het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
We leggen dit agendapunt voor nav een vraag van Qworzo op de Gemeentelijke Adviesraad Verkeer
van 16 januari ‘23.
Uit het verslag: “Op vraag van Qworzo : Bij het brengen en halen van kleuters via de ingang aan het
gemeenschapscentrum rijden sommige ouders met de wagen tot aan het einde van de Bevrijdingsstraat
om er dan te keren. Omdat het er op die momenten heel druk is, leidt dit tot gevaarlijke situaties. De
school zelf kan hier niets doen omdat de bestuurders in sé niets onwettelijk doen, maar we vroegen ons
wel af of de gemeente hier iets kan betekenen.”
In hetzelfde verslag wordt de bal teruggekaatst en wordt aan Qworzo gevraagd meer info te
verzamelen en met voorstellen te komen.
Het Schoolvervoerplan vermeldt op pagina 46: “De Bevrijdingsstraat tussen de Markt en Albertstraat
leent zich ertoe om een schoolstraat* te worden. De omgeving rond de schoolpoort wordt rustiger en
aangenamer op bepaalde belangrijke tijdstippen.”
In het verleden stelden we met Groen reeds een aantal maatregelen voor om de verkeersveiligheid in
de schoolomgevingen te verhogen: instellen van fietsstraten**, doorvoeren zone 30 in de hoofdstraten
en in het bijzonder aan de Spetter, doortrekken van het principe fietsstraat in de Rodenbachstraat.
Voor het stukje Bevrijdingsstraat dat in het verslag van GAV wordt vermeld, stelden we met Groen
eerder al voor om daar een schoolstraat van te maken. Op deze manier kan de veiligheid er verhogen.
Een schoolstraat heeft voor de omwonenden weinig beperkingen maar veel voordelen voor de
veiligheid van de leerlingen: de straat is slechts beperkte tijd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en
tijdens dit uurtje mogen bewoners wel nog de straat uitrijden. (zie ook schoolvervoersplan)
Men begint bovendien best met een testperiode van minimum 3 maanden. De ouders hebben tijd
nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Tijdens die testperiode wordt de straat afgesloten met
nadarhekken. Op termijn kunnen de nadarhekken dan vervangen worden door Octopuspalen. Het is
dus nu het moment om te starten met de voorbereidingen. Zo kan de testperiode in september van
start gaan…
*Schoolstraat: Een schoolstraat is een straat nabij een onderwijsinstelling waar gemotoriseerd verkeer tijdens bepaalde uren niet
toegelaten is. Meestal is dat aan het begin en einde van de schooldag, gedurende een half uur.
**Fietsstraat: Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop tevens auto's zijn toegestaan. Dit autogebruik
wordt echter beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat.
Voorstel van besluit:
Art.1 - Het gemeentebestuur zorgt voor een testperiode waarbij het stuk van de Bevrijdingsstraat
tussen de Markt en de Albertstraat als schoolstraat wordt ingericht en dit vanaf 1 september 2023
Art. 2 - Het gemeentebestuur zorgt hierbij voor een positieve communicatie rond de installatie van de
schoolstraat. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de veiligheid van onze jonge inwoners die school
lopen in Qworzò of langs deze straat naar school gaan of terugkomen.
Art. 3 - Na een periode van 3 maanden volgt een evaluatie met de school, oudercomité, omwonenden,
GAV en andere betrokkenen. Na een positieve evaluatie wordt dit straatdeel vervolgens permanent
ingericht als schoolstraat.
Schepen Raf Verheyen (Leefbaar) wijst dat bij de recente herinrichting van deze straten gekozen werd voor een fietsstraat in samenspraak met de school, de buurt en de gemeentelijke adviesraad verkeer. De ingang van de kleuters komt uit in de Bevrijdingsstraat maar de ingang van de lagere school is verplaatst naar Spelewei. De GAV heeft tellingen laten uitvoeren waaruit blijkt dat slechts gemiddeld één wagen per dag een manoeuvre maakt in dit gedeelte van de straat.
Dit agendapunt wordt verworpen.