De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 9 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 18 december 2023, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 8 december 2023, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd. De wijziging meerjarenplan werd reeds op 1 december 2023 overgemaakt.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Koen Staes (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
Overeenkomstig artikel 23 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kan het agendapunt 'EBEM. Statutenwijziging.' bij hoogdringendheid aan de agenda voor de gemeenteraad worden toegevoegd. De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst er op dat hij bij agendapunt 11 over de wijziging van het 'politiereglement begraafplaats' refereerde naar de Halloweentocht waarbij hij stelde dat in het antwoord van de organisator verwezen werd naar een mondelinge toestemming en de door hem gevraagde info met betrekking tot het aangevraagde parcours niet werd afgeleverd.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas is onder andere eigenaar van de kapel, de open schuren, de bijgebouwen van de aardappelkelders en een 40tal ha gronden op Merksplas Kolonie ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité, zaken die zij tegen vergoeding ter beschikking van het grote publiek wenst te stellen;
Dit retributiereglement gaat over onderstaande gebouwen en gronden, die ook op bijgevoegd plan zijn aangeduid:
Het is noodzakelijk om het evenwicht te behouden in de gemeentelijke ontvangsten en uitgaven en dus gepast om een retributie te heffen op het gebruik van de door de gemeente ter beschikking gestelde gebouwen en gronden op Merksplas-Kolonie wegens de kosten die het verwarmen, verlichten of onderhouden ervan met zich brengen.
Kempens Landschap, opgericht in de schoot van de Provincie Antwerpen, heeft de gemeente bij de renovatie van Merksplas Kolonie financieel en administratief ondersteund en kan in deze worden gelijkgesteld met de gemeentelijke diensten.
De kapel werd in concessie gegeven voor de jaren 2024 en 2025 en wordt uit het retributiereglement gelicht.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) informeert hoe de brouwer kan werken met opeenvolgende activiteiten;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat er gewerkt wordt met kooien zoals in het gemeenschapscentrum;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polst naar de mogelijkheden van het college om af te wijken van het reglement bij grote evenementen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) haalt het voorbeeld van Krinkel aan als een bijzondere overeenkomst voor totaalpakket met Chiro;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) heeft vragen bij de wijze van annuleren;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat aanvragers zowel bij Colonie 7 als bij de gemeente kunnen annuleren;
raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat men voorschot aan gemeente betaalt en waarborg bij Colonie 7;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft aan dat deze werkwijze in het verleden toch de meest praktische manier van werken is gebleken;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt om te verduidelijken dat het opgegeven rekeningnummer dat van de gemeente is;
Vanaf 2024 tot en met 2025 worden retributies geheven op het gebruik van de door de gemeente ter beschikking gestelde Open Schuren, de bijgebouwen van de aardappelkelders, de voetbalvelden en de Terreinen op Merksplas-Kolonie.
Basis: activiteiten georganiseerd door particulieren
A: activiteiten georganiseerd door gemeentelijke diensten of Kempens Landschap;
B: activiteiten georganiseerd door erkende Merksplasse verenigingen, scholen, politieke partijen en activiteiten voor het goede doel;
C: commerciële activiteiten of activiteiten van bedrijven.
Alle overige gebruikers vallen onder het basistarief.
Huurprijs per dag |
Basis |
A |
B |
C |
Grote halfopen schuur |
€ 400 |
€ 0 |
€ 200 |
€ 600 |
Kleine open schuur 1 |
€ 300 |
€ 0 |
€ 150 |
€ 450 |
Kleine open schuur 2 |
€ 300 |
€ 0 |
€ 150 |
€ 450 |
Landbouwgrond per ha |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
Keuken bijgebouw aardappelkelder |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
’t Schelft bijgebouw aardappelkelder |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
Den Hopper bijgebouw aardappelkelder |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
Grasveld achter aardappelkelder |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
Overloopparking |
€ 100 |
€ 0 |
€ 50 |
€ 150 |
Als de 3 schuren tegelijk worden gehuurd, is de 2e kleine schuur gratis. Dan wordt er een basisprijs van 700 euro toegekend. Voor een compleet huwelijksfeest, dus incl. avondfeest, moeten de 3 schuren tegelijk worden gehuurd.
Bij de huur van landbouwgronden geldt er een maximum retributie van 1.200 euro basisprijs per dag per evenement.
Voor een circus wordt een forfaitprijs van 500 euro gevraagd.
Voor grote evenementen die gebruik maken van (zo goed als) alle infrastructuur over een langere periode bepaalt het college een vaste prijs.
Als blijkt dat een aanvrager zich onrechtmatig in een bepaalde categorie heeft geplaatst, wordt hij uitgesloten van verder gebruik.
De huurprijzen van de infrastructuur gelden voor de periode:
Huurprijs per uur |
Basis |
A |
B |
C |
|
|
0% |
50% |
150% |
Voetbalveld met kleedkamers inclusief verbruik |
€ 24 |
€ 0 |
€ 12 |
€ 36 |
Kleedkamer inclusief verbruik |
€ 24 |
€ 0 |
€ 12 |
€ 36 |
Bij gebruik van minstens 8 uur per week op verschillende dagen: 30% reductie op de retributie (maar geen korting op de kostprijs van de verlichting voetbalveld).
Huurprijs per dag |
Basis |
A |
B |
C |
|
|
0% |
50% |
150% |
Voetbalveld |
€ 144 |
€ 0 |
€ 72 |
€ 216 |
Kleedkamer inclusief verbruik zonder voetbalveld |
€ 144 |
€ 0 |
€ 72 |
€ 216 |
De dagverhuur beperkt zich tot de dag van de activiteit zelf.
Bij gebruik van de infrastructuur voor activiteiten die meerdere dagen omvatten gelden de volgende tarieven:
Dag 1: 100% van de dagprijs
Dag 2 en volgende: 80% van de dagprijs
Bij verzoek extra dagen voor klaarzetten en afbreken gelden de volgende tarieven:
Dag 1: 40% van de dagprijs
Dag 2: 25% van de dagprijs
Dag 3 en volgende: 15% van de dagprijs
Het verbruik van verwarming en elektriciteit worden apart aangerekend tegen kostprijs. Verlichting voor voetbalvelden wordt forfaitair aangerekend aan 5 euro per uur.
Wanneer bij het gebruik van gebouwen, accommodaties en terreinen een extra gewoon onderhoud of schoonmaak toch nodig blijkt, wordt een poetstarief aangerekend op basis van de gepresteerde uren a rato van 35 euro per uur en per persoon binnen de diensturen en 70 euro per uur en per persoon buiten de diensturen. Deze bedragen kunnen doorheen de jaren geïndexeerd worden.
De reservatie is pas definitief na betaling van de voorschotfactuur, die 25% van het huurbedrag bedraagt.
Het restbedrag van de huur zal gefactureerd worden na de activiteit samen met de variabele kosten (o.a. energieverbruik).
Alle betalingen gebeuren op het gemeentelijk rekeningnummer BE17 0910 0010 5921, tenzij anders vermeld op de factuur.
De betalingstermijn staat vermeld op de factuur.
Colonie 7 rekent voor de Open Schuren een waarborg van 200 euro. Deze waarborg geldt zowel voor de sleutelbadge als voor het veegschoon achterlaten van de gehuurde ruimtes, afvalverwijdering, het correct terugzetten van de tafels en stoelen die ter beschikking staan,… De poetskosten worden afgehouden van deze waarborg. Het restbedrag wordt gecrediteerd en teruggestort als bovenstaande puntjes in orde zijn.
Annuleren is mogelijk via de gemeente of Colonie 7. De annulatie dient steeds vooraf en schriftelijk of via e-mail te gebeuren en geeft aanleiding tot volgende facturatie:
Bij het niet melden van een annulering of bij een annulering minder dan 1 week voor de activiteit wordt de volledige retributie gefactureerd. Gevallen van overmacht worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
De voetbalvelden kunnen tot drie dagen vooraf kosteloos geannuleerd worden.
Bij verlies van de kaart die toegang geeft tot Salto-slot zal een retributie aangerekend worden van 30 euro per verloren kaart. Dit bedrag kan doorheen de jaren geïndexeerd worden.
Bij discussies of speciale aanvragen zal het college van burgemeester en schepenen beslissen.
Bij ontstentenis van betaling in der minne zal het verschuldigde bedrag geïnd worden bij wijze van dwangbevel of bij burgerlijke rechtsvordering.
Dit retributiereglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018;
het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
het raadsbesluit van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Merksplas;
de voorliggende meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-2025
het budget toont volgende cijfers in het laatste jaar:
Exploitatiesaldo: € 875.369,10
Investeringssaldo: € - 1.186.557,00
Saldo exploitatie en investeringen: € - 311.187,90
Financieringssaldo: € 287.658,92
Budgettair resultaat boekjaar: € - 23.528,98
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: € 1.019.439,44
Gecumuleerd budgettair resultaat: € 995.910,46
Beschikbaar budgettair resultaat: € 995.910,46
Autofinancieringsmarge: € 32.154,02;
het advies van het managementteam;
de toelichting door de burgemeester-voorzitter;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft toelichting bij de meerjarenplanaanpassing:
'Vanavond bespreken we de aanpassing van het MJP van 2020 tot 2025. Het gaat dus over de laatste 2 jaren van deze budgetperiode.
En de context waarin we dit budget moeten opstellen is totaal verschillend dan in het begin van deze legislatuur, toen het budget voor de hele legislatuur werd opgemaakt.
Corona, energiecrisis, Oekraïne-crisis hebben voor heel wat stijgende kosten gezorgd. Personeelskosten, energiekosten, maar ook de dotaties aan brandweer en politie zijn fel gestegen. Onlangs bleek uit een parlementaire vraag dat de uitgaven van de gemeentes in Vlaanderen 1,4 miljard euro hoger liggen dan oorspronkelijk begroot. Dat merken we dus ook in Merksplas.
Wat betreft de investeringen zijn er enkele grotere investeringen, die we niet kunnen uitstellen omdat er subsidies aan verbonden zijn, die beperkt zijn in tijd, of investeringen, die echt noodzakelijk zijn.
De voornaamste investeringen zijn gespreid over deze 2 jaren. Ik geef ze dan ook samen.
Fietspad steenweg op Weelde. Volgens AWV en Aquafin zal de aanbesteding eind 2024 kunnen gebeuren.
De straatverlichting zal in 2024 en 2025 verder worden verled.
Fase 6 en 7 van de landloperskolonie wordt uitgevoerd. Het gaat hier over het hotel, het gevangenismuseum, de polyvalente graanschuur en de quarantainestal.
De seniorenwoningen aan de Kern Lindedijk krijgen een opknapbeurt (daken, ramen en schrijnwerk):
Er is ook nog budget voorzien voor de aanpassing van diverse gebouwen en wegen.
Voor de financiering wordt er, naast de subsidies, een lening van 3 mio € ingeschreven in 2024 en 1 mio € in 2025. In 2023 is er geen lening opgenomen.
De investeringen voor het klimaat staan gespreid in de begroting: riolering, energiezuinige aanpassingen aan de Kern Lindendijk en verdere verledding heb ik genoemd. Daarnaast wordt de speelplaats van Qworzo vergroend, wordt een klimaatambtenaar aangenomen, wordt er op verschillende plaatsen onthard, opmaak van hemelwaterplan en warmteplan, enz
Conclusie is dus dat, ondanks het dalend exploitatieresultaat en de verschillende investeringen, we het jaarlijks beschikbaar resultaat en een positieve autofinancieringsmarge in het laatste jaar van de planningsperiode kunnen aanhouden. En dat we de belastingvoeten ongewijzigd kunnen laten: aanvullende personenbelasting blijft 6,5% (Vlaams gemiddelde is 7,18%) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven 692 opc (Vlaams gemiddelde is 897,06 opc).'
raadslid Jan De Bie (Groen) klaagde aan dat er foute documenten werden gepost op het intranet, er reeds na drie dagen na de ontvangst van de documenten een financiële toelichtingsvergadering werd georganiseerd, er bij de budgetwijzigingen als verantwoording werd meegegeven 'wijziging naar aanleiding van budgetcontrole' wat bezwaarlijk als een afdoende motivatie kan worden beschouwd, het ontbreken van een overzicht van wijzigingen en investeringen voor de volgende jaren;
raadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst eveneens naar foute of laattijdige documenten en het gebrek aan overzicht van de investeringen voor de volgende jaren en stelt dat in een beursgenoteerd bedrijf de bestuurders geen kwijting zou worden gegeven;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat als je er de grote 5 investeringen uit haalt er nog nauwelijks budget overschiet;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat we aan het einde van deze planningsperiode zitten. De meeste investeringen voor deze periode zijn gebeurd. Maar voor sommige investeringen zijn we afhankelijk van andere overheden;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt zich vragen bij de plotse daling van het budget voor individuele hulpverlening van 550.000 naar 400.000 euro;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) verwijst naar de afbouw van de opvang van Oekraïense vluchtelingen;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst op telkens een ander bedrag voor de aflossingen in de tabel M2 en T4 terwijl dit zou moeten overeenkomen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) zal er op wijzen bij de financieel directeur;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt zich vragen bij de ontvangsten voor cultuur waarbij het budget daalt van 22.000 naar 1.500 euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er gekozen is voor omkadering van de verenigingen via infrastructuur en logistieke ondersteuning;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst op de halvering van het budget voor onderhoud waterlopen en groen. Waar is het budget voor opmaak waterplan?;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat de opdracht voor de opmaak van een waterplan reeds aan Pidpa/Aquafin werd gegeven;
raadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat de dotatie ten bedrage van 200.000 euro voor de woonmaatschappij werd geschrapt;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat dit project niet doorgaat;
raadslid Jan De Bie (Groen) geeft aan dat het budget (150.000 euro) voor opmaak mobiliteitsplan ook werd geschrapt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat de gemeente vooreerst de bevindingen van het traject 'verkeersvriendelijke gemeente' en van de vervoersregio wil meenemen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt waarom het budget voor niet-beschermde mandatarissen zo fel is gestegen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) dat het hier om een rechtzetting gaat van te veel aangerekende sociale bijdrage en bijdrage pensioen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) wijst op de kosten voor consulenten en vraagt zich af of een structurele samenwerking met andere gemeenten geen soulaas zou bieden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er enkel nog consulenten zijn voor omgevingsvergunningen, ICT en financiën. De consulent voor burgerzaken werd al afgebouwd. Die consulenten komen dikwijls uit intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De sollicitaties die vlotter binnenkomen tonen aan dat de arbeidsmarkt terug aantrekt;
raadslid Luc Holthof (N-VA) stelt dat de budgetten voor opmaak van RUP's gevoelig zijn gestegen voor opmaak RUP fruitteelt en RUP zorglandbouw;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er nu concrete offertes binnen zijn. Vroeger kon Widar via artikel 20 VCRO een uitzonderingsmaatregel bekomen voor haar vergunning. Nu moet er een RUP opgemaakt worden. Ook voor de jeugdverblijven is er een strengere regelgeving die noopt tot de opmaak van een RUP. Die kosten worden wel verhaald op de betreffende aanvragers;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt of de gemeentelijke bijdrage van 100.000,- euro voor IOK waar voor zijn geld biedt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) beaamt dit en verwijst naar de plangroep, de juridische dienst, de aankoopdienst, de preventie, welzijnszorg Kempen en de afvalophaling;
raadslid Luc Holthof (N-VA) stelt dat de kleinste subsidie 25 euro betreft voor de gezinsbond van Zondereigen en polst naar het bestaan van een subsidiereglement;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) verwijst naar de subsidiereglementen voor cultuur, sport en jeugd;
raadslid Luc Holthof (N-VA) informeert naar de overheidsopdracht ten belope van 50.000 euro voor Carons Hofke;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) haalt de renovatie van buitenschrijnwerk en het opschilderen aan die vakkundig gebeuren met eigen gemeentepersoneel;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polst waarom er nieuwe deuren komen aan gemeentehuis en gemeenschapscentrum;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat dit ten goede komt aan de toegankelijkheid;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) informeert naar de 150.000,- euro voor Markdal;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de technische dienst daar hard gewerkt heeft aan de elektriciteit, verwarming, vloer, schilderwerken en sanitair voor de muziekacademie en het IKO. De opening is voorzien voor in het voorjaar;
artikel 1.- Goedkeuring te hechten aan de meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-2025 voor wat betreft het gedeelte wat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
artikel 2.- Goedkeuring te hechten aan het geheel van de meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018;
het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
het besluit van de gemeenteraad de dato 21 september 2009 houdende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’, vaststelling van de statuten, samenstelling van de Raad van Bestuur en College van Commissarissen;
de beheerovereenkomst van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’ met de gemeente Merksplas;
voorliggende meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind;
het besluit van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind de dato 4 december 2023 houdende goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-202
voorliggende aanpassing meerjarenplan sluit met volgende cijfers in 2025:
Autofinancieringsmarge: € 2.471;
raadslid Jan De Bie informeert naar de kapitaalsverhoging;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat de gemeente via prijssubsidies en de huur van sporthal voor verenigingen betaalbaar houdt en een negatief resultaat vermijdt. Bij corona werd de sporthal niet gebruikt en mocht een verlies worden genoteerd. Om dit verlies nu te compenseren zijn er verschillende mogelijkheden om dit recht te zetten: afsluiten van een lening, een dotatie of overgaan tot een kapitaalsverhoging. Dit laatste heeft het minste impact op de gemeentelijke financiën;
De meerjarenplanaanpassing 1/2023 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind goed te keuren.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;
artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en
het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest over de uitwisseling van informatie tussen het Openbaar Ministerie en een Vlaamse bestuurlijke beboetingsinstantie, vermeld in artikel 38, § 1 van het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023;
Agentschap Justitie en Handhaving is voor de opdrachten, vermeld in artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 september 2021 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap ‘agentschap Justitie en Handhaving’, bevoegd, waaronder het algemeen Handhavingsbeleid op bestuurlijk en strafrechtelijk niveau ontwikkelen en coördineren, en de uitvoering van het kaderdecreet Vlaamse handhaving implementeren.
Gemeente Merksplas is als gemeentelijke overheid bevoegd voor de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving, waaronder de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, en de regelgeving, vermeld in artikel 16.1.1 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Het Vlaams Handhavingsplatform is een eerste concrete uitvoering van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH). Het KVH werd deze zomer goedgekeurd door het Vlaamse parlement en voorziet in een stroomlijning van alle Vlaamse handhaving (onroerend Erfgoed, milieu, ruimtelijke ordening,…). Het kaderdecreet vormt een kader en dient dus verder uitgewerkt te worden voor de verschillende beleidsthema’s. Hiervoor zijn optimalisatiedecreten en -besluiten in opmaak.
Het KVH voorziet ook in een digitalisering van de Vlaamse handhaving. Met het oog hierop werd het Vlaams Handhavingsplatform geïnitieerd.
Op het VHP zal in de toekomst alle informatie mbt handhaving gecentraliseerd worden: PV’s, verslagen van vaststelling, herstelmaatregelen,…. De idee is dat alle handhavers de PV’s, VvV’s en op termijn ook andere documenten, zullen ingegeven in het Vlaams Handhavingsplatform en dat dit platform zorgt voor de uitwisseling naar de overtreders en andere instanties.
Partijen wensen persoonsgegevens uit te wisselen met het oog op een efficiënte handhaving overeenkomstig het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving en het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest betreffende de uitwisseling van informatie tussen het openbaar ministerie en een Vlaamse bestuurlijke Beboetingsinstantie gelet op artikel 37 en 38 van het Kaderdecreet Vlaamse handhaving.
de gemeente Merksplas doet beroep op intergemeentelijke handhavers via IOK;
voorliggend protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap justitie en handhaving en de gemeente Merksplas in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform en addendum;
De functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente heeft op datum van 14 november 2023 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven;
Het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap justitie en handhaving en de gemeente Merksplas in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform en addendum goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te machtigen deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd;
omzendbrief BeSt-Address - richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer - 4 november 2020;
het gemeenteraadsbesluit van 17 februari 2020 houdende stimulering vervrouwelijking in de straatnaamgeving indien een persoonsnaam zou worden toegekend;
het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2023 houdende goedkeuring van het wegentracé in het sociaal woonproject van de Ark nabij Molendries;
het voorstel van de heemkundige kring 'Marcblas', heemhuis 'Villa ter Borcht', Hofeinde 57, 2330 Merksplas, waarbij voorkeur wordt gegeven aan 'Negen Lopen' of 'Slingerpad';
het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023 houdende de voorlopige aanvaarding van de straatnaam voor het sociaal woonproject nabij Molendries te Merksplas;
het openbaar onderzoek van 4 oktober tot en met 6 november 2023 waarbij geen bezwaren werden genoteerd;
de gemeentelijke diensten en de hulpdiensten
Definitief de naam 'Slingerpad' aan te nemen voor de nieuwe straat die wordt aangelegd in het bouwproject van de Ark (Woonboog).
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeentedecreet en de gemeentewet;
de wet van 12 december 2006 tot wijziging van de gemeentewet waardoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd wordt voor tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
de wet betreffende de politie op het wegverkeer;
het algemeen verkeersreglement;
het M.B. waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaald;
het M.B. dd 25/03/1977;
het besluit van het college van burgemeester en schepen de dato 20 december 2022 houdende het invoeren van een testfase van maandag 09 januari 2023 tot en met donderdag 30 september 2023 om enkelrichting in de Pastoor Ceulemansstraat in te voeren;
het besluit van het college van burgemeester en schepen de dato 22 augustus 2023 houdende het verlengen tot 31 december 2023 van de testfase om enkelrichting in de Pastoor Ceulemansstraat in te voeren;
evaluatie van zowel bewoners als gebruikers van het Initiatief Buitenschoolse Opvang;
advies gemeentelijke adviesraad verkeer van 22 november 2023;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vond geen documenten terug van de bevraging van de buurtbewoners of van de ouders die gebruik maken van het Initiatief Buitenschoolse Opvang;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat er een briefje in de bus werd gestoken bij de buurtbewoners en er een mondelinge bevraging van de ouders is gebeurd. De grote meerderheid was positief voor eenrichtingsverkeer;
raadslid Jef Schoofs (Groen) informeert naar de door Groen geopperde 'fietsstraat'
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat dit kan bekeken worden na de ontwikkeling van de nieuwe verkaveling;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt of de suggesties van de gemeentelijke adviesraad verkeer worden meegenomen;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat de aanbevelingen van de GAV worden meegenomen en dat er geschrankt parkeren zal worden georganiseerd op de straat;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) verwijst naar de GAV over de blokken en vraagt wanneer dit in voege gaat;
- de betrokken gemeentelijke diensten
- de plaatselijke wijkpost van de lokale politie
- de diensten van Hulpverleningszone Taxandria
Art 1: Te Merksplas wordt van 1 januari 2024 de Pastoor Ceulemansstraat definitief enkelrichting gemaakt.
Art 2: Hiertoe worden de volgende verkeersborden geplaatst:
C1 met onderbord M12:
F19 met onderbord M18:
D1 pijl links:
Art 3: De gemeente staat zelf in voor de plaatsing van de signalisatie. Zij stemt vooraf de communicatie af met de plaatselijke wijkpost van de lokale politie ten einde hierover duidelijk ingelicht te worden.
Art 4: De gemeente moet alle bewoners ervan in kennis stellen
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de kapel en de grote boerderij met grond te Merksplas-Kolonie zijn eigendom van de gemeente Merksplas ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021 houdende de goedkeuring van het aanbestedingsdossier cascorestauratie fase 7;
het feit dat vzw gevangenismuseum sinds jaar en dag een onderkomen vindt in de kelders van de kapel op Merksplas Kolonie;
het voorstel van vzw gevangenismuseum;
de voorliggende concessieovereenkomst koeienstal zuid met addendum voor de afrekening van de nutsvoorzieningen;
de vzw gevangenismuseum zal na de herbestemming van de kapel op Merksplas Kolonie geen onderkomen meer kunnen vinden in de kelders van de kapel;
de vzw gevangenismuseum draagt bij tot instandhouden en communiceren van het verhaal van Merksplas Kolonie en heeft zeker nood aan een eigen stek op het domein;
de vzw gevangenismuseum is complementair met het bezoekerscentrum en aanvullend in de zin dat de straf en de strafuitvoering uitvoerig aan bod komen naast het verhaal van de landloperskolonie;
de huisvesting van de vzw gevangenismuseum vergt minder investeringen in de koeienstal zuid dan in de graanschuur;
de concessiehouder van de koeienstal zuid is bereid deze uit de concessieovereenkomst te lichten;
De voorliggende concessieovereenkomst voor de koeienstal zuid onder voorwaarden voor het gevangenismuseum met addendum voor afrekening nutsvoorzieningen goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze namens de gemeente te onderschrijven.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het feit dat de kapel en de grote boerderij met grond te Merksplas-Kolonie eigendom van de gemeente Merksplas is ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
de kapel werd in concessie gegeven voor de jaren 2024 en 2025;
voorliggend gebruiksreglement voor de open schuren, de polyvalente ruimtes in de bijgebouwen van de aardappelkelders en de landbouwgronden;
Het gemeentebestuur wil de open schuren, de polyvalente ruimtes in de bijgebouwen van de aardappelkelders en de landbouwgronden ter beschikking van het publiek stellen mits een aantal voorwaarden;
De concessiehouder van de grote boerderij kan ter plaatse optreden als medebeheerder voor sleutel- en agendabeheer, praktische afspraken en bezoeken terwijl de gemeente het beslissingsrecht behoudt;
Het gebruikersreglement voor de open schuren, de polyvalente ruimtes in de bijgebouwen van de aardappelkelders en de landbouwgronden goed te keuren met ingang van 1 januari 2024.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten;
de kapel en de grote boerderij met grond te Merksplas-Kolonie zijn eigendom van de gemeente Merksplas ingevolge akte minnelijke onteigening onroerend goed verleden op 16 november 2005 door Johan Huybrechts, commissaris van het Aankoopcomité;
de meerjarige subsidiëringsovereenkomst voor de restauratie en herbestemming van de voormalige landloperskolonie van Merksplas;
de concessieovereenkomsten met bean.be voor de uitbating van de brasserie en het hotel in de grote boerderij van Merksplas Kolonie;
voorliggende overeenkomst medebeheer open schuren en bijgebouwen aardappelkelders;
De gemeente kan of wenst deze site niet zelf te exploiteren en heeft een privé-partner aangezocht om de site van de Grote Boerderij op Merksplas-Kolonie middels een concessieovereenkomst met lasten uit te baten;
De gemeente wil de open schuren en de bijgebouwen van de aardappelkelders in eigen beheer houden door agenda te bepalen en de retributies te innen maar wil een aantal praktische zaken afstoten, zoals bezichtigen, sleutels, meteropnames, ... aan de concessiehouder van de brasserie en het hotel wegens de nabije en permanente aanwezigheid op het terrein;
de terreinen van Merksplas Kolonie worden rechtstreeks door de gemeente beheerd, zonder tussenkomst van de medebeheerder;
de concessienemer van de brasserie en het hotel is bereid gevonden om zonder vergoeding hand en spandiensten te verlenen;
de concessienemer kan zelf ook tegen dezelfde voorwaarden als opgenomen in retributie- en gebruikersreglement over deze infrastructuur beschikken;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) heeft bedenkingen bij de gratis dienstverlening;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat Colonie 7 op die wijze het beste zicht heeft op de agenda en eventueel desgewenst een aantal diensten ivm catering kan aanbieden. Als ze zelf willen gebruik maken van deze infrastructuur is dat tegen dezelfde voorwaarden als iedereen;
De voorliggende overeenkomst medebeheer open schuren en bijgebouwen aardappelkelders af te sluiten met Bean.be, met maatschappelijke zetel Kapelstraat 10, 2330 Merksplas vertegenwoordigd door Bert Josten, zaakvoerder, Aardseweg 136, 2440 Geel, goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze namens de gemeente te onderschrijven.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het wetboek van vennootschappen en verenigingen de dato 23 maart 2019;
het gemeenteraadsbesluit de dato 26 februari 2002 houdende de oprichting van een BVBA ‘Elektriciteitsbedrijf Merksplas (EBEM)’ belast met de productie en verkoop van elektriciteit;
de oprichtingsakte verleden door notaris Van Roosbroeck op 6 maart 2002;
het gemeenteraadsbesluit de dato 20 april 2004 houdende wijziging van de statuten van EBEM;
de gemeente Merksplas is voor 100% aandeelhouder van Elektriciteitsbedrijf Merksplas EBEM bvba;
vaststelling van de toepassing op de vennootschap van de dwingende bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen vanaf 1 januari 2020 en beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
aanpassing van het kapitaal van de vennootschap aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
voorliggende volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap;
Artikel 1. - De gemeenteraad als algemene vergadering stelt de toepassing van de dwingende bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op onderhavige vennootschap vanaf 1 januari 2020 vast en besluit, in toepassing van artikel 39 §1, derde lid van de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en de rechtsvorm van de besloten vennootschap (afgekort BV) te behouden.
Artikel 2. - In toepassing van artikel 39 §2 derde lid van de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen stelt de vergadering vast dat het werkelijk gestort kapitaal, hetzij achttienduizend zeshonderd euro (€ 18.600,00) én de wettelijke reserve van de vennootschap, hetzij duizend achthonderd zestig euro (€ 1.860,00), van rechtswege omgezet werden in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening op 1 januari 2020.
Artikel 3.- Als gevolg van de voorgaande, beslist de gemeenteraad als algemene vergadering voorliggende volledig nieuwe statuten aan te nemen, die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigin-en, zonder evenwel een wijziging aan te brengen in haar voorwerp en mandateert de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter deze namens de algmene vergadering te onderschrijven.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
De geluidsinstallatie van de grote zaal in GC De Marc/kt is niet in orde. Voortdurend zijn er problemen met de installatie. Wanneer een organisatie deze zaal huurt en in gebruik neemt, rekenen ze er wel op dat deze naar behoren werkt. Toch blijft dit een probleem. Kan hier eindelijk eens écht iets aan gedaan worden? Waarom wordt er niet gecommuniceerd naar gebruikers dat deze niet optimaal werkt?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat deze installatie nu zal hersteld worden en dat er een offerte wordt aangevraagd voor de vervanging ervan.
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt om ineens ook een offerte te vragen voor een nieuwe geluidsinstallatie in de raadzaal;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Het verkeerskussen op de Goordijk is al een tijdje verdwenen. De buren hebben in het verleden al meermaals aangehaald dat er te snel gereden wordt in die straat. Komt daar ergens een nieuwe verkeersremmer? Wordt de hele situatie opnieuw bekeken?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het kussen kapot was en werd verwijderd. Er zal een nieuw verkeerskussen worden aangebracht maar de exacte locatie moet nog worden bekeken;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Het wegdek in Heiseneinde is vooraan in slechte staat. Voor fietsers is het hier een gevaarlijke situatie. Kan hier iets aan gedaan worden? De geparkeerde wagens belemmeren het zicht, net zoals trouwens op het kruispunt De Heerd - Leest;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt of er geen gele lijn kan worden aangebracht ter hoogte van het kruispunt om het parkeren te verbieden;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente de grootste putten reeds heeft opgevuld met koude asfalt maar er nu moet gewacht worden op beter weer. Auto's mogen niet parkeren op een aantal meter van het kruispunt. De politie moet dit handhaven;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Kan de bewegwijzering naar Toerisme een update krijgen? Nu staat er VVV maar internationaal wordt een toeristisch infopunt aangeduid met een 'i'-symbool. Kan dit ook in Merksplas zo aangepast worden?
Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat er een dergelijk bord zal geplaatst worden;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Wat is de stand van zaken ivm het grote project tussen Molenzijde en Heidestraat? Is hier nog een evolutie want de ontwikkeling van deze zone houdt veel mensen bezig.
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de vorming van de éénwoonactor dit proces on hold heeft gezet. De overdracht zou gebeuren tegen mei 2024 en zorgt voor vertraging. Dit wordt gecommuniceerd naar de actoren;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In het laatste verslag van GAV lezen we opnieuw over De Leest en dat er vragen komen ivm de voorrang in deze straat. We stelden eerder al voor hier ook de voorrang van rechts duidelijker aan te geven zoals in andere straten. Nu zegt GAV: ‘Kruisen tekenen op kruispunten lijkt ons beter dan borden te zetten. Borden plaatsen begin en einde Leest voor een bepaalde periode: “Gewijzigde verkeerssituatie, voorrang verlenen aan rechts!” Plus bordjes in zijstraten: “opgelet fietsers voorrang” Wanneer schieten jullie als bestuur in actie?
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Onlangs was er een boeiende avond over het verkeer, met Kris Peeters als spreker. Daar kwam de voorrang van rechts op de Leest aan bod. Een item waar vele inwoners zich vragen over stellen. Ook wij hebben hier al meermaals gevraagd om het duidelijker aan te geven dat men hier voorrang moet geven. Maar deze vraag is altijd negatief beantwoord.
We kunnen lezen dat dit ook aan bod gekomen is tijden de laatste GAV vergadering.
Kan de schepen de visie van het bestuur even toelichten over wel of niet een voorrangsweg , wel of niet borden of kruisen schilderen op de weg. Hoe gaat dit nu verder aangepakt worden?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de meningen verdeeld zijn over een voorrangsweg of het principe van voorrang van rechts. Bij voorrang van rechts kunnen we niet voor elk kruispunt een bord plaatsen. We doen dit enkel indien er geen voldoende zichtbaarheid is;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) suggereert om er zone 30 van te maken;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat de Leest een doorgangsweg is en soms als omleidingsweg wordt gebruikt;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Hebben jullie al een antwoord gekregen van de lijn ivm de bank die er wel of niet kan komen onder de luifel aan de bushalte in het dorp? Als de lijn hier geen bank voorziet, gaan jullie dan zelf kijken of er een bank geplaatst kan worden ?
Bij een hoppinpunt wordt er ook vaak een parkeerplaats voorzien voor mensen met een beperking voor of achter de halte. Kan dat in de Leopoldstraat ook voorzien worden?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de Lijn niet toelaat dat er in het hokje een bank wordt geplaatst, zelfs geen klapstoeltje, en dit in functie van de toegankelijkheid. Het college deelt de bezorgdheid. In de buurt van de halte vind je wel een aantal parkeerplaatsen voor mensen met een beperking;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Onlangs was er een boeiende avond over het verkeer, met Kris Peeters als spreker. Daar kwam naar voor dat bouwdossiers heel vaak samenhangen met de mobiliteit in de omliggende omgeving. De adviesraden Gecoro en GAV vergaderen hier steeds apart. Al wordt er ook al wel eens een vraag gesteld over mobiliteit in de Gecoro bijvoorbeeld. Zou het dan, naast de ambtenaren die nauw moeten samenwerken, ook niet goed zijn dat wanneer de bouwheren de hele uiteenzetting komen doen over een nieuw project bij de Gecoro, dat dan ook de GAV kan worden uitgenodigd zodat de verkeerssituatie meteen mee kan besproken worden.
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de gecoro advies geeft over ruimtelijke ordening en een strikt gereglementeerde adviesraad is. Sommige complexe dossiers zijn al voor meerdere adviesraden samen toegelicht en besproken maar meestal kunnen de GAV en de gecoro de dossiers los van elkaar bekijken;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
In de raad van bestuur Toerisme werd er een vraag gesteld in de rondvraag over wat de visie is van het bestuur ivm het vrijwilligersbeleid. Wat was hierop het antwoord want dit is niet genotuleerd in het verslag.
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat het hier ging om een misverstand omtrent een traktatie van vrijwilligers. De gemeente ondersteunt de verenigingen infrastructureel, financieel en logistiek. De verenigingen regelen zelf de waardering van hun vrijwilligers. Enkel de gemachtigd opzichters worden jaarlijks door de gemeente een etentje aangeboden;
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 21:55.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter