de huisvuilcontainer mee te nemen naar zijn nieuwe adres.
Artikel 9
Inwoners die ten gevolge van een verhuizing binnen of naar de gemeente geen beschikking hebben over een huisvuilcontainer kunnen bij de gemeente een huisvuilcontainer aanvragen.
Hoofdstuk III - Selectieve inzameling van groente-, fruit- en tuinafval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 10
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 11
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 12
Afdeling 4 - Gebruik van de GFT-container
Artikel 13
De GFT-container blijft eigendom van de door de gemeente aangewezen ophaaldienst, zijnde IOK Afvalbeheer en wordt slechts voor gebruik aan de inwoners ter beschikking gesteld voor de duur van de ophaling van het GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval.
Artikel 14
Artikel 15
De GFT-container dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. In geval van verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de GFT-container mee te nemen naar zijn nieuwe adres.
Artikel 16
Inwoners die ten gevolge van een verhuizing binnen of naar de gemeente geen beschikking hebben over een GFT-container kunnen bij de gemeente een GFT-container aanvragen.
Hoofdstuk IV - Grof huisvuil (huishoudelijke en daarmee gelijkgestelde afvalstoffen van groot formaat).
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 17
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van grof huisvuil naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 18
De data van deze ophalingen worden jaarlijks bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen. Een vierjaarlijkse ophaling wordt voorzien. De data worden vooraf bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.
Het grof huisvuil moet hanteerbaar worden aangeboden: het moet op een zo goed mogelijke manier worden gebundeld.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 19
Indien het grof huisvuil niet voldoet aan de sorteerregels of op een onvoldoende hanteerbare manier wordt aangeboden en niet wordt meegenomen, dan moet het dezelfde dag nog terug worden binnengehaald.
Het grof vuil mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.
De gemeente en de ophaaldiensten zijn niet aansprakelijk voor ter goeder trouw doch verkeerdelijk meegenomen voorwerpen, die op de vastgestelde ophaaldagen langs de openbare weg werden geplaatst.
Hoofdstuk V - Kleine gevaarlijke huishoudelijke afvalstoffen (KGA).
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 20
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van KGA naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 21
De afzonderlijke inzameling van KGA zal gebeuren :
- op het intercommunaal recyclagepark;
- door middel van een ophaalwagen.
De data worden, in functie van de noodzaak, bepaald door de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen, in samenspraak met het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 22
Het aangeboden KGA wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke verpakking, inclusief buitenverpakking, aangeboden om de identificatie ervan te vereenvoudigen en indien nodig brengt de KGA-voortbrenger zelf aanduidingen over de aard, de samenstelling en de eventuele gevaren van KGA op de verpakking aan.
Artikel 23
Producten van verschillende aard mogen niet samengevoegd worden en tevens dient de verpakking van elk afzonderlijk product aangepast te zijn om lekken of andere ongewenste effecten te voorkomen.
Artikel 24
De aanbieder van KGA op het recyclagepark mag deze zelf niet in de gepaste sorteer- of opslagrecipiënten deponeren. Dit geldt niet voor injectienaalden, motorolie of frituuroliën en -vetten die op het containerpark worden aangeboden, waar de aanbieder zelf deze KGA-soorten in de daarvoor bestemde recipiënten dient over te gieten of te deponeren.
Artikel 25
De afgifte van KGA op het intercommunaal recyclagepark gebeurt in aanwezigheid en onder toezicht van een aangestelde van de vergunninghouder. De aangestelde verantwoordelijke persoon heeft ten allen tijde het recht om de identiteit van de persoon die KGA aanbrengt te controleren.
Hoofdstuk VI - Glas.
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 26
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van glas naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 27
De afzonderlijke inzameling van glas zal gebeuren:
- op het intercommunaal recyclagepark;
- door middel van een ophaalwagen.
Er wordt een 4-wekelijkse ophaling van glas voorzien, deze data worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 28
Elk huisgezin heeft vanwege de gemeente gratis een recipiënt ter inzameling van huishoudelijk glas in bruikleen gekregen, conform het gemeentelijk reglement op het beschikbaar stellen van afvalrecipiënten, de zogenaamde “glasbak”.
Het glas dat aangeboden wordt via deze glasbak, betreft uitsluitend glazen flessen en bokalen. Glazen bokalen plaats je ondersteboven in de glasbak.
Deze glasbak blijft eigendom van de gemeente.
De gebruiker is aansprakelijk voor het oneigenlijke gebruik van de glasbak.
In geval van verhuizing is het niet toegestaan de glasbak mee te nemen. De glasbak blijft verbonden aan het adres waar hij door de gemeente werd afgeleverd.
Artikel 29
De glasbak moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg. In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. De glasbak mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.
Hoofdstuk VII - Papier en karton.
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 30
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van papier en karton naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 31
Papier en karton wordt 12 maal per jaar, in principe maandelijks huis aan huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de inzameling is ingericht, op de door het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen. Papier en karton kunnen ook worden aangeboden op het recyclagepark.
Papier en karton mag niet worden meegegeven met het huisvuil, grofvuil of een andere selectieve inzameling, andere dan die van papier en karton.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 32
Papier/karton dient aangeboden te worden in een gele container van 40 liter, 240 liter, 500 liter, 1000 liter of 1.100 liter toegekend per aansluitpunt overeenkomstig onderstaande toekenningsregels.
Elk aansluitpunt (natuurlijk persoon of rechtspersoon) heeft recht op een gratis papiercontainer overeenkomstig onderstaande toekenningsregels:
- standaardvolume = 240 liter
- bij specifieke woonvormen (o.a. appartementen) kunnen er, in onderling overleg (eigenaar-bewoners) verzamelcontainers van 240 liter en/of 1.100 liter ter beschikking worden gesteld. Indien men kiest voor een verzamelcontainer en het plaatsen van een 1.100 l container niet mogelijk is kan er in onderling overleg een papiercontainer van 500 liter ter beschikking worden gesteld. Indien hierover geen consensus wordt bekomen, ontvangt elk aansluitpunt een papiercontainer van 240 liter of 40 liter.
- 40 liter enkel beschikbaar voor appartementen, gesloten bebouwing en woningen gelegen meer dan 150 m van de reguliere inzamelronde
- bij specifieke omstandigheden (o.a. mindervaliden) kan er in onderling overleg een container van 40 liter ter beschikking gesteld worden.
- elk gezin kan max. een 240 liter container bekomen
- overige aansluitpunten kunnen max. een 240 liter en/of 1.000 liter bekomen. Indien het plaatsen van een 1.000 l container niet mogelijk is kan er in onderling overleg een papiercontainer van 500 liter ter beschikking worden gesteld.
De recipiënten dienen zorgvuldig gesloten te worden, er mag geen papier uit de container steken en de container mag geen barsten, scheuren of lekken vertonen.
Het gewicht van het aangeboden recipiënt mag niet hoger zijn dan :
- 16kg voor een container van 40 liter
- 100 kg voor een container van 240 liter
- 200 kg voor een container van 500 liter
- 440 kg voor een container van 1000 liter
- 440 kg voor een container van 1100 liter
Indien de hoeveelheid papier die de burger wenst aan te bieden sporadisch beperkt groter is dan de grootte van de ter beschikking gestelde container dan kan de burger het extra papier/karton naast de ter beschikking gestelde container bijplaatsen. Hierbij moet het papier en karton aangeboden worden in bundels of in een stevige verpakking zoals papieren zakken of dozen zodat wegwaaien voorkomen wordt en zodat bij het nat worden de verpakking voldoende stevig blijft en door de ophalers gemanipuleerd kan worden. Het papier en karton mag in geen geval in een plastic zak worden verpakt. Het gewicht van het recipiënt met inhoud mag niet groter zijn dan 25 kg.
Indien het aansluitpunt besluit om de container te weigeren, dan staat het aansluitpunt in om het papier en karton aan te leveren op het recyclagepark aangezien een huis-aan-huisinzameling niet langer mogelijk is.
Papier/karton dat wordt aangeboden op een wijze die niet voldoet aan de voorwaarden van dit hoofdstuk, wordt niet meegenomen. De aanbieder dient dit geweigerde papier/karton nog dezelfde dag van de ophaling van de openbare weg te verwijderen. Overtredingen hierop worden beschouwd als sluikstorten, en worden als dusdanig gesanctioneerd.
De papiercontainer blijft eigendom van IOK Afvalbeheer.
De papiercontainer dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. Bij verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de papiercontainer mee te nemen naar een nieuw adres.
De inwoners zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het deugdelijk gebruik en onderhoud van de papiercontainer. Onder deugdelijk gebruik wordt begrepen dat de papiercontainer uitsluitend mag aangewend worden voor de opslag van papier/karton.
Indien wordt vastgesteld dat een container gedurende 1 jaar of langer niet werd gebruikt voor het aanbieden van papier/karton dan behoudt IOK Afvalbeheer het recht om de container terug op te halen.
In geval van schade (behoudens onrechtmatig gebruik) of diefstal van de papiercontainer dient de inwoner ter kennisgeving onverwijld contact op te nemen met de gratis informatielijn op het nummer 0800 97 687 met het oog op de herstelling of de vervanging door en nieuwe papiercontainer. In geval van diefstal kan de inwoner gratis een nieuwe container ter beschikking krijgen op voorwaarde dat hij onverwijld een proces-verbaal laat opmaken.
Hoofdstuk VIII – PMD (plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons).
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 33
Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van PMD naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 34
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 35
De plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons dienen aangeboden te worden in de blauwe plastic zakken, die hiertoe voorzien worden door de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.
De verschillende fracties van de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen gemengd aangeboden worden in het voorgeschreven recipiënt.
Deze blauwe plastic zakken moeten behoorlijk gesloten worden, op dusdanige wijze dat een ‘handgreep’ ontstaat, waaraan het personeel van de huisvuilophaling deze zakken kan optillen.
Het PMD moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg. In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. De PMD mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.
Hoofdstuk IX – Luiers.
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 36
Voor de toepassing van deze verordening wordt onder luiers verstaan: wegwerpluiers en gebruikt incontinentiemateriaal.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 37
De luiers mogen ofwel aangeboden worden op het intercommunaal recyclagepark ofwel worden meegeven met het restafval.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 38
De luiers die worden aangeboden op het intercommunaal recyclagepark dienen worden aangeboden in de witte plastic zakken, die hiertoe voorzien en verkocht worden door de gemeente. De aanbieder zal ze in het daartoe bestemde recipiënt op het intercommunaal recyclagepark deponeren.
De luiers die worden meegegeven met het restafval worden aangeboden op de wijze zoals beschreven in hoofdstuk II.
Hoofdstuk X - Snoeihout.
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 39
Onder snoeihout wordt verstaan
- houtige takken van loof- en naaldbomen,
- struiken en heesters zonder kluit,
- met een minimale dikte van 1 cm aan het snijvlak en een maximale diameter van 20 cm,
- met een maximale lengte van 2 m,
- afkomstig van regulier tuinonderhoud.
Volgende afvalsoorten vallen niet onder de fractie snoeihout, je staat zelf in voor afvoer of verwerking:
- tuinafval zoals haagscheersel, boomstronken, bladeren, klimop, buxus, riet, bamboo, siergrassen,
- hout afkomstig van boswerkzaamheden zoals een dunning, een ontbossing, het bouwrijp maken van een kavel.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 40
De afzonderlijke inzameling van snoeihout zal gebeuren :
- door afvoer naar het intercommunaal recyclagepark;
- via huis-aan-huisinzameling door middel van een ophaalwagen.
Er wordt een halfjaarlijkse ophaling van snoeihout voorzien (tijdens het voorjaar en tijdens het najaar), deze data worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.
Er wordt een volumebeperking toegepast van maximum 1 vrachtwagencontainer per adres per halfjaarlijkse ophaling.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 41
Het snoeihout moet in hanteerbare pakketten worden klaargelegd voor ophaling via de grijpkraan.
Je biedt snoeihout aan in 2 duidelijk gescheiden ondersoorten:
- snoeihout van loofbomen,
- snoeihout van naaldbomen en coniferen.
Het snoeihout moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg. In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. In afwijking van artikel 2 § 1 mag snoeihout slechts buiten worden geplaatst vanaf 1 week voor de start van de ophaling.
Hoofdstuk XI - Kerstbomen.
Afdeling 1 - Inzameling
Artikel 42
Jaarlijks wordt er een ophaling van kerstbomen voorzien, deze datum worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.
De kerstbomen die worden aangeboden moeten volledig vrij zijn van versieringen.
Afdeling 2 - Wijze van aanbieding
Artikel 43
De kerstbomen moeten langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg. In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. De kerstbomen mogen slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.
Hoofdstuk XII - Slotbepalingen
Artikel 44
De gemeenteraadsbeslissingen van 14 december 1998 houdende goedkeuring en van 28 februari 2006 en van 19 maart 2018 houdende wijziging van het politiereglement betreffende de ophaling van huishoudelijke afvalstoffen worden opgeheven.
Artikel 45
Onverminderd de toepassing van de wettelijke bepalingen betreffende het beheer van afvalstoffen en deze betreffende maatregelen inzake het grondwaterbeheer en behoudens wettelijke vergunningen en toelatingen, is het verboden op gans het grondgebied van de gemeente Merksplas afval, strooibiljetten, minderwaardige voorwerpen en goederen die van aard zijn schade te berokkenen aan de reinheid, te storten, achter te laten, te laten vallen of te verbranden.
Artikel 46
De Burgemeester kan de opruiming of de verwijdering van afval dat is gestort of achtergelaten in strijd met dit reglement, ambtshalve laten uitvoeren op kosten en risico van de overtreder.
Artikel 47
De inbreuken op deze verordening worden gestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen, op dit vlak geen andere straffen voorzien.
Artikel 48
Deze verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig het gemeentedecreet.
Artikel 49
Een eensluidend afschrift van deze verordening zal worden overgemaakt aan de Gouverneur ter kennisgeving aan de Bestendige Deputatie en conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de lokale politie Noorderkempen, de wijkagenten, OVAM en Omgevingsinspectie.
De Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet, en latere wijzigingen;
Het decreet lokale besturen van 22 december 2017;
Het politiereglement met betrekking tot het vissen in de gemeentelijke visvijvers van 24 augustus 2004;
Huidig politiereglement is nodeloos ingewikkeld;
Het is aangewezen om dit reglement te vereenvoudigen ter verduidelijking voor alle gebruikers ongeacht leeftijd, ervaring in de hengelsport of moedertaal en in functie van eventueel toezicht;
Verder wensen we over te gaan tot een verbod op het meenemen van vis om het visbestand op peil te houden;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt of er bij artikel 4 niet kan opgenomen worden dat men niet met weerhaken mag vissen;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat het visreglement minder oog had voor de technische uitwerking dan wel om jongeren aan te spreken en te verbinden met de senioren. Het reglement kan in die zin aangepast worden;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt aan wie men abnormale vissterfte kon melden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er wel een infobordje zou geplaatst worden;
Het politiereglement met betrekking tot het vissen in de gemeentelijke visvijvers van 24 augustus 2004 wordt ingetrokken met ingang van 20 februari 2024 en goedkeuring wordt verleend aan navermeld nieuw reglement visvijver Carons Hofke:
Artikel 1 – Wie
Iedereen mag vissen op de visvijver van Carons Hofke mits naleving van volgende bepalingen.
Kinderen jonger dan 12 jaar moeten vergezeld zijn van een volwassene.
Artikel 2 – Waar
Vissen is enkel toegestaan vanaf de oever van de visvijver. Het is verboden te vissen in de oude parkvijver en zijarmen.
Artikel 3 – Wanneer
Vissen is toegestaan tijdens de openingsuren van Carons Hofke, van zonsopgang tot zonsondergang.
Artikel 4 – Hoe
Het gebruik van een handlijn of werphengel is toegelaten, met maximum één hengel per persoon. De haak waarmee gevist wordt mag niet voorzien zijn van een weerhaak.
De vislijn van de handlijn mag maximum dezelfde lengte hebben als de stok. Deze stok mag niet langer zijn dan 6 meter.
Bij gebruik van een werphengel waken de vissers erover elkaar niet te storen tijdens het uitwerpen van de hengel.
Een schepnet mag enkel gebruikt worden om met de hengel gevangen vis uit het water te scheppen of terug te zetten.
Een onthaakmat of -emmer is steeds aanwezig om de gevangen vis te onthaken.
Artikel 5 – Lokaas
Enkel natuurlijk lokaas is toegelaten (witte maden, zaden, granen, insecten, larven,…).
Het is verboden gebruik te maken van kleurstoffen in aas, van aasvisjes en kunstaas.
Artikel 6 – Bijzonderheden
- Het is verboden vis mee te nemen.
- Het is verboden vis uit te zetten in de visvijver.
- Er mag geen afval worden achtergelaten.
- Abnormale vissterfte of ziekte dient gemeld te worden bij het gemeentebestuur.
- Bepalingen in het visreglement kunnen naar omstandigheden worden gewijzigd en worden bekend gemaakt op zichtbare plaatsen aan de visvijver.
Artikel 7 – Toezicht en handhaving
Iedere visser is onderworpen aan controle van de politie en van de door de gemeente aangestelde perso(o)n(en) belast met het toezicht op de naleving van de reglementen van Carons Hofke.
In situaties niet specifiek in dit reglement vermeld, zal men zich houden aan de algemeen in de samenleving aanvaarde gedragscode.
Inbreuken op dit politiereglement kunnen worden gesanctioneerd met politiestraffen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Decreet op de basisbereikbaarheid 3 april 2019;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage;
Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Kempen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
Het regionaal mobiliteitsplan bevestigt en bekrachtigt de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Voor Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar is dit het stadsregionaal mobiliteitsplan.
Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit. Namelijk een gewenste modal split van 60/40, een daling van 15% van het aantal gereden kilometers, nul verkeersdoden in de regio en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid. Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen. We creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers, we zetten volop in op duurzame verplaatsingen, investeren in de fiets en tot slot versterken we het openbaar vervoersnet. Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.
Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen. De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:
• Groene regio met robuuste natuurgebieden
• Sterke woonkernen
• Bedrijvenzones en locatiebeleid
• Attractoren voor personen
De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:
• Voetgangersnetwerken
• Fietsnetwerken
• Gelaagd openbaar vervoer
• Wegennetwerk
• Netwerk voor vrachtvervoer
• Waterwegen
De laatste set maatregelen werken flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.
Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.
De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023. Het openbaar onderzoek liep van 31 mei tot 29 juli 2023. Aan de gemeenteraden werd gevraagd advies te geven voor 16 augustus 2023.
Inmiddels zijn alle bewaren behandeld en is het ontwerp regionaal mobiliteitsplan aangepast. Het antwoord op de bezwaren gaat als bijlage. Het definitieve regionaal mobiliteitsplan en het strategisch MER werden door de vervoerregioraad goedgekeurd op 29 november 2023.
het gunstig advies voor het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER van de vervoerregio van de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt wat de gemeente Merksplas nu concreet gaat doen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit regionaal mobiliteitsplan eerder een algemeen kader schetst, een soort kapstok waarop het gemeentelijk mobiliteitsplan kan aan opgehangen worden. In een vorige gemeenteraad heeft de gemeente een advies uitgebracht over dit regionaal mobiliteitsplan;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt of er dan geen acties worden ondernomen rond snelheidsbeperkingen in het centrum of parkeerbeleid;
raadslid Jan De Bie (Groen) verwijst naar de voorstellen die zijn fractie vorig jaar deed ivm zone 30 en een fietsstraat aan de kinderopvang;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat er al jaren maatregelen worden genomen voor de zwakke weggebruiker en het bestuur geen voorstander is van zone 30 in het centrum omdat de fietsers er beschikken over een afgescheiden fietspad;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of dit mobiliteitsplan aan de GAV werd toegelicht;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) beaamt dit en verwijst ook naar het webinar waarbij dit mobiliteitsplan toegelicht werd aan de raadsleden;
raadslid Jan De Bie (Groen) polst naar eventuele klachten over De Lijn;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat er in Merksplas geen wijziging van haltes of trajecten zijn gebeurd. Er zijn slechts vanaf volgend jaar wijzigingen in de zin dat het aantal haltes op de Steenweg op Hoogstraten herleid wordt van drie naar twee;
De gemeenteraad neemt kennis van het goedgekeurde regionaal mobiliteitsplan Kempen en met het strategisch MER.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 14 oktober 2010 houdende de aanstelling van een ontwerper voor het gefaseerd opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde kapel en gebouwen van de grote boerderij op Merksplas-Kolonie waarbij de eerste fases of deelopdrachten van deze gefaseerde opdracht worden gegund aan TV Erfgoed & Visie bvba en Kurt Loomans gevestigd te Malle;
het gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2011 houdende goedkeuring van ereloonovereenkomst met TV Erfgoed & Visie bvba en Kurt Loomans, boswachterswoning, Lierselei 84, 2390 Malle voor de gefaseerde renovatie van de kapel en grote boerderij op Merksplas-Kolonie;
het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 7 juli 2020 houdende de toewijzing van het ontwerp en het opvolgen van de werken van fase 10 (architectuuropdracht restauratie/herbestemming aardappelkelders) voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde kapel en gebouwen van de grote boerderij op Merksplas-Kolonie;
voorliggend renovatiedossier (fase 10) met betrekking tot de aardappelkelders op Merksplas-Kolonie (geraamd op 1.755.560,46 euro exclusief BTW);
het pre-advies de dato 5 december 2023 van Onroerend Erfgoed Vlaanderen, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53, 2018 Antwerpen;
1.755.560,46 EUR exclusief BTW
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit de laatste fase is van de restauratie van Merksplas Kolonie die nu zal opgestart worden. Voorlopig zullen de aardappelkelders worden benut als opslagruimte;
Goedkeuring wordt verleend aan voorliggend renovatiedossier (fase 10) met betrekking tot de aardappelkelders op Merksplas-Kolonie (geraamd op 1.755.560,46 euro exclusief BTW) om in te dienen bij de Vlaamse Overheid, Onroerend Erfgoed Antwerpen, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53, 2018 Antwerpen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikelen 40 en 41.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecodificeerde decreten over het Vlaams woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020), zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 3.2.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 21.
Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 1 en 2.
Binnen de werking van Kempens Woonplatform heeft het lokaal bestuur geopteerd voor de invoer van het verplicht conformiteitsattest. De gemeente Merksplas heeft hiervoor een verordening goedgekeurd d.d. 27/06/2022. Deze verordening bepaalt dat houders van het zakelijk recht van een woning die over een conformiteitsattest moet beschikken, verplicht zijn om een conformiteitsattest aan te vragen. Bovendien is in de verordening opgenomen dat er een jaarlijks terugkerende verplichting wordt opgelegd om het conformiteitsattest aan te vragen zolang niet aan deze verplichting voldaan is. Het niet aanvragen van dit attest kan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS), zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete.
Vanuit de lokale besturen kwam de vraag om via IOK een intergemeentelijke GAS-vaststeller aan te stellen.
De wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voorziet in de mogelijkheid om GAS-vaststellers intergemeentelijk aan te stellen. In overeenstemming met artikel 21, §1, 2° van deze wet behoort het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de betrokken overheid of entiteit aan te wijzen waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie. De betrokken overheid of entiteit duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. De overheid of entiteit zorgt ervoor dat een gemeente kan nagaan of een personeelslid van de overheid of de entiteit wel degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Jaarlijks deelt de betrokken overheid of entiteit aan de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken mee hoeveel ambtenaren of personeelsleden belast werden met een vaststellingsbevoegdheid.
IOK kan als intergemeentelijk samenwerkingsverband door de gemeenteraad worden aangewezen als overheid waarvan personeel kan worden aangeduid om inbreuken vast te stellen die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties.
Met het oog op de vaststelling van inbreuken betreffende het verplicht conformiteitsattest is IOK de gepaste partner, aangezien er via Kempens Woonplatform reeds ondersteuning wordt geboden m.b.t. het lokaal woonbeleid. De controle op de conformiteitsattesten ligt in het verlengde van deze ondersteuning.
IOK zorgt ervoor dat de gemeente steeds kan nagaan of het door IOK aangeduide personeelslid beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Concreet zal IOK op ieder moment moeten kunnen aantonen dat 1) het personeelslid door het bevoegde orgaan van IOK is aangeduid als personeelslid dat belast wordt met de bedoelde vaststellingsopdracht en 2) dat het aangeduide personeelslid voldoet aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als GAS-vaststeller, conform art. 1 van het Koninklijk Besluit van 21 december 2013.
IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Artikel 1
IOK wordt aangewezen als overheid waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van inbreuken op artikel 2 van de verordening betreffende het verplicht conformiteitsattest op het grondgebied van de gemeente Merksplas, welke uitsluitend bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie .
Artikel 2
De gemeente kan steeds bij IOK nagaan of het personeelslid van IOK dat vaststellingstaken uitoefent op het grondgebied van de gemeente Merksplas hiertoe werd aangeduid door IOK en of dit personeelslid voldoet aan alle voorwaarden die gelden voor GAS-vaststellers.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2;
het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen;
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school van het basisonderwijs.
Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.
Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school van het basisonderwijs.
Enig artikel Het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de school van het gemeentelijk basisonderwijs, met name:
Qworzó, gemeenteschool Merksplas
Markt 17
2330 Merksplas
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Verkeerssituatie Leest. De Leest kreeg een nieuwe asfaltlaag. Komt er terug verkeerssignalisatie op de middengeleiders? Op dit moment staan op één van de twee geleiders tijdelijke palen. Op de andere zelfs niets.
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de sokkels al gegoten zijn voor overrijdbare middengeleiders.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
De fietsoversteek aan de Steenweg op Weelde thv Brandweer. Wat is er gebeurd met de beveiligingshekken? Wanneer wordt er hier terug een definitieve oplossing voorzien?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er een ongeval met een bestelwagen is gebeurd. De technische dienst plaatst nieuwe beveiligingshekken.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Bijkomende laadpalen voor elektrische wagens. Een tijd geleden vroegen we al naar bijkomende laadpalen voor elektrische wagens. Zeker aan de sporthal is dit dringend nodig. We kregen hier opnieuw vragen naar laadpalen. Een locatie waar zo veel mensen komen - niet alleen eigen sporters maar ook bezoekende sportclubs - daar zouden toch minstens een aantal mogelijkheden moeten voorzien zijn.
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er al een sokkel gegoten werd waar de aannemer nog een aansluiting op moet plaatsen. Daarna graaft de technische dienst een sleuf voor de nodige bekabeling.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Conciërgewoning Hofeind. De conciërgewoning van het sportcentrum staat volgens ons nog steeds leeg. Is hier intussen al schot in de zaak? Zijn er al ideeën voor het invullen van deze ruimte?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het niet aangewezen is om deze conciërgewoning in de sporthal op de reguliere huurmarkt te brengen. We hadden al bij het personeel gepolst of er iemand een beperkte rol als conciërge wou opnemen maar zonder resultaat. We vinden het belangrijk dat er een link met het sportgebeuren behouden blijft.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Houten constructies kerstperiode. We begrijpen dat tijdelijke installaties worden toegestaan nav de kerstperiode. Intussen zijn we wel half februari en zien we nog houten constructies staan op plekken waar deze toch een doorn in het oog zijn voor veel mensen. Tot wanneer zijn deze toegelaten? Wanneer worden deze verwijderd?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de houten chalet op de markt werd toegestaan tot 21 januari. De uitbater kampt met gezondheidsproblemen waardoor de constructie nu pas wordt ontmanteld. Ook de chalet op privégrond aan de Old Forester wordt deze week afgebroken.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Online-kalender gemeenteraadsleden / -bestuur. We stellen opnieuw de vraag om een agenda aan te maken waar de gemeenteraadsleden zicht krijgen op alle vergaderingen, info-avonden en dergelijke meer zodat dit snel en overzichtelijk in de privé-agenda’s terechtkomt. De verschuiving van deze gemeenteraad naar de derde maandag had zo ook beter gecommuniceerd kunnen worden.
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat we dit voorstel meegeven aan de nieuwe communicatieambtenaar die 22 april begint;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Omdat we geregeld vragen krijgen van verenigingen die gebruik maken van de lokalen in het gemeenschapscentrum over de openingsuren van de MART, willen we vragen of hierover al een gesprek is geweest met de concessiehouder.
De maanden januari, februari en maart is de brasserie beperkt open tot 18 u. Voor verenigingen die na de vergadering iets willen gaan drinken lukt dat niet meer.
In art 14 van de concessie staat duidelijk het volgende vermeld: De cafetaria is steeds geopend tot minstens één uur na de activiteiten die door de concessiegever worden georganiseerd in het gemeenschapscentrum.
Hoe wordt hier verder mee omgegaan?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de uitbater - die kampt met ernstige gezondheidsproblemen - heeft beloofd om vanaf 1 maart terug tot 23:00 uur open te houden.
De voorzitter sluit de zitting op 19/02/2024 om 20:35.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter