De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 7 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 24 juni 2024, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 14 juni 2024 datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd. De rekening werd overgemaakt op 7 juni 2024.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Kris Govers (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) stelt dat bij de rondvraag met betrekking tot de Goordijkstraat geen vermelding werd opgenomen van haar vraag ivm vrachtwagens, wegversmallingen of communicatie met de burgers.
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten, inzonderheid artikel 7;
decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken;
decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
de rekening 2023 van de Kerkfabriek Sint Rumoldus Baarle-Hertog - Merksplas, zoals goedgekeurd door de fabrieksraad in zitting van 20 april 2024 en waarvan de samenvatting van het dienstjaar als volgt is
Exploitatiebudget Investeringsbudget
Ontvangsten 18.901,83 euro 8.746,30 euro
Uitgaven 20.745,89 euro 0,00 euro
Saldo - 1.844,06 euro 8.746,30 euro
advies van de gemeenteraad van Baarle-Hertog
De rekening 2023 van de Kerkfabriek Sint Rumoldus Baarle-Hertog - Merksplas gunstig te adviseren.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
overeenkomstig artikel 249 §2 van het decreet lokaal bestuur ontving ieder gemeenteraadslid minstens veertien dagen op voorhand een exemplaar van de rekening – dienstjaar 2023;
deze rekening 2023 bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota en een balans;
de rekening 2023 werd toegelicht door de financieel directeur aan de raadsleden;
de toelichting bij de rekening dienstjaar 2023 door de burgemeester;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat dit de vierde rekening is van de huidige planningsperiode van 6 jaar, 2020-2025. Tabel J2 (p 20) is een belangrijke tabel en geeft de staat van het financieel evenwicht weer. We stellen vast dat er een positief exploitatiesaldo is van 1.753.910 euro, een goede 600.000 euro meer dan geraamd, ondanks de sterke stijging van personeelskost en dotatie aan brandweer en politie. Er zijn in 2023 voor 2.743.129 euro investeringen gebeurd waarvoor we voorlopig al 564.884 euro subsidies gekregen hebben. Er werd geen lening aangegaan. Dit alles resulteert in een gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 1.440.173 euro. Dit is de belangrijkste parameter voor Binnenlands Bestuur om te zien of de gemeente financieel gezond is;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 3 en polst of de timing van onroerend erfgoed om het saldo pas na de werken te betalen overkomt als een verrassing;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bevestigt dat de laatste schijf pas betaald wordt als het laatste gebouw van de betreffende fase volledig werd gerestaureerd;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 7 en vraagt waarom de cijfers uit de jaarrekening zoveel verschillen van de initiële kredieten bij de huisvesting voor senioren;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) wijst er op dat de aanbesteding voor nieuwe ramen en deuren op de Kern Lindendijk nog lopende is terwijl het wel gebudgetteerd was in 2023;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 12 en vraagt bij de retributies voor terugvordering prestaties technische dienst of dit te maken heeft met bijvoorbeeld de superprestige;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente de superprestige gratis ondersteunt. Deze retributie betreft terugvorderingen als het gemeentepersoneel werken voor een derde heeft verricht;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 14 en vraagt of de leasing voor de keuken van de kolonie integraal wordt doorgerekend aan de uitbaters;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit de oorspronkelijke investering was die van een vorige uitbater werd overgenomen. Vervangingsinvesteringen zijn wel voor de uitbater. Er werd zo onlangs een oven vervangen. Na de leasingsovereenkomst wordt de keuken voor de restwaarde overgekocht en wordt de gemeente eigenaar;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 20 en wijst op het budgettair tekort van het boekjaar ten belope van 852.000 euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat er nog maar 564.884 euro subsidies van de geraamde 3.296.806 euro geraamde subsidies werden betaald. Het saldo moeten we nog trekken;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) polst naar de reden voor het aangaan van een kaskrediet voor 1.100.000 euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de financieel directeur een kaskrediet is aangegaan om betalingen te kunnen doen. De gemeente schiet de investeringen immers allemaal voor;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 46 tabel T4 'evolutie van de financiële schulden' en vraagt hoe het gemeentebestuur dat zelf beoordeelt. De schuldenlast gaat van 8 naar 12 miljoen euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de rekening 2023 afsluit met een schuldenlast van 10 en niet van 12 miljoen euro. Hij stelt dat er geleend werd voor de kolonie en de assistentiewoningen waarbij de leningen grotendeels worden terugbetaald uit de inkomsten van de kolonie of de assistentiewoningen. De waarde van onze activa is enorm gestegen;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat bij de tabel T4 'evolutie van de financiële schulden' de cijfers van 2022 zijn gewijzigd tegenover de jaarrekening van 2022 zoals ze destijds werd goedgekeurd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat de vraag zal worden voorgelegd aan de financieel directeur;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) verwijst naar tabel T2 op pagina 29 en vraagt waarom de uitgaven voor politiek personeel zo fel zijn gestegen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat er een correctie is doorgevoerd omdat er een verkeerde inhouding is gebeurd;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) verwijst naar het Overzicht Doelstellingen Actieplannen Acties (ODAA) en stelt dat de overeenkomst met natuurwerk verlengd is maar dat er geen uitgaven tegenover staan;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) beaamt dat er prestaties zijn geleverd maar dat er blijkbaar geen factuur is ingediend;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat er meer ontvangsten zijn dan voorzien voor de ondersteuning werking van het onderwijs;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat dit deels gaat over een laatste schijf coronasubsidies en deels beleidsondersteunende uren;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) geeft aan dat hetzelfde is gebeurd met de kinderopvang;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) vermoedt dat dit ook weer de uitbetaling van het saldo van de coronasubsidie is;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat het budget voor thuiszorg opgetrokken werd van 30.000 naar 50.000 euro maar er werd niets uitgegeven;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) merkt op dat de nieuwe elektrische wagen voor de maaltijdbedeling niet in 2023 werd gekocht maar dat dit in 2024 zal gebeuren;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat bij de exploitatie van het patrimonium er een verhoging werd gebudgetteerd van 367.000 euro maar niets werd uitgegeven;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de kapitaalverhoging van het AGB sportcentrum 't Hofeind niet nodig was;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 12 het Overzicht Doelstellingen Actieplannen Acties (ODAA) en vraagt waarom het project coaches van het CAW on hold is gezet;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat CAW wel vrijwillige coaches vindt maar geen personeel;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 49 (ODAA) en vraagt of een budget van 1.800 euro voldoende is om alle bermen te onderhouden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) zal zich informeren
(blijkt dat het gaat om de subsidie voor maaien Laarzenpad langs de Mark. Het regulier onderhoud van de bermen is vervat in de kosten die worden geboekt onder het beleidsitem 0310-00 Beheer van regen- en afvalwater en deels in de algemene kosten Technische dienst);
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 51 (ODAA) en vraagt wat het bedrag van 5.000 euro voor bosbeheer uitmaakt. Dit is toch ruimer dan het lidgeld voor de bosgroep;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) laat nog weten of dit meer in houdt dan het lidmaatschap voor de Bosgroep Kempen Noord;
(blijkt inderdaad enkel lidgeld Bosgroep Kempen Noord)
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 69 (ODAA) en vraagt zich af indien Merksplas het STOP-principe (stappen, trappen en openbaar vervoer en pas dan personenwagens) huldigt het niet beter is om de twee pleinen in het dorp vol fietsen te plaatsen in de plaats van vol auto's;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er veel gebeurt voor de zwakke weggebruikers maar nodigt iedereen uit om eens te komen kijken als de school begint of eindigt;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) vult aan door te stellen dat fietsbeugels om uw fiets in te stallen helemaal niet meer van deze tijd zijn;
gemeenteraadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 73 (ODAA) pt 11.5 over transparantie wat zowel in actieplan als in de actie herhaald wordt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar website, nieuwsbrief, ...;
gemeenteraadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of er een mobilteitsplan zal worden opgemaakt;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het mobiliteitsplan van de vervoersregio is goedgekeurd en nu zal worden vertaald in concrete acties die in ons mobiliteitsplan dienen te worden opgenomen. Dit zal dit jaar nog niet afgerond zijn. Ook de resultaten uit de 'verkeersveilige gemeente' dienen nog geïncorporeerd te worden;
art. 1- De rekening dienstjaar 2023 van gemeente afzonderlijk en van gemeente en OCMW gezamenlijk wordt vastgesteld
art. 2- De Doelstellingenrekening 2023 wordt als volgt vastgesteld:
Prioritaire beleidsdoelstelling: 7.:Erfgoed – Kolonie
|
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
Exploitatie Uitgave |
14.912 |
15.978 |
Ontvangst |
20 |
20 |
Saldo |
-14.892 |
-15.958 |
Investering Uitgave |
1.297.201 |
1.654.623 |
Ontvangst |
387.750 |
1.111.469 |
Saldo |
-909.451 |
-543.154 |
Financiering Uitgave |
0 |
0 |
Ontvangst |
0 |
0 |
Saldo |
0 |
0 |
Prioritaire beleidsdoelstelling: 9.:Wonen
|
Jaarrekening |
|
Meerjarenplan |
Exploitatie Uitgave |
|
419.732 |
511.763 |
Ontvangst |
|
802.002 |
850.931 |
Saldo |
|
382.271 |
339.168 |
Investering Uitgave |
|
76.181 |
670.812 |
Ontvangst |
|
0 |
99.450 |
Saldo |
|
-76.181 |
-571.362 |
Financiering Uitgave |
|
0 |
0 |
Ontvangst |
|
0 |
0 |
Saldo |
|
0 |
0 |
Prioritaire beleidsdoelstelling: 12.:Financiën
|
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
Exploitatie Uitgave |
405.960 |
345.376 |
Ontvangst |
11.065.049 |
10.933.364 |
Saldo |
10.659.089 |
10.587.988 |
Investering Uitgave |
275 |
250 |
Ontvangst |
71.674 |
71.674 |
Saldo |
71.399 |
71.424 |
Financiering Uitgave |
991.950 |
991.952 |
Ontvangst |
480.000 |
480.000 |
Saldo |
-511.950 |
-511.952 |
Niet prioritaire beleidsdoelstellingen
|
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
Exploitatie Uitgave |
16.304.133 |
16.980.465 |
Ontvangst |
7.031.575 |
7.177.434 |
Saldo |
-9.272.557 |
-9.803.031 |
Investering Uitgave |
1.369.472 |
2.200.137 |
Ontvangst |
105.460 |
2.014.213 |
Saldo |
-1.264.012 |
-185.924 |
Financiering Uitgave |
53.927 |
58.714 |
Ontvangst |
137.558 |
130.874 |
Saldo |
83.631 |
72.160 |
Totaal
|
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
Exploitatie Uitgave |
17.144.736 |
17.853.582 |
Ontvangst |
18.898.646 |
18.961.749 |
Saldo |
1.753.910 |
1.108.167 |
Investering Uitgave |
2.743.129 |
4.525.822 |
Ontvangst |
564.884 |
3.296.806 |
Saldo |
-2.178.245 |
-1.229.016 |
Financiering Uitgave |
1.045.877 |
1.050.666 |
Ontvangst |
617.558 |
610.874 |
Saldo |
-428.319 |
-439.792 |
art. 3- De financiële toestand op 31 december 2023 wordt als volgt vastgesteld:
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
1.753.910 |
1.108.167 |
a. Ontvangsten |
18.898.646 |
18.961.749 |
b. Uitgaven |
17.144.736 |
17.853.582 |
II. Investeringssaldo |
-2.178.245 |
-1.229.016 |
a. Ontvangsten |
564.884 |
3.296.806 |
b. Uitgaven |
2.743.129 |
4.525.822 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-424.335 |
-120.849 |
IV. Financieringssaldo |
-428.319 |
-439.792 |
a. Ontvangsten |
617.558 |
610.874 |
b. Uitgaven |
1.045.877 |
1.050.666 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-852.654 |
-560.641 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
3.609.143 |
3.609.143 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
2.756.489 |
3.048.502 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
0 |
0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
2.756.489 |
3.048.502 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
1.753.910 |
1.108.167 |
II. Netto periodieke aflossingen |
565.877 |
570.666 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
1.045.877 |
1.050.666 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
480.000 |
480.000 |
III. Autofinancieringsmarge |
1.188.033 |
537.501 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge |
1.188.033 |
537.501 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
145.588 |
195.614 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
1.045.877 |
1.050.666 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
900.289 |
855.052 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.333.621 |
733.115 |
Geconsolideerd financieel evenwicht |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Beschikbaar budgettair resultaat - Gemeente en OCMW |
2.756.489 |
3.048.502 |
- Autonoom gemeentebedrijf |
-336.517 |
748 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat |
2.419.971 |
3.049.250 |
II. Autofinancieringsmarge - Gemeente en OCMW |
1.188.033 |
537.501 |
- Autonoom gemeentebedrijf |
29.552 |
7.733 |
Totale Autofinancieringsmarge |
1.217.585 |
545.234 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge - Gemeente en OCMW |
1.333.621 |
733.115 |
- Autonoom gemeentebedrijf |
106.552 |
84.733 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.440.173 |
817.848 |
art. 4- De balans op 31 december 2023 wordt vastgesteld als volgt:
totaal activa: 94.689.933 euro
totaal passiva: 94.689.933 euro
art. 5- De staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2023 wordt vastgesteld als volgt:
|
2023 |
2022 |
I. Kosten |
19.492.922 |
17.612.213 |
A. Operationele kosten |
19.151.894 |
17.480.375 |
1. Goederen en diensten |
3.537.664 |
3.440.301 |
2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen |
10.599.266 |
9.793.271 |
3. Afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen |
2.173.532 |
1.869.770 |
4. Individuele hulpverlening door O.C.M.W. |
483.889 |
431.887 |
5. Toegestane werkingssubsidies |
2.107.421 |
1.564.555 |
6. Toegestane investeringssubsidies |
174.654 |
149.270 |
7. Minderwaarden bij de realisatie van vaste activa |
0 |
0 |
8. Andere operationele kosten |
75.467 |
231.320 |
B. Financiële kosten |
341.028 |
131.838 |
II. Opbrengsten |
19.196.265 |
17.012.440 |
A. Operationele opbrengsten |
18.539.937 |
16.329.820 |
1. Opbrengsten uit de werking |
2.303.182 |
2.023.174 |
2. Fiscale opbrengsten en boetes |
7.087.442 |
5.821.796 |
3. Werkingssubsidies |
8.868.427 |
8.074.903 |
a. Algemene werkingssubsidies |
4.394.179 |
4.138.601 |
b. Specifieke werkingssubsidies |
4.474.248 |
3.936.302 |
4. Recuperatie individuele hulpverlening |
56.980 |
98.427 |
5. Meerwaarden bij de realisatie van vaste activa |
1.500 |
0 |
6. Andere operationele opbrengsten |
222.406 |
311.520 |
B. Financiële opbrengsten |
656.328 |
682.620 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar |
-296.658 |
-599.773 |
A. Operationeel overschot of tekort |
-611.957 |
-1.150.555 |
B. Financieel overschot of tekort |
315.300 |
550.781 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar |
-296.658 |
-599.773 |
A. Rechthebbenden uit het overschot van het boekjaar |
0 |
0 |
B. Tussenkomst door derden in het tekort van het boekjaar |
0 |
0 |
C. Over te dragen overschot of tekort van het boekjaar |
-296.658 |
-599.773 |
art. 6- Afschrift van dit besluit wordt digitaal overgemaakt aan de Vlaamse Regering onmiddellijk na het vaststellen van de rekening.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de raad de dato 24 juni 2024 houdende de vaststelling van de rekening 2023;
voorliggend jaarverslag dat een algemeen overzicht van de toestand van het bestuur en van de informatiegegevens geeft;
dit jaarverslag wil in de eerste plaats voor de beleidsverantwoordelijken zelf van de gemeente en OCMW, zowel verkozenen als leidend personeel, een hulpmiddel zijn om inzicht te verwerven in het slagen en het falen van de gemeentelijke werking in het verleden om er lering uit te trekken voor de toekomst;
de periode waarover dit jaarverslag loopt is namelijk het dienstjaar waarvan de laatste rekening werd opgemaakt, d.w.z. het dienstjaar 2023;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst naar pagina 34 waar een overzicht van de subsidies voor sport wordt geboden en vraagt of er ook zo'n overzicht is van de subsidies voor cultuur;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar het werkdocument 'overzicht van werkings- en investeringssubsidies per beleidsveld 2023' dat als bijlage bij de rekening werd gevoegd op het intranet;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst naar pagina 47 bij communicatie en vraagt of er zicht is op het aantal meldingen dat door de burgers werd gedaan;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat hij daar niet onmiddellijk zicht op heeft;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst naar het OCMW met name het bezoek aan bejaarden boven de 80 jaar en vraagt of dit bezoek herhaald wordt;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat deze bezoeken even on hold zijn gezet omdat het takenpakket van de welzijnsmedewerker te groot werd door de komst van de assistentiewoningen. Er is versterking bij aangeworven maar ondertussen is een medewerker met zwangerschapsverlof. Er wordt maar één bezoek gebracht waarbij er een gids met seniorenvoorzieningen wordt afgegeven;
raadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 66 met de stijgende evolutie van de schuldenlast per inwoner en vraagt hoe het bestuur hier tegenover staat;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente leningen heeft aangegaan voor de assistentiewoningen en de kolonie. Deze leningen worden grotendeels terugbetaald met inkomsten van die investeringen. De belastingdruk in Merksplas blijft wel bij de laagste;
raadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar pagina 70 met het aantal langdurig afwezigen wegens ziekte en vraagt wat er daar aan kan gedaan worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er gesprekken zijn geweest over eventuele begeleiding en sommigen zijn ondertussen op medisch pensioen gesteld;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar pagina 44 'kunst aan het loket' en vraagt om daar wat meer promotie rond te maken of toch minstens als de collectie gewisseld wordt;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) belooft om dit initiatief nog eens onder de aandacht te brengen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt ivm dienstverlening gemeentehuis om toch een aantal vrije openingsuren te voorzien los van afspraken;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat werken op afspraak voordelen heeft zowel voor de diensten als de burger. Er wordt vrij soepel mee omgegaan;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar pagina 83 ivm mobiliteit en vraagt welke meerwaarde een tweede hoppinpunt op de kolonie kan bieden;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat dit rolstoeltoegankelijk zou worden aangelegd. Er zou een grotere fietsenstalling komen met een aantal deelfietsen vanuit de vervoersregio. Dit zou pas na de rioleringswerken worden gerealiseerd;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar pagina 90 mbt extra opvang voor hemelwater en vraagt waarom er maar 10 m3 is gerealiseerd in 2023 terwijl 8500 m3 het streefcijfer is;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat regenwaterbuffers die verplicht opgelegd worden, zoals bij nieuwbouw, niet worden geregistreerd;
raadslid Jef Schoofs (Groen) verwijst naar pagina 99 mbt de inventaris van de leegstand en informeert naar de stijging;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er een fout opgetreden is en 53 moet 24 zijn;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) vult aan dat de woningen van de woonmaatschappij De Noorderkempen in de Molenkenswijk die wachten op renovatie ook zijn opgenomen;
raadslid Jan De Bie (Groen) verwijst naar pagina 130 en polst naar de leegstand, 10 woningen, voor het OCMW;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) kijkt het na; (cijfers correct)
Kennis te nemen van het jaarverslag dienstjaar 2023 van de gemeente en OCMW.
artikelen 176, 177 en 178 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de rekening dienstjaar 2023 van de gemeente en OCMW;
voorliggend rapport van de financieel directeur waarin vervat:
- een overzicht van de thesaurietoestand
- de liquiditeitsprognose
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- het verlenen van het voorafgaandelijk visum inzake controle wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen;
Neemt kennis van het rapport van de financieel directeur bij de jaarrekening 2023 van de gemeente en OCMW.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
het besluit van de gemeenteraad de dato 21 september 2009 houdende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’, vaststelling van de statuten, samenstelling van de Raad van Bestuur en College van Commissarissen;
de beheerovereenkomst van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’ met de gemeente Merksplas;
voorliggende rekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind met een balanstotaal van 4.635.223,- euro en waarvan de resultatenrekening wordt afgesloten met 56.545,- euro;
het besluit van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind de dato 18 juni 2024 houdende vaststelling van de rekening 2023;
Als gevolg van de coronacrisis wordt de vennootschap in het lopende boekjaar geconfronteerd met een negatieve evolutie van het gecumuleerd resultaat, met een impact op de financiële positie van de onderneming. Het bestuursorgaan is de mening toegedaan dat de continuïteit van de vennootschap gevrijwaard is;
Door de financiële tussenkomst van het gemeentebestuur van Merksplas zijn de betalingen van de schulden op korte en lange termijn niet in het gedrang gekomen;
De bevestiging om verder de continuïteit van het AGB te verzekeren, wordt gevraagd naar aanleiding van voorlegging van de jaarrekening 2023 aan de gemeenteraad;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt wat er is gebeurd met de investering, plaatsen wand, die niet is doorgegaan;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de materialen zijn aangekocht en ergens anders zullen worden aangewend;
art. 1- Geen opmerkingen te formuleren bij de rekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind.
art. 2- Ondanks het negatieve gecumuleerd resultaat het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind te blijven verderzetten.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997;
de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 kostenbeheersing in het basisonderwijs;
het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2014 houdende de goedkeuring van het schoolreglement en latere wijzigingen;
een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen, zowel buitengewoon als gewoon onderwijs, een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
het schoolreglement voor het basisonderwijs moet volgende minimumbepalingen bevatten:
het schoolreglement is gebaseerd op een model van het OVSG (Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten);
de wijzigingen schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning;
raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat er voor de overgang van kleuter naar lagere school wel nog een advies van de klasseraad nodig is maar niet meer van het Centrum voor Leerlingen Begeleiding CLB;
gemeentelijke basisschool Qworzó, markt 17, 2330 Merksplas
het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool Qworzó te wijzigingen in volgende zin:
1. Algemene bepalingen
§4 toevoeging van volgende bepalingen i.f.v. vermeldingen in hoofdstuk 10 en 18.
15° Vlaams detentiecentrum: een Vlaams detentiecentrum als vermeld in artikel 41 van het decreet van 15 februari 2019 betreffende het jeugddelinquentierecht;
16° voorziening veilig verblijf: een voorziening als vermeld in artikel 15 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 april 2019 betreffende de erkenningsvoorwaarden en de subsidienormen voor voorzieningen in de jeugdhulp;
17° dienst met onderwijsbehoeften:
a) dienst neuropsychiatrie voor kinderen, zoals bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 23 oktober 1964 tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd;
b) door de Vlaamse Regering bepaalde categorie van diensten of voorzieningen waarvan de werking veroorzaakt dat de jongeren die er verblijven niet naar een school kunnen gaan;
18° afzondering: het verblijf van een persoon in een daartoe speciaal voorziene individuele afzonderingskamer, hetzij in een ander lokaal, welke de persoon niet zelfstandig kan verlaten;
19° fixatie: elke handeling of elk gebruik van materiaal die de bewegingsvrijheid van een persoon beperkt, verhindert of belemmert, waarbij de persoon niet zelfstandig zijn bewegingsvrijheid kan herwinnen;
2. Minder scherpe maximumfactuur:
Deze steeg van 520 euro, verdeeld over de lagere schoolperiode, naar 535 euro verdeeld over de lagere schoolperiode.
3. Bijdrageregeling
De prijs van de middagopvang stijgt van 0,25 euro naar 0,30 euro
De prijs van de melk tijdens de middag stijgt van 0,35 euro naar 0,40 euro
4. Schoolloopbaan:
Op voorwaarde dat aan alle toelatingsvoorwaarden voldaan is, nemen de ouders van de leerling de eindbeslissing inzake:
Wordt:
Op voorwaarde dat aan alle toelatingsvoorwaarden voldaan is, nemen de ouders van de leerling de eindbeslissing inzake:
5. Afwezigheden en te laat komen
Volgende paragraaf werd toegevoegd:
Afwezigheden omwille van preventieve schorsing en tijdelijke en definitieve uitsluiting:
Een afwezigheid omwille van een preventieve schorsing, een tijdelijke of definitieve uitsluiting en waarbij de school gemotiveerd heeft dat opvang in de school niet haalbaar is, is een gewettigde afwezigheid.
6. Schending van de leefregels, preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting.
Wijzigingen bij beroepsprocedure tegen definitieve uitsluiting - §4 wordt als volgt beschreven:
§ 4 De voorzitter wordt door het College van burgemeester en schepenen onder de externe leden aangeduid.
Het schoolbestuur bepaalt de samenstelling van de beroepscommissie, met inachtneming van volgende bepalingen:
1. de samenstelling van de beroepscommissie kan per te behandelen dossier verschillen, maar kan binnen het te behandelen dossier niet wijzigen;
2. de samenstelling is als volgt:
2.1. “interne leden”, zijnde leden intern aan het schoolbestuur of intern aan de school waar de betwiste beslissing tot definitieve uitsluiting is genomen, met uitzondering van de directeur die de beslissing heeft genomen;
Wordt verstaan onder lid van het schoolbestuur of de school en is dus een intern lid van de beroepscommissie in het gesubsidieerd gemeentelijk onderwijs:
2.1.1.een lid van de gemeenteraad
2.1.2.een lid van het college van burgemeester en schepenen
2.1.3.(in voorkomend geval) een lid van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf
2.1.4.(in voorkomend geval ) een lid van het directiecomité van het autonoom gemeentebedrijf
2.1.5.een door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerd personeelslid aangesteld in de betrokken school:
2.2. externe leden”, Elk lid van de beroepscommissie dat geen lid is van het betrokken schoolbestuur én geen lid is van de betrokken school is een extern lid van de beroepscommissie.
Personeelsleden van andere scholen van hetzelfde schoolbestuur (of een ander schoolbestuur) die niet aangesteld zijn in de betrokken school zijn externe leden.
In voorkomend geval en voor de toepassing van deze bepalingen:
- wordt een persoon die vanuit zijn hoedanigheden zowel een intern lid als een extern lid is, geacht een intern lid te zijn;
- wordt een lid van de ouderraad of, met uitzondering van het personeel, de school- raad van de school waar de betwiste beslissing tot definitieve uitsluiting is genomen, geacht een extern lid te zijn, tenzij de bepaling vermeld in punt a) van toepassing is;
3. De werking van de beroepscommissie
Het schoolbestuur aanvaardt de verantwoordelijkheid voor deze beslissing van de beroepscommissie.
7. Getuigschrift basisonderwijs
Het getuigschrift niet toekennen (wordt toegevoegd)
Als de klassenraad het getuigschrift niet toekent, motiveert hij zijn beslissing op basis van het leerlingendossier en deelt het schoolbestuur dit uiterlijk op 30 juni van het lopende schooljaar aangetekend mee aan de ouders. Bij de kennisgeving van de beslissing wordt de mogelijkheid vermeld om overleg aan te vragen bij de directeur of zijn afgevaardigde, de wijze waarop en de termijn waarbinnen het overleg moet worden aangevraagd.
Beroepsprocedure
Toevoeging bij §2:
Het beroep wordt behandeld door een beroepscommissie, opgericht door het schoolbestuur.
Het schoolbestuur stelt de beroepscommissie samen, met inachtneming van volgende bepalingen:
1° de samenstelling kan per te behandelen dossier verschillen, doch kan binnen het te behandelen dossier niet wijzigen;
2° de samenstelling is als volgt:
i. wordt een persoon die vanuit zijn hoedanigheden zowel een intern lid als een extern lid is, geacht een intern lid te zijn;
ii. wordt een lid van de ouderraad of, met uitzondering van het personeel, de schoolraad van de school die besliste het getuigschrift basisonderwijs niet toe te kennen, geacht een extern lid te zijn, tenzij de bepaling vermeld in punt a) van toepassing is;
i. elk lid van een beroepscommissie is in beginsel stemgerechtigd, met dien verstande dat bij stemming het aantal stemgerechtigde interne leden van de beroepscommissie en het aantal stemgerechtigde externe leden van de beroepscommissie gelijk moet zijn; bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend;
ii. elk lid van een beroepscommissie is aan discretieplichtonderworpen;
iii. een beroepscommissie hoort de ouders in kwestie;
iv. een beroepscommissie beslist autonoom over de stappen die worden gezet om tot een gefundeerde beslissing te komen, waaronder eventueel het horen van een of meer leden van de klassenraad die het getuigschrift basisonderwijs niet toegekend heeft;
v. de werking van een beroepscommissie kan geen afbreuk doen aan de statutaire rechten van individuele personeelsleden van het onderwijs;
vi. een beroepscommissie oordeelt of de genomen beslissing alleszins in overeenstemming is met de reglementaire onderwijsbepalingen en met het schoolreglement”.
8. Onderwijs aan huis en synchroon onderwijs (hoofdstuk 10)
Toevoeging van §9 en § 10
§9 Voor een leerling die verblijft in een ziekenhuis waar geen onderwijs van type 5 gefinancierd of gesubsidieerd wordt of dat geen dienst met onderwijsbehoeften is, geldt de voorwaarde van maximale afstand van tien kilometer niet.
§ 10 Jongeren die verblijven in een voorziening veilig verblijf of in het Vlaams detentiecentrum hebben recht op tijdelijk onderwijs aan huis. Er is geen bijkomende verantwoording nodig voor het verkrijgen van het recht op TOAH. Er moet geen afwezigheidsattest van een dokter aangeleverd worden.
9. Absoluut en permanent rookverbod (toevoeging)
Er is een absoluut en permanent verbod op het roken van tabak of van soortgelijke producten (onder andere de shisha pen, de e-sigaret of heatsticks,…)
Dit verbod geldt binnen de volledige instelling, met inbegrip van zowel de gebouwen als de speelplaatsen, sportterreinen en andere open ruimten, alsook binnen een straal van 10 meter aan de in- en uitgangen van de school.
10. Hoofdstuk 18 Vrijheidsbeperkende maatregelen
In samenspraak met het Leersteuncentrum zal de school volgende zaken afspreken in het individueel handelingsplan voor leerlingen met specifieke behoeftes wanneer we verwachten om fixatie en afzondering toe te passen
• preventieve interventies en alternatieven om afzondering en fixatie te vermijden;
• de wijze waarop ouders geïnformeerd worden wanneer een maatregel wordt genomen;
• algemene afspraken met betrekking tot de nabespreking.
• Artikel 135 §5 van de Nieuwe Gemeentewet stelt dat het lokaal bestuur passende maatregelen moet nemen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en de nodige hulp moet verstrekken om ze te doen ophouden;
• Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen:
o Artikel 5 § 1 geeft de minimale inhoud aan van de nood en interventieplannen, waaronder de modaliteiten en middelen met betrekking tot de maatregelen ter bescherming van de bevolking en goederen, onder meer het vervoer en de onthaal- en huisvestingscentra;
o Artikel 8 stelt dat elke discipline een monodisciplinair interventieplan opstelt. o Artikel 10 stelt dat discipline 2 betrekking heeft op de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening;
o Artikel 41 dat stelt dat de bevoegde overheden kunnen samenwerken, zowel voor de noodplanning als voor het beheer van noodsituaties;
• Punt 4.1. van de ministeriële omzendbrief van 25 juli 2017- DGH/2017/D2/psychosociaal interventieplan (PSIP). Hierin worden de taken en verantwoordelijkheden van de lokale actoren (gemeente) beschreven, alsook de mogelijke samenwerkingsverbanden (clustering);
• Artikel 392 en volgenden van het decreet lokaal bestuur handelend over samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid (hoofdstuk 2);
Het lokaal bestuur besliste, door een besluit van de gemeenteraad, om samen met Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Ravels, Rijkevorsel en Vosselaar de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen op te richten en er in te participeren;
Het is aangewezen om daarom ook één cluster 'Noorderkempen' op te richten gericht binnen het Psychosociaal Hulpverleningsnetwerk (PSH). Deze cluster omvat de lokale besturen: Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Ravels, Rijkevorsel, Vosselaar. Verder genoemd PSH-Noorderkempen;
Er werd een engagementsverklaring opgesteld voor het PSH Noorderkempen. Dit document beschrijft de modaliteiten van samenwerking tussen de 8 deelnemende gemeenten. Het wettelijk kader ligt vast in het KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning en de omzendbrief PSIP (psychosociaal interventieplan) van 25 juli 2017;
Het organiseren van een psychosociaal hulpverleningsnetwerk maakt deel deel uit van de taak van het lokaal bestuur bij de noodplanning;
Het netwerk PSH bestaat uit medewerkers van de lokale besturen die zich bijkomend engageren om in geval van een noodsituatie het onthaal, registratie en logistieke ondersteuning op te nemen in het gemeentelijke opvangcentrum voor niet-gewonden;
De personen van het netwerk PSH Noorderkempen moeten hiervoor een opleiding volgen;
Wanneer elk van de acht gemeenten een beperkt aantal vrijwilligers engageert en opleidt, kunnen deze mensen ook voor de andere gemeenten in de cluster ingezet kunnen worden in het zeldzame geval dat dit netwerk geactiveerd moet worden;
Voorliggende engagementverklaring Psychosociaal Hulpverleningsnetwerk (PSH) Noorderkempen;
De voorliggende engagementverklaring Psychosociaal Hulpverleningsnetwerk (PSH) Noorderkempen wordt goedgekeurd.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering;
De lokale besturen van Arendonk, Baarle-Hertog, Merksplas, Hoogstraten, Ravels en Rijkevorsel kiezen sinds 2014 voor de weg van intergemeentelijke samenwerking op het gebied van lokaal tewerkstellingsbeleid en overkoepelende initiatieven op vlak van welzijn en zorg. Ze doen dat binnen de structuur van de Interlokale Vereniging (ILV) Noorderkempen. Op volgende wijze:
Sinds 2021 voegden de partnergemeenten het beleidsdomein digitale inclusie toe aan deze samenwerking. Bovenliggend doel is de duurzame verankering van digitale inclusie initiatieven op regionaal vlak. In dit kader is de ILV Noorderkempen beheerder van bovenlokale projecten als Iedereen Digitaal en Digibanken. Dit laatste project werd in 2022 al goedgekeurd op CBS en GR in de betrokken lokale besturen. Om dit te coördineren, werd Kim Ooms aangesteld als coördinator.
Digibank Noorderkempen ging in september 2023 officieel van start. Er verscheen kort nadien een projectoproep waarmee de samenwerking met 19 maanden verlengd kan worden. We informeerden alle partners die het huidige samenwerkingsakkoord ondertekenden over de intentie om de projectaanvraag voor verlenging in te dienen. We stelden enkele krachtlijnen op die ons toestonden onze intentie duidelijk te maken en dienden een dossier in.
Na positief advies van de Vlaamse Overheid werd het startschot gegeven om de verlenging concreet voor te bereiden. We gingen aan de slag met klankbordgroepen om een concreet en realistisch plan uit te werken waarbij we ons engageren om 1500 unieke gebruikers bovenop de gebruikers van onze huidige periode te bereiken. In deze nota bespreken we de concrete samenwerkingsstrategie zoals die op 28 mei aan het beheerscomité van ILV Noorderkempen zal worden voorgesteld om goedgekeurd te worden.
De nieuwe projectperiode loopt van 1 januari 2025 tot 31 juli 2026. Intekenen op de oproep ‘Verlenging – Digibanken’ moet voor 1 september via Platos.
Voor de projectoproep ‘Digibanken’ ten belope van € 449 926,76 is geen eigen inbreng vanwege de lokale besturen noodzakelijk.
Het moet wel voorzien worden in de begroting en meerjarenplan van de stad Hoogstraten als beherend lokale bestuur van ILV Noorderkempen.
Aan het college van burgemeester en schepenen werd gevraagd goedkeuring te verlenen aan de bijgevoegde projectaanvraag voor de verlenging van Digibanken, een oproep van het departement Werk en Sociale Economie. Tevens werd gevraagd om deze projectaanvraag ook voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraad zodat de vergezellende samenwerkingsovereenkomst tussen de partners goedgekeurd kan worden voor 1 september 2024.
De verdere opvolging van bovengenoemde projectoproep zal gebeuren door ILV Noorderkempen dewelke bijgestaan worden door een werkgroep e-inclusie waarin vertegenwoordiging vanuit elk lokaal bestuur zetelt.
raadslid Jef Schoofs (Groen) signaleert ongenoegen bij de vrijwilligers bij digipunt aangaande de wildgroei aan intiatieven rond e-inclusie en het feit dat ze daar weinig van op de hoogte worden gebracht;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) geeft aan dat er inmiddels werd vergaderd met deze vrijwilligers. We hebben een digibank die werd opgericht met de ILV Noorderkempen en twee digipunten in Merksplas, één in de bibliotheek, met vrijwilligers die begeleiden, en één in het sociaal huis, om laptops te ontlenen. Er worden lessen gegeven door digidak. Er zal voortaan alleen maar worden gecommuniceerd worden via digipunt waar alle opleidingen zullen worden verzameld;
Artikel 1:
De raad hecht haar goedkeuring aan de projectaanvraag voor de oproep ‘verlenging van Digibanken' die ILV Noorderkempen voor haar hele werkgebied indient bij het departement Werk en Sociale Economie met als deadline 1 september 2024.
Artikel 2:
De raad keurt de bijhorende samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partners goed en mandateert de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter om deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
Artikel 3:
De raad gaat akkoord dat de werkgroep e-inclusie van ILV Noorderkempen met een vertegenwoordiging van elk lokaal bestuur deze projectaanvraag verder opvolgt alsook de uitrol van het project van nabij opvolgt.
Artikel 217 tot en met 220 van het decreet lokale besturen de dato 22 december 2017;
De gemeenten staan in voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten;
Het organisatiebeheersingssyteem is het geheel is van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft
3° over betrouwbare financiële en beheerrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt;
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en van het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen en –procedures en de aanwijzing van personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn;
De Vlaamse overheid heeft de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen ontwikkeld, een instrument dat organisatiebeheersing concreet maakt. Het is een uitgebreide gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing, risico’s en beheersmaatregelen die ondersteuning kan bieden om een systeem van organisatiebeheersing uit te bouwen;
Het besluit van de raad van 28 juni 2021 houdende de goedkeuring van het kader organisatiebeheersingssysteem;
Het rapport van de algemeen directeur met betrekking tot organisatiebeheersing:
uitvoering beheersmaatregelen nav vorige zelfevaluatie op basis van de leidraad organisatiebeheersing
Het managementteam in samenspraak met het bestuur heeft toch een aantal stappen gezet om meer greep te krijgen op de organisatie en de doelstellingenrealisatie: volledig herwerken van de doelstellingenboom, opname in het meerjarenplan van beheersmaatregelen organisatiebeheersing, dienstoverschrijdende opvolging subsidiedossiers, plannen om de decretaal verplichte halfjaarlijkse schriftelijke rapportering over de doelstellingenrealisatie aan de raad uit te breiden met een driemaandelijkse mondelinge tussentijdse rapportering naar het college / vast bureau, aanwerving van een stafmedewerker beleidsondersteuning voor opvolging meerjarenplan, subsidies, patrimonium, …
thema-audit over opvolging meerjarenplan en bijhorende acties
We hebben het kader voor opvolging van de organisatiebeheersing aangescherpt en opnieuw voorgelegd aan de raden. We gaan de stand van zaken van de beheersmaatregelen mbt organisatiebeheersing aan de raden terugkoppelen waarbij zowel de input van de werkgroep zelfevaluatie als deze van de diensthoofden als basis zeker mee doorgenomen wordt. De algemeen directeur zal voor eind juni rapporteren, zowel over wat gebeurd is als over wat nog aangepakt moet worden. Het bestuur kan bijkomende info opvragen. De structurele maatregelen mbt organisatiebeheersing zullen worden geïncorporeerd in het meerjarenplan zodat ook langs deze weg opvolging, bijsturing en rapportering komt.
Alhoewel wij het meerjarenplan als duidelijk ervaren qua taakstelling zullen we bij wijzigingen proberen de acties doelgerichter en scherper te formuleren. We proberen de opvolging en bijsturing van het meerjarenplan nauwgezetter aan te pakken via werkgroep subsidiedossiers, meer tussentijdse rapportering aan bestuur, opvolging door stafmedewerker,
We bevragen het bestuur over welke data er gerapporteerd moet worden. Op termijn wensen wij het jaarverslag te laten opgaan in de jaarrekening. Er zal ook gestreefd worden naar een evenwichtiger aandeel in de verslaggeving over de verschillende diensten heen. We kunnen uit het jaarverslag indicatoren destilleren die de opvolging van de acties tastbaarder maken. Aan alle acties uit het meerjarenplan zijn verantwoordelijke diensten gekoppeld die instaan voor de uitvoering. Het managementteam en de stafmedewerker zullen hen bijstaan, de ontwikkelingen monitoren en eventueel laten bijsturen.
Opvang vluchtelingen uit Oekraïne
Oekraïners hebben het statuut van tijdelijk ontheemden: recht op equivalent leefloon, arbeid, medische zorg, kindertoeslag, onderwijs ...
Er verblijven een kleine twintig vluchtelingen in Merksplas.
Het OCMW heeft twee appartementen en een sociale woning van de bouwmaatschappij de Noorderkempen die op renovatie wacht ingericht. De meeste Oekraïners verblijven nu in publieke opvang. De publieke opvang voor Oekraïners werd nu afgebouwd. De Oekraïners werden aangemoedigd om zelf een onderkomen te zoeken. Een koppel werd reeds toegeleid tot een sociale woning.
energieprijzen
De energieprijzen zijn terug gestabiliseerd op het niveau van voor de crisis.
Het is voornaam om waakzaam en spaarzaam te zijn bij ons energieverbruik. Ons patrimonium kent wel uitbreiding (kolonie, assistentiewoningen, Markdal, ...) We moeten ook zien of onze gebouwen goed geïsoleerd zijn en de technieken goed afgesteld. Er werd een verwarmingsaudit uitgevoerd. Op termijn gaan we meer duurzame toepassingen moeten onderzoeken in het kader van de energietransitie. De stafmedewerker energie en klimaat is in dienst getreden op 1 mei 2024.
personeel
de organisatie kent een groter personeelsverloop deels door pensionering deels door carrièrewending of kan bepaalde functies moeilijk ingevuld krijgen. Inschakeling van een consultbureau in functie van de continuïteit van de dienstverlening of opleiding nieuwe medewerkers kan hier tegen een hoger prijskaartje soelaas bieden. IOK stelt een team van omgevingsvergunningenambtenaren (knelpuntberoep over diverse gemeenten) ter beschikking van deelnemende gemeenten om ondersteuning te bieden. De procedure voor aanwerving stafmedewerker omgevingsvergunningen en ICT-deskundige leidde nog niet tot een aanwerving.
fraude
Melding van frauduleus incident bij verloning personeel door zogezegd gewijzigd bankrekeningnummer: altijd via andere en gekende communicatiekanalen bevestiging vragen.
zelfevaluatieteam
de werkgroep voor zelfevaluatie doorheen gemeente en OCMW is als volgt samengesteld:
- Algemeen directeur
- Adjunct algemeen directeur
- Financieel directeur
- Stafmedewerker beleidsondersteuning
- ICT-verantwoordelijke
- Communicatieambtenaar
- Personeelsdienst
- (administratief) medewerker met veel anciënniteit
- (administratief) medewerker relatief nieuw in organisatie
- Vertegenwoordiging maatschappelijk werk
- Vertegenwoordiging mandatarissen
- ad hoc aangevuld volgens te bespreken thema
Vanaf de tweede helft van 2022 is het zelfevaluatieteam opnieuw met de leidraad aan de slag gegaan om de organisatiebeheersing af te toetsen aan de verschillende doelstellingen. De bedoeling was dat er na een kick-off meeting maandelijks een thema wordt aangepakt.
De verschillende thema’s worden overlopen op basis van de leidraad organisatiebeheersing:
1. Doelstellingen, proces- en risicomanagement (DPR)
2. Belanghebbendenmanagement (BHM)
3. Monitoring (MON)
4. Organisatiestructuur (ORG)
5. Personeelsbeleid (HRM)
6. Organisatiecultuur (CUL)
7. Informatie en communicatie (ICO)
8. Financieel management (FIM)
9. Facilitaire middelen (FAM)
10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Het zelfevaluatieteam legt een aantal pijnpunten bloot en doet voorstellen om deze tekortkomingen te remediëren, opgedeeld in acties die op korte termijn binnen de drie maanden realiseerbaar zijn, 'quick wins' en structurele maatregelen die geïmplementeerd worden via de beleids- en beheercyclus.
De concluderende vergadering van 22 mei 2023 selecteert uit de ‘quick wins’ en de structurele maatregelen een aantal prioritaire acties waarop we gaan inzetten.
Eind april 2024 is het zelfevaluatieteam opnieuw bijeenkomen om de stand van zaken te bekijken en een aantal nieuwe ‘quick wins’ en 'structurele maatregelen' naar voor te schuiven.
Quick wins
Stand van zaken prioritaire quick wins
4.2 |
beslissingsboom opmaken overheidsopdrachten |
schema reeds opgemaakt, voorgelegd aan MAT, CBS en aan diensthoofden
6.2 |
opleiding functionerings- en evaluatiegesprekken |
6.3 |
opleiding leidinggeven |
gerealiseerd
6.4 |
checklist in en uit dienst |
gerealiseerd
6.6 |
voorstelling doelstellingenrealisatie en budgetvoorstellen in grote lijnen en na feedback bestuur |
gerealiseerd
8.3 |
Antennes op elke dienst voor up to date houden info mbt externe communicatie |
nieuwe communicatieambtenaar zal met de contactpersonen overleggen
10.4 |
paswoorden 9 karakters ipv 8 (2 jaar ipv 5 dagen nodig om te hacken) |
gerealiseerd
eveneens gerealiseerd (niet prioritair):
5.1 |
generieke adressen en generieke telefoonnummers per dienst voorzien ipv per persoon. |
5.3 |
raadsbeslissing laten nemen die in alle selectieprocedures van toepassing is. Als secretaris kan de personeelsdienst ingeschakeld worden, om uniformiteit in de procedures te bewaken. |
6.1 |
Deuren personeelsdienst sluiten om discretie te bewaken. Er kan en wordt voor vertrouwelijke gesprekken gebruik gemaakt van een apart lokaal. |
6.5 |
vorming standaard opnemen in functioneringsgesprekken |
9.2 |
één keer per maand de meterstand nutsvoorzieningen registreren |
er worden vragen gesteld bij nut
straks nieuwe stafmedewerker energie en klimaat voor interpretatie en opvolging
10.3 |
nog 4 te vervangen wifi / omgeving / rijbewijzen / schrijnwerker |
|
10.6 |
informatieveiligheidsconsulent uitnodigen op diensthoofdenoverleg |
|
10.7 |
overleg ICT-ambtenaren ‘VICTOR’ opvolgen |
Wordt toegevoegd:
10.10 |
Mogelijkheden Microsoft optimaal benutten (OneNote) |
Wordt afgevoerd:
7.1 |
inschakelen van IDEWE bij pesten of discriminatie (ondertussen wetgeving) |
10.2 |
back up gegevens oude tijdsregistratie (ondertussen achterhaald) |
Wordt eveneens prioritair voor de toekomst:
8.4 |
altijd afvragen wie moet wat weten en/of actie ondernemen |
Mail in CC betekent enkel kennisgeving – geen actie verwacht
9.2 |
één keer per maand de meterstand nutsvoorzieningen registreren + interpreteren |
|
10.8 |
opleiding telefooncentrale (mogelijkheden op werk en thuis) |
Structurele maatregelen
Stand van zaken prioritaire structurele maatregelen
1.2 |
doelstellingenrealisatie aftoetsen met actoren |
Gerealiseerd
1.5 |
eenvoudige rapportering - jaarverslag en doelstellingenrealisatie verenigen |
MAT bekijkt hoe deze doelstelling volgende jaren kan worden bereikt
5.1 |
organisatie kwalitatief onthaal |
Grotendeels gerealiseerd (toegankelijkheid nog aandachtspunt)
8.1 |
personeelsblad uitgeven of intranet opzetten met redactieraad om te inspireren en op te volgen |
Niet gerealiseerd - Communicatieambtenaar onderzoekt mogelijkheden
9.1 |
financiële dienst stelt een procedure op rond de noodzaak van een bestelbon en de procedure tot mededinging en biedt desgevallend ondersteuning |
Gerealiseerd
Wordt toegevoegd:
10.5 |
Opleiding voor alle gebruikers voorzien bij implementatie nieuwe software |
10.6 |
Risicobeheersing cybersecurity |
BIJLAGEN
ICT-audit
Na een screening van het gemeentelijk informatica-systeem door studenten van Howest en een basis ICT-veiligheidsaudit door Deloitte met subsidiëring door Audit Vlaanderen hebben we volgende zaken aangepakt:
diverse acties
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt wie bepaalt over welke zaken gerapporteerd kan worden;
de algemeen directeur antwoordt dat dit niet alleen de diensten zijn maar ook de mandatarissen;
raadslid Jan De Bie (Groen) waarschuwt dat het niet zonder risico is om het jaarverslag te laten opgaan in de jaarrekening;
de algemeen directeur antwoordt dat het de bedoeling is om de doelstellingenrealisatie te laten opgaan in het jaarverslag;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt zich af wat er minder strikt werd nageleefd bij aanwervingsprocedures uit het verleden;
de algemeen directeur antwoordt dat er in het verleden mensen die in een contract voor bepaalde duur of voor een vervangingsovereenkomst werden tewerkgesteld een contract van onbepaalde duur kregen. Voortaan wordt er een selectieprocedure georganiseerd voor een contract van onbepaalde duur;
De raad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur met betrekking tot de organisatiebeheersing over de periode 2023 - 2024.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
De helft van de gronden aan de Kleirytse Driesen is momenteel verkocht. Hoe gaat men de andere gronden nog eens onder de aandacht brengen? Hoe komt dat de verkoop niet zo snel gaat? Is hier zicht op bepaalde redenen?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de verkoop niet zo slecht loopt als je vergelijkt met andere gemeenten op IOK-grondgebied. Er komt een nieuwe oproep in de volgende nieuwsbrief. Men hoeft niet meer op een loting te wachten. Men kan rechtstreeks contact opnemen met IOK en een keuze maken uit de beschikbare gronden;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We merken dat brieven die naar bewoners van Merksplas worden gestuurd niet altijd zichtbaar zijn voor ons in de briefwisseling. Wat is hiervan de reden?
Tot op heden zien wij in de map van 2024 ook maar 24 brieven staan bij de uitgaande post. Is dat niet erg weinig? Ook de inkomende post is zeer mager. Er zouden dit jaar maar 8 brieven zijn toegekomen tot op heden? Wat is hiervan de verklaring?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de brieven die werden ingescand niet in de juiste map werden geplaatst. Dit is ondertussen rechtgezet;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We krijgen van burgers te horen dat er vaak drugs wordt verhandeld op het Kerkplein. Hoe wordt hier door de gemeente/politie opgetreden?
Als maar meer klachten komen tot bij ons over nachtlawaai, hard rijdende auto’s in het dorp, overlast in het algemeen en dat vooral in het weekend. Hoe gaat het gemeentebestuur hier mee om?
N-VA oppert de mogelijkheid van de inzet van camera's of de opmaak van een plan van aanpak voor de drie gemeenten van de politiezone;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de politie niet vaak een PV moet opstellen voor nachtlawaai omdat er meestal bemiddelend wordt opgetreden, tenzij het gepaard gaat met andere feiten of er sprake is van recidive. Bij onverantwoord rijgedrag probeert men dat voertuig te onderscheppen. Er zijn meer snelheidscontroles. Drugtransacties verlopen meestal heel snel. Getuigen kunnen altijd de politie verwittigen of nummerplaten opschrijven. Er wordt in de politiezone hard rond gewerkt met de drie gemeenten;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
Jullie hebben AWV aangeschreven over een terechte bekommernis van onze burgers ivm het ruimen van de grachten langs de gewestwegen. Is hier al een antwoord op gekomen?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat AWV heeft laten weten dat ze dit op het overleg in september zullen bespreken;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We zagen dat het actieplan rond zwerfvuil nu in actie kan treden nadat het besproken is met Unizo en de organisatoren van de braderij. Hoe wordt dat plan juist uitgerold? Wat is de rol van de winkeliers? Kunnen burgers die merken dat er op bepaalde punten veel sigarettenpeuken liggen hier ook een melding van maken?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat alle handelaars in het centrum werden aangeschreven. Men kan een gratis peukenrecipiënt aanvragen, ofwel een wandpeukenbak ofwel een peukenzuil. Er is gevraagd om geen vuil meer in de spiegels van de bomen te vegen. De hotspots van overlast van peuken zullen in kaart gebracht worden. Iedereen kan een melding doen via de app 'Mijn mooie straat';
raadslid Jef Schoofs (Groen) suggereert aansluitend om handelaars die automaten plaatsen te verplichten om daarbij vuilbakken te voorzien, wat het gemeentebestuur een goed idee vindt;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Nadat we navraag hadden gedaan naar de stand van zaken ivm het examen van een omgevingsambtenaar hoorde we dat er niemand geslaagd was voor het schriftelijk examen. Hoe gaan jullie hier mee verder?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze functie opnieuw zal worden opengeschreven. Ondertussen doen we beroep op ondersteuning van IOK, zoals vele gemeenten van het werkingsgebied. Deze consult komt twee dagen in de week;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
We merken dat de voetbalvelden in de Hoevestraat niet in zijn geheel worden onderhouden. En ook zijn de zitbanken nog steeds niet in orde. Wat is de reden hiervoor? Met de nakende vakantie en een voetbaltoernooi dat hier binnenkort wordt georganiseerd, zouden wij toch verandering willen zien.
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de rechterkant nu werd gemaaid omdat er een herdenkingstornooi voor Jarne plaatsvindt. De gemeentelijke technische dienst zal de velden maaien en de zitbanken vervangen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
De woning aan de sporthal blijkt opnieuw bewoond te zijn. We konden hier echter niets over lezen in collegeverslagen, noch de briefwisseling. Hoe kwam dit tot stand? Welke procedure werd hier gevolgd?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er een oproep is gebeurd onder het personeel van de gemeente. Er was uiteindelijk toch een personeelslid geïnteresseerd die een contract ter bede heeft gekregen. De bewoner speelt een rol mbt brandalarm. De procedure werd uitgewerkt via het directiecomité van het AGB sportcentrum 't Hofeind;
De voorzitter sluit de zitting op 24/06/2024 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter