De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 8 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 27 maart 2023, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 17 maart 2023, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Ann Wouters door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet basisbereikbaarheid;
Wat doet een projectstuurgroep?
De projectstuurgroep begeleidt projecten in uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid volgens een projectmethodologie. De gefaseerde projectmethodologie blijft behouden, net als enkele herkenbare begrippen zoals de startnota, projectnota en unieke verantwoordingsnota en moet bijdragen tot een duidelijke stroomlijning in het ontwerp- en planningsproces;
De projectstuurgroep staat in voor de begeleiding van projecten of de opmaak van lokale mobiliteitsplannen (of andere mobiliteitsgerelateerde plannen);
De projectstuurgroep begeleidt die projecten en plannen doorheen de verschillende procedurestappen. Binnen de projectstuurgroep wordt de expertise van de verschillende partners gevraagd in het ontwerp- en denkproces, zodat een inherente kwaliteitszorg wordt gegarandeerd;
De initiatiefnemer nodigt op maat van het project of plan de relevante partners uit. De leden van de projectstuurgroep brengen hun aanbevelingen samen tot er een consensus is over het voorliggend dossier. De initiatiefnemer die de projectstuurgroep samenbrengt en voorzit, draagt ook de verantwoordelijkheid over het dossier. Hij of zij gaat op zoek naar consensus rond de tafel, en houdt daarmee het budget, de kwaliteit van het ontwerp en de timing in de hand, zonder afbreuk te doen aan de relevante input van de verschillende stakeholders.
Het besluit voorziet dat zowel bepaalde stappen in de projectmethodologie als de werking van de projectstuurgroep kan worden geïntegreerd, vervangen of weggelaten worden, wanneer voor bepaalde projecten gelijkaardige besluitvormingsprocessen doorlopen in andere procedures (MER, complexe projecten, …).
Welke projecten begeleidt de projectstuurgroep?
Infrastructuurgebonden projecten:
Uitzonderingen:
Niet-infrastructuurgebonden projecten:
Uitzonderingen:
Wie zit in de projectstuurgroep?
De projectstuurgroep wordt voorgezeten door de initiatiefnemer van het project of plan en bestaat minimaal uit:
Eén vertegenwoordiger kan meerdere rollen opnemen;
Het is de taak van elke initiatiefnemer om de samenstelling van de projectstuurgroep weloverwogen te bekijken en de juiste partners mee uit te nodigen;
De projectstuurgroep kan een rol spelen in een participatietraject. Om dit mogelijk te maken kunnen één of meerdere vergaderingen van de projectstuurgroep opengesteld worden voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en/of de bevolking;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt wat het doel is van de projectstuurgroep en waarom de GAV of raadsleden niet betrokken worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de oprichting van een projectstuurgroep een vereiste is voor het verkrijgen van subsidies voor de aanleg van het fietspad Koekhoven noord of andere mobiliteitsprojecten. Deze vergaderen over de uitvoering van het project met partners als AWV of de Lijn;
dienst Mobiliteit, team fietsbeleid, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen annelien.peeraer@provincieantwerpen.be
DEPARTEMENT MOBILITEIT & OPENBARE WERKEN, Lange Kievitstraat 111-113 bus 42, 2018 Antwerpen vervoerregio.kempen@vlaanderen.be
De gemeente Merksplas richt een projectstuurgroep op waarin de volgende personen zetelen namens de gemeente:
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Conceptnota Vlaamse Regering 17 februari 2017 ‘Een geïntegreerde zorgverlening in de eerste lijn’;
De eerstelijnszone (een geografisch afgebakende zone van ongeveer 75.000 – 125.000 inwoners) zoals voorgesteld in de conceptnota ‘Een geïntegreerde zorgverlening in de eerste lijn’ heeft tot doel een netwerk tot samenwerking te organiseren van plaatselijke zorg- en hulpverleners (huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, diensten voor gezinszorg, woonzorgcentra enzovoort) en de lokale besturen. De eerstelijnszone levert zelf geen zorgaanbod maar zorgt voor coördinatie en afstemming tussen de partners en focust op ondersteuning van het praktijkniveau/de dienstverlening en van de intersectorale samenwerking. De conceptnota vertrekt vanuit de centrale positie van de zorgbehoevende met daarbij aandacht voor de waardering van de mantelzorger, de focus op buurtgericht werken, de zorgcoördinatie en het casemanagement en de belangrijke rol van het lokaal bestuur. In een eerstelijnszone zijn er een aantal verplichte partners die allemaal evenwaardig zijn;
Het werkgebied van de VZW omvat de volgende volledige eerstelijnszone: Arendonk - Baarle-Hertog – Beerse – Hoogstraten – Merksplas – Oud-Turnhout – Ravels – Rijkevorsel – Turnhout – Vosselaar;
Het charter van de eerstelijnszone Kempenland;
De modelstatuten voor de zorgraad van de eerstelijnszone Kempenland;
de vraag van de eerstelijnszone Kempenland naar vertegenwoordigers vanuit de lokale besturen in de raad van bestuur;
VZW Eerstelijnszone Kempenland p/a Kris Bayens, voorzitter, Weeldestraat 66, 2381 Weelde (info@elzkempenland.be)
Als vertegenwoordiger voor de gemeente Merksplas voor de raad van bestuur van de eerstelijnszone Kempenland voor te dragen: schepen Leen Kerremans, Wijntuinstraat 27, 2330 Merksplas (leen_kerremans@hotmail.com 0486/397964)
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba;
de gemeente neemt deel in de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba;
de oproepbrief van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba de dato 9 maart 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering van dinsdag 9 mei 2023 met volgende agendapunten
1 Samenstelling van het bureau en van de vergadering
2 Verslag van de Raad van Bestuur aan de aandeelhouders over het dienstjaar 2022, inclusief het bijzonder verslag over de wijze waarop de vennootschap toezicht heeft uitgeoefend op haar sociaal oogmerk en de klachtenrapportering
3 Verslag van de commissaris (controleverslag) over dienstjaar 2022
4 Verlenen van kwijting aan de commissaris
5 Goedkeuring van de jaarrekening van het dienstjaar 2022
6 Verlenen van kwijting aan de bestuurders voor het boekjaar 2022
7 Varia
de oproepbrief van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba de dato 9 maart 2023 met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 9 mei 2023 met volgende agendapunten
1 Kennisname van ontvangen kennisgevingen tot uittreding door aandeelhouders
2 Omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap, met juridische uitwerking op 1 juni 2023, onder de dubbele opschortende voorwaarde van erkenning van de vennootschap als woonmaatschappij door de bevoegde minister en goedkeuring van de nieuwe statuten door de bevoegde minister en onder opschortende tijdsbepaling zodat de omvorming naar een besloten vennootschap pas uitwerking zal hebben op 1 juni 2023
3 Beslissing om het volgestorte gedeelte van het vast gedeelte van het kapitaal van de vennootschap samen met de wettelijke reserve op de onbeschikbare eigenvermogensrekening van de vennootschap te plaatsen. Het niet-gestorte gedeelte van het vast gedeelte van het kapitaal wordt op de eigenvermogensrekening ‘niet-opgevraagde inbrengen’ geplaatst.
4 Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van het doel en het voorwerp van de vennootschap
5 Wijziging van het doel en het voorwerp van de vennootschap, onder de voormelde dubbele opschortende voorwaarde en onder voormelde opschortende tijdsbepaling
6 Wijziging van de naam van de vennootschap
7 Aanpassing van de statuten van de vennootschap om deze in lijn te brengen met de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (woonmaatschappij) en de Omzendbrief van 24 april 2020 | OMG/W 2020/3 betreffende impact van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen met de bedoeling een erkenning te verkrijgen als woonmaatschappij.
· Goedkeuring van de statuten van de besloten vennootschap
· Dit onder de voormelde dubbele opschortende voorwaarde en onder voormelde opschortende tijdsbepaling.
8 Opdracht aan de notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen
9 Adres van de zetel
10 Vaststelling van de samenstelling van de Raad van Bestuur van de besloten vennootschap ‘woonmaatschappij De Noorderkempen’, onder de voormelde dubbele opschortende voorwaarde en onder voormelde opschortende tijdsbepaling
11 Bezoldiging van de bestuurders van de besloten vennootschap ‘woonmaatschappij De Noorderkempen', onder de voormelde dubbele opschortende voorwaarde en onder voormelde opschortende tijdsbepaling
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 maart 2019 houdende de aanduiding van Nele Daems, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas als vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba gedurende deze legislatuur;
Afschrift van dit besluit zal worden toegezonden aan het secretariaat van Bouwmaatschappij De Noorderkempen, Kweekstraat nr. 4b 2330 Merksplas en aan betrokken mandataris.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de buitengewone en algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba op dinsdag 9 mei 2023.
Artikel 2
De volmachtdrager wordt gemandateerd om op deze vergadering te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.
Artikel 3
Als lid voor de algemene vergadering van de Woonmaatschappij De Noorderkempen wordt namens de gemeente Merksplas wordt herbevestigd:Nele Daems, Veldenbergstraat 79, 2330 Merksplas nele.daems3@gmail.com 0472/671181
Artikel 4
Als leden voor de raad van bestuur van de Woonmaatschappij De Noorderkempen worden namens de gemeente Merksplas voorgedragen:
het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;
het Decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 20 november 2009 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact;
Sportraad Merksplas heeft haar statuten geëvalueerd en bijgestuurd;
Daarbij werden de vroegere statuten en huishoudelijk reglement samengevoegd tot één document en waar mogelijk vereenvoudigd;
Volgende bevoegdheden worden overgedragen van Algemene Vergadering naar Raad van bestuur:
De leden van de Raad van Bestuur moeten ook niet langer een vaste plaatsvervanger opgeven;
De gewijzigde statuten werden op 14 februari 2023 goedgekeurd door de Algemene Vergadering van de Sportraad;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt zich af welk nut de algemene vergadering nog heeft als zelfs de rekening van de sportraad door de raad van bestuur wordt goedgekeurd;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er nog voldoende terugkoppeling is;
De gewijzigde statuten van Sportraad Merksplas worden goedgekeurd.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Buitenspelen maakt kinderen gelukkig en gezond: ze bewegen meer en leren ook van en met elkaar.
Omdat er in een speelstraat geen doorgaand verkeer mogelijk is, kunnen niet alleen kinderen, maar ook
hun ouders of anderen de straat gebruiken om te spelen, te sporten, om elkaar te ontmoeten.
Veel gemeenten bieden tijdens de zomermaanden inwoners de mogelijkheid om hun straat tot een
speelstraat te maken. Zo’n mogelijkheid ontbreekt nog in Merksplas. Groen stelt voor om deze zomer
een pilootproject te starten om te onderzoeken onder welke voorwaarden inwoners van Merksplas
speelstraten kunnen aanvragen. De gemeente Merksplas kan informatie inwinnen bij buurgemeenten
die al langer speelstraten hebben.
Een speelstraat is een straat die tussen bepaalde tijden over de volledige breedte wordt voorbehouden
voor spelen. Spelende kinderen en voetgangers hebben er voorrang op alle weggebruikers. Een
speelstraat is geen extra kinderopvang, ouders blijven verantwoordelijk. Bewoners van de straat
kunnen natuurlijk nog naar hun huis, maar moeten stapvoets rijden.
Aan het begin en einde van een straat worden hekken geplaatst waarin wordt aangeduid dat het om
een speelstraat gaat die tijdens de speeltijd niet open is voor doorgaand verkeer. Een speelstraat kan
door bewoners aangevraagd worden voor maximaal 14 dagen tijdens de maanden juli en augustus.
Een straat kan in aanmerking komen
● Als 50% van de inwoners akkoord gaat met de aanvraag en er twee buurtbewoners als peter of
meter verantwoordelijkheid nemen
● Als de straat geen doorgaande weg is en overwegend een woonkarakter heeft
● Als omliggende straten bereikbaar blijven
● Als er geen openbaar vervoer door de straat rijdt
voorstel van besluit
Art.1 - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeesters en schepenen om in
samenwerking met de jeugddienst een pilootproject uit te werken voor speelstraten in de gemeente.
Het doel is om in enkele straten in de komende zomervakantie te onderzoeken wat de beste
modaliteiten zijn.
Art.2 - Na een positieve evaluatie van de pilootfase beslist het gemeentebestuur om projectaanvragen
onder mogelijk aangepaste voorwaarden open te stellen voor alle inwoners van de gemeente.
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) merkt op dat er nu al speelstraten kunnen worden aangevraagd. Dit reglement bestaat al en is gelijkaardig aan wat voorgesteld wordt. Op de website kan je een aanvraag voor speelstraat terugvinden. We zullen deze mogelijkheid nog eens bekendmaken;
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In het verslag van CBS van 14 februari zien we een inkomende brief ivm toekenning subsidies veilige schoolomgevingen. Zijn hier al concrete plannen voor? Werden deze besproken op de GAV?
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
We zagen in de briefwisseling dat er subsidies komen om de schoolomgevingen verkeersveiliger te maken. Wat gaan jullie precies doen met die subsidies?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat de aanvraag eind vorig jaar werd gedaan. In februari werd deze aanvraag goedgekeurd. Voor Qworzó realiseren we een veiliger doorsteek langs de parking om de markt en wordt een stukje onthard rond de bomen. Voor de vrije basisschool worden de paden rond de kerk heraangelegd en gaat dit eveneens gepaard met een stuk ontharding. Hij wijst er op dat de werken worden uitgevoerd in eigen beheer want ze moeten binnen de 6 maanden voltooid zijn. De subsidies bedragen de helft van de kostprijs die geraamd wordt op 40.000,- euro.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
In het verslag van CBS van 7 maart lezen we dat de aanvraag van subsidies in het kader van investeringen in fietsinfrastructuur (Kopenhagen) zal worden ingetrokken. Vlaanderen deelde mee 1 euro bij te leggen voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen. Zo werd voor de dossiers Koekhoven Noord en Geheul blijkbaar 964.147,35 euro beloofd. In december 2022 legde minister Somers echter de maximale projectsubsidie voor Merksplas vast voor het Kopenhagenplan op 194.323,76 EUR.
Hoe gaan jullie dit budgettaire probleem van ca 770.000 euro oplossen? Gaat dit impact hebben op de timing van dit project en dus ook op Steenweg op Weelde?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er verschillende subsidiekanalen zijn voor fietspaden elk met hun eigen voorwaarden. Het zou beter zijn mocht alles uit één subsidiepot komen. Bij opmaak meerjarenplanwijziging gingen we er van uit dat naast het vast trekkingsrecht uit het Kopenhagenfonds (194.323,76 euro) er een daar bovenop een variabel fonds beschikbaar zou zijn van 1 euro voor 1 euro. Wat niet het geval blijkt. Daarom gaan we subsidies uit het fietsfonds aanvragen. Het Kopenhagenfonds was toch beperkt in tijd en loopt af in 2025 terwijl wij moeten wachten op de Steenweg op Weelde ivm rioleringsdossier. We trekken Kopenhagenfonds terug omwille dat het niet mag gecombineerd worden met fietsfonds. Geen invloed op timing. We wachten op onteigeningen langsheen Steenweg op Weelde;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In datzelfde verslag lezen is er ook de goedkeuring van een gunning voor de opmaak van RUP zorglandbouw WIDAR. Een uitgave van bijna 50.000 euro. Ongetwijfeld een goede zaak. We lezen echter dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bijzonder bestek met nr. RUP/2013/1. Gelden inderdaad dezelfde prijzen/voorwaarden nog na 10 jaar?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat vroeger zorglandbouwbedrijven bij uitzondering in het buitengebied een vergunning konden krijgen op basis van het artikel 20 wat nu afgeschaft is. Nu moet dergelijke afwijking van het gewestplan bekomen worden via de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Widar draagt de kosten. Er is een in house opdracht bij kostendelende vereniging IOK die geen BTW moeten aanrekenen. De tarieven zijn wel geïndexeerd: 104 euro voor niveau A en 78 euro voor niveau B of C;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt
Sinds corona moet men steeds een afspraak maken om terecht te kunnen bij dienst omgeving en burgerzaken. Hebben jullie deze werking al eens geëvalueerd? Wat zijn de positieve zaken voor de werking sinds men werkt op afspraak en zijn er ook minder goede zaken aan deze manier van werken ?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het personeel werken op afspraak positief evalueert. De dossiers kunnen beter voorbereid worden en de burger moet niet meer in de wachtrij aanschuiven. Voor afhalen van documenten hoef je geen afspraak te maken. Het onthaal stelt zich soepel op om mensen te helpen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
"In de Hoevestraat tussen Werfstraat en Hazenpad hebben eigenaars de gracht voor hun woning toegelegd. Ze hebben dat netjes gedaan en 3 afwater putjes voorzien zodat het water niet blijft staan.
Een 10-tal dagen geleden (op zondag 19 maart) kwam ik onze directeur tegen in de buurt van de betrokken woning en vroeg hem of de gemeente hiervoor toelating had gegeven.
Dat is een lastige, zei hij. Dat antwoord gaf mij in elk geval de indruk dat hij met mijn vraag verveeld zat terwijl het antwoord heel eenvoudig ja of neen is.
Dat er plaatsen zijn waar ze toe moeten zijn omwille van de aanwezigheid van nutsleidingen geldt hier niet.
Toen ik na mijn gesprekje met Dries aan het huis van de bewoners kwam en ook aan hen vroeg of ze van de gemeente een toelating hadden, zei de man dat hij meerdere keren op het gemeentehuis geweest was en dat men hem gezegd had ‘eigenlijk mag het niet maar we zullen het oogluikend toestaan. Dat antwoord kwam vond ik in de buurt van het antwoord van de directeur.
De dag nadien, maandag dus reed ik op weg naar Turnhout langs het huis en zag dat iemand van de gemeente gestopt was en foto’s aan het nemen was van de werken van de dicht gemaakte gracht.
Er zijn werken gebeurd op het openbare domein waar geen toelating voor is gegeven door de gemeente. De directeur is hiervan op de hoogte. Hij niet alleen waarschijnlijk maar hij zeker.
Telkens onderwerpen op de agenda van de GR staan die te maken hebben met wat de gemeente doet rond milieu en groen, komt er steevast als repliek dat er al heel gebeurd is en dan verwijst de burgemeester naar de rioleringswerken. Deze werken gebeuren deels met Vlaamse subsidies (van ons allemaal dus) en één van de voorwaarden is dat dan de grachten open moeten.
Het beleid dat de gemeente voert leidt ertoe dat bewoners zulke initiatieven nemen. Waarom? De bermen worden stuk gereden (dus deze bewoners hebben de straat verbreed door aan hun kant een strook met betonnen grasdallen te leggen), de grachten worden slordig proper gemaakt door de gemeente waarbij ze het vuil gewoon op de bermen droppen. Wie zijn voorkant netjes wil, gaat uiteraard over tot zulke ingrepen. Dus verbaasd ben ik niet.
Tot slot vraag ik me af wat een correct antwoord is als inwoners vragen welk beleid men voert. Het antwoord zal hopelijk niet ‘à la tête du client’ zijn of ‘zolang we geen formele klacht krijgen, kunnen we niets doen’. Of andere antwoorden die toch meer iets weghebben van zich ergens achter te verschuilen.
Welk beleid voert de gemeente rond open grachten en hoe beoordeelt men de situatie die zich nu in de Hoevestraat heeft gematerialiseerd?"
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de VMM bij de aanleg van het gescheiden stelsel met open grachten in de Hoevestraat toestemming heeft gegeven om bepaalde stukken volledig in te buizen omwille van de aanwezigheid van middenspanning gas. Dit gaat niet op voor het betreffende perceel. Er is geen oogluikende toelating van de gemeente. Integendeel vertrekt er een brief vanuit het college met de dwingende vraag om de gracht terug open te maken. Er kan slechts een inbuizing van zes meter voor de oprit toegestaan worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat alle insinuaties ten spijt dat de gemeente kiest voor open grachten. Er is alleen door de VMM een uitzondering toegestaan voor bepaalde stukken omwille van de aanwezigheid van middenspanning gas;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt of de eigenaar van het belendend perceel de inbuizing voor de oprit moet aanbrengen of dat het werk van de gemeente is;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de eigenaar van het belendend perceel het materiaal voorziet en de gemeente het werk doet;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt
De gemeente zoekt een uitbater voor de multifunctionele hal kapel Kolonie. De kandidaturen kon men tot 27 maart indienen. Kan u ons wat meer toelichting geven over hoeveel kandidaten er een voorstel hebben ingediend en wat het volgende verloop is van dit hele proces?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er nu al zes biedingen ingediend werden maar de biedingen nog tot vanavond kunnen worden ingediend. Morgen worden die op het college geopend. Daarna zullen de kandidaten worden uitgenodigd om hun voorstel toe te lichten. We hopen dat binnen een maand te kunnen toewijzen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
Het appartement van de sporthal is ondertussen vrij gekomen. Is daar al meer duidelijkheid over de bestemming van dit appartement?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er nog geen duidelijkheid is;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
Het mooie weer komt er weer aan , dus men gaat weer meer gebruik maken van de padelvelden. We hoorden van mensen uit de buurt dat er op de vergadering is gezegd geweest dat er een geluidsstudie zou komen. Is deze ondertussen al gebeurd? Zijn er al oplossingen gezocht omdat geluidshinder wel een aspect was dat naar voor kwam bij de evaluatie.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vult aan met de mogelijkheid tot overkapping en de bezorgdheid dat de burgen betrokken worden;
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat 'tennis Vlaanderen' een algemene studie heeft laten uitvoeren waaruit blijkt dat we voldoen aan de afstandsregels. We overwegen toch om een snipperwand te plaatsen. Een snipperwand rond de padelvelden hypothekeert wel het uitzicht. Dit wordt bekeken met de sportraad;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt
We vroegen eerder om eens een informatieve vergadering te organiseren voor onze burgers om zo de werking en de wijkagenten voor te stellen. Jullie stelden voor om dit te koppelen aan een BIN vergadering. Wat is hiervan de stand van zaken ondertussen?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat we het iets ruimer zouden willen bekijken aangezien er op een BIN-vergadering ook maar vijftien à twintig man zit. We gaan kijken of er geen infoavond rond veiligheid kan worden georganiseerd met politie, brandweer en BIN;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
De zitbanken aan de voetbalvelden aan de Hoevestraat zouden hersteld worden. Staat dit ondertussen al op de planning?
schepen Kris Govers (Leefbaar) bevestigt dat dit opgenomen is op de werklijst.
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt
We lazen in het laatste verslag van het lokaal woonoverleg dat de ontwikkeling van het woonparkgebied in de Hoevestraat in onderhandeling is. Kan u dat even toelichten?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat dit zinnetje omdat er nog niets is gewijzigd gewoon werd overgenomen uit het vorig verslag;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt
In het schepencollege verslag van 14 maart 23 kunnen we lezen dat er asfalteringswerken komen in de Leest. Kan u dit even toelichten en ook het tijdspad van deze werken weergeven?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat het bestek is opgemaakt om de klinkers te verwijderen, nieuwe fundering en asfaltering aan te brengen. Waarschijnlijk zal dit na het bouwverlof in fases gebeuren;
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter