Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het schrijven van Fluvius dd. 7 oktober 2022
De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW's.
Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de self-service oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Heden maakt gemiddeld 85 % van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik reeds gebruik van het online betalen, waardoor er dus geen verplaatsing meer naar een oplaadterminal dient te gebeuren.
Gelet op bovenstaande is de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW's, alsook om de verdelings- en/of toekeningscriteria te herzien.
In het voorstel van nieuwe overeenkomst, ondersteund door VVSG, vormen de grondslagen voor de betaling van de vergoeding enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad/betaal-terminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW's aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Gelet op het voorstel van berekening van vergoeding voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en de simulatie voor het werkingsjaar 2025. Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt OCMW Merksplas dezelfde vergoeding als het werkingsjaar 2021, namelijk € 3.711,87. De simulatie voor het werkingsjaar 2025 bedraagt € 4.129,66.
Het is de bedoeling dat deze nieuwe overeenkomst kan ingaan op 1 januari 2023
Art. 1. De overeenkomst tussen Fluvius en OCMW Merksplas aangaande het beheer van oplaad/betaal-terminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW, goed te keuren.