decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Decreet rechtspositie 27/03/1991;
voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó:
|
|
De school maakt deel uit van de scholengemeenschap De Schakel (nr. 119495) |
|
|||||||||||
|
|
FUNCTIEBESCHRIJVING VOOR HET AMBT VAN BELEIDSONDERSTEUNER IN HET GEWOON BASISONDERWIJS |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
Onderwijsinstelling (school): Instellingsnummer: Schoolbestuur: Naam personeelslid: Naam eerste evaluator: Naam tweede evaluator: |
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||||
|
|
A. Taken eigen aan de functie |
|
|||||||||||
|
|
A.1 Planning en voorbereiding van het ondersteuningstraject
|
|
|||||||||||
|
|
A.2 Ondersteuning op maat: op niveau van de leerling, de leerkracht en het schoolteam
|
|
|||||||||||
|
|
A.3 Ondersteuning op basis van samenwerking
|
|
|||||||||||
|
|
A.4 De evaluatie en de resultaten van ondersteuning
|
|
|||||||||||
|
|
B. De professionalisering |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
C. Het overleg en de samenwerking met directie, collega’s, ouders, CLB en eventuele externe actoren |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
ONDERTEKENING |
|
|||||||||||
| Handtekening personeelslid
|
Handtekening eerste evaluator
|
|
|||||||||||
| naam: stamboeknr.: datum: |
………………………………………………. ………………………………………………. ………………………………………………. |
naam: datum: |
..................................... ………………………………………..…….
|
|
|||||||||
BIJLAGE 6 – LOKALE AFSPRAKENKADER DECONNECTIE
Inhoud
1. Belangrijk
Dit afsprakenkader deconnectie is een bijlage bij hoofdstuk 15 van het Arbeidsreglement zoals vastgelegd op het OCSG van 03/06/2022 voor scholengemeenschap de Schakel over de psychosociale risico’s.
Daarnaast vormt deze bijlage afsprakenkader deconnectie een onlosmakelijk geheel met de bepalingen met betrekking tot Hoofdstuk 12 specifieke verplichtingen - 12.6 Gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen - Art 181 Alle afspraken i.v.m. het recht op deconnectie zijn opgenomen in de bijlage 6 bij dit arbeidsreglement.
BIJLAGE 6: AFSPRAKEN DECONNECTIE (inspiratiedocument: zie website OVSG)
Het afsprakenkader wil aandacht besteden aan de impact van (de)connectie op het psychosociaal welzijn van personeelsleden. Vandaar de toevoeging ervan als bijlage bij hoofdstuk 9 artikel 23 van het arbeidsreglement. Daarnaast moet het vooral sensibiliserend (zie verder punt 5) werken en tot slot wil het een gezonde digitale schoolcultuur bewerkstelligen.
2. Definitie deconnectie
Deconnectie heeft betrekking op alle personeelsleden, ongeacht hun functie, met het oog op het respecteren van de rust- en verlofperiodes en het vrijwaren van de balans tussen werk en privéleven.
3. Rol van de actoren
Directie en personeelsleden spelen een cruciale rol in het toepassen, welslagen en naleven van dit afsprakenkader. Ze nemen hierbij een voorbeeldfunctie op naar alle actoren.
4. Minimaal afsprakenkader
4.1. Beheersbaar houden berichtenstroom
Alle werkgerelateerde communicatie gebeurt via schoolmail en schooltelefoon. Dit zijn de enige digitale tools die de werkgever ter beschikking stelt in de onderwijsinstelling en die gebruikt worden voor werkgerelateerde communicatie.
Andere digitale kanalen (inclusief private digitale tools zoals sociale media…) zijn geen officiële communicatiekanalen. Er kan van het personeelslid en de directie dus niet verwacht worden dat er via deze kanalen gecommuniceerd wordt.
Dringende berichten worden via persoonlijk contact of schooltelefoon gedaan, bij voorkeur tijdens de werkuren.
4.2. Timing van het versturen, lezen en beantwoorden van berichten
Het personeelslid / de directie is digitaal bereikbaar binnen zijn schoolopdracht (tijdens de hoofdopdracht van het personeelslid kan deze geen mails openen, lezen, versturen of beantwoorden) Er kan niet verwacht worden een bericht te lezen/beantwoorden buiten de schoolopdracht, dwz vakanties of periodes van opschorting van de arbeidsovereenkomst. Dit geldt in beide richtingen, zowel voor de zender als ontvanger.
Concreet betekent dit:
Mailing die het personeelslid / de directie ontvangt, wordt verondersteld binnen de 2 werkdagen gelezen te zijn.
In geval van hoogdringendheid en overmacht verwijzen we naar punten 4.1 en 4.5.3.
Mailing die het personeelslid / de directie ontvangt wordt verondersteld binnen de 2 werkdagen gelezen en beantwoord te zijn (tenzij een later tijdstip aangegeven wordt).
In geval van hoogdringendheid en overmacht verwijzen we naar punten 4.1 en 4.5.3.
Mailing die het personeelslid / de directie verstuurt wordt verondersteld om binnen de 2 werkdagen gelezen en beantwoord te zijn (tenzij een later tijdstip aangegeven wordt).
In geval van hoogdringendheid en overmacht verwijzen we naar punten 4.1 en 4.5.3.
Nieuwsberichten en/of -brieven (interne info over de schoolwerking) worden gelezen binnen de 2 werkdagen volgend op het verzenden ervan.
4.3 Gebruik van sociale media binnen een professionele context
Sociale media (of shadow IT), hoewel ze niet behoren tot de officiële communicatiekanalen van de school zoals bepaald in punt 4.1, zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en dus ook bij iedereen die betrokken is bij onderwijs. Ze kunnen daarentegen een bijdrage leveren aan de professionaliteit van het onderwijspersoneel en de kwaliteit van onderwijs. Het digitale gedrag op sociale media stemt overeen met het professioneel gedrag binnen een onderwijscontext. We verwijzen hier ook naar punten 5 en 6 rond sensibilisering en professionalisering.
4.4 Schooleigen afspraken
In overleg met de personeelsdelegatie werden naast het minimale afsprakenkader nog de volgende bijkomende afspraken gemaakt: Deze zijn te vinden onderaan dit document.
4.5 Communicatie en bereikbaarheid bij ziekte, deeltijds werken, overmacht en tijdens noodsituaties, tijdens vakantieperiodes
4.51 Bij ziekte
Het personeelslid stelt indien mogelijk bij geplande afwezigheid een automatisch antwoord (“out of office reply”) in waarin zijn afwezigheid wordt bevestigd. I
4.5.2 Bij deeltijds werken
Bij niet-werkdagen voor personeelsleden met een deeltijdse opdracht verwachten we dat de professionele digitale communicatie en info gelezen en/of beantwoord wordt uiterlijk de dag voorafgaand aan de eerstvolgende werkdag van dit personeelslid.
4.5.3 Bij overmacht en tijdens noodsituaties
In geval van overmacht of bij noodsituaties nemen personeelsleden / de directie telefonisch of persoonlijk contact op.
4.5.4 Tijdens vakantieperiodes
Vakantieperiodes zijn digitaal luwe periodes: om de rust van personeelsleden tijdens de vakantieperiode te garanderen veronderstellen we dat professionele digitale berichten in die periodes tot een minimum worden beperkt. Op het einde van een vakantieperiode verwachten we dat de professionele digitale communicatie en info doorgenomen wordt voor de start van de volgende werkdag.
5. Sensibilisering
Om deconnectie daadwerkelijk te realiseren worden alle personeelsleden, ongeacht hun functie, regelmatig gesensibiliseerd over het adequate gebruik van digitale tools en de risico’s die verbonden zijn aan overmatige connectie. De directie geeft aan het personeel, gebaseerd op dit afsprakenkader, duidelijke instructies in verband met het adequate gebruik van de digitale tools en moedigt aan zich te gedragen in overeenstemming met dit afsprakenkader. De directie neemt ook maatregelen om de modaliteiten van dit afsprakenkader praktisch uit te voeren en op te volgen.
6. Professionalisering
De onderwijsinstelling zorgt ervoor dat alle personeelsleden, ongeacht hun functie, over voldoende informatie en kennis beschikken om de professioneel gebruikte communicatiemiddelen op een correcte manier en volgens het lokale afsprakenkader te gebruiken. Er worden hiervoor de nodige opleidingen voorzien in het professionaliseringsplan.
7. Infrastructuur
De onderwijsinstelling voorziet ook de nodige faciliteiten zodat personeelsleden in de onderwijsinstelling en tijdens de schooluren toegang hebben tot en gebruik kunnen maken van de digitale communicatiemiddelen.
8. Communicatie afsprakenkader
Deze bijlage werd goedgekeurd op het OCSG van dd. 16/06/2023 en ABOC 19/06/2023 en treedt in voege vanaf 01 september 2023.
Aanvulling 4.4 Schooleigenafspraken
Duidelijke en heldere communicatie is van groot belang voor de samenwerking tussen ouders en de school. We streven als school naar het gebruik van efficiënte kanalen om samen vlot en duidelijk met elkaar te communiceren.
De verwachtingen van ouders dat leerkrachten o.a. via WhatsApp tijdens de dag of in hun privétijd beschikbaar zijn, willen we absoluut vermijden door duidelijke afspraken te maken.
1. Bereikbaarheid voor ouders en communicatiekanalen die wij als school gebruiken. |
Als school maken wij gebruik van onderstaande officiële communicatiekanalen.
Een informeel oudergesprek vindt meestal plaats aan de klasdeur of op de speelplaats waar je als ouder(s) de leerkracht, de zorgcoördinator of directie ontmoet. Dit contact vinden wij als school enorm waardevol.
Een formeel oudergesprek of oudercontact is een vooraf vastgelegd moment met de ouder(s) en de school.
Tijdens de schooldagen is het secretariaat telefonisch bereikbaar van 8.00 uur tot 16.30 uur. Op woensdagen is de school bereikbaar van 8.15 uur tot 12.20 uur. Op vrijdagen van 8.00 uur tot 15.30 uur.
Je kan tijdens deze uren de school telefonisch bereiken op het nummer 014/63.34.93.
Houd er rekening mee dat de secretariaatsmedewerker gedurende een korte periode afwezig kan zijn. Neem dan even later terug contact op.
Doorgeven van afwezigheden doe je telefonisch aan het secretariaat of via mail aan de leerkracht.
Het officiële kanaal om digitaal te communiceren tussen school en ouder(s) gebeurt via het e-mailadres van de individuele leerkracht of medewerker van de school. De lijst van mailadressen ontvang je bij het begin van het schooljaar en kan je ook terugvinden op de schoolwebsite.
Via het secretariaat (elly@qworzo.be en tinne.nuyts@qworzo.be) kan je de algemene informatie opvragen i.v.m. de schoolverzekering, schoolfactuur,...
Indien je met een vraag naar een personeelslid van de school mailt, mag je uiterlijk binnen de twee werkdagen na het versturen van de mail een antwoord verwachten. Bij hoogdringendheid of indien je het personeelslid sneller wenst te spreken, neem je telefonisch contact op met de school (014 63.34.93) of noteer je dit in de agenda van je kind (LS).
De schoolagenda (LS) is het 1ste communicatiekanaal om vragen te stellen of om informatie te delen. Wij vinden de schoolagenda een belangrijk instrument en willen vooral de rol van je kind hier niet uit het oog verliezen.
Je kind is namelijk een belangrijke boodschapper. Als school verwachten we dan ook dat ouders dagelijks de schoolagenda mee opvolgen.
In de schoolagenda kunnen de ouder(s) of leerkrachten vragen of bemerkingen noteren. De schoolagenda wordt opgevolgd door de klasleerkracht.
Bij gevoelige informatie neem je als ouder contact op met de klasleerkracht via mail.
Om te communiceren naar de ouders maken wij gebruik van het ouderplatform Broekx. Op donderdag ontvang je via het ouderplatform de wekelijkse nieuwsbrief. Brieven en post gaan ook op donderdag mee naar huis. Antwoordstrookjes op brieven worden door de ouders op vrijdag terug meegegeven.
Op de website van de school (www.qworzo.be) kan je alle noodzakelijke informatie over onze schoolwerking raadplegen. Je vindt er het schoolreglement, de infobrochure, de kalender, de nieuwsbrief, contactgegevens,... terug. Er worden op de schoolwebsite wekelijks foto’s over activiteiten geüpload.
2. Communicatiekanalen die wij als school niet gebruiken |
Onderstaande communicatiekanalen gebruiken wij niet als officiële communicatiemiddel tussen ouder(s) en school en worden dan ook niet beantwoord tijdens schooluren of in privétijd.
goedgekeurd op OCSG van 16/06/2023 en ABOC van 19/06/2023;
gemeentelijke basisschool Qworzó, markt 17, 2330 Merksplas
Goedkeuring te hechten aan voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó door toevoeging van bijlage bij bijlage 5 (functiebeschrijving voor het ambt van beleidsondersteuner in het gewoon basisonderwijs) en bijlage 6 (afsprakenkader deconnectie)