artikel 170 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de algemeen directeur het hoofd is van het personeel en instaat voor het dagelijks personeelsbeheer;
het rechtspositiebesluit van 7 december 2007;
het besluit van de OCMW-raad de dato 22 januari 2024 houdende wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel;
De volgende aangelegenheden vallen wel onder dagelijks personeelsbeheer en behoren bijgevolg tot de bevoegdheid van de (adjunct) algemeen directeur:
- opmaak functieomschrijvingen
- opdrachthouderschap
- opdracht tot permanentieplicht
- toestemming dienstreizen en keuze meest geschikte vervoermiddel
- allerlei verlofaanvragen
- loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen
- verlof voor opdracht
- individuele weddevaststelling (incl. overname anciënniteit)
- uitlenen van personeel aan gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)
- individuele opvolging evaluatie
- organisatie evaluatieprocedure
- vormingsaanvragen
- dienstroosters
- onkostenvergoedingen
- vastleggen vakantieperiodes
- dienstvrijstellingen
De (adjunct) algemeen directeur kan zijn/haar bevoegdheid met betrekking tot dagelijks personeelsbeheer delegeren aan andere personeelsleden.
De volgende aangelegenheden vallen NIET onder dagelijks personeelsbeheer en behoren bijgevolg NIET tot de bevoegdheid van de (adjunct) algemeen directeur:
- rechtspositieregeling
- kaderwijzigingen
- aanwervingen
- terbeschikkingstelling
- disponibiliteit
- ambtshalve herplaatsingen
- vastleggen feestdagen