De voorzitter opent de zitting op 23/09/2024 om 21:15.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige OCMW-raad.
artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapport een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd;
de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bevat minstens al de volgende elementen:
voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2024 van het meerjarenplan uitsluitend met betrekking tot de prioritaire doelstellingen;
voorliggende doelstellingenrealisatie met betrekking tot alle acties;
Assumpties
De stijging van de inflatie is sedert de opmaak van het meerjarenplan afgenomen. Er is rekening gehouden, zowel voor gemeente als OCMW met één overschrijding van de spilindex in 2024. Bij de aanpassing van het MJP 2024 zullen de cijfers van de budgetten geactualiseerd worden.
Financiële risico’s
Op belastingvlak hebben we nog geen herramingen gehad: deze komen pas in het tweede semester. In het najaar wordt bekeken of en hoeveel externe financiering er nodig is in 2024.
Neemt kennis van voorliggende opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2024 van het meerjarenplan.
de organieke wet betreffende de OCMW's van 8 juli 1976
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
de beslissing van de OCMW-raad van 19 september 2022
de beslissing van het Vast Bureau van 23 juli 2024 houdende de gunning van de levering van de warme maaltijden periode 1 september 2024 - 31 oktober 2025
Op 23 juli 2024 gunde het Vast Bureau de opdracht m.b.t. de levering van warme maaltijden voor de periode vanaf 1 september 2024 tot en met 31 oktober 2025.
Heden bedraagt het standaardtarief voor de warme maaltijden, bedeeld door het OCMW € 7,5 per maaltijd (gewoon/dieet/gekoeld/koude schotel) incl. soep en dessert) - indien iemand leefloongerechtigd is of geniet van de inkomensgarantie-uitkering voor ouderen, bedraagt het tarief € 6,5 per maaltijd.
Omdat het tarief dat OCMW Merksplas heden zal moeten betalen aan de leverancier hoger is dan het tarief dat heden wordt aangerekend aan de gebruikers van deze dienstverlening wordt voorgesteld om het tarief aan te passen met ingang vanaf 1 oktober 2024 als volgt:
1 standaardtarief (gewoon/dieet/gekoeld/koude schotel): € 10 per maaltijd.
indien leefloongerechtigd of IGO: € 9 per maaltijd. (dient geattesteerd te zijn).
Dit tarief zal ook worden toegepast voor de maaltijden bedeeld op het eet-beweegmoment.
De tarieven zijn vergelijkbaar met de prijzen die worden aangerekend door de ons omliggende OCMW's.
De personeelskost en de kostprijs van de wagen voor de maaltijdbedeling wordt hierbij ten laste genomen door het OCMW van Merksplas.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) geeft aan dat dit een forse opslag is. Zijn er mensen die afhaken? Dekt die 10 euro de volledige kostprijs?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) dat de communicatie in afwachting van dit raadsbesluit nog niet gebeurd is. De bijdrage dekt niet de volledige kost van aankoop maaltijd, personeel en voertuig. Mensen kunnen ook rechtstreeks bestellen aan de leveranciers maar komen duurder uit. Leefloners maken slechts een klein aandeel uit van de gebruikers. Meestal zijn het de oudere mensen;
Art. 1: met ingang vanaf 1 oktober 2024 zullen de tarieven voor de warme maaltijden (gewoon/dieet/gekoeld/koude schotel) worden aangepast als volgt:
1 standaardtarief: € 10 per maaltijd
indien leefloongerechtigd of IGO: € 9 per maaltijd
Dit tarief wordt ook toegepast voor de maaltijden bedeeld op het eet-beweegmoment.
Art. 2: van bovenvermelde tariefbepaling kan worden afgeweken door een beslissing van het BCSD, na voorlegging van een individueel sociaal verslag.
de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar;
Het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Europa Werk en Sociale Economie (Europa WSE) zet in op sociale inclusie via lokale partnerschappen en stelt hiervoor ook middelen ter beschikking. Deze partnerschappen richten zich op de begeleiding van vooral werkzoekenden en leefloongerechtigden met een complexe problematiek. De partnerschappen zullen de doelgroep helpen om, vanuit hun context, gehoord/gezien te worden om binnen hun uitdagingen ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, qua werk.
Om dit doel te bereiken slaan de partners onder het Lokaal Partnerschap MOEF Noorderkempen de handen in elkaar en ontwikkelen ze de nodige expertise, werken ze samen met het oog op het bundelen van de krachten om een breed en gediversifieerd activeringsbeleid te voeren ten aanzien van mensen die hindernissen ervaren om aan de arbeidsmarkt deel te nemen.
Omdat de lokale partnerschappen werken met persoonlijke gegevens van de deelnemers, en voor een goede begeleiding nood hebben om een goede uitwisseling van de gegevens op te zetten ten voordele van de kwaliteit van de begeleiding, is er nood aan een gedegen afsprakenkader, gebaseerd op de betreffende Europese Verordening. Hiertoe dient een Joint Controller Agreement te worden goedgekeurd door de partners, en toegevoegd aan de partnerschapsovereenkomst.
Dit project wordt gefinancierd met projectmiddelen die via de ILV Noorderkempen worden gegenereerd.
Art. 1: De joint controller agreement (JCA) als bijlage goed te keuren en toe te voegen aan de partnerschapsovereenkomst van het ‘Lokaal Netwerk MOEF Noorderkempen’, zoals goedgekeurd door de OCMW-raad op datum van 23 oktober 2023.
Art. 2: Deze beslissing voor verder gevolg over te maken aan de ILV Noorderkempen en de ondertekende overeenkomsten aan hen te bezorgen om aan de betreffende partnerovereenkomst toe te voegen.
Ingevolge artikel 31 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het vast bureau vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/09/2024 om 21:22.
Namens OCMW-raad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter