De voorzitter opent de zitting op 29/11/2021 om 20:04.
De gemeenteraad vergadert digitaal om twintig uur. Het publiek kan volgen via live streaming.
Overeenkomstig artikel 33, tweede lid van het gemeentedecreet, werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 29 november 2021, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 19 november 2021, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens op ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Raf Verheyen (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
Overeenkomstig art. 23 van het decreet lokaal bestuur wil burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) bij hoogdringendheid nog een punt aan de agenda voor de gemeenteraad toevoegen: de bekrachtiging van het burgemeestersbesluit om de gemeenteraad van heden digitaal te laten verlopen;
De volgende raadsleden gaan akkoord: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof en Ann Wouters;
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
artikel 63, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur;
artikel 134, §1 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet;
de maatregelen die van kracht zijn in het kader van de federale fase om de verspreiding van het COVID-19 virus in te perken;
het besluit van de burgemeester van Merksplas de dato 23 november 2021 om de vergaderingen van de raad van 29 november 2021 digitaal te laten verlopen;
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van Merksplas de dato 23 november 2021 om de vergadering van de raad van 29 november 2021 digitaal te laten verlopen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Woonzorgdecreet van 13 maart 2009;
het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 houdende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van assistentiewoningen (2017/DC/AssWo/arch);
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 18 juni 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht 'bouw assistentiewoningen (bestek met nr. 1.842.61/19/17);
het besluit van het college van burgemeester en schepenen/Vast Bureau in zitting van 13 juli 2021 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (2020/DC/AssWo/zorg). De gemeente Merksplas treedt op als aankoopcentrale voor OCMW - Merksplas bij de gunning en de uitvoering van de opdracht;
de voorlopige vergunning uitgereikt door Agentschap Zorg en Gezondheid, Koning Albert II-laan 35 bus 33, 1030 Brussel de dato 16 december 2019 aan de groep van assistentiewoningen in 2330 Merksplas, Leopoldstraat 10-12;
de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 14 mei 2018;
het beheer van het gebouw van de assistentiewoningen sluit beter aan op de taakstelling van het OCMW dat reeds bejaardenwoningen en bejaardenflats uitbaat;
Draagt het beheer van het gebouw van de assistentiewoningen in de Leopoldstraat 10-12 over aan het OCMW.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2021;
EBEM (ELECTRICITEITSBEDRIJF MERKSPLAS) , RPR Antwerpen, ondern.nr. 0477.065.004 met maatschappelijke zetel Markt 1 , te 2330 Merksplas hierna genoemd "de kredietnemer", heeft besloten bij Belfius Bank NV, RPR Brussel, BTW BE 0403.201.185, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 te 1210 Brussel, FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) nr 019649 A, hierna genoemd "Belfius Bank”, een krediet aan te gaan ten belope van 1 625 000,00 EUR bestemd voor de financiering van “MIG6 project en opvang liquiditeitsbehoeften” waarvan de modaliteiten zijn bepaald in het kredietcontract van 25 oktober 2021 en waardoor de bestaande kredietopening wordt verhoogd;
dit krediet met referentie RT 23/06/VS/7301618 LT/KT ten belope van 1 625 000,00 EUR (een miljoen zeshonderdvijfentwintigduizend euro) dient gewaarborgd te worden door de gemeente;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt of het project MIG 6 waarvan al langer sprake is niet had moeten opgenomen worden in de begroting in plaats van daar een lening voor aan te gaan. Hij begrijpt dat er een lening wordt aangegaan voor liquiditeit in deze volatiele elektriciteitsmarkt maar vraagt zich af of een kleine gemeente wel een eigen elektriciteitsbedrijf moet blijven uitbaten. Zou het niet interessant zijn mocht de zaakvoerder van EBEM eens een stand van zaken geven aan de gemeenteraadsleden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat MIG 6 geen investering is van de gemeente en er een lening, als overbrugging, zou kunnen aangegaan worden indien de voorschotten, die al verhoogd zijn, niet zouden volstaan als liquiditeit om de leveranciers te betalen tot de eindafrekening bij de eigen klanten volgt. EBEM is een commercieel bedrijf en is altijd op de gemeenteraad in besloten zitting behandeld;
Verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten (verwijlinteresten inbegrepen), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
Machtigt Belfius Bank op het debet van haar betaalrekening, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
De gemeente verbindt zich, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen kredieten bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
Machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de stad aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
De gemeente kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. De gemeente ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden. De gemeente staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. De gemeente verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de gemeente kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de gemeente eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de gemeente zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransactie.
Indien deze waarborg ten voordele van Belfius Bank op een later tijdstip verhoogd, verlengd, of op enige andere manier gewijzigd dient te worden, wordt het college van burgemeester en schepenen van de gemeente uitdrukkelijk gemachtigd om deze beslissing te nemen krachtens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De borg verklaart kennis te hebben genomen van bovenvermeld kredietcontract en bijhorend Kredietreglement 2017 en er de bepalingen van te aanvaarden.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het voorstel van Davidsfonds vzw, Sluisstraat 79 bus 03.01, 3000 Leuven om voor de gemeenten Hoogstraten, Baarle-Hertog, Baarle-Nassau en Merksplas een zomerzoektocht in 2022 uit te werken ter promotie van het toerisme in de regio;
voorliggende overeenkomst tussen gemeenten Hoogstraten, Baarle-Hertog, Baarle-Nassau en Merksplas in samenwerking met 'Land van Mark en Merkske' en Toerisme Provincie Antwerpen enerzijds en Davidsfonds vzw anderzijds voor de de organisatie van een zomerzoektocht ter promotie van het toerisme in de regio;
6.650 euro
burgemeester-voorzitter (Leefbaar) wijst er nog op dat op pagina 7 bij de facturatie Baarle-Nassau vervangen dient te worden door Merksplas;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst op het totale kostenplaatje van 56.500,- euro en vraagt wat er tegenover staat. Wie zijn de deelnemers en waar vindt de zoektocht plaats;
raadslid Luc Holthof (N-VA) had liever een meer gedetailleerd budget gezien;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) dat dit de 36e keer is dat het Davidsfonds dit organiseert en er 20.000 deelnemers zijn voor deze daguitstap. Zij richten zich altijd op twee gemeenten. Ze hadden Hoogstraten en Baarle-Hertog aangesproken. Deze gemeenten hebben ook verwezen naar Baarle-Nassau en Merksplas. De 4 gemeenten van Mark en Merkske. Er komt promo over gans Vlaanderen en Nederland. Op die manier zetten we de regio op de kaart: het begijnhof, de enclaves en de kolonies. Toerisme Provincie Antwerpen stimuleert dit. Er is een grote return voor de lokale ondernemers via overnachtingen, eten en drank, lokale producten, fietsverhuur, ...;
Davidsfonds vzw, Sluisstraat 79 bus 03.01, 3000 Leuven
De overeenkomst tussen gemeenten Hoogstraten, Baarle-Hertog, Baarle-Nassau en Merksplas in samenwerking met 'Land van Mark en Merkske' en Toerisme Provincie Antwerpen enerzijds en Davidsfonds vzw anderzijds voor de de organisatie van een zomerzoektocht ter promotie van het toerisme in de regio goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK;
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK gedurende deze legislatuur;
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten
De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 32 e.v. van de statuten van IOK.
De raad neemt kennis van de toelichtende nota die aan de deelnemers wordt voorgelegd:
Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel
Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers.
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening.
Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling.
Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Wijziging artikel 16 – Uittreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Wijziging artikel 47 – Winstbesteding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Wijziging artikel 48 – Verlies
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan.
Afschrift wordt overgemaakt aan de intercommunale IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
Artikel 1
Hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
– Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm
– Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel
– Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
– Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
– Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding
– Wijziging artikel 16 – Uittreding
– Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering
– Wijziging artikel 47 – Winstbesteding
– Wijziging artikel 48 – Verlies
Artikel 2
Hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
Artikel 3
Hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Artikel 4
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK Afvalbeheer;
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten:
De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 33 e.v. van de statuten van IOK Afvalbeheer;
De raad neemt kennis van de toelichtende nota die aan de deelnemers wordt voorgelegd:
Wijziging artikel 2 – Rechtsvorm
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales, winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK Afvalbeheer ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Zoals opgenomen in de agenda van de Algemene Vergadering van IOK Afvalbeheer wordt de toetreding van BGTS Baarle tot IOK Afvalbeheer op 17 december 2021 voorgesteld.
Wijziging artikel 8 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Wijziging artikel 15 – Aanvraag tot toetreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Wijziging artikel 17 – Uittreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Wijziging artikel 28 – Organisatie vergadering
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Wijziging artikel 48 – Winstbesteding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Wijziging artikel 49 – Verlies
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 8 juli 2021 met bijlagen van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle (BGTS Baarle in oprichting) met het verzoek om toetreding tot en beheersoverdracht cfr. artikel 7 van de statuten aan IOK Afvalbeheer.
Met verwijzing naar de inhoud van deze documenten en de hierin vervatte modaliteiten en afspraken, wordt aan de algemene vergadering van 17 december voorgesteld om de toetreding tot IOK Afvalbeheer en de hiermee gepaard gaande beheersoverdracht te aanvaarden.
De raad van bestuur stelt voor aan de BGTS Baarle 10 B aandelen met een nominale waarde van elk 25 euro toe te kennen. Ook het aandelenregister van IOK Afvalbeheer wordt gewijzigd zodat naast de gemeenten met A-aandelen, één deelnemer met B-aandelen wordt ingeschreven (zie bijlage).
Het aandelenregister als bijlage 1 van artikel 11 van de statuten van IOK Afvalbeheer wordt op die manier aangepast aangepast.
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan.
Afschrift wordt overgemaakt aan de intercommunale IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
Artikel 1
Hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
– Wijziging artikel 2 – Rechtsvorm
– Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
– Wijziging artikel 8 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
– Wijziging artikel 15 – Aanvraag tot toetreding
– Wijziging artikel 17 – Uittreding
– Wijziging artikel 28 – Organisatie vergadering
– Wijziging artikel 48 – Winstbesteding
– Wijziging artikel 49 – Verlies
Artikel 2
Hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.
Artikel 3
Hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
Artikel 4
Hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Artikel 5
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
de gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
de gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 plaats heeft;
een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 19 oktober 2021 overgemaakt
we worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
er kan wegens de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
de agenda van de algemene vergadering van IKA van 14 december 2021 bevat volgende agendapunten:
het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 waarbij mevrouw Annie Verheyen, raadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van IKA wordt aangeduid;
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA die zal gehouden worden op vrijdag 14 december 2021 om 18u00 in Den Eyck, Houtum 39, 2460 Kasterlee.
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente/stad weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder decreet Integraal Waterbeleid);
De gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 17 december 2021 om 11:30 uur organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand;
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Begroting 2022
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Code van goed bestuur
6. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
7. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
Dhr. Koen Staes, gemeenteraadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com - 0498/667869) werd bij besluit van 18 maart 2019 aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Pidpa;
Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Artikel 3: Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Artikel 4: Goedkeuring te verlenen aan de ‘Code van goed bestuur’.
Artikel 5: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeente Merksplas is deelnemer van PONTES
PONTES nodigt de gemeente Merksplas uit voor de algemene vergadering van 16 december 2021;
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021 ziet er als volgt ui
1. Algemene vergadering: verslag 24 juni 2021 - goedkeuring
2. Bestuur: wijziging samenstelling raad van bestuur - goedkeuring
3. Bestuur: aanstelling bedrijfsrevisor (verlenging opdracht) - goedkeuring
4. Beleid: beleidsnota 2022 - goedkeuring
5. Financiën: budget 2022 - goedkeuring
6. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
7. Varia en rondvraag
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 maart 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor de algemene vergaderingen van PONTES gedurende deze legislatuur van mevrouw Annie Verheyen, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (0494/378899) annieverheyen@scarlet.be
PONTES, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen‑Wilrijk
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
1. Algemene vergadering: verslag 24 juni 2021 - goedkeuring
2. Bestuur: wijziging samenstelling raad van bestuur - goedkeuring
3. Bestuur: aanstelling bedrijfsrevisor (verlenging opdracht) - goedkeuring
4. Beleid: beleidsnota 2022 - goedkeuring
5. Financiën: budget 2022 - goedkeuring
6. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
7. Varia en rondvraag
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2021;
de gemeente is lid van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de oproepbrief van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen' met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 16 december 2021 met volgende agenda:
1) Opening.
2) Samenstelling algemene vergadering
3) Goedkeuring vorig verslag
4) Informatie schooljaar 2021-2022
5) Bespreking en goedkeuring van de begroting 2022
6) Rondvraag
7) Sluiting.
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente van Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) voor de algemene vergaderingen deze legislatuur van het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam 'Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen';
- de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen', Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog.
- Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas
art. 1- Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van 16 december 2021 van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking 'Kunstacademie De Noorderkempen'.
art. 2- De vertegenwoordiger van de gemeente op te dragen overeenkomstig te handelen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer van CIPAL;
de statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL;
de algemene vergadering van CIPAL vindt plaats op vrijdag 16 december 2021 om 16.00 uur op digitale wijze
de oproepingsbrief met de agenda van de algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe Deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022
3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering;
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van Jan Quirijnen, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van CIPAL gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 16 december 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 2: Bovengenoemde vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 16 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan CIPAL, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel.
het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en het bijbehorende uitvoeringsbesluit van 16 mei 2014;
de gemeenteraadsbeslissingen van de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Kasterlee, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout en Vosselaar van september/oktober 2019 houdende de deelname en verlening van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen voor de periode 2020-2025;
de gemeenteraadsbeslissingen van Arendonk, Hoogstraten en Ravels van november/december 2019 houdende de oprichting van de IOED Grensland en aanvraag tot erkenning bij Vlaanderen;
de brief van minister Matthias Diependaele van 30 april 2020 houdende de niet erkenning van de IOED Grensland;
de visienota lokaal onroerend erfgoedbeleid van minister Matthias Diependaele van 26 februari 2021;
het overleg tussen de schepenen van cultuur/erfgoed van de gemeenten Arendonk, Hoogstraten en Ravels in juli 2021;
het Burgemeestersoverleg van de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Rijkevorsel van 28 augustus 2021 en 24 september 2021;
Aanleiding
De gemeenten Arendonk, Hoogstraten, Merksplas en Ravels hadden in 2019 de ambitie om hun beleid rond onroerend erfgoed verder uit te bouwen. Een aansluiting bij de deelwerking onroerend erfgoed van Erfgoed Noorderkempen bleek op dat moment niet de meest wenselijke keuze. Er werd geopteerd om voor een aparte erkenning als Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED) te gaan. Merksplas haakte toen af, maar de andere gemeenten namen hiervoor middelen op in hun begroting. Om de aanvraag tot erkenning als IOED mogelijk te maken richten ze de projectvereniging Grensland op en werd er een beleidsplan opgemaakt. Op 15 januari 2020 werd dan bij het agentschap Onroerend Erfgoed een aanvraag ingediend tot erkenning als (IOED).
Op 30 april 2020 liet Vlaams minister voor Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele de gemeenten weten dat de IOED Grensland niet erkend wordt. Het is ondertussen duidelijk dat een aparte Vlaamse erkenning als IOED voor deze gemeenten er nooit zal van komen. Vlaanderen stuurt momenteel aan op grotere IOED’s. Hier stuurde de minister al op aan in zijn brief in april 2020. Hij wees er ook op dat de gemeenten beter aansluiting zoeken bij Erfgoed Noorderkempen. In zijn visienota ‘lokaal onroerend erfgoedbeleid’ (26/2/2020) bevestigde hij ook de visie dat grotere IOED’s voor meer bestuurskracht zouden zorgen.
Eind 2020 werd de projectvereniging Grensland in het licht van al het bovenstaande ontbonden maar de ambitie van de gemeenten bleef overeind en er werd gekeken naar alternatieve oplossingen.
Vervolgtraject
De visienota ‘lokaal onroerenderfgoedbeleid’ geeft lokale besturen de kans om meer verantwoordelijkheden rond onroerend erfgoed op te nemen, maar hiervoor is natuurlijk ook expertise nodig. In het voorjaar van 2021 naam de stad Hoogstraten het initiatief om de ambitie uit 2019-2020 terug nieuw leven in te blazen. De drie bevoegde schepenen van Arendonk, Hoogstraten en Ravels, die ook zetelen in de raad van bestuur van Erfgoed Noorderkempen staken hiervoor de koppen bij elkaar. Deze gemeenten hadden namelijk op hun respectievelijke begrotingen een jaarlijks budget voorzien voor een werking rond onroerend erfgoed van in totaal samen zo'n 35.000 euro. Er werd samen met Erfgoed Noorderkempen gekeken hoe deze middelen nuttig konden worden ingezet voor de opstart van een werking rond onroerend erfgoed binnen deze gemeenten.
Al snel werd duidelijk dat dit budget is niet voldoende is om hen te laten toetreden voor de volledige integrale werking (archeologisch, bouwkundig en landschappelijk erfgoed) van de IOED Erfgoed Noorderkempen. Dit was ook één van de knelpunten waarom deze piste in 2019 niet verder uitgewerkt werd. Gezien de Vlaamse visie op grotere IOED’s, lijkt een aansluiting bij de deelwerking onroerend erfgoed de meest logische keuze. Des te meer omdat de gemeenten ook al samenwerken met de anderen rond cultureel erfgoed (Erfgoedcel).
In de zomer van 2021 gaven de 3 schepencolleges van Arendonk, Hoogstraten en Ravels hun intentie aan om de voorziene middelen in te zetten voor de opstart van een werking rond onroerend erfgoed binnen Erfgoed Noorderkempen. Er werd ook opnieuw de vraag gesteld aan de gemeente Merksplas om mee in te stappen in dit nieuwe traject. De piste werd besproken op het Burgemeestersoverleg van 28 augustus 2021 en ook dit van 24 september 2021. Waarna ook Merksplas aangaf mee te willen instappen in het verhaal. Voor deze opstart dienen ze goedkeuring te vragen aan de raad van bestuur van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen.
Opstart werking
De gemeente wil samen met de 3 andere gemeenten toetreden tot de deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen. Bij de opstart wordt de focus gelegd op het bouwkundig erfgoed:
○ Inventarisatie:
■ Inventariseren van het bouwkundig erfgoed in de gemeenten Arendonk, Hoogstraten, Merksplas en Ravels
■ Actualiseren van de vastgestelde inventaris bouwkundig erfgoed
■ Plaatsbezoeken geïnventariseerd bouwkundig erfgoed
■ Aftoetsen van de inventaris bouwkundig erfgoed met de erfgoedactoren en heemkundige kringen
○ Waardering
■ Waarderen van het bouwkundig erfgoed in de gemeenten Arendonk, Hoogstraten, Merksplas en Ravels volgens de waarderingsmethodiek van Erfgoed Noorderkempen
■ Aftoetsen van de waardering met de eigenaars, lokale erfgoedactoren, adviesraad en gemeentebesturen
○ Advisering en rapportage:
■ Ondersteunen en adviseren van de gemeenten (en derden) over bouwkundig erfgoed
■ Opvolgen van concrete dossiers met betrekking tot verbouwing of (gedeeltelijke) sloop van bouwkundig erfgoed: actieve rol in complexe projecten rond onroerend erfgoed, ondersteunende advisering bij stedenbouwkundige vergunningsaanvragen en werken aan geïnventariseerd bouwkundig erfgoed, advisering i.v.m. niet beschermd erfgoed
○ Ontsluiting
■ Vergroting van het draagvlak rond bouwkundig erfgoed door nieuwsberichten via website en sociale media
■ Aanspreekpunt voor vragen rond bouwkundig erfgoed
■ Presentatie van resultaten van inventarisatie en onderzoek bouwkundig erfgoed
Erfgoed Noorderkempen engageert zich om deze medewerker aan te werven, op te leiden en te coachen. Ook brengen ze naast hun expertise ook bijkomende middelen in om de personeelsgebonden kosten, dagdagelijkse werking en projecten te bekostigen verbonden aan deze medewerker. Hierin ontstaat een wisselwerking en een win-win voor alle betrokken partners.
Op het Burgemeestersoverleg van 24 september 2021 werd vastgeklikt dat indien ook Merksplas zou toetreden het dus zou uitkomen op een totale kost van 105.000 euro voor 2 jaar die gedragen zou worden door de 4 gemeenten. Het gaat dus om 52.500 euro per jaar. Dit bedrag werd dan op basis van het aanwezig erfgoedpakket verdeeld onder de 4 gemeenten. Dit resulteert in de volgende jaarlijkse bedragen per gemeente:
| Gemeenten |
|
| Arendonk |
€ 8.848,00 |
| Hoogstraten |
€ 22.723,00 |
| Merksplas |
€ 8.711,00 |
| Ravels |
€ 12.218,00 |
| Totaal |
€ 52.500,00 |
Om continuïteit te verzekeren (indien positieve evaluatie in 2023), wordt aan de gemeenten gevraagd om de middelen voor 4 jaar te voorzien in de meerjarenbegroting: 2022-2025.
Meer details over de begroting en de aanwerving zijn opgenomen in de nota ‘Opstart werking rond onroerend erfgoed voor de gemeenten Arendonk, Hoogstraten Merksplas en Ravels binnen Erfgoed Noorderkempen- IOED Grensland 2.0’ die bijgevoegd is aan deze beslissing.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt zich af waarom Merksplas in 2019 niet meedeed en nu plots wel;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat ook in 2019 het kabinet van de minister aangaf dat er geen nieuwe IOD's zouden worden ondersteund. Er was veel onduidelijkheid omtrent de voorwaarden. Nu denken we dat er voor de toekomst wel kansen liggen. We willen deze werking dan ook opstarten;
Erfgoed Noorderkempen, Druivenstraat 18, 2300 Turnhout
Art. 1 De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen.
Art. 2 De gemeenteraad beslist om in de meerjarenbegroting 2022-2025 het voorziene bedrag, dat berekend werd op basis van het erfgoedpakket te voorzien voor de aanwerving van een erfgoedmedewerker bouwkundig erfgoed bij Erfgoed Noorderkempen.
Art. 3 De gemeenteraad beslist dat de gemeente actief zal meewerken aan een traject over de toekomstscenario’s die een eventuele doorstart naar volledige werking van de IOED mogelijk moeten maken (archeologisch-, bouwkundig- en landschappelijk erfgoed). De definitieve beslissing hierover dient weliswaar genomen te worden door het nieuwe bestuur in 2025.
Art. 4 De gemeenteraad neemt deze beslissingen onder voorbehoud van een positieve beslissing over de materie door de andere 3 gemeenten en de goedkeuring van de Raad van Bestuur van Erfgoed Noorderkempen over de toetreding.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
We lazen in het verslag van het schepencollege van 26/10 over de goedkeuring van de lastvoorwaarden voor het perceel omgevingswerken aan de assistentiewoningen. Wij vroegen de ontwerpen, werkplannen enz. op om deze te kunnen bekijken. We hebben daar een aantal vragen bij:
○ Vanwaar de keuze om de rijrichting van Albertstraat te wijzigen?
○ We zien jammer genoeg opnieuw veel verharding. Waarom niet meer groen en minder beton voorzien?
○ Hoe kwam dit plan tot stand? Werden er meerdere voorontwerpen/plannen gemaakt?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat er op drie plaatsen werd prijs gevraagd. Er werd gekozen om de bovengrondse parkings te behouden. Er worden 35 bomen aangeplant. Er komt een speelpleintje;
burgemeester Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de rijrichting van de Alberstraat is gewijzigd in overleg met GAV;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of je met de wagen dan nog rond het woonzorgcentrum kan rijden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat er paaltjes komen en dat je met de wagen niet rondom kan rijden;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat er dan veel verkeer over de fietsstraat komt en waarschuwt voor de dode hoek aan de uitrit van de parking;
burgemeester Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat deze uitrit wat kan geoptimaliseerd worden;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wijst er op dat de huidige parkings verkeerd ingetekend zijn;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat deze parkings dan worden geroteerd en de uitrit van de parking wordt links verbreed voor een betere verkeersafwikkeling;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat deze omgevingswerken indruisen tegen het klimaatactieplan van de gemeente: vergroening en ontharding;
burgemeester Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat er gekozen is voor behoud parkings met aanplant groen en aanleg speelpleintje. Het gebruik van waterdoorlatende verharding kan bekeken worden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) wijst er op dat er heel wat onderkeldering is;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In het verslag van de jeugdraad van 23/10 staat dat er melding gebeurde van het gebruik van harddrugs in de toiletten van ‘t Hofeind door jongeren die geen Covid Safe ticket hadden en daar zijn gaan rondhangen. Het ging hier niet over jongeren van Merksplas. Hoe is dit aangepakt? Ook al zijn dit geen jongeren van Merksplas, ook dan moeten we toch kort op de bal spelen. Blijkbaar waren er wel wat problemen die avond?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat die melding van jongeren die harddrugs gebruiken en die niet toegelaten waren op de fuif pas achteraf tot bij ons is gekomen. De politie heeft die melding niet gekregen. We delen de bezorgdheid dat dit ogenblikkelijk gemeld wordt aan de bevoegde instanties zodat daar gepast op gereageerd kan worden. Dat is nu niet gebeurd. Niemand weet wie die jongeren waren. Ongeacht of ze van Merksplas zijn of niet moet er opgetreden worden. Bij de kermisfuif waren er ook problemen en zal de gemeente vanaf volgend jaar drie security-agenten voorzien in plaats van twee;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Intussen is het november en de vorige maanden werden heel wat zaken aangehaald die besproken zouden worden op de GAV. We zien echter slechts drie verslagen van 2021 online. Ook van de Gecoro vinden we slechts 1 verslag van dit jaar. Ondanks de bezorgdheden die in november 2020 op tafel werden gelegd samen met de hoop op een betere samenwerking. Kan hier opnieuw actie ondernomen worden? Mag dat eventueel ook op de website?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat er inderdaad al een tweetal verslagen van de GAV op intranet hadden kunnen gepost worden, dit is ondertussen gebeurd. Het verslag van de laatste GAV moet nog goedgekeurd worden. De gecoro is al een drietal keren bijeen geweest dit jaar en nu zijn ook de twee goedgekeurde verslagen op intranet geplaatst;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat het college met de communicatiedienst zal bekijken of de verslagen op de website kunnen worden geplaatst;
raadslid Luc Holthof vraagt of de verslagen op intranet voor de raadsleden niet onmiddellijk on line kunnen geplaatst worden;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat iedere adviesraad dit voor zichzelf beslist. Misschien kan men het verslag rondsturen om sneller goedgekeurd te worden en hoeft men dan niet te wachten op de volgende vergadering;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
In verslag van college staat een beslissing tot intrekking gunning + stopzetting en heraanbesteding ivm de zorgverlening in 13 assistentiewoningen. Kan hier een woordje uitleg over gegeven worden?
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat er twee offertes zijn binnengekomen. We hebben de twee inschrijvers uitgenodigd voor een gesprek en gemerkt dat er toch wel een verschillende aanpak is. In onze gunningscriteria werd onvoldoende afgetoetst welke compatibiliteit deze organisaties hebben met ons oproepsysteem in de assistentiewoningen. Vandaar dat we deze procedure zouden willen stopzetten en deze dienstverlening via een ander en concreter lastenboek willen openschrijven. De timing komt niet in het gedrang;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) benadrukt het belang van de zorgverstrekker in deze en wil graag weten hoe deze timing dan verloopt;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt gerust dat de organisatie van de zorg afgerond is voor de opening eind eerste semester;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
We kregen melding van een bezorgde bewoner dat het verkeer op de Goordijkstraat vaak te snel rijdt, ondanks een beperking van 50 km/uur. Bovendien komen daar ook een aantal bospaadjes op de straat uit. In de Vaartstraat, Pannenhuisstraat en Veldenbergstraat werden wegversmallingen aangelegd. Kan dit ook bekeken worden voor de Goordijkstraat?
raadslid Luc Holthof (N-VA) stelt dat hij dezelfde vraag heeft gekregen maar dat hij deze vraag wil opentrekken. N-VA is vragende partij om bijvoorbeeld het snelheidsregime van de Moerstraat terug te brengen van 70 naar 50 km/uur, Hoevestraat of Leest. Kan er niet structureel gemeten worden? Er wordt vaak te snel gereden door de eigen bewoners;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het meten altijd gebeurt en bekeken wordt in samenwerking met de GAV. Er zijn alleen permanente metingen langs de gewestwegen. We kunnen ook best deze concrete vraag aan de GAV voorleggen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Wie is verantwoordelijk voor herstellingen en/of onderhoud op de kolonie (straatverlichting, bezoekerscentrum, nutsvoorzieningen, parking e.d.)? Hoe gebeurt melding en opvolging van defecten, herstellingen, onderhoud? Is het mogelijk om kort op de bal te spelen als iets defect is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeentelijke technische dienst instaat voor het onderhoud. De meldingen komen van bezoekers of eigen personeel. De schilders werken volgens een periodiek onderhoudsschema. Groenonderhoud gebeurt door onze mensen bijgestaan door 'natuurwerk'. Onderhoud aan installaties gebeurt op basis van raamovereenkomsten. Gespecialiseerde tussenkomsten worden uitbesteed. De werklijst van de technische dienst is heel lang;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
Is het nodig om bijkomende maatregelen te nemen ten gevolge van Corona in onze gemeente?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de maatregelen van het federaal overlegcomité of eventueel van de Gouverneur gevolgd worden. Wij kunnen instaan voor de toepassing en de handhaving. Er komt geen verstrenging van de maatregelen. De Vlaamse Regering is trouwens geen voorstander van het feit dat burgemeesters op eigen houtje maatregelen zouden nemen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vraagt:
Het schoolrouteplan zou na de herfstvakantie verdeeld worden in de beide scholen.
Hoe is dit verlopen? Zijn er nu al grote verschillen te zien in hoe kinderen naar de school komen? Zijn er bijkomende vragen van ouders hierover geweest?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat het schoolvervoerplan in de week van 15 november in de scholen werd uitgedeeld. Bij zijn weten zijn er nog geen reacties op gekomen. Er heeft zich al een vrijwilliger aangemeld om kinderen over te laten. Maar om één zebrapad te bemannen moeten er minstens 5 vrijwilligers zijn. De GAV blijft dit opvolgen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) vernam dat de ouders de folder nogal druk vonden. Blijkbaar zouden de opzichters verhuizen van het kruispunt van de Leopoldstraat, Boudewijnstraat en Albertstraat naar het kruispunt van de Leest en Bevrijdingsstraat. Vanwaar die keuze?;
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) geeft aan dat dit op vraag van de scholen is. We beschikken slechts over een beperkt aantal mensen;
raadslid Tine Van der Vloet (N-VA) verwijst ook naar de vraag om het punt Kerkstraat - Pastorijstraat te bemannen mochten er genoeg vrijwilligers zijn;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:
Door corona moet men ( liefst ) een afspraak maken als u bij de politie moet zijn. Ook kan je online vanaf oktober een klacht neerleggen of een aangifte doen.
We hebben hier de volgende vragen over:
- Loopt dat online platform goed? Wie maakt daar vooral gebruik van?
- Door nu meer te werken op afspraak , kan men dan het werk anders organiseren? Kan men daardoor andere taken op zich nemen?
- Meer blauw op straat… voor ons een belangrijke zaak. Onze wijkagenten kregen een paar jaar geleden al een elektrische fiets om ook zo in de ‘ uithoeken ‘ van Merksplas zichtbaar en aanspreekbaar te zijn. Hoe verloopt dat? Wat is jullie visie over meer blauw op straat? Vinden jullie dat er voldoende blauw op straat is of kan hier nog verandering in gebracht worden?
- wordt er veel gebruik gemaakt van de elektrische fiets?;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat werken op afspraak overal ingang vindt, ook bij de politie via het digitaal platform 'appoint'. De politie is daar zelf heel tevreden over. Veel mensen nemen nog altijd telefonisch contact. De politie kan haar werk nu wel anders organiseren. Ook mensen zonder afspraak worden voortgeholpen. Het is momenteel heel moeilijk om politieagenten te werven. Alle politiezones kampen met het probleem van niet ingevulde vacatures. Er is dan ook een stakingsaanzegging in heel België van zowel lokale als federale politie. De elektrische fiets kan een hulpmiddel zijn om meer blauw op straat te krijgen. De burgemeester heeft geen zicht op het feit of de elektrische fietsen al dan niet vaak gebruikt worden;
De voorzitter sluit de zitting op 29/11/2021 om 21:15.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter