De voorzitter opent de zitting op 27/09/2021 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de podiumzaal van het gemeenschapscentrum om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 6 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 33, tweede lid van het gemeentedecreet, werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 27 september 2021, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 17 september 2021, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens op ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Tine Van der Vloet (N-VA) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
Raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat op pagina 2 bij zijn tussenkomst over de toelichting bij de sociale huisvesting het leek alsof hij het standpunt van de burgemeester beaamde, terwijl hij net instemde met de opmerking van Tine Van der Vloet. Op pagina 6 bij bij het dienstreglement van de bibliotheek vond hij het spijtig dat Hoogstraten en Turnhout niet meewerkten, omwille van de vele scholieren uit Merksplas die er les volgen. En op pagina 36 bij het werkingsverslag van de Sportregio Noorderkempen ging zijn opmerking niet over het budget, maar wel vroeg hij zich af of er een verzekering afgesloten werd voor de vrijwilligers.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het raadsbesluit van 31 mei 2021 houdende de kennisname van het rapport van Audit Vlaanderen met betrekking tot de thema-audit 'opvolging meerjarenplan';
de klacht ingediend bij de Gouverneur door de fractie N-VA en Groen omwille van het feit dat deze kennisname in besloten vergadering is gebeurd in plaats van in openbare zitting;
het besluit van de Gouverneur van 5 juli 2021 tot vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Merksplas de dato 31 mei 2021 houdende 'Rapport thema-audit Monitoring Meerjarenplan. Kennisname';
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de auditor eerder had laten weten dat de voorzitter van de raad kon kiezen of dit rapport in openbare dan wel in besloten zitting behandeld werd;
De raad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 5 juli 2021 tot vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Merksplas de dato 31 mei 2021 houdende 'Rapport thema-audit Monitoring Meerjarenplan. Kennisname'.
Artikel 221 tot en met 224 van het decreet lokale besturen de dato 22 december 2017;
Dit rapport beschrijft de resultaten van de Thema-audit Monitoring Meerjarenplan die Audit Vlaanderen uitvoerde bij lokaal bestuur Merksplas.
Monitoring is het systematisch en continu verzamelen van relevante gegevens om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de dienstverlening goed verloopt. Dit stelt het bestuur in staat om te weten of het op koers zit om de doelstellingen te bereiken en waar nodig bij te sturen.
Uit de organisatie-audits van de afgelopen jaren blijkt dat monitoring één van de belangrijkste structurele verbeterpunten is in de lokale besturen in Vlaanderen. Het Decreet Lokaal Bestuur werd op dit punt aangescherpt. Artikel 263 bepaalt immers: “Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd”. In september 2020 maakten de meeste lokale besturen een eerste opvolgingsrapportering op.
| - duidelijk opvolgbare doelstellingen/actieplannen/acties formuleerde; - een degelijke aanpak hanteert voor de opvolging van de voortgang van het meerjarenplan 2020-2025. We evalueren ook de randvoorwaarden bij deze opvolging (afspraken, instrumenten); - degelijke rapporten hanteert die het management en het politieke niveau toelaten om de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 geïnformeerd bij te sturen. We evalueren hierbij ook hoe de organisatie rapporteert over de impact van COVID-19 op de realisatie van het meerjarenplan. |
Deze audit evalueert of het lokaal bestuur:
| - De doelstellingen/actieplannen/acties zijn onduidelijk, waardoor het moeilijk is om te evalueren in hoeverre deze zijn gerealiseerd. - Heldere afspraken over en degelijke instrumenten voor de ambtelijke en politieke opvolging van en rapportering over de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 ontbreken, waardoor:
- De dienstverlening en realisatie van de doelstellingen/actieplannen/acties komen in het gedrang, omdat het management en het politieke niveau niet over voldoende informatie en instrumenten beschikken om adequaat te kunnen bijsturen. |
Het auditrapport komt tot de volgende conclusies:
Om tot een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere werking te komen, moet elk lokaal bestuur bouwen aan de beheersing van de organisatie. Hiervoor werkt het een degelijk kader uit waarin een aantal essentiële zaken zijn vastgelegd. Minstens jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over de beheersing van de organisatie aan het politieke niveau.
Het lokaal bestuur Merksplas beschikt op het moment van de audit nog niet over een gestructureerde aanpak voor organisatiebeheersing. De organisatie hanteert sinds 18 februari 2019 een gezamenlijk en door de raden goedgekeurd kader voor organisatiebeheersing. In dit kader is echter niet gedefinieerd met welke frequentie de organisatie wenst stil te staan bij haar werking en wat bij de inhoudelijke rapportering aan de raden toegelicht moet worden (Aanbeveling 1). De organisatie bracht haar belangrijkste verbeterpunten en risico’s in kaart door in 2019 een zelfevaluatie uit te voeren. Een gestructureerde aanpak om met alle verbeterpunten aan de slag te gaan en op te volgen werd nog niet bepaald. Verder bevat de rapportering over organisatiebeheersing richting de raden geen volledig overzicht van de stand van zaken, noch een blik vooruit op de komende periode. Tot slot dient de rapportering jaarlijks te gebeuren voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. In 2020 heeft de rapportering laattijdig plaatsgevonden, nl. in september. (Aanbeveling 2).
Lokaal bestuur Merksplas nam op ad-hocbasis beheersmaatregelen om risico’s bij de opvolging en de bijsturing van het meerjarenplan te beperken. Er blijven verschillende (belangrijke) risico’s onvoldoende afgedekt. Audit Vlaanderen kwam tot de volgende conclusies:
- Uit de doelstellingen/actieplannen/acties van het meerjarenplan 2020-2025 blijkt onvoldoende welke gewenste situatie de organisatie nastreeft. Hierdoor bestaat het risico dat de realisatiegraad moeilijk kan worden opgevolgd (Aanbeveling 3).
- De organisatie beschikt te weinig over instrumenten en afspraken om de realisatie van het meerjarenplan in zijn geheel (tussentijds) op te volgen. Voor grote (investerings)projecten worden de kredieten en de status wel op regelmatige basis opgevolgd via een gedeeld rekenblad. Daarnaast zijn er sterke verschillen tussen de diensten over de mate waarin data verzameld en verwerkt worden (Aanbeveling 4). Verder volgt het lokaal bestuur Merksplas via het BBC-boekhoudprogramma het meerjarenplan financieel op naar aanleiding van de wettelijk verplichte rapporteringsmomenten.
- Er werd nog geen oefening gemaakt door de organisatie om na te gaan welke rapporten nodig zijn om een degelijke opvolging en bijsturing van het meerjarenplan te waarborgen door het managementteam en/of het politieke niveau. Dit impliceert het risico dat bijsturingen niet of laattijdig gebeuren en de doelstellingenrealisatie en dienstverlening moeizaam verlopen. Daarnaast bestaat het risico dat de organisatie rapporten opmaakt die niet voldoen aan de vraag of de nood binnen de organisatie (Aanbeveling 4).
- Het lokaal bestuur Merksplas beschikt niet over een algemeen afsprakenkader waarin de rollen en verantwoordelijkheden voor de opvolging van het meerjarenplan bepaald worden (Aanbeveling 5). Op het ogenblik van de audit is de aanpak sterk afhankelijk van personen en minder van systemen. Hierdoor is het niet voor alle diensten duidelijk wat van hen verwacht wordt omtrent hun aandeel in de opvolging van het meerjarenplan.
raadslid Luc Holthof (N-VA) stelt dat de meeste opmerkingen uit het auditrapport al vaak door zijn fractie werden aangehaald. Van de vijf acties zijn er al twee uitgevoerd. Hij had meer subacties met tussentijdse data verwacht voor een betere opvolgbaarheid. Ook andere rapporteringen kunnen bijdragen tot de opvolgbaarheid. De opvolging van een dossier als de kolonie is bijvoorbeeld niet gemakkelijk;
raadslid Jan De Bie (Groen) verwijst naar zaken die ook in het verleden werden aangehaald: meerjarenplan is niet volledig, te weinig prioritaire acties, de impact van covid ontbreekt, ...;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de audit bijdraagt tot een verbetering van het proces meerjarenplanning. Nu werd de BBC met de omvorming van doelstellingenboom toch al duidelijker. Ook het opvolgingsrapport van het eerste semester wordt nu geagendeerd. Er worden stappen gezet om het resultaat te verbeteren;
Audit Vlaanderen
De raad neemt kennis van het rapport van Audit Vlaanderen ivm de thema-audit Monitoring Meerjarenplan.
artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapport een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd;
de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bevat minstens al de volgende elementen:
voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2021 van het meerjarenplan uitsluitend met betrekking tot de prioritaire doelstellingen;
voorliggende doelstellingenrealisatie met betrekking tot alle acties en tot op vandaag;
raadslid Jan De Bie (Groen) is blij met de meer uitvoerige rapportering. Hij vraagt zich wel af of beide rapporten op dezelfde datum aangemaakt waren, omdat er nogal verschillen zaten tussen de gebruikte cijfers. Soms kloppen zelfs de initiële budgetten niet. Hij heeft de indruk dat de budgetten sterk achterlopen. Er is maar weinig budget gespendeerd. Hij stelt zich ook vragen bij het grote verschil tussen de geraamde en de effectieve uitgaven voor de individuele hulpverlening van het OCMW;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) schrijft dat verschil toe aan het coronabudget waarmee het OCMW steun biedt en aan het feit dat er minder leefloners zijn;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt op pag 3 meer uitleg over inlees-systemen centrale verwarming Kleirytse Driesen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar individuele tussenmeters voor iedere woning bij systeem van collectieve verwarming die vervangen worden;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt op pag 9 waarom 'top in je kop' ressorteert onder Noorderkempen Werkt;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) legt uit dat Noorderkempen Werkt met de 6 gemeenten breder gaat dan werk alleen maar ook over welzijn gaat;
raadslid Jan De Bie (Groen) informeert over timing budgetten COVID voor OCMW op pagina 13;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) beaamt dat deze budgetten eind dit jaar besteed moeten zijn en men nu kijkt hoe dit het beste kan;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of er al veel geïnteresseerden zijn voor de assistentiewoningen;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat er een lijst wordt bijgehouden met een vijftiental geïnteresseerden in afwachting van de opmaak van een wachtlijst;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat nu de zorg wordt bekeken en dat er dan pas duidelijk kan gecommuniceerd worden, een kijkdag voorzien en een wachtlijst aangelegd;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of er genoeg gebruik gemaakt wordt van de HUB en de noodwoningen. De bezetting is heel laag;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze woningen nu tijdelijk werden aangeboden naar aanleiding van twee branden. Bij brand neemt de verzekering de hotelkost op zich, maar dit wordt afgetrokken van de totale vergoeding;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat dit geen sociale woningen zijn maar tijdelijke huisvesting;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt naar stand van zaken bij de projectontwikkeling Hoevestraat;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er een afspraak is gemaakt met de oorspronkelijke verkavelaar;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of de gemeente haar advocaat ook meeneemt naar dit overleg;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat de gemeente haar advocaat niet meeneemt naar dit overleg;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt meer duiding bij het in de markt zetten van de vier directiewoningen op de kolonie;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat dit gaat om een vrijblijvend aanbod aan de mensen op de wachtlijst die mogen weigeren omdat dit over een groter restauratiebudget gaat. Er is een kijkdag georganiseerd en de toewijzing gebeurt morgen. De oproep tot gegadigden is gebeurd via de bouwmaatschappij de Noorderkempen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) polst naar de ondersteuning van ondernemers en handelaars;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar het feit dat er weinig belastingen worden geheven. Die zijn twintig jaar geleden al afgeschaft. Nu schorsen sommige gemeentes deze omwille van corona. Er is een goede verstandhouding met VOKA en UNIZO. Er zijn banners ontwikkeld en de signalisatie naar de KMO-zone werd aangepakt, logistieke ondersteuning braderij, ...;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of het lage aantal GAS-boetes werden uitgeschreven door de GAS-ambtenaar of door de politie;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de politie de vaststellingen doet en de GAS-ambtenaar overgaat tot het opleggen van een boete of een alternatieve sanctie via bemiddeling. Andere gemeenten hebben inkomsten uit GAS-boetes voor parkeerovertredingen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt wat er zal gebeuren met de ruimte in het gemeenschapscentrum die vrijkomt na de verhuis van Kind en Gezin naar het huis van het kind;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat dit mogelijkheden biedt voor het samenvoegen van diensten in het kader van de integratie gemeente en OCMW. Voorlopig worden deze lokalen gebruikt als stockageruimte nav de verbouwing van de bibliotheek;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt hoever het staat met het onderzoek naar huisvesting van vzw gevangenismuseum in de hooischuur op de kolonie;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) benadrukt dat dit al verder staat dan het onderzoek maar de plannen nu geconcretiseerd worden met de architect en later aan de gemeenteraad voorgelegd kunnen worden;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) polst naar de term al dan niet stopzetbaar bij de sociale woningbouw in het kader van de realisatie van het bindend sociaal objectief;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) repliceert dat dit te maken heeft met de stand van de procedure bij de VMSW waarin die woonprojecten zich bevinden;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) polst wat er nu nog gebeurt inzake huisvesting van seizoenarbeiders na stopzetten project en opmaak folder. Soms worden huizen opgekocht door tuinbouwers voor huisvesting van seizoenarbeiders;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt of er de ervaring is dat huizen vaak opgekocht worden door tuinbouwers. Hoeveel tuinbouwbedrijven hebben we en over hoeveel personeelsleden gaat het. Waar zijn die gehuisvest. Hoeveel arbeidskaarten worden uitgereikt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat Merksplas gespreid over het jaar zo'n 1000 seizoenarbeiders telt die ergens moeten wonen en de druk op de woningmarkt verhogen. Dit is een vrije markt. De gemeente ijvert er voor dat de tuinbouwers de seizoenarbeiders huisvesten op eigen terrein aan hun bedrijf. Deze huisvesting van seizoenarbeiders is eveneens een probleem voor naastliggende gemeenten en voor Vlaanderen;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat dit project wel gestopt is maar in het geïntegreerd breed onthaal is de categorie van seizoenarbeiders naast de landbouwers wel expliciet meegenomen om hun sociale rechten te vrijwaren;
raadslid Luc Holthof (N-VA) pleit om in het kader van de transparantie van het bestuur - actieve en passieve openbaarheid - om te kijken wat er nog meer kan gebeuren zoals bijvoorbeeld een livestream van de gemeenteraad;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt welke acties naar voor zullen worden geschoven in het kader van de risico-analyse die gebeurd is bij het technisch personeel;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat hij eerst het personeel wil informeren. Er zal een toelichting worden gegeven door de welzijnsorganisatie die het onderzoek heeft gedaan;
raadslid Jan De Bie (Groen) polst naar de overschrijding van de kredieten voor het LEADER-project 'grensboeren';
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit project wegens het succes werd uitgebreid naar alle landbouwbedrijven van Merksplas;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) dat de landbouwbedrijven door een afwateringsexpert werden bezocht, de afwatering in kaart gebracht, adviezen worden geformuleerd per bedrijf en de nodige toelichting ter plaatse wordt gegeven;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst er op dat er nog niets is uitgegeven van het budget voor de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat de projecten die opgesomd staan - kapel Geheul (bosgebied) en grond aan brandweerkazerne (deel woongebied) - eigenlijk achterhaald zijn;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waar het negatief bedrag op pagina 39 bij het strijkatelier vandaan komt;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) vraagt dit na;
Neemt kennis van voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2021 van het meerjarenplan.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Tussen 13 en 15 juli 2021 kreeg de oostelijke helft van ons land te maken met bijzonder hoge neerslaghoeveelheden die in verschillende streken aanleiding gegeven hebben tot zware overstromingen. De overstromingen kwamen voor in delen van de provincies Luik, Namen, Luxemburg, Henegouwen, Limburg, Waals-Brabant en Vlaams-Brabant. De materiële schade is enorm en de menselijke tol is zwaar.
Rode Kruis-Vlaanderen en zijn Franstalige tegenhanger Croix-Rouge de Belgique sloegen de handen in elkaar en openden een rekeningnummer om de slachtoffers en getroffen families van deze zware overstromingen in Wallonië te steunen;
Voorstel om dit noodfonds financieel te steunen met een bijdrage van één euro per inwoner;
Momenteel bedraagt het bewonersaantal van onze gemeente 8.659;
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 3 augustus 2021 houdende toekenning financiële steun aan Rode Kruis Vlaanderen voor noodfonds watersnood Wallonië van juli 2021.
In het budget 2021 zijn op artikel 2021/19.1.1./0190-00/61500500/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN de nodige kredieten voorzien;
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 3 augustus 2021 houdende toekenning financiële steun aan Rode Kruis Vlaanderen voor noodfonds watersnood Wallonië van juli 2021 te bekrachtigen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 december 1809 op de Kerkfabrieken;
de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;
het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
het meerjarenplan 2020-2025 met strategische nota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 11 juli 2019 en gemeenteraad van 16 december 2019;
het budget 2022 met beleidsnota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 20 augustus 2021 en waarvan de samenvatting als volgt is:
Exploitatiebudget Investeringsbudget
Ontvangsten 31.316,- euro 0,- euro
Uitgaven 34.838,- euro 0,- euro
Saldo - 3.522,- euro 0,- euro
gunstig advies van de bisschop de dato 30 augustus 2021 voor het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas;
Flor Ceusters, penningmeester, Opstal 41, 2330 Merksplas
Akte te nemen van het budget 2022 van de Kerkfabriek St. Willibrordus Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet intergemeentelijke samenwerking;
Het besluit van de gemeenteraad de dato 19 mei 2014 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst toerisme en recreatie 'Land van Mark en Merkske (Hoogstraten, Baarle-Hertog en Merksplas);
De gemeente Baarle-Nassau is ondertussen aangesloten;
De gemeenten Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Merksplas en de stad Hoogstraten met de vzw’s, verenigingen, respectievelijk werkgroepen voor toerisme wensen een interlokale samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met als doel het toerisme en de recreatie in deze gemeenten te bevorderen onder de vorm van een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid.
Door krachtenbundeling op alle niveaus willen we het gebied gevormd door vermelde gemeenten uitbouwen tot een toeristisch-recreatief gebied dat:
- optimaal inspeelt op de recreatieve behoeften van de eigen bevolking.
- aan de inwoners van de omliggende regio’s volop mogelijkheden biedt voor actieve en/of passieve recreatie.
- dag- en verblijfstoeristen actief laten genieten van onze streek aanmoedigt;
de wijzigingen betreffen verfijningen omtrent:
voorliggende interlokale samenwerkingsovereenkomst 'Land van Mark en Merkske';
bijdrage gemeente Merksplas: € 0,4 per inwoner
Voorliggende interlokale samenwerkingsovereenkomst 'Land van Mark en Merkske' goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester te machtigen deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten;
de kapel en de grote boerderij met grond te Merksplas-Kolonie zijn eigendom van de gemeente Merksplas ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
voorliggende leidraad open oproep kandidaturen concessie 25 jaar onder voorwaarden exploitatie aardappelkelders grote boerderij Merksplas Kolonie. Kleinschalige artisanale landbouwgerelateerde streekproductie korte keten;
de gemeente kan of wenst deze site niet zelf uit te baten en wil een privé-partner met een interessant project aanzoeken om middels een concessie 25 jaar onder voorwaarden de exploitatie van de aardappelkelders van de grote boerderij Merksplas Kolonie via een kleinschalige artisanale landbouwgerelateerde streekproductie korte keten op zich te nemen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft een stand van zaken: op dit ogenblik loopt de casco-restauratie voor het woonstalhuis noord (fase 5) en de koeienstallen (fase 6). De architect werkt volop aan het herbestemmingsdossier in samenspraak met concessiehouder zodat dit nog dit jaar voor de gemeenteraad kan gebracht worden. Het gevangenismuseum zal kunnen ondergebracht worden in de hooischuur (fase 7). Indien de open oproep succesvol is kunnen we het dossier van de restauratie van de aardappelkelders (fase 10) in samenspraak met onroerend erfgoed naar voor schuiven. Daarna komen de kapel (fase 8 en 9) en de quarantainestal aan de beurt;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt zich af van waar die plotselinge haast en waarom de bestemming van opslag wordt verlaten. Houdt men al een concreet project voor ogen?;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er altijd gezegd werd dat er nog geen bestemming gevonden was voor de quarantainestal en de aardappelkelders. Zolang zouden de aardappelkelders tijdelijk gebruikt worden als opslagplaats. Ondertussen is er interesse vanuit de korte keten. Vanuit de Europese structuurfondsen is de korte keten weerhouden als één van de belangrijkste subsidiekanalen;
raadslid Jan De Bie (Groen) heeft de idee dat er al kandidaten zijn en dit op maat is gemaakt. Waarom 25 jaar? Wordt er over het verder verloop gecommuniceerd? Over de quarantainestal werd nauwelijks gecommuniceerd. Over de onderhandelingen voor het hotel werd nooit een verslag gebracht;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de termijn bepaald wordt in functie van de investeringen die moeten gebeuren. De bieding voor de quarantainestal was niet realistisch alleen nog maar in functie van de investering in nutsvoorzieningen die moeten aangelegd worden. De onderhandelingen die gevoerd zijn voor het hotel kan je aflezen uit het verschil tussen de oorspronkelijke bieding en de uiteindelijke concessievergoeding zoals opgenomen in de concessieovereenkomst;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of de commissie kolonie werd voorgelicht;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de commissie kolonie ook de nodige toelichting zal krijgen, zoals met alle dossiers is gebeurd;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of bij de toelichting van hun bod door de kandidaten er van elke fractie iemand kan aanwezig zijn en of het verwijderen van afval ook bekeken wordt, zodat er niet op elke hoek afvalcontainers staan;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat aanwezigheid van de oppositie bij de toelichting zal worden bekeken maar dat de uitvoering normaal aan het college van burgemeester en schepenen toekomt. De brasserie en het hotel dienen de ondergrondse containers te gebruiken. Die worden nu vrijgegeven na afhandeling van het faillissement van de vorige concessiehouder;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt hoe ver de oproep wordt verspreid;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) merkt op dat de kranten deze oproep ook opnemen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt of men vasthoudt aan die 25 jaar;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de investeringen die moeten gebeuren en op voldoende termijn moeten kunnen afbetaald worden. De kolonie is een domein dat het petje van de gemeente te boven gaat. De financiering gebeurt door subsidies en inkomsten die gegenereerd worden uit het domein zelf. Sporadisch zal de gemeente eens moeten bijpassen. De return voor de gemeenschap van Merksplas is groot;
Voorliggende leidraad open oproep kandidaturen concessie 25 jaar onder voorwaarden exploitatie aardappelkelders grote boerderij Merksplas Kolonie via kleinschalige artisanale landbouwgerelateerde streekproductie korte keten goed te keuren en het college van burgemeester en schepen te gelasten met de uitvoering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
de lokale politie Noorderkempen kampt met een gebrek aan ruimte in het huidige politiegebouw aan de Vrijheid:
de politieraad wil een stuk bouwgrond kopen aan de Gelmelstraat voor de realisatie van een nieuw politiegebouw;
de voorstelnota van de politiezone Noorderkempen voor een nieuw politiegebouw;
het schattingsverslag de dato 25 september 2020 van landmeter Raeymaekers van een perceel grasland / industriegrond gelegen ter hoogte van de Gelmelstraat te 2320 Hoogstraten en kadastraal gekend onder sectie D, 1ste afdeling nummer 32A6 deel, met een oppervlakte van +/- 5000 m2;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt of dat kan gebouwd worden op KMO-zone en of bestaande kantoor verkocht zal worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) beaamt dat dit afgetoetst is met ruimtelijke ordening en dat dit kan in KMO-zone. Het oude gebouw zal inderdaad verkocht worden;
De gemeenteraad neemt kennis van de voorstelnota van de politiezone Noorderkempen voor een nieuw politiegebouw en het schattingsverslag de dato 25 september 2020 van landmeter Raeymaekers van een perceel grasland / industriegrond gelegen ter hoogte van de Gelmelstraat te 2320 Hoogstraten en kadastraal gekend onder sectie D, 1ste afdeling nummer 32A6 deel, met een oppervlakte van +/- 5000 m2.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR van 16 juli 2021);
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantaine-coaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personendoor lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantaine-coaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten en de ELZ Kempenland, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente doet beroep op de Eerstelijnszone Kempenland voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Artikel 1
De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Artikel 2
De raad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst en bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 10 augustus houdende de goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst. De gemeente Merksplas wordt gemandateerd als penvoerende gemeente voor de gemeentebesturen van Turnhout, Hoogstraten, Rijkevorsel, Beerse, Vosselaar, Ravels, Arendonk en Baarle-Hertog om deze overeenkomst af te sluiten, uit te voeren en daartoe het nodige personeel in te zetten.
de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”;
De fractie Groen brengt dit agendapunt overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokaal bestuur aan.
Begin juni keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen om concrete doelstellingen te behalen en bouwt voort op initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. Lokale besturen hebben immers een sleutelrol in handen voor het behalen van de gezamenlijke klimaatdoelstellingen.
Er is slechts één voorwaarde aan de ondertekening van het Klimaatpact. Lokale besturen moeten namelijk het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekenen. Dit klimaatpact ondertekenen kan aan de hand van een beslissing op de gemeenteraad. Wederzijdse engagementen staan duidelijk in het pact en de financiële ondersteuning wordt gekoppeld aan het ondertekenen van het Pact.
Als lokaal bestuur dien je enkel de deadline van 29 oktober 2021 te halen. Daarna is er automatisch recht op de financiële ondersteuning. Het betreft een trekkingsrecht met 50% cofinanciering: we hanteren het “1 euro voor 1 euro”-principe. De financiële opvolging gebeurt op basis van informatie in de jaarrekening. Uitgaven worden aan de hand van een code (‘ABB-LEKP-2021’) gekoppeld aan de uitvoering van het Pact.
In totaal wordt er voor 2021 een subsidie van €24.324.010 voor klimaatacties van gemeenten voorzien. Iedere gemeente kan dus rekenen op financiële ondersteuning. Voor Merksplas bedraagt dit 29 057 euro waarmee we concreet aan de slag kunnen gaan door acties uit te voeren die bijdragen aan één van de vier pijlers van het pact.
Het Energie- en klimaatpact focust nl. op vier werven: vergroening, energie, (deel)mobiliteit en ontharding. Met telkens heel specifieke en meetbare doelen tegen 2030. Als gemeente bepaal je zelf waarvoor je het budget gebruikt, zolang de besteding bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact. Het uiteindelijk doel is het behalen van alle doelstellingen in alle steden en gemeenten tegen 2030.
Inspiratie kan opgedaan worden bij Gemeente voor de Toekomst. Zij presenteren een kant- en klaar aanbod, waarmee gemeenten onmiddellijk aan de slag kunnen. De komende weken en maanden volgen webinars om - per werf - sprongen voorwaarts te kunnen maken.
Onze eerdere voorstellen rond een hemelwaterplan, deelmobiliteit en ontharding werden helaas niet goedgekeurd. Desondanks werden ze later - weliswaar zonder concrete acties - opgenomen in het klimaatplan. In dat klimaatplan lezen we daarnaast nog enkele doelstellingen die perfect passen binnen de vier werven. Enkele voorbeelden:
OD 1.4 - Voor openbare verlichting schakelen we over op 100% LED tegen 2030
OD 2.2 - We vergroenen systematisch het openbaar domein en leggen extra groenperken aan
OD 5.2 - We ondersteunen en stimuleren deelmobiliteit in Merksplas
OD 7.2 - We stimuleren onthardingsprojecten in onze gemeente
OD 7.4 - We stimuleren de aanplant van extra bomen en hagen of geveltuinbeplanting in onze gemeente.
Een klimaatplan op papier of een handtekening onder een pact zetten, volstaat uiteraard niet. Effectief handelen moet volgen. Door dit pact te ondertekenen kunnen we met een beetje extra steun van Vlaanderen werken aan deze vier pijlers : planten van bomen, energetische renovaties, toegangspunten voor deelmobiliteit en ontharding.
Laat deze steun vanuit Vlaanderen een extra motivatie zijn om de doelstellingen in het lokale plan om te zetten in concrete acties…
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
het ondertekenen door de Merksplas van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
het gemeentelijk Energie- en Klimaatplan, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021;
het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx geeft mee dat dit punt normaal voor de gemeenteraad van oktober was geagendeerd maar dat de fractie Leefbaar Merksplas geen probleem heeft om het nu al goed te keuren;
Art.1: De gemeente beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Art.2: De gemeente voorziet voldoende budget op één of meerder acties welke gerapporteerd kunnen worden via de jaarrekening.
Art.3: Het bestuur werkt in overleg met diverse partners een aantal concrete acties uit en zorgt voor de uitvoering ervan in 2022.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
'In het schepencollege van 31/8 kunnen we lezen dat er een huurovereenkomst wordt afgesloten met het depot Weelde voor opslag van technische dienst of verenigingen. Was daar nood aan? Hoe gaat dat praktisch verlopen ? En was er geen mogelijkheid in Merksplas zelf om iets te huren?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er intenser samengewerkt wordt met de 6 gemeenten van Noorderkempen Werkt. Hoogstraten vroeg of er nog andere gemeenten een deel van de opslagruimte in Weelde willen afhuren. Merksplas zal 1000 m2 huren. Deze zal worden gebruikt voor opslag materiaal van de gemeente dat minder vaak wordt gebruikt, zoals kerststal;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
'In de briefwisseling zagen we een brief die handelde over problemen met GR events ivm het niet nakomen van de afspraken, het niet poetsen van de kapel,…. Wat is de mening van het bestuur over deze zaak? Hebben jullie al contact gehad met GR events en wat was hun antwoord? Hoe staat het in zijn algemeen met de (on)tevredenheid van GR events over de verhuur van de kapel? Hoe kunnen dit soort problemen worden verholpen in de toekomst?'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de samenwerking met medebeheerder GR-events goed loopt. De gemeente keurt de huurovereenkomst goed maar GR-events werkt deze verder uit en biedt vrijblijvend een aantal diensten aan. De poets gaat over de vloer. GR-events heeft geschetst hoe het conflict is verlopen. Er was bij GR-events ook een personeelswissel rond die periode;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
'We merken op in het reglement van de bejaardenwoningen van de gemeente dat men enkel een opzeg van 3 maanden kan doen en dit schriftelijk. Maar owv plotse medische redenen kan het ook wel eens zijn dat men vrij plots moet worden opgenomen in een woonzorgcentrum bijvoorbeeld. Het is dan tot op heden zo dat men en de bejaardenwoning moet betalen en het woonzorgcentrum. Voor vele is dat een zware kost. Men kan een uitzondering vragen mits gemotiveerd verzoek en enkel de ocmw-raad is bevoegd om de uitzondering toe te staan. Is dit voldoende bekend bij de mensen die dit ondertekenen? Wordt dit op voorhand goed doorgesproken? En zou het niet mogelijk zijn dat dit kan worden aangepast in het huishoudelijk reglement? Mits een duidelijk medisch attest zou dit toch wel moeten verholpen worden.'
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Momenteel voorzien de huurcontracten van de flatjes geen mogelijkheid om bij medische redenen een vervroegde stopzetting mogelijk te maken. Op deze manier krijgen mensen een extra zware opdoffer te verwerken. Kan dit aangepast worden zodat in de toekomst mensen hier wel beroep op kunnen doen? Hoe zien momenteel de wachtlijsten er uit voor flatjes, serviceflats en het rusthuis?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat de drie maanden huuropzeg uit de huurwetgeving worden overgenomen. Het sociale van de bejaardenwoningen zit in de huursubsidie (tussen 250 en 600 euro huur betalen). Er wordt gepolst bij de mensen op de wachtlijst die allemaal 7 dagen bedenktijd krijgen. Ook die mensen dienen opzeg te betekenen. Als de nieuwe huurder sneller kan komen hoeft de oude huurder geen huur meer te betalen. Er is nog nooit een gemotiveerde uitzondering aangevraagd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft nog mee dat deze regeling in de OCMW-raad destijds unaniem werd goedgekeurd;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
'De kermis komt er bijna aan. Hoe wordt alles georganiseerd ? Waar wordt er gewerkt met een CST ? Waar staan de kermiskramen nu dat men het plein voor de kerk ook gebruikt voor de werken aan een appartement in het dorp? Hoe wordt alles gecommuniceerd naar de burgers, organisatoren, kermiskramen,… Wordt er dit jaar een geluids-en lichtarm momentje voorzien op de kermis ?'
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Vorig jaar liep er met de omleidingen nav Merksplas Kermis wel wat mis. Handelaars waren zonder voorafgaande communicatie absoluut niet bereikbaar op de dag van de klant. Ook dit jaar is er opnieuw weekend van de klant op dat moment. Is er al overleg geweest met de handelaars? Werden zij op de hoogte gebracht van omleidingen / wegafsluitingen?
Kermis: vorig jaar was er een circulatieplan voor de kermis maar ook een route langsheen de kermis voor fietsers en wandelaars. Vooral dit alternatief werd positief ervaren. Wordt dit opnieuw voorzien?
Welke maatregelen worden er nu genomen op de verschillende locaties?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat algemeen de kermis zal georganiseerd worden als voor de corona. Het afsluiten van het centrum gebeurt best van binnen naar buiten en niet omgekeerd zoals vorig jaar problemen gaf. Het circulatieplan verdwijnt (ook wegens kabels). Er wordt een CST gevraagd voor inschrijving van de vogelpik of voor de fuif in de Afra. Er zijn afspraken gemaakt met horeca. Ook de bewoners krijgen een brief. We krijgen terug een normale kermis. Het prikkelarme moment is woensdag van 14 tot 16 uur. De paardjes worden vervangen door een fun-house;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
'Stand van zaken: is er al nagedacht hoe men de regenboogkleuren meer gaat aanbrengen in het straatbeeld?'
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente graag een bank in regenboogkleuren wil plaatsen aan het vredespleintje. De vraag is gesteld aan de werkgroep herdenken en verzoenen. Het binnenplein van Spelewei is ondertussen geschilderd in de regenboogkleuren;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
'Al enkele jaren geleden is er ook beslist dat men de nutskasten ging aanpakken met kunst, oude foto’s,… wat is hier de stand van zaken van? Wordt hier nog verder aan gewerkt?'
Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat er na wat vertraging door corona en afwezigheid cultuurbeleidscoördinator) ondertussen een inventaris is opgemaakt (473 kasten), er toestemming van Fluxis is en dit binnen een werkgroep uitgewerkt wordt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
We zagen dat ook op heiseneinde aan het kapelletje de asfalt werd verwijderd en vervangen werd door beton. Was dit oorspronkelijk mee opgenomen in de werken van Heiseneinde/Goordijkstraat? In de gemeenteraad werd hier alleszins niet over gesproken. Kan bekeken worden of de oude veldwegen in die regio ook ontsloten kunnen worden;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat ook dit opgenomen was in het aanbestedingsdossier. De grondafstand (beperkt) werd besproken op de gemeenteraad. Er was vroeger een werkgroep voor trage wegen en er zal met Toerisme Merksplas worden gesproken voor de toekomst;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Deze zomer moesten veel jeugdverenigingen op zoek naar bijkomende terreinen voor kampen. Niet alleen Covid maar ook de overstromingen zorgden voor bijkomende zoektochten in extremis. Zijn er door deze 2 extreme omstandigheden nog bijkomende kampen naar de Kolonie gekomen?
Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat er één kamp is doorgegaan. Tijdens overstromingen was er wel extra interesse. Het kamp werd geëvalueerd. Er is een terreinwissel gebeurd naar terrein 2 naast IBO voor nabijheid nutsvoorzieningen. Er mogen geen hudo's gemaakt worden of geen open kampvuur, waar sommigen ook op afknappen;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Momenteel is er een zeer interessant archeologisch onderzoek bezig op de velden tussen Opstal en Kleirytse Driesen. Merksplas blijkt verder terug te gaan in de geschiedenis dan eerder werd aangenomen. Gaat hier nog iets mee gebeuren? Worden de gevonden ‘schatten’ nog aan het brede publiek voorgesteld?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat men het veldwerk aan het afronden is en dat er dan een voorlopig rapport opgemaakt. Binnen de twee jaar volgt een definitief rapport. Vondsten blijven eigendom van de eigenaar. IOK is wel wel bereid dit te schenken aan de heemkundige kring of erfgoed noorderkempen;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Kan de fietsstalling aan de sporthal opnieuw bekeken worden? Er staan nu extra rekken tegen de draad van het tennisveld maar hierdoor is de doorgang veel te smal. Op deze manier kan men niet beide rekken gebruiken.
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat hij dit meeneemt naar de sportraad;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
We zagen dat er in de Kolonie een leiding doorheen de grachten loopt. De leiding vertrekt vanuit de grote boerderij tot ergens aan de kunstvrienden? Kunnen jullie toelichting geven hierover?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat dit een drukleiding is naar de riolering om het afvalwater van de kolonie weg te pompen. Anders moest de technische dienst drie maal per week met een beervat de put leegpompen. Er is een rioleringsdossier ingediend om een definitieve oplossing te krijgen. Het zuiveringsstation van de strafinrichting werkt niet optimaal en biedt geen alternatief;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Kan de verkeerssituatie in de Leest eens grondig bekeken worden? Het huidig verkeersbeeld doet vermoeden dat men op een voorrangsweg rijdt, terwijl hier wel voorrang van rechts geldt. Zou de voorrang van rechts niet beter in beeld gebracht worden met wegmarkeringen of borden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat voorrang van rechts de algemene regel is en niet altijd met borden wordt aangeduid;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
In CBS van 27/07 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor het bouwen van 4 gebouwen met in totaal 36 KMO-units en bijhorende aanleg van toegangswegen, verhardingen en parkeerplaatsen - Veldenbergstraat & Industrieweg. Dit gaat opnieuw een stevige impact hebben op Merksplas en het verkeer. Waar zijn de adviezen van onze adviesraden? Opnieuw werden deze niet betrokken.
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit eigenlijk uitvoering is van een ruimtelijk uitvoeringsplan waar bij de opmaak zowel de GAV als de gecoro advies hebben uitgebracht;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
De digitalisering maakt het leven voor velen makkelijker. Helaas is er ook een groep die het hierdoor nog moeilijker krijgen. We lazen dat 27 OCMW’s van het werkingsgebied van Welzijnszorg Kempen op de sociale dienst een steeds groter wordende administratieve druk ervaren, zowel voor als door andere organisaties. De werklast steeg daardoor enorm in alle OCMW’s. Wat zijn de ervaringen in Merksplas bij het OCMW?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat veel diensten op afspraak werkten tijdens corona. Het OCMW heeft wel wat cliënten bijstand gegeven bij de digitale aanmelding en verwerking. We hebben met de zes gemeenten van Noorderkempen Werkt samengezeten om in te tekenen in het project van minister Somers 'iedereen digitaal';
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2021 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter