Terug
Gepubliceerd op 20/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/02/2024 - 20:00

Politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. Wijziging.

Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
Wetgeving

de Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet, en latere wijzigingen;

het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (Materialendecreet), inzonderheid artikel 26, volgens hetwelk de gemeenten er, al dan niet in samenwerking met andere gemeenten, zorg voor dienen de dragen dat de huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk worden voorkomen of hergebruikt, op regelmatige tijdstippen worden opgehaald of op een andere wijze worden ingezameld, en nuttig worden toegepast of verwijderd;

het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (VLAREMA);

het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;

Feiten

de beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 1 januari 2006;

het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2006 houdende wijziging van de politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;

het vigerende gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval;

het standpunt van OVAM inzake selectieve luierinzameling;

het schrijven van de Afdeling Binnenlandse Aangelegenheden de dato 26 januari 2006;

Overwegingen

ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen;

prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen;

in tweede instantie dient het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval maximaal selectief ingezameld te worden;

er wordt ernaar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval  in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen;

de inzameling van het restafval en het GFT-afval in de gemeente werd met ingang van 1 januari 2006 geautomatiseerd via het DIFTAR-systeem;

het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil en GFT-afval dienen te worden aangeboden in daartoe voorziene containers die voorzien zijn van een elektronische gegevensdrager (ook chip genoemd) en dat het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd;

de kosten voor inzameling, hergebruik, recyclage en nuttige toepassing worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde belasting zoals bepaald in het vigerende gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval, in functie van de frequentie van aanbieding en in functie van het aangeboden gewicht;

het DIFTAR-systeem laat toe om het principe van ‘de vervuiler betaalt’ toe te passen, waarbij prioriteit wordt verleend aan afvalvoorkoming, in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte aan recyclage;

het is om volgende redenen en met het oog op de rechtszekerheid gepast om het politiereglement betreffende het ophalen van het huishoudelijk afval te wijzigen:

-      wijziging sorteerregels diverse fracties,

-      afschaffing selectieve inzameling gemengde plastic,

-      volumebeperking fractie snoeihout;

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters, Dries Couckhuyt
Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Ann Wouters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Met ingang van 1 maart 2024 de politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te wijzigen in volgende zin:

 

politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen

 

Hoofdstuk I - Algemene bepalingen

 

Afdeling  – Aanbieding van afvalstoffen

 

Artikel 1

  • § 1. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen enkel aangeboden worden zoals voorzien in deze verordening. Indien blijkt dat afvalstoffen worden aangeboden op een wijze die niet voldoet aan de voorwaarden van deze verordening of dat de bij gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval voorgeschreven provisie bij het verstrijken van de betalingstermijn van de eerste herinnering niet werd betaald en het saldo onder nul euro staat, worden de afvalstoffen niet aanvaard. De aanbieder dient dezelfde dag nog de niet-aanvaarde afvalstoffen terug te nemen.

 

  • § 2. Het toezicht op de aanbieding van afvalstoffen wordt uitgevoerd door de ophalers die van de burgemeester de toelating kregen afvalstoffen in te zamelen (en door de parkwachter in geval van inzameling via het recyclagepark). Deze ophalers (en de parkwachter) mogen de aanbieders wijzen op de foutieve aanbieding en de nodige richtlijnen verstrekken.

 

  • § 3. Onverminderd de bepalingen van dit artikel zijn de officieren van de gerechtelijke politie, de leden van de federale en lokale politie en de ambtenaren bedoeld in artikel 54 van het Afvalstoffendecreet bevoegd voor het vaststellen van inbreuken op deze verordening en het opstellen van een proces-verbaal.

 

Artikel 2

  • § 1. De afvalstoffen mogen slechts vanaf 20.00 uur daags voordien buitengeplaatst worden.

 

  • § 2. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen  dienen middels de voorgeschreven recipiënten of wijze aangeboden te worden aan de rand van de openbare weg en vóór het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De aanbieder die afgelegen van de openbare weg gevestigd is of die langs wegen, plaatsen of stegen gevestigd is die niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, dienen de voorgeschreven recipiënten te plaatsen op de dichtst bij zijn perceel grenzende openbare weg die wel toegankelijk is.

 

  • § 3. De inwoners die de recipiënt buitenzetten zijn verantwoordelijk voor het eventueel uitspreiden van de inhoud ervan en staan zelf in voor het opruimen.

 

  • § 4. Het is verboden de langs de openbare weg staande recipiënten te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, met uitzondering van het bevoegde personeel in de uitoefening van hun functie.

 

  • § 5. De geledigde recipiënten dienen door de aanbieder op de dag van lediging terug te worden verwijderd van de openbare weg.

 

Hoofdstuk II - Inzameling van huisvuil

 

Afdeling 1 - Definitie

 

Artikel 3

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van huisvuil naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

  

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 4

  • § 1. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval worden minstens tweewekelijks huis-aan-huis opgehaald langs de voor de ophaler toegankelijke straten, wegen en pleinen, op de door IOK Afvalbeheer in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen die worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

 

  • § 2. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval mogen niet worden meegegeven met het grofvuil of een inzameling andere dan deze van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

  • § 3. Het is verboden voor de verwijdering van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval gebruik te maken van een recyclagepark.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 5

  • § 1. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval dienen gescheiden aangeboden te worden in een grijze container voorzien van een ingebouwde elektronische gegevensdrager van 40 l, 120 l, 240 l of 1100 l toegekend per aansluitpunt overeenkomstig de toekenningsregels zoals bepaald in het gemeentelijk retributiereglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval. De recipiënt dient zorgvuldig gesloten te worden en mag noch scheuren, barsten of lekken vertonen.

 

  • § 2. Het gewicht van de aangeboden recipiënt mag niet groter zijn dan:
  • 15 kg voor een container van 40 liter
  • 50 kg voor een container van 120 liter
  • 80 kg voor een container van 240 liter
  • 200 kg voor een container van 1100 liter

 

  • § 3. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval dienen aangeboden te worden in een toestand die geen risico inhoudt voor de veiligheid en/of gezondheid van de ophaler. Scherpe voorwerpen dienen zodanig verpakt te worden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophalers van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

  • § 4. Inwoners die occasioneel meer restafval wensen mee te geven met de huis-aan-huisophaling kunnen per aansluitingspunt maximaal 3 maal per kalenderjaar een uitzondering aanvragen. De inwoner dient vooraf contact op te nemen met de Diftar-informatielijn op het nummer 0800/97687. De afvalzak van 60 liter moet in de grijze container voor restafval kunnen geplaatst worden. De afvalzak mag maximum 15 kg wegen.

 

Afdeling 4 - Gebruik van de huisvuilcontainer

 

Artikel 6

  • § 1. De huisvuilcontainer wordt aan huis afgeleverd, deze kan niet worden geweigerd.

 

  • §2. De huisvuilcontainer blijft eigendom van de door de gemeente aangewezen ophaaldienst, zijnde IOK Afvalbeheer en wordt slechts voor gebruik aan de inwoners ter beschikking gesteld voor de duur van de ophaling van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

Artikel 7

  • § 1. De inwoners zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het deugdelijk gebruik en onderhoud van de huisvuilcontainer. Onder deugdelijk gebruik wordt begrepen dat de huisvuilcontainer uitsluitend mag aangewend worden voor de opslag van huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

  • § 2. In geval van schade of diefstal dient de inwoner ter kennisgeving onverwijld contact op te nemen met de Diftar-informatielijn op het nummer 0800/97687 met het oog op de herstelling of de vervanging door een nieuwe huisvuilcontainer. De kosten van herstelling of vervanging kunnen verhaald worden op de inwoner, in geval van oneigenlijk gebruik. In geval van diefstal kan de inwoner gratis een nieuwe container ter beschikking krijgen op voorwaarde dat hij onverwijld een proces-verbaal laat opmaken.

 

Artikel 8

De huisvuilcontainer dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. In geval van verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de huisvuilcontainer mee te nemen naar zijn nieuwe adres.

 

Artikel 9

Inwoners die ten gevolge van een verhuizing binnen of naar de gemeente geen beschikking hebben over een huisvuilcontainer kunnen bij de gemeente een huisvuilcontainer aanvragen.

 

Hoofdstuk III  - Selectieve inzameling van groente-, fruit- en tuinafval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 10

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 11

  • § 1. Het GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval worden minstens tweewekelijks huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de door IOK Afvalbeheer in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen die worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

 

  • § 2. GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval mogen niet meegegeven worden met het huisvuil en de gemengde fractie van het bedrijfsafval, het grofvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

  • §3. Verontreinigd GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval worden niet aanvaard bij de selectieve inzameling.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 12

  • § 1. Het GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval dienen gescheiden aangeboden te worden in een groene container voorzien van een ingebouwde elektronische gegevensdrager van 40 l, 120 l of 1100 l toegekend per aansluitpunt overeenkomstig de toekenningsregels zoals bepaald in het gemeentelijk belastingsreglement op de verwerking van huisvuil en GFT-afval.

 

  • § 2. Het gewicht van de aangeboden recipiënt mag niet groter zijn dan:
  • 15 kg voor een container van 40 liter
  • 50 kg voor een container van 120 liter
  • 200 kg voor een container van 1100 liter

 

 

Afdeling 4 - Gebruik van de GFT-container

 

Artikel 13

De GFT-container blijft eigendom van de door de gemeente aangewezen ophaaldienst, zijnde IOK Afvalbeheer en wordt slechts voor gebruik aan de inwoners ter beschikking gesteld voor de duur van de ophaling van het GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

Artikel 14

  • § 1. De inwoners zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het deugdelijk gebruik en onderhoud van de GFT-container. Onder deugdelijk gebruik wordt begrepen dat de GFT-container uitsluitend mag aangewend worden voor de opslag van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval.

 

  • § 2. In geval van schade of diefstal dient de inwoner ter kennisgeving onverwijld contact op te nemen met de Diftar-informatielijn op het nummer 0800/97687 met het oog op de herstelling of de vervanging door een nieuwe huisvuilcontainer. De kosten van herstelling of vervanging kunnen verhaald worden op de inwoner, in geval van oneigenlijk gebruik. In geval van diefstal kan de inwoner gratis een nieuwe container ter beschikking krijgen op voorwaarde dat hij onverwijld een proces-verbaal laat opmaken.

 

Artikel 15

De GFT-container dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. In geval van verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de GFT-container mee te nemen naar zijn nieuwe adres.

 

Artikel 16

Inwoners die ten gevolge van een verhuizing binnen of naar de gemeente geen beschikking hebben over een GFT-container kunnen bij de gemeente een GFT-container aanvragen.

 

Hoofdstuk IV - Grof huisvuil (huishoudelijke en daarmee gelijkgestelde afvalstoffen van groot formaat).

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 17

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van grof huisvuil naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 18

De data van deze ophalingen worden jaarlijks bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen.  Een vierjaarlijkse ophaling wordt voorzien.  De data worden vooraf bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

Het grof huisvuil moet hanteerbaar worden aangeboden: het moet op een zo goed mogelijke manier worden gebundeld. 

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 19

Indien het grof huisvuil niet voldoet aan de sorteerregels of op een onvoldoende hanteerbare manier wordt aangeboden en niet wordt meegenomen, dan moet het dezelfde dag nog terug worden binnengehaald.

Het grof vuil mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.

De gemeente en de ophaaldiensten zijn niet aansprakelijk voor ter goeder trouw doch verkeerdelijk meegenomen voorwerpen, die op de vastgestelde ophaaldagen langs de openbare weg werden geplaatst.

 

Hoofdstuk V -  Kleine gevaarlijke huishoudelijke afvalstoffen (KGA).

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 20

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van KGA naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 21

De afzonderlijke inzameling van KGA zal gebeuren :

- op het intercommunaal recyclagepark;

- door middel van een ophaalwagen.

De data worden, in functie van de noodzaak, bepaald door de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen, in samenspraak met het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 22

Het aangeboden KGA wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke verpakking, inclusief buitenverpakking, aangeboden om de identificatie ervan te vereenvoudigen en indien nodig brengt de KGA-voortbrenger zelf aanduidingen over de aard, de samenstelling en de eventuele gevaren van KGA op de verpakking aan.

 

Artikel 23

Producten van verschillende aard mogen niet samengevoegd worden en tevens dient de verpakking van elk afzonderlijk product aangepast te zijn om lekken of andere ongewenste effecten te voorkomen.

 

Artikel 24

De aanbieder van KGA op het recyclagepark mag deze zelf niet in de gepaste sorteer- of opslagrecipiënten deponeren.  Dit geldt niet voor injectienaalden, motorolie of frituuroliën en -vetten die op het containerpark worden aangeboden, waar de aanbieder zelf deze KGA-soorten in de daarvoor bestemde recipiënten dient over te gieten of te deponeren.

 

Artikel 25

De afgifte van KGA op het intercommunaal recyclagepark gebeurt in aanwezigheid en onder toezicht van een aangestelde van de vergunninghouder.  De aangestelde verantwoordelijke persoon heeft ten allen tijde het recht om de identiteit van de persoon die KGA aanbrengt te controleren.

 

Hoofdstuk VI - Glas.

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 26

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van glas naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 27

De afzonderlijke inzameling van glas zal gebeuren:

- op het intercommunaal recyclagepark;

- door middel van een ophaalwagen.

Er wordt een 4-wekelijkse ophaling van glas voorzien, deze data worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 28

Elk huisgezin heeft vanwege de gemeente gratis een recipiënt ter inzameling van huishoudelijk glas in bruikleen gekregen, conform het gemeentelijk reglement op het beschikbaar stellen van afvalrecipiënten, de zogenaamde “glasbak”.

Het glas dat aangeboden wordt via deze glasbak, betreft uitsluitend glazen flessen en bokalen. Glazen bokalen plaats je ondersteboven in de glasbak.

Deze glasbak blijft eigendom van de gemeente.

De gebruiker is aansprakelijk voor het oneigenlijke gebruik van de glasbak.

In geval van verhuizing is het niet toegestaan de glasbak mee te nemen. De glasbak blijft verbonden aan het adres waar hij door de gemeente werd afgeleverd.

 

Artikel 29

De glasbak moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg.  In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen.  De glasbak mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.

 

Hoofdstuk VII - Papier en karton.

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 30

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van papier en karton naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 31

Papier en karton wordt 12 maal per jaar, in principe maandelijks huis aan huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de inzameling is ingericht, op de door het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen. Papier en karton kunnen ook worden aangeboden op het recyclagepark.

Papier en karton mag niet worden meegegeven met het huisvuil, grofvuil of een andere selectieve inzameling, andere dan die van papier en karton.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 32

Papier/karton dient aangeboden te worden in een gele container van 40 liter, 240 liter, 500 liter,  1000 liter of 1.100 liter toegekend per aansluitpunt overeenkomstig onderstaande toekenningsregels.

Elk aansluitpunt (natuurlijk persoon of rechtspersoon) heeft recht op een gratis papiercontainer overeenkomstig onderstaande toekenningsregels:

-          standaardvolume = 240 liter

-          bij specifieke woonvormen (o.a. appartementen) kunnen er, in onderling overleg (eigenaar-bewoners) verzamelcontainers van 240 liter en/of 1.100 liter ter beschikking worden gesteld. Indien men kiest voor een verzamelcontainer en het plaatsen van een 1.100 l container niet mogelijk is kan er in onderling overleg een papiercontainer van 500 liter ter beschikking worden gesteld. Indien hierover geen consensus wordt bekomen, ontvangt elk aansluitpunt een papiercontainer van 240 liter of 40 liter.

-          40 liter enkel beschikbaar voor appartementen, gesloten bebouwing en woningen gelegen meer dan 150 m van de reguliere inzamelronde

-          bij specifieke omstandigheden (o.a. mindervaliden) kan er in onderling overleg een container van 40 liter ter beschikking gesteld worden.

-          elk gezin kan max. een 240 liter container bekomen

-          overige aansluitpunten kunnen max. een 240 liter en/of 1.000 liter bekomen. Indien het plaatsen van een 1.000 l container niet mogelijk is kan er in onderling overleg een papiercontainer van 500 liter ter beschikking worden gesteld.

De recipiënten dienen zorgvuldig gesloten te worden, er mag geen papier uit de container steken en de container mag geen barsten, scheuren of lekken vertonen.
Het gewicht van het aangeboden recipiënt mag niet hoger zijn dan :

-          16kg voor een container van 40 liter

-          100 kg voor een container van 240 liter

-          200 kg voor een container van 500 liter

-          440 kg voor een container van 1000 liter

-          440 kg voor een container van 1100 liter

Indien de hoeveelheid papier die de burger wenst aan te bieden sporadisch beperkt groter is dan de grootte van de  ter beschikking gestelde container dan kan de burger het extra papier/karton naast de ter beschikking gestelde container bijplaatsen. Hierbij moet het  papier en karton aangeboden worden in bundels of in een stevige verpakking zoals papieren zakken of dozen zodat wegwaaien voorkomen wordt en zodat bij het nat worden de verpakking voldoende stevig blijft en door de ophalers gemanipuleerd kan worden. Het papier en karton mag in geen geval in een plastic zak worden verpakt. Het gewicht van het recipiënt met inhoud mag niet groter zijn dan 25 kg.

Indien het aansluitpunt besluit om de container te weigeren, dan staat het aansluitpunt in om het papier en karton aan te leveren op het recyclagepark aangezien een huis-aan-huisinzameling niet langer mogelijk is.

Papier/karton dat wordt aangeboden op een wijze die niet voldoet aan de voorwaarden van dit hoofdstuk, wordt niet meegenomen. De aanbieder dient dit geweigerde papier/karton nog dezelfde dag van de ophaling van de openbare weg te verwijderen. Overtredingen hierop worden beschouwd als sluikstorten, en worden als dusdanig gesanctioneerd.

De papiercontainer blijft eigendom van IOK Afvalbeheer.

De papiercontainer dient verbonden te blijven aan het adres waar hij is geleverd. Bij verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om de papiercontainer mee te nemen naar een nieuw adres.

De inwoners zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het deugdelijk gebruik en onderhoud van de papiercontainer. Onder deugdelijk gebruik wordt begrepen dat de papiercontainer uitsluitend mag aangewend worden voor de opslag van papier/karton.

Indien wordt vastgesteld dat een container gedurende 1 jaar of langer niet werd gebruikt voor het aanbieden van papier/karton dan behoudt IOK Afvalbeheer het recht om de container terug op te halen.

In geval van schade (behoudens onrechtmatig gebruik)  of diefstal van de papiercontainer dient de inwoner ter kennisgeving onverwijld contact op te nemen met de gratis informatielijn op het nummer 0800 97 687 met het oog op de herstelling of de vervanging door en nieuwe papiercontainer. In geval van diefstal kan de inwoner gratis een nieuwe container ter beschikking krijgen op voorwaarde dat hij onverwijld een proces-verbaal laat opmaken.

 

 

Hoofdstuk VIII – PMD (plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons).

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 33

Voor de toepassing van deze verordening verwijzen we voor de definitie van PMD naar de desbetreffende definities in het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

De sorteerregels kunnen ook geraadpleegd worden op de afvalkalender en de website van IOK Afvalbeheer – www.iok.be/afval/afval-sorteren/sorteerregels-van-de-belangrijkste-afvalsoorten.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 34

  • § 1. De plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons worden 2-wekelijks huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de door IOK Afvalbeheer in samenspraak met het College van Burgemeester en Schepenen  bepaalde dagen die worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender. De plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen ook aangeboden worden op het recyclagepark.

 

  • § 2. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen niet worden meegegeven met het huisvuil, het grofvuil of een andere selectieve inzameling, andere dan deze van de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons.

 

  • § 3. Verontreinigde plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons worden niet aanvaard.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 35

De plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons dienen aangeboden te worden in de blauwe plastic zakken, die hiertoe voorzien worden door de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.

De verschillende fracties van de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen gemengd aangeboden worden in het voorgeschreven recipiënt.

Deze blauwe plastic zakken moeten behoorlijk gesloten worden, op dusdanige wijze dat een ‘handgreep’ ontstaat, waaraan het personeel van de huisvuilophaling deze zakken kan optillen.

Het PMD moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg.  In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. De PMD mag slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.

 

Hoofdstuk IX – Luiers.

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 36

Voor de toepassing van deze verordening wordt onder luiers verstaan: wegwerpluiers en gebruikt incontinentiemateriaal.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 37

De luiers mogen ofwel aangeboden worden op het intercommunaal recyclagepark ofwel worden meegeven met het restafval.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 38

De luiers die worden aangeboden op het intercommunaal recyclagepark dienen worden aangeboden in de witte plastic zakken, die hiertoe voorzien en verkocht worden door de gemeente. De aanbieder zal ze in het daartoe bestemde recipiënt op het intercommunaal recyclagepark deponeren.

De luiers die worden meegegeven met het restafval worden aangeboden op de wijze zoals beschreven in hoofdstuk II.

 

Hoofdstuk X - Snoeihout.

 

Afdeling 1 – Definitie

 

Artikel 39

Onder snoeihout wordt verstaan

-      houtige takken van loof- en naaldbomen,

-      struiken en heesters zonder kluit,

-      met een minimale dikte van 1 cm aan het snijvlak en een maximale diameter van 20 cm,

-      met een maximale lengte van 2 m,

-      afkomstig van regulier tuinonderhoud.

Volgende afvalsoorten vallen niet onder de fractie snoeihout, je staat zelf in voor afvoer of verwerking:

-      tuinafval zoals haagscheersel, boomstronken, bladeren, klimop, buxus, riet, bamboo, siergrassen,

-      hout afkomstig van boswerkzaamheden zoals een dunning, een ontbossing, het bouwrijp maken van een kavel.

 

Afdeling 2 - Inzameling

 

Artikel 40

De afzonderlijke inzameling van snoeihout zal gebeuren :

- door afvoer naar het intercommunaal recyclagepark;

- via huis-aan-huisinzameling door middel van een ophaalwagen.

Er wordt een halfjaarlijkse ophaling van snoeihout voorzien (tijdens het voorjaar en tijdens het najaar), deze data worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

Er wordt een volumebeperking toegepast van maximum 1 vrachtwagencontainer per adres per halfjaarlijkse ophaling.

 

Afdeling 3 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 41

Het snoeihout moet in hanteerbare pakketten worden klaargelegd voor ophaling via de grijpkraan.

Je biedt snoeihout aan in 2 duidelijk gescheiden ondersoorten:

-      snoeihout van loofbomen,

-      snoeihout van naaldbomen en coniferen.

Het snoeihout moet langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg.  In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen. In afwijking van artikel 2 § 1 mag snoeihout slechts buiten worden geplaatst vanaf 1 week voor de start van de ophaling.

 

Hoofdstuk XI - Kerstbomen.

 

Afdeling 1 - Inzameling

 

Artikel 42

Jaarlijks wordt er een ophaling van kerstbomen voorzien, deze datum worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen en worden bekendgemaakt via de gemeentelijke afvalkalender.

De kerstbomen die worden aangeboden moeten volledig vrij zijn van versieringen.

 

Afdeling 2 - Wijze van aanbieding

 

Artikel 43

De kerstbomen moeten langs de openbare weg worden geplaatst, zodanig dat hierdoor geen gevaar kan optreden voor de gebruiker van de openbare weg.  In geen geval mogen ze obstakels vormen op voetpaden, fietspaden of rijwegen.  De kerstbomen mogen slechts de avond voor de ophaling vanaf 20.00 uur worden buiten geplaatst.

 

Hoofdstuk XII - Slotbepalingen

 

Artikel 44

De gemeenteraadsbeslissingen van 14 december 1998 houdende goedkeuring en van 28 februari 2006 en van 19 maart 2018 houdende wijziging van het politiereglement betreffende de ophaling van huishoudelijke afvalstoffen worden opgeheven.

 

Artikel 45

Onverminderd de toepassing van de wettelijke bepalingen betreffende het beheer van afvalstoffen en deze betreffende maatregelen inzake het grondwaterbeheer en behoudens wettelijke vergunningen en toelatingen, is het verboden op gans het grondgebied van de gemeente Merksplas afval, strooibiljetten, minderwaardige voorwerpen en goederen die van aard zijn schade te berokkenen aan de reinheid, te storten, achter te laten, te laten vallen of te verbranden.

 

Artikel 46

De Burgemeester kan de opruiming of de verwijdering van afval dat is gestort of achtergelaten in strijd met dit reglement, ambtshalve laten uitvoeren op kosten en risico van de overtreder.

 

Artikel 47

De inbreuken op deze verordening worden gestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen, op dit vlak geen andere straffen voorzien.

 

Artikel 48

Deze verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig het gemeentedecreet.

 

Artikel 49

Een eensluidend afschrift van deze verordening zal worden overgemaakt aan de Gouverneur ter kennisgeving aan de Bestendige Deputatie en conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de lokale politie Noorderkempen, de wijkagenten, OVAM en Omgevingsinspectie.