De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 9 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 24 april 2023, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 14 april 2023, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Nele Daems door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
Overeenkomstig art. 23 van het decreet lokaal bestuur wil burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bij hoogdringendheid dit punt aan de agenda voor de gemeenteraad toevoegen: Woonboog. Goedkeuring agenda algemene vergadering van 16 mei 2023 en mandatering van de vertegenwoordiger van de gemeente.
De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) merkt op dat aangaande de padelvelden haar verwijzingen naar de mogelijkheid tot overkapping en het betrekken van de buren ontbreken. Bij de voorstelling van de veiligheidsdiensten was niet aangegeven of de vergadering in het voorjaar of in september zou plaatsvinden;
raadslid Luc Holthof (N-VA) refereert bij zijn tussenkomst over het inbuizen van de gracht in de Hoevestraat naar de repliek van de burgemeester over zijn insinuaties en hij stelt nergens de bewuste brief met aanmaning tot herstel terug te vinden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat deze brief zal overgemaakt worden;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuring van het toelagereglement luiers – jaar 2020 tot en met 2025;
de gemeenteraad acht het om sociale redenen aangewezen dat de volgende personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente een toelage als tegemoetkoming voor de extra kosten bij het DIFTAR-belastingreglement kunnen ontvangen:
– incontinente personen;
– kinderen onder de 3 jaar;
– door Kind & Gezin erkende onthaalmoeders;
het is mogelijk om ouders van Merksplas met kinderen onder de drie jaar de premie automatisch toe te kennen door overmaking op de diftar-rekening;
het is belangrijk om de aanvraag voor de premies voor het jaar waarop ze betrekking hebben af te sluiten op 31 januari van het daaropvolgende jaar;
het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 14 maart 2023 houdende de toelating raadpleging bevolkingsregisters voor interne doeleinden ifv automatische toekenning luierpremie aan ouders van kinderen onder 3 jaar;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt waarom er gewerkt wordt met de DIFTAR-rekening en vraagt hoe het zit met de witte luierzakken;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat als er geen aanvraagformulier dient te worden ingevuld de gemeente het bankrekeningnummer niet kent maar wel het nummer van de DIFTAR-rekening. Hij bevestigt dat het systeem van de witte luierzakken behouden blijft;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt waarom de premie voor incontinente personen niet ineens voor twee of drie jaar kan goedgekeurd worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) is voorstander om de jaarlijkse aanvraag te behouden. Deze mensen komen meestal toch vaker bij de dokter;
Artikel 1
Voor het jaar 2020 tot en met het jaar 2025 een toelage toe te kennen aan:
– incontinente personen (doktersattest): 40,- €
– kinderen onder de 3 jaar (gerechtigd op datum van 31 december van het betreffende jaar dan automatisch via overschrijving op diftar-rekening): 30,- €
– door Kind & Gezin erkende onthaalmoeders (attest Kind & Gezin): 30,- €
Artikel 2
Deze toelage zal op de persoonlijke bankrekening van voormelde categorieën van personen worden gestort, op voorwaarde dat zij het gevraagde attest voorleggen. De premie voor ouders van Merksplas met kinderen onder de drie jaar wordt vanaf dienstjaar 2023 automatisch toegekend door overmaking op de diftar-rekening indien gerechtigd op datum van 31 december. Bij mutaties voordien dient premie wel aangevraagd (eventueel via website).
Artikel 3
Vanaf dienstjaar 2023 dient de aanvraag voor de premies voor het jaar waarop ze betrekking hebben uiterlijk ingediend te zijn op 31 januari van het daaropvolgende jaar;
Artikel 4
Dit reglement wordt gepubliceerd op de website van de gemeente.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende de wijziging van het erkenningsreglement sportverenigingen;
37 sportverenigingen dienden een erkenningsdossier in. Alle dossiers voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in het erkenningsreglement sportverenigingen.
1 sportvereniging (FC De Bende) diende geen dossier in en verliest haar erkenning als sportvereniging.
Het advies van de sportraad van 21 maart 2023;
De volgende verenigingen worden erkend als sportvereniging van de gemeente Merksplas:
decreet lokaal besturen de dato 22 december 2017;
artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Partijen wensen over te gaan tot het optimaliseren van de werkgeversbijdragen. Partijen willen zo maximaal inspelen op bestaande maatregelen ter ondersteuning van de werkgelegenheid en subsidies op federaal en gewestelijk niveau met betrekking tot aan RSZ en bedrijfsvoorheffing onderworpen werknemers.
De gemeente Arendonk treedt op als penhoudende aanbestedende overheid in het kader van een occasioneel gezamenlijke opdracht conform art. 48 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016. De gemeente Arendonk treedt op voor rekening van zichzelf en voor rekening van de volgende besturen: gemeente en OCMW van Baarle-Hertog, Ravels, Arendonk, Hoogstraten, Rijkevorsel en Merksplas;
voorliggende samenwerkingsovereenkomst ter optimalisatie van de werkgeversbijdragen;
voorliggende bestek 'optimalisatie werkgeversbijdrage' zoals opgemaakt door de gemeente Arendonk met het oog op de gezamelijke onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking;
1. De raad gaat akkoord om samen met de gemeente en het OCMW van Baarle-Hertog, Ravels, Arendonk, Hoogstraten, Rijkevorsel en Merksplas een overheidsopdracht te voeren olv Arendonk om een studiebureau aan te duiden met als opdracht het optimaliseren van de werkgeversbijdragen om zo maximaal in te spelen op bestaande maatregelen ter ondersteuning van de werkgelegenheid en subsidies op federaal en gewestelijk niveau met betrekking tot aan RSZ en bedrijfsvoorheffing onderworpen werknemers overeenkomstig in het kader van een occasioneel gezamenlijke opdracht conform art. 48 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
2. De raad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst ter optimalisatie van de werkgeversbijdragen goed en mandateert de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter om deze namens Merksplas te onderschrijven.
3. De raad keurt het voorliggende bestek 'optimalisatie werkgeversbijdrage' zoals opgemaakt door de gemeente Arendonk met het oog op de gezamelijke onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking goed.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van Kempens Woonkrediet;
de gemeente Merksplas is aandeelhouder van kredietvennootschap Kempens Woonkrediet;
de oproepingsbrief van 24 maart 2023 tot de jaarvergadering van Kempens Woonkrediet van 25 april 2023 met de volgende agendapunten:
het gemeenteraadsbesluit van 15 april 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente voor deze algemene vergadering van Kempens Woonkrediet en alle daaropvolgende gedurende deze legislatuur mevrouw Monique Quirynen, schepen, Steenweg op Rijkevorsel 28, 2330 Merksplas (monique.quirynen@telenet.be 0497/463113);
Artikel 1:
De agendapunten van de jaarvergadering van 25 april 2023 van Kempens Woonkrediet worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering te handelen conform het besluit van de gemeenteraad over de agenda van die vergadering.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Kempische Heerd NV, Parklaan 113, 2300 Turnhout en de gemeentelijke vertegenwoordiger.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK;
de agenda van de algemene vergadering van IOK van 25 mei 2023 bevat volgende agendapunten :
1. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 20230525_IOK_Jaarverslag en jaarrekening 2022.pdf
2. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2022
3. Resultaatsbestemming 2022
4. Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022
5. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2022
6. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 regiodecreet Heist-op-den-Berg Afwijkingsaanvraag artikel 7 voor IOK - Heist-op-den-Berg
7. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 regiodecreet Nijlen Afwijkingsaanvraag artikel 7 voor IOK - Nijlen
8. Varia
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK gedurende deze legislatuur;
de raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van
25 mei 2023;
de raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
de raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
de raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor;
goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022;
IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
Artikel 2
Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK Afvalbeheer;
de agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 25 mei 2023 bevat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 20230525_IOK Afvalbeheer_jaarverslag en jaarrekeningen 2022.pdf
2. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2022
3. Resultaatsbestemming 2022
4. Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022
5. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2022
6. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 regiodecreet Heist-op-den-Berg Afwijkingsaanvraag artikel 7_voor IOK Afvalbeheer_Heist-op-den-Berg
7. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 regiodecreet Nijlen Afwijkingsaanvraag artikel 7_voor IOK Afvalbeheer_Nijlen
8. Varia
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;
de gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 25 mei 2023;
de raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
de raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
de raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor;
goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022;
IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
Artikel 2
Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
Artikel 3
Goedkeuring te verlenen aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022.
Artikel 4
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager van de algemene vergadering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2018 houdende goedkeuring van de interlokale samenwerkingsovereenkomst 'Land van Mark en Merkske';
De interlokale vereniging Land van Mark & Merkske / Grensvallei heeft als doel het toerisme en recreatie in Hoogstraten, Merksplas en Baarle-Hertog en Baarle-Nassau te ondersteunen, te promoten en te bevorderen. Door de krachten te bundelen wil de vereniging een toeristisch-recreatief beleid ontwikkelen dat optimaal inspeelt op de actieve en passieve recreatieve behoeften van eigen inwoners, bezoekers en toeristen en waarbij dag- en verblijfstoerisme in deze gemeenten actief wordt aangemoedigd;
De samenwerkingsovereenkomst vloeit voort uit de vergadering van de Raad van Bestuur op dinsdag 2 maart 2021 waarin werd goedgekeurd dat de aanwerving van een personeelslid via een aparte overeenkomst zal gebeuren;
In de statuten van de Interlokale Vereniging – door alle partijen in 2021 goedgekeurd en door de respectievelijke gemeenteraden bekrachtigd – stipuleert Artikel 6 – Personele inbreng van paragraaf II Huishoudelijk reglement en Personele inbreng:
“De beherende gemeente kan personeel inzetten voor de uitvoering van diverse opdrachten in het kader van het doel van de interlokale vereniging zoals vermeld in artikel 3 van deze samenwerkingsovereenkomst ten behoeve van de interlokale vereniging. Desgevallend wordt deze personeelsinzet en de daarbij horende inbreng van de deelnemers in een afzonderlijke overeenkomst geregeld en als addendum bij deze samenwerkingsovereenkomst gevoegd.”;
Met de neerlegging van deze samenwerkingsovereenkomst zijn de afspraken en taken verduidelijkt betreffende de personeelsinzet die wordt gecoördineerd door de beherende gemeente, in casu Hoogstraten, en die wordt ingesteld ten behoeve van de interlokale vereniging;
De personeelsinzet zoals onderstaand beschreven, is een momentopname van de actuele en werkelijke situatie en kan/zal in functie van de evolutie aangepast kunnen worden;
het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst van de interlokale vereniging 'Land van Mark en Merkske' met Hoogstraten ivm personeelsinzet;
er dringen zich een aantal wijzigingen op in deze samenwerkingsovereenkomst;
Het gaat er om dat de overeenkomst – zoals ze nu eerst was opgemaakt en werd goedgekeurd – is gesloten tussen het samenwerkingsverband Land van Mark & Merkske en de respectievelijke gemeenten. Dit is echter niet correct.
voorliggende gewijzigde samenwerkingsovereenkomst van de interlokale vereniging 'Land van Mark en Merkske' / Grensvallei met Hoogstraten ivm personeelsinzet;
voorliggende jaarrekening en jaarverslag 2022 van de interlokale vereniging 'Land van Mark en Merkske';
de naamsverandering van 'Land van Mark en Merkske' tot 'de Grensvallei';
De gewijzigde samenwerkingsovereenkomst van de interlokale vereniging 'Land van Mark en Merkske' / 'de Grensvallei' met Hoogstraten ivm personeelsinzet en de naamsverandering 'de Grensvallei' goed te keuren en kennis te nemen van de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de interlokale vereniging 'Land van Mark en Merkske'.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse;
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2023 zal plaatshebben in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
De agenda met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt:
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Kris Luyckx, raadslid, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) als de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka tijdens deze legislatuur;
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 29 juni 2022:
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘de c.v.b.a. Investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse’, afgekort tot IKA;
de gemeente wordt opgeroepen deel te nemen aan de Algemene Vergadering van IKA die bijeengeroepen wordt op 29 juni 2023 per aangetekend schrijven van 31 maart 2023;
de gemeenteraad bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering;
de jaarrekening 2022 en de balans per 31 december 2022 is een getrouwe weergave is van de financiële resultaten voor het boekjaar 2022 en de commissaris een verslag heeft opgemaakt over zijn controlewerkzaamheden, zonder voorbehoud;
de winstverdeling is een getrouwe uitvoering van de statutaire bepalingen;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van mevrouw Annie Verheyen, raadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) als vertegenwoordiger van de gemeente voor de Algemene Vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur;
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2023;
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas maakt deel uit van de Plaatselijke Groep LEADER MarkAante Kempen+ die de ingediende projecten voor LEADER-subsidies voor het platteland beoordeelt;
de brief de dato 3 april 2023 waarbij de Lokale Actie Groep LEADER MarkAante Kempen+ de gemeente Merksplas oproept om een stemgerechtigd afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden;
de Lokale Actie Groep LEADER MarkAante Kempen, tav Miel Gilis, Hooibeeksedijk 1, 2440 Geel.
de heer Raf Verheyen, Steenweg op Turnhout 150 bus 2, 2330 Merksplas (verheyenraf@belgacom.net) aan te duiden als stemgerechtigd afgevaardigde en mevrouw Marijke Van der Moeren (marijke.vandermoeren@merksplas.be) aan te duiden als adviserend afgevaardigde voor de gemeente Merksplas in de Lokale Actie Groep LEADER MarkAante Kempen+.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
de statuten van Fluvius Antwerpen;
de oproepingsbrief van 3 april 2023 tot de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 21 juni 2023 met de volgende agendapunten:
de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) voor de ganse legislatuur aangesteld werd als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius;
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 21 juni 2023:
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 21 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overeenkomstig art. 23 van het decreet lokaal bestuur wil burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bij hoogdringendheid dit punt aan de agenda voor de gemeenteraad toevoegen;
De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
de gemeente neemt deel in de Ark (Woonboog);
de statuten van de Ark (Woonboog), inzonderheid de bepalingen betreffende de aanduiding door de lokale besturen van de mandatarissen met het oog op vertegenwoordiging van de gemeente in de intercommunale;
de oproepbrief van de Ark (Woonboog) met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 16 mei 2023;
de agenda van de algemene vergadering van 16 mei 2023 omvat volgende agendapunten:
1) Jaarverslag van de raad van bestuur van de Ark (Woonboog)
2) Verslag van de commissaris-revisor van de Ark (Woonboog)
3) Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2022, inclusief de verwerking van het resultaat van de Ark (Woonboog)
4) Jaarverslag van de raad van bestuur van Molse Bouwmaatschappij
5) Verslag van de commissaris-revisor van Molse Bouwmaatschappij
6) Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2022, inclusief de verwerking van het resultaat van Molse Bouwmaatschappij
7) Kwijting aan de bestuurders van de Ark (Woonboog)
8) Kwijting aan de commissaris-revisor van de Ark (Woonboog)
9) Kwijting aan de bestuurders van Molse Bouwmaatschappij
10) Kwijting aan de commissaris-revisor van Molse Bouwmaatschappij
11) Statutaire benoemingen
12) Mededelingen
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Nele Daems, gemeenteraadslid, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas (nele.daems3@gmail.com / 0472/671181) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van de Ark (Woonboog) deze legislatuur;
sociale huisvestingsmaatschappij 'de Ark' (Woonboog), Campus Blairon 599, 2300 Turnhout
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van de Ark (Woonboog) op 16 mei 2023.
Artikel 2.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergadering te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Het college verleende intussen een voorwaardelijk gunstig advies voor de bouw en exploitatie van een windturbinepark in de Moerstraat/Steenbakkersdam. In het verleden vroegen we al of burgers konden intekenen. EBEM is geen partner in dit verhaal maar onze inwoners zouden dat wel kunnen doen via Campina Energie. Werd dit al bekend gemaakt?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat Campina dit pas bekendmaakt als de omgevingsvergunning definitief werd afgeleverd. Uiteindelijk kan men ook nu al een aandeel kopen in het totaalproject. De aandelen zijn niet onmiddellijk aan een specifieke windturbine gebonden;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Wat met onze ruimtelijke ordening? Het personeelslid nam na amper een paar maanden alweer ontslag. Rond de opvolgvergadering/participatietraject rond het project aan de Heidestraat blijft het ook muisstil? Hoe moet het nu verder?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat hij meer duiding wil geven over het ontslag van de omgevingsvergunningenambtenaar in de besloten zitting. Ondertussen doet de gemeente beroep op consultants van Cipal-Schaubroeck en IOK, zoals wel meerdere gemeenten. Het project van de Heidestraat ligt momenteel stil in afwachting van de overdracht van het patrimonium van de Woonboog aan de woonmaatschappij de Noorderkempen;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polst naar de andere vacatures in de gemeente;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat voor chauffeur of groendienst de proeven werden ingepland. Voor de functies van loodgieter en klinkerlegger waren er geen kandidaten. De nieuwe ploegbaas groendienst begint op 3 juli. De nieuwe cultuurbeleidscoördinator is ondertussen al begonnen. Er loopt een aanwervingsprocedure voor zaalwachter, kinderbegeleidster, halftijdse ICT-deskundige, diverse administratief medewerkers. Eventueel kunnen we een extra administratief medewerker aannemen vanuit die procedure voor mobiliteit. Deze functie hadden we op niveau B ingeschaald maar we vonden geen kandidaten;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Een tijdje geleden werd op de gemeenteraad beloofd dat er een mobiliteitsstudie zou worden opgemaakt. Goed plan, wat iedereen die in Merksplas fietst (of met de auto rijdt), merkt dat er wel wat kan verbeteren aan onze straten, pleinen en wijken. Wat is de stand van zaken van die mobiliteitsstudie en de aanwerving van een nieuwe mobiliteitsambtenaar?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat er vorig jaar een bestek werd opgemaakt maar dat de enige bieder ver boven het budget ging. We willen dit opnieuw in de markt zetten maar wachten op een mobiliteitsambtenaar. Er loopt momenteel een studie van de Vervoersregio. De gemeente loopt een traject met de Provincie rond verkeersveilige gemeente. Er wordt een actieplan opgesteld. Daarna kan worden teruggekoppeld naar de GAV;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Een tijd geleden werden er op twee locaties flapjes gezet in het centrum in de hoop dat auto’s niet meer op het fietspad zouden staan. Helaas werkt dit niet altijd. Auto's, bestelwagens maar ook vrachtwagens gaan gewoon achter de flapjes staan voor laden en lossen. Gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers. Werd er door de politie gecontroleerd en eventueel geverbaliseerd op deze overtredingen? Hoe vaak? Welke acties plant het gemeentebestuur nog om het wildparkeren op die plaatsen aan te pakken zodat fietsers en voetgangers er altijd veilig kunnen passeren?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de politie, wijkagenten en interventieploegen, tot op heden enkel sensibiliserend heeft opgetreden. Het betreft meestal leveranciers. Voortaan zal wel geverbaliseerd worden. Het aantal overtredingen is al fel verminderd;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst naar een verslag van de GAV waarin gevraagd werd die flapjes ook ergens anders te gebruiken;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat dit ging om de hoek van de Kerkstraat en de Steenweg op Weelde om te beletten dat het zwaar vervoer over de stoep rijdt. Hier missen dergelijke flapjes hun doel;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Er is een nieuw platform waarop documenten geplaatst worden voor de gemeenteraadsleden. Helaas zien we bitter weinig verslagen van adviesraden. Vaak staat er amper 1 op of zelfs geen. Kan ook de briefwisseling hierop geplaatst worden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat we de secretarissen van de adviesraden vragen hun verslag van zodra het is goedgekeurd over te maken aan de communicatieambtenaar op ze te posten op intranet. De briefwisseling kan voortaan ook op intranet worden geplaatst;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Op 28 maart zouden jullie de omslagen openen van de bieders ivm de kapel van de Kolonie. We vinden hier niets van terug in het schepencollege. Wat is hiervan de stand van zaken? Waar is dit dossier dan wel besproken? Vinden we hier ergens een verslaggeving van?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de open oproep geen publieke opening van de biedingen voorziet. Ondertussen hebben we de zes kandidaten gesproken. Het college van burgemeester en schepenen zal morgen de knoop doorhakken. De dossiers liggen ter inzage;
BESLOTEN ZITTING
raadslid Tine van der Vloet (N-VA)vraagt:
we zien dat de stafmedewerker omgevingsvergunning zijn ontslag heeft ingediend. Hij was nog niet zeer lang in dienst. Wat is hiervan de reden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de nieuwe omgevingsvergunningenambtenaar vertrokken is omdat de functie niet aan zijn verwachtingen beantwoordde en omdat er spanningen waren met collega's.
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft nog mee dat de directeur van EBEM graag zou willen afbouwen en er daarom kortelings een personeelsadvertentie zal verschijnen.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter