Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

Besluit  OCMW-raad

ma 23/06/2025 - 20:30

Personeel. Wijziging arbeidsreglement. Goedkeuring

Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Schepenen
Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert De Bie, Raadslid
Wetgeving

het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet In Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico's op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico's op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement van lokaal bestuur Merksplas zoals goedgekeurd in zitting van GR/RMW van 27 januari 2025
het onderhandelingscomité dd. 02 juni 2025

Feiten

het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;

de voorgestelde wijzigingen betreffen:

  • Overuren:
    • Aanpassing conform rechtspositieregeling: Het bestuur maakt op basis van objectieve criteria en volgens de noodwendigheden van de dienst de keuze voor de toekenning van de compensatie tussen hetzij extra inhaalrust dan wel een financiële toeslag.
  • Dienstvrijstelling:
    • Verduidelijking van dienstvrijstelling voor de duur van medische onderzoeken: Het personeelslid krijgt dienstvrijstelling voor de duur van medische onderzoeken die niet buiten de diensturen kunnen plaatshebben in teken van werkhervatting of indiensttreding op vraag van de werkgever
    • Het schrappen van: diamanten of gouden bruiloft van de (schoon)ouders van de ambtenaar of van de samenwonende partner met wie de ambtenaar samenleeft: één werkdag.
  • Digitale loonbrief:
    • Toevoeging: Na uitdiensttreding kan de medewerker via zijn/haar persoonlijk e-mailadres toegang verkrijgen tot zijn/haar digitale loonbrieven.
  • Bijlage 1 – administratieve inlichtingen
    • Actualisatie van de leden van het onderhandelingscomité
  • Bijlage 5 - reglement telefonie in functie van het werk
    • Bestuur beslist over de noodzaak ervan
Publieke stemming
Aanwezig: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans, Dries Couckhuyt
Voorstanders: Frank Wilrycx, Leen Kerremans, Kris Govers, Raf Verheyen, Monique Quirynen, Jef Van Accom, Kris Luyckx, Josée Van Aert, Evelien Willems, Tine Van der Vloet, Boris Kersemans, Koen Staes, Jan Quirijnen, Hanne Pelckmans, Heidi Thoné, Jens Willems, Eliene Geerts, Sandra Loomans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 juli 2025 zoals toegevoegd in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.