Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 23/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 23/01/2023 om 20:00.

De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 8 belangstellenden plaatsgenomen.

 

Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 23 januari 2023, ter inzage van de leden van de raad gelegd.

 

Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op vrijdag 13 januari 2023, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.

  • Openbaar

    • Verslag en loting voorstemmer

      • Opening, opmerkingen bij de notulen vorige gemeenteraad en loting van een voorstemmer.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Feiten

        De burgemeester-voorzitter vraagt een minuut stilte in acht te nemen ter nagedachtenis aan mevrouw Maria Verheyen, ere-schepen van de gemeente Merksplas.

        Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Boris Kersemans (Leefbaar) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.

        De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad. 

        Raadslid Jan De Bie (Groen) haalt aan dat bij het punt van de dotatie aan de politiezone hij had opgemerkt dat er niet bespaard werd op cellencomplexen en in de tekst het tegenovergestelde staat. Bij het punt van de aanpassing meerjarenplan had hij gesteld dat elk jaar het bedrag dat geïnvesteerd wordt in de kolonie stijgt. Een aantal zaken werden niet genotuleerd. Er werd opgemerkt dat de meerjarenaanpassing 2 niet on line kon gevonden worden. De opmerking dat er nergens een in een collegeverslag een besluit in verband met de goedkeuring lastvoorwaarden elektrische deelwagens werd gevonden is niet opgenomen. Bij de personeelskaderwijziging hadden we gesteld dat we het spijtig vonden dat de persoon die op mobiliteit zat vertrekt. Raadslid Jef Schoofs merkte bij de toestemming aan de politie om drones in te zetten op dat er dit keer wel een stevige argumentatie werd gebracht;

        Raadslid Luc Holthof (N-VA) wees eveneens op de summiere samenvatting van zijn tussenkomsten bij het meerjarenplan terwijl de toelichting van de burgemeester-voorzitter heel exhaustief was weergegeven. Hij had ook meegegeven dat hij graag een duidelijk overzicht wil van alle projecten per beleidsdomein welke al dan niet doorgaan of met eventuele gemotiveerde aanpassingen. Hij betreurt het dat schepenen blijkbaar over documenten beschikken die niet voor raadsleden bestemd zijn. Hij had ook het vergelijk gemaakt met een modaal gezin dat geconfronteerd wordt met moeilijke omstandigheden waardoor het gevaar ontstaat dat de overschotten worden opgesoupeerd;

        Burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst er op dat hij zijn toelichting bij de meerjarenaanpassing had overgemaakt en dat ook raadsleden hun tussenkomsten altijd mogen overmaken;

        Raadslid Tine van der Vloet (N-VA) suggereert om een audioverslag on line te plaatsen op de website;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Financiën

      • Kerkfabriek Sint Rumoldus Zondereigen. Rekening 2021. Advies.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten, inzonderheid artikel 7;

        decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken;

        decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Feiten

        de rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint Rumoldus Baarle-Hertog - Merksplas, zoals goedgekeurd door de fabrieksraad in zitting van 22 november 2022 en waarvan de samenvatting van het dienstjaar als volgt is

                                         Exploitatiebudget                            Investeringsbudget

        Ontvangsten               3.804,05 euro                                                0,00 euro

        Uitgaven                    12.801,95 euro                                         6.357,46 euro

        Saldo                       -  8.997,90 euro                                         6.357,46 euro

         

        Adviezen

        advies van de gemeenteraad van Baarle-Hertog

        Afschrift
        • Jozef Van de Perre, penningmeester, Burgemeester Leestmansplantsoen 5, 2387 Baarle-Hertog
        • de Provinciegouverneur
        • het Bisdom
        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint Rumoldus Baarle-Hertog - Merksplas gunstig te adviseren.

      • Kerkfabriek Sint Rumoldus Zondereigen. Budget 2023. Kennisname.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        het decreet van 30 december 1809 op de Kerkfabrieken;

        de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;

        het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Feiten

        het meerjarenplan 2020-2025 met strategische nota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Rumoldus Zondereigen in zitting van 7 november 2019 en gemeenteraad van 16 december 2019;

        het budget 2023 met beleidsnota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Rumoldus Zondereigen in zitting van 22 november 2022 en waarvan de samenvatting als volgt is:

                                         Exploitatiebudget                            Investeringsbudget

        Ontvangsten               17.770,00 euro                                     24.000,00 euro

        Uitgaven                    26.211,00 euro                                      24.000,00 euro

        Saldo                       -  8.441,00 euro                                              0,- euro

         

        Adviezen

        advies van de bisschop;

        Afschrift

        Jef Van de Perre, penningmeester, Burgemeester Leestmansplantsoen 5, 2387 Baarle-Hertog

        Besluit

        Akte te nemen van het budget 2023 van de Kerkfabriek St. Rumoldus Zondereigen.

    • Reglementen

      • Wijziging gemeentereglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;

        het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid, inzonderheid artikel 5, 7 en 14;

        de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        Feiten

        de gemeente kan een register van verwaarloosde gebouwen en woningen bijhouden op grond van artikel 2.15. Vlaamse Codex Wonen;

        de gemeente heeft op grond van boek 2, deel 2 besluit tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen ook als taak te werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium, aangezien zij aangesloten is bij een intergemeentelijk samenwerkingsverband ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid (met name Kempens Woonplatform);

        het register van verwaarlozing is een nuttig monitoringsinstrument ten einde de verwaarlozing van gebouwen en woningen in kaart te brengen;

        boek 2, deel 2, titel 4 Vlaamse Codex Wonen bepaalt het decretale kader voor het register van verwaarloosde gebouwen en woningen;

        een gemeentelijke verordening kan daarnaast nadere materiele en procedurele regelen bepalen;

        de gemeente kan de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het register van verwaarloosde gebouwen en woningen toevertrouwen aan een intergemeentelijke administratieve eenheid;

        de gemeente heeft deze bevoegdheid overgedragen aan IOK;

        de door het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid met de opsporing van verwaarloosde gebouwen en woningen belaste personeelsleden bezitten de onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

        de intergemeentelijke administratie beoordeelt de verwaarloosde toestand van een gebouw of een woning aan de hand van de indicaties in een technisch verslag;

        dit kan leiden tot de opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen;

        om weer geschrapt te kunnen worden uit het register, moeten de gebreken worden aangepakt;

        het wegwerken van louter één klein gebrek (categorie I; 3 punten) kan daarbij niet volstaan om geschrapt te worden uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen;

        Overwegingen

        het is nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstaande en verwaarloosde gebouwen en woningen;

        schrapping verwijzingen naar decreten dewelke niet meer van toepassing zijn/gecoördineerd werden in andere wetgeving (bv. Decreet Grond- en Pandenbeleid);

        schrappen van de ontvankelijkheidsvoorwaarde ‘toevoegen van één of meerdere bewijsstukken’. Deze aanpassing is ingegeven vanuit klantvriendelijkheid en heeft als doel elke beroepsindiener steeds een antwoord te kunnen bezorgen op hun beroepschrift. Dit wil niet zeggen dat er geen (bijkomende) bewijsstukken meer kunnen opgevraagd worden, integendeel. Het doel is vooral om alle beroepschriften inhoudelijk te kunnen behandelen (en niet onmiddellijk onontvankelijk te moeten verklaren als er geen bewijsstukken werden toegevoegd).

        toevoegen van  strengere puntentelling bij schrapping. Dit om te vermijden dat er slechts één klein gebrek wordt hersteld ifv het bekomen van een schrapping uit het register:
        Artikel 5, §1: toevoeging alinea voor stengere puntentelling voor schrapping. Voorstel is dat er minstens één gebrek van categorie II of categorie III wordt hersteld (of, bij het ontbreken van gebreken van deze categorieën: minstens 3 gebreken van catergorie I), zodat in de praktijk een pand pas geschrapt kan worden indien het minder dan 12 punten haalt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1°   Administratie: de personeelsleden van de intergemeentelijke administratieve eenheid die door het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het register van verwaarloosde gebouwen en woningen en met de opsporing van verwaarloosde panden;

        2°   Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:

        a) een aangetekend schrijven;

        b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;

        3°   Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitzondering van de bebouwde onroerende goederen die vallen onder de toepassing van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten; 

        4°   Onafgewerkt gebouw of woning: een gebouw of woning waarvan de werken werden aangevat, maar dat niet binnen 3 jaar na de aanvang van de werken winddicht is;

        5°   Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;

        6°   Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

        Artikel 2: Wijze van inventarisatie

        §1. De administratie houdt een register bij van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        §2. Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd, wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten.

        Een onafgewerkt gebouw of woning wordt beschouwd als verwaarloosd.

        De administratie beoordeelt de verwaarlozing van een gebouw of een woning op basis van de indicaties in het technisch verslag, dat als bijlage bij dit reglement gevoegd is.

        Bij de beoordeling geldt een indicatie van categorie I voor 3 punten, van categorie II voor negen punten en van categorie III voor achttien punten.

        Het gegeven dat het gebouw of de woning onafgewerkt is, leidt tot een score van 18 punten (categorie III).

        Er is sprake van verwaarlozing als de indicaties in het technisch verslag een eindscore opleveren van minimaal 18 punten.

        §3. Een verwaarloosd gebouw of een verwaarloosde woning wordt opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en het technisch verslag, met vermelding van de elementen die de verwaarlozing  staven, gevoegd worden.

        De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de verwaarlozing.

        De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van verwaarloosde gebouwen en woningen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het technisch verslag.

         

         

        Artikel 3 : Verhouding tot andere inventarissen

        Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een verwaarloosd gebouw of als een verwaarloosde woning beschouwd.

        De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde voorwaarden evenmin als verwaarloosde gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd.

        Een gebouw dat of een woning die door de gemeente geïnventariseerd is als leegstaand, kan eveneens opgenomen worden in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.

        Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt of onbewoonbaar, kunnen eveneens worden opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.

        Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:

        1° de identiteit en het adres van de indiener;

        2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;

        Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht , voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.

        De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht, met dien verstande dat de vaststelling van de verwaarlozing betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.

        §2. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:

        1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1e tot en met 3e lid;

        2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht;

        3° het beroepschrift is niet ondertekend.

        Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.

        §3. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §4. Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        Indien de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de verwaarlozing in de administratieve akte.

        Artikel 5: Schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

        §1. Een gebouw of een woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat de zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in artikel 2, §2, werden hersteld of verwijderd. Hiertoe dient de houder van het zakelijk recht te bewijzen dat het gebouw of de woning geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die op basis van het technisch verslag, vermeld in artikel 2, 18 punten of meer zouden opleveren. Bijkomend dient er minstens één indicatie van categorie II of III op het technisch verslag, vermeld in artikel 2, weggewerkt te worden, of bij het ontbreken van indicaties van categorie II en III, drie gebreken van categorie I.

        De zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in het eerste lid, zijn in geval van sloop pas verwijderd als alle puin geruimd is.

        Een onafgewerkt gebouw of woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning winddicht is gemaakt.

        De administratie vermeldt als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het gegronde verzoek tot schrapping. De administratie kan hier gemotiveerd van afwijken.

        §2. Voor de schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

        §3.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 voldaan is.

        Artikel 6: Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        §2. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §3. Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen met als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het initiële verzoek tot schrapping. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid kan hier gemotiveerd van afwijken.

        Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen.

        Artikel 7: Slotbepaling

        §1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 maart 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen wordt met ingang van 1 februari 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen, blijven opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        §2. Onderhavig reglement treedt in voege op 1 februari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

         


        Bijlage : Technisch verslag

                     

        Graad van
        verwaarlozing

         

                     

        I

        II

        III

         

        1

        DAK(EN)

               

         

         

         

         

         

        11

        type dakvorm (overwegend)

         

         

         

         

         

             

         

        plat

         

         

         

         

         

             

         

        hellend

         

         

         

         

         

             

         

        gemengd

         

         

         

         

         

             

         

        niet zichtbaar

         

         

         

         

         

         

        12

        dakbedekking

           

         

         

         

         

           

        121

        aard van de (overwegende) bedekking

         

         

         

         

         

             

         

        pannen

         

         

         

         

         

             

         

        leien

         

         

         

         

         

             

         

        platen (al of niet gegolfd)

         

         

         

         

         

             

         

        banen (bitumineus, metaal,...)

         

         

         

         

         

             

         

        niet zichtbaar

         

         

         

         

         

                     

         

         

         

         

           

        122

        staat van de bedekking

         

         

         

         

         

               

        losliggende/verschoven elementen

         

         

         

         

         

               

        sterk verweerde elementen

         

         

         

         

         

         

        13

        dakgebinte

         

         

         

         

         

             

        doorbuiging/verzakking

         

         

         

         

         

         

        14

        dakranden (andere dan goten)

         

         

         

         

         

             

        vereiste aansluitingen ontbreken

         

         

         

         

         

             

        loszittende/sterk verweerde delen

         

         

         

         

         

         

        15

        goten (bakgoten/hanggoten)

         

         

         

         

         

             

        afwezig, niettegenstaande vereist

         

         

         

         

         

             

        afhangende/gebroken elementen

         

         

         

         

         

             

        meerdere lekkages met zichtbare schade

         

         

         

         

         

             

        verstopte goten

         

         

         

         

         

         

        16

        regenafvoerbuizen

         

         

         

         

         

             

        afwezig, niettegenstaande vereist

         

         

         

         

         

             

        ernstige beschadigingen/lekkages

         

         

         

         

         

         

        17

        schoorstenen (buitendaks)

         

         

         

         

         

             

        Gemetselde elementen

         

         

         

         

         

               

        gevaarlijk overhellend/onstabiel

         

         

         

         

         

               

        loszittende delen

         

         

         

         

         

             

        zelfdragende pijpsystemen

         

         

         

         

         

               

        gevaarlijk overhellend/onstabiel

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        18

        plantengroei/mosgroei

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        19

        dak: geheel of gedeeltelijk afwezig

         

         

         

         

         

                     

         

         

         

         



        2

        GEVEL(S)

           

         

         

         

         

         

        21

        Voorgevel en zijgevel links / zijgevel rechts / achtergevel*

         

         

         

         

           

                           (* de gevels die niet beoordeeld kunnen worden zijn door te halen)

         

         

         

         

           

        211

        gevelvlak

           

         

         

         

         

             

        2111

        grote heterogeniteit van materialen ingevolge onverantwoorde verbouwingen

         

         

         

         

             

        2112

        metselwerk

         

         

         

         

         

                 

        uitgevallen voegwerk (1 à 2 cm)

         

         

         

         

         

                 

        loskomende stukken steen

         

         

         

         

         

                 

        structurele breuken, barsten/verzakkingen 

         

         

         

         

                 

         afbladderend schilderwerk

         

         

         

         

         

             

        2113

        gevelbepleisteringen

         

         

         

         

         

                 

        afvallend pleisterwerk

         

         

         

         

         

                 

        structurele breuken, barsten / verzakkingen

         

         

         

         

                 

         afbladderende verf

         

         

         

         

         

             

        2114

        gevelbekledingen (plaatmateriaal met luchtspouw: leien, schroten, platen ...)

         

         

         

         

                 

        loszittend

         

         

         

         

         

                 

         sterk verweerd

         

         

         

         

         

             

        2115

        oneigenlijke gevelafwerkingen

         

         

         

         

         

                 

        storende affichering en/of betimmeringen

         

         

         

         

                 

        dichtgemaakte gevelopeningen (niet in overeenstemming met de

         

         

         

         

                 

            oorspronkelijke bestemming), dichtgemetseld, dichtgetimmerd …

         

         

         

         

           

        212

        gevelelementen

         

         

         

         

         

             

        2121

        balk(en)

         

         

         

         

         

                 

        corrosie (staal)

         

         

         

         

         

                 

        schimmel- of insektenaantasting (hout) 

         

         

         

         

                 

        betonrot (beton)

         

         

         

         

         

                 

        beschadiging

         

         

         

         

         

             

        2122

        kolom(men)

         

         

         

         

         

                 

        corrosie (staal)

         

         

         

         

         

                 

        schimmel- of insektenaantasting (hout) 

         

         

         

         

                 

        betonrot (beton)

         

         

         

         

         

                 

        beschadiging

         

         

         

         

         

             

        2123

        uitkragende balkon(s): verwering van de meeste elementen

         

         

         

         

             

        2124

        inliggende loggia('s): verwering van de meeste elementen

         

         

         

         

             

        2125

        erker(s): ernstige verwering van de meeste elementen

         

         

         

         

                 

             (dak/dakrand/raam/structuur)

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        22

        plantengroei/mosgroei

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        23

        gevel(s): eén of meerdere gevels ontbreken

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        3

        BUITENSCHRIJNWERK

         

         

         

         

         

         

        31

        Ramen en deuren

         

         

         

         

         

               

        verweerde (rot/corrosie) kader/vleugel

         

         

         

         

         

               

        afbladderende verf

         

         

         

         

         

               

        glasbreuk

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        32

        plantengroei/mosgroei

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        33

        ramen en deuren: eén of meerdere ramen en/of deuren ontbreken

         

         

         

         

                     

         

         

         

         

        4

        ONAFGEWERKT

         

         

         

         

         

         

        41

        Onafgewerkt gebouw of woning

         

         

         

         

         

         

         

        (een gebouw of woning waarvan de werken werden aangevat, maar dat niet binnen 3 jaar na de aanvang van de werken winddicht is)

         

         

         

         

                           

         

        5

        EINDBEOORDELING

         

        kolomtotaal

         

         

         

        =

         

        Indien (A*3) + (B*9) + (C*18) >= 18 is er sprake van een verwaarloosd gebouw of woning

        A

        B

        C

         

                     

         

      • Wijziging gemeentereglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;

        het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid, inzonderheid artikel 5, 7 en 14;

        de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        Feiten

        de gemeente kan een register van leegstaande gebouwen en woningen bijhouden op grond van artikel 2.9. Vlaamse Codex Wonen;

        de gemeente heeft op grond van boek 2, deel 2 besluit tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen ook de verplichting om een leegstandsregister bij te houden, aangezien zij aangesloten is bij een intergemeentelijk samenwerkingsverband ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid (Kempens Woonplatform);

        het leegstandregister is een nuttig monitoringsinstrument is ten einde de leegstand van gebouwen en woningen in kaart te brengen;

        boek 2, deel 2, titel 3 Vlaamse Codex Wonen bepaalt het decretale kader voor het leegstandregister;

        een gemeentelijke verordening kan daarnaast nadere materiële en procedurele regelen bepalen;

        een gemeentelijke verordening kan de functies omschrijven die een effectief en niet- occasioneel gebruik van de woning met zich meebrengen;

        de gemeente heeft deze niet omschreven in onderhavig reglement;

        dit heeft tot gevolg dat om de kwalificatie als ‘leegstaand’ te verhinderen,  een woning in principe dient aangewend te worden in overeenstemming met de woonfunctie;

        de gemeente kan de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het leegstandsregister toevertrouwen aan een intergemeentelijke administratieve eenheid;

        de gemeente heeft deze bevoegdheid overgedragen aan IOK;

        de door het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid met de opsporing van leegstaande gebouwen en woningen belaste personeelsleden bezitten de onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

        de intergemeentelijke administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning aan de hand van de indicaties die in dit reglement vastgelegd zijn;

        Overwegingen

        schrapping verwijzingen naar decreten dewelke niet meer van toepassing zijn/gecoördineerd werden in andere wetgeving (bv. Decreet Grond- en Pandenbeleid);


        schrappen van de ontvankelijkheidsvoorwaarde ‘toevoegen van één of meerdere bewijsstukken’. Deze aanpassing is ingegeven vanuit klantvriendelijkheid en heeft als doel elke beroepsindiener steeds een antwoord te kunnen bezorgen op hun beroepschrift. Dit wil niet zeggen dat er geen (bijkomende) bewijsstukken meer kunnen opgevraagd worden, integendeel. Het doel is vooral om alle beroepschriften inhoudelijk te kunnen behandelen (en niet onmiddellijk onontvankelijk te moeten verklaren als er geen bewijsstukken werden toegevoegd);

        Tussenkomsten

        raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt waarom er wijzigingen worden aangebracht;

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat de reglementen aangepast worden aan het gewijzigde decreet en de behandelende ambtenaar zelf de bewijsstukken moet opvragen indien de eigenaar beweert dat het huis verhuurd of gerenoveerd wordt of niet leegstaat;

        raadslid Jef Schoofs (Groen) stelt dat er in de praktijk in Merksplas niets met dit register gebeurt;

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de mensen worden aangeschreven en geïnformeerd via een brochure welke mogelijkheden er zijn. Hierdoor zijn al vele eigenaars in actie geschoten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1°    Administratie: de personeelsleden van de intergemeentelijke administratieve eenheid die door het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het leegstandsregister en de opsporing van leegstaande panden.

        2°    Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:

        a) een aangetekend schrijven;

        b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;

        3°    Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;

        4°    Leegstaand gebouw: een gebouw waarvan meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden. Daarbij wordt geen rekening gehouden met woningen die deel uitmaken van het gebouw. De functie van het gebouw is deze die overeenkomt met een voor het gebouw of voor gedeelten daarvan afgeleverde of gedane stedenbouwkundige vergunning of –melding, milieuvergunning of -melding , of uitgereikte omgevingsvergunning of meldingsakte als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Bij een gebouw waarvoor geen vergunning of melding voorhanden is, of waarvan de functie niet duidelijk uit een vergunning of melding blijkt, wordt deze functie afgeleid uit het gewoonlijk gebruik van het gebouw voorafgaand aan het vermoeden van leegstand, zoals dat blijkt uit aangiften, akten of bescheiden.

        Een gebouw dat in hoofdzaak gediend heeft voor een economische activiteit, vermeld in artikel 2, 2°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt niet beschouwd als leegstaand zolang de oorspronkelijke beoefenaar van deze activiteit een gedeelte van het gebouw bewoont en dat gedeelte niet afsplitsbaar is.  Een gedeelte is eerst afsplitsbaar indien het na sloping van de overige gedeelten kan worden beschouwd als een afzonderlijke woning die voldoet aan de bouwfysische vereisten.

        In afwijking hiervan wordt een nieuw gebouw als leegstaand beschouwd indien dat gebouw binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid;

        5°    Leegstaande woning: een woning die gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden niet aangewend wordt in overeenstemming met de woonfunctie;

        In afwijking hiervan wordt een nieuwe woning als leegstaand beschouwd indien die woning binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid;

        6°     Leegstandsregister: het gemeentelijk register van leegstaande gebouwen en woningen, vermeld in art 2.9. Vlaamse Codex Wonen;

        7°    Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;

        8°    Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

         

        Artikel 2: Wijze van inventarisatie

        §1. De administratie houdt een leegstandsregister bij van leegstaande woningen en gebouwen.

        §2. De administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning op basis van volgende indicaties:

        1°    het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning;

        2°    het ontbreken van een aangifte als 2de verblijf;

        3°    het ontbreken van aansluitingen op nutsvoorzieningen;

        4°    de aanwezigheid van een attest dat de waterleiding reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;

        5°    de aanwezigheid van een attest dat de elektriciteit reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;

        6°    de vermindering van het kadastraal inkomen overeenkomstig artikel 15 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992;

        7°    een dermate laag verbruik van de nutsvoorzieningen dat een gebruik overeenkomstig de woonfunctie of de functie van het gebouw kan worden uitgesloten;

        8°    de onmogelijkheid om de woning of het gebouw te betreden, bv. door een geblokkeerde toegang;

        9°    verzegelde toegang(en) tot de woning of het gebouw;

        10°  geblindeerde (bv. dichtgeplakt, dicht geschilderd), dichtgemaakte (bv. dichtgetimmerd,  gemetseld) of gesupprimeerde raam- en of deuropeningen

        11°  de winddichtheid van de woning of het gebouw is niet gewaarborgd (bv. belangrijke glasbreuk, buitenschrijnwerk kan niet meer gesloten worden);

        12°  de waterdichtheid van de woning of het gebouw is niet gegarandeerd: zeer zware infiltraties via dak/gevel(s)

        13°  onafgewerkte ruwbouw;

        14°  ernstige inpandige vernielingen: de woning of het gebouw is deels vernield of gesloopt;

        15°  het langdurig aanbieden van de woning of het gebouw als ‘te huur’ of ‘te koop’;

        16°  rolluiken in slechte staat (ernstig vervuild, mosgroei…);

        17°  glas- en/of buitenschrijnwerk in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden…);

        18°  Dakgoot en/of waterafvoerpijp in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden, afhangend…);

        19°  Afwezigheid van een brievenbus;

        20°  uitpuilende of dichtgeplakte brievenbus;

        21°  storende omgevingsaanleg: slecht onderhouden omgeving/tuin;

        22°  de woning of het gebouw is gedeeltelijk niet bemeubeld;

        23°  getuigenissen (bv. van omwonende(n), postbode, wijkagent);

        24°  het ontbreken van een actief vestigings- /ondernemingsnummer in de Kruispuntbank voor ondernemingen op het adres van het gebouw;

        25°  het ontbreken van handelswaar in de etalage/handelsruimte van het gebouw;

        §3. Een leegstaand gebouw of een leegstaande woning wordt opgenomen in het leegstandsregister, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en een beschrijvend verslag, met vermelding van de elementen die de leegstand staven, gevoegd worden.

        De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het leegstandsregister. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de leegstand.  

        De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van leegstaande gebouwen en woningen in het leegstandsregister. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het beschrijvende verslag.

         

        Artikel 3 : Verhouding tot andere inventarissen

        Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een leegstaand gebouw of als een leegstaande woning beschouwd.

        De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde voorwaarden evenmin als leegstaande gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd.

        Een gebouw dat of een woning die geïnventariseerd is als verwaarloosd, kan eveneens opgenomen worden in het leegstandsregister, en omgekeerd.

        Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt en/of onbewoonbaar, worden niet opgenomen in het leegstandsregister.

         

        Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het leegstandsregister

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het leegstandsregister. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:

        1° de identiteit en het adres van de indiener;

        2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;

        Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.

        De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht, met dien verstande dat de vaststelling van de leegstand betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.

        §2. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:

        1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1e tot en met 3e lid;

        2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht ;

        3° het beroepschrift is niet ondertekend.

        Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.

        §3.Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §4. Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het leegstandsregister.

        Indien de beslissing tot opname in het leegstandsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de leegstand in de administratieve akte.


        Artikel 5 : Schrapping uit het leegstandsregister

        §1. Een gebouw wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte overeenkomstig de functie, vermeld in artikel 1, 4°,  aangewend wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden. Een woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat de woning gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden aangewend wordt in overeenstemming met de functie, vermeld in artikel 1, 5°. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag van de aanwending overeenkomstig de voormelde functie.

        §2. Een gebouw of woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning gesloopt werd of dat de hoofdfunctie van een gebouw of woning gewijzigd werd op grond van een niet-vervallen stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning of omgevingsvergunning. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag waarop door de administratie kan worden vastgesteld dat het gebouw of de woning werd gesloopt of de functiewijziging werd uitgevoerd.

        §3. Voor de schrapping uit het leegstandsregister richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

        §4.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het leegstandsregister schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 of §2, voldaan is.


        Artikel 6 : Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        §2. Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

        Het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §3. Als het beslissingsorgaan van de intergemeentelijke administratieve eenheid het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het leegstandsregister met als datum van schrapping het initiële verzoek tot schrapping.

        Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen.

         

        Artikel 7 : Slotbepaling

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen wordt met ingang van 1 februari 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister, blijven opgenomen in het leegstandsregister.

        Onderhavig reglement treedt in voege op 1 februari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

         

    • Overeenkomsten

      • Convenant Toegankelijkheid tussen gemeente Merksplas en Inter. Goedkeuring.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        het decreet lokale bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Feiten

        Een actieve en volwaardige participatie van iedere burger aan de lokale samenleving is slechts mogelijk indien de leefomgeving ook integraal toegankelijk is. Integrale toegankelijkheid is bij uitstek een zaak van iedereen en loopt bovendien over alle beleidsdomeinen heen;

        Inter is een onafhankelijk expertisecentrum in toegankelijkheid en Universal Design. Het is tevens ook de beleidsuitvoerende partner van het Vlaamse toegankelijkheidsbeleid. Inter biedt ondersteuning om de omgeving betreedbaar, bruikbaar, begrijpbaar en comfortabel te maken voor iedereen. Daarnaast ontwikkelt Inter expertise, levert het diensten aan en verbindt het overheden, professionelen en burgers met elkaar. Op die manier zorgt Inter voor samenhang en werkt het aan een toegankelijke leefomgeving;  

        Inter kan ook concreet advies geven over een nieuw toegankelijk speelpleintje, een parking, een openbaar gebouw, enzovoort. Voor dergelijke samenwerking dient een convenant afgesloten te worden;

        Voorliggende convenant toegankelijkheid tussen gemeente Merksplas en Inter;

        Budget

        De convenant kost de gemeente 500 euro per jaar. Hiervan worden de eerste uren dienstverlening betaald. Daarna wordt er een bijkomend uurtarief van 76,50 euro gefactureerd alsook een kilometervergoeding.

        Tussenkomsten

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt hoe de vergadering met Inter is verlopen. Heeft het bestuur al een concreet project voor ogen? Wie zal dan de gemachtigd ambtenaar zijn die namens de gemeente de jaarlijkse evaluatievergadering opvolgt? Hoe worden de adviesraden betrokken?

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er een Teams-vergadering heeft plaatsgevonden met Inter waarbij de werking werd voorgesteld. De omgevingsvergunningenambtenaar zal dit opvolgen aangevuld met ambtenaren of adviesraden naargelang het project. In het verleden hebben we ook al adviezen gevraagd aan Inter;

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) wijst op het belang dat Inter al vroeg in de planningsfase betrokken wordt en verwijst naar de bouw van de serviceflats (deuren, inrit parking, ...);

        Afschrift

        Inter, Private Stichting Toegankelijk Vlaanderen, Belgiëplein 1, 3510 Hasselt

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Voorliggende convenant toegankelijkheid tussen gemeente Merksplas en Inter wordt goedgekeurd waarbij de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter worden gemachtigd deze namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.

      • Overeenkomst nr. 23/009 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Merksplas voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen. Goedkeuring.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Feiten

        voor de UiTPAS willen we graag alle mensen in Merksplas die recht hebben op een UiTPAS als kortingskaart een brief opsturen die ze kunnen komen omruilen voor hun UiTPAS;

        voorliggende overeenkomst nr. 23/009 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Merksplas voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen;

        deze overeenkomst beoogt de mededeling, door de KSZ aan de gemeente, van de identiteit van de inwoners die, omwille van hun socialezekerheidsstatuut (of dat van hun rechthebbenden), recht hebben op één of ander voordeel binnen of buiten de sociale zekerheid, uitsluitend met het oog op de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, vastgesteld in het gemeentelijk reglement van 28 maart 2022 of in een uitdrukkelijke verklaring dienaangaande;

        Budget

        De totale kostprijs voor de mededeling van de persoonsgegevens door de KSZ aan de gemeente komt overeen met de eenheidsprijs van een bericht in het jaar voorafgaand aan het jaar van het leveren van de dienst, vermenigvuldigd met het aantal dienstige inputberichten van de gemeente met een minimumbedrag van 367,00 euro (jaarlijks geïndexeerd) en een maximumbedrag van 3.635,00 euro (jaarlijks geïndexeerd) (BTW niet van toepassing).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De overeenkomst nr. 23/009 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Merksplas voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen goed te keuren en de algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te machtigen deze namens de gemeente te onderschrijven.

    • Omgeving

      • Goedkeuring van de rapportage van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP).

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 (LEKP 1.0); 

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering van 1 juli 2022 (LEKP 2.0); 

        Feiten

        De goedkeuring van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie door de gemeenteraad op 16 september 2019;

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 (LEKP 1.0); 

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 houdende de goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 voor Merksplas; 

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering van 1 juli 2022 (LEKP 2.0); 

        Het gemeenteraadsbesluit van 30 september 2022 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 voor Merksplas; 

        Budget

        Er wordt gewerkt met een 50% cofinanciering vanuit de gemeente, welke middelen ook mogen gaan om personeelskosten. De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2022.

        Het volledige budget wordt jaarlijks verdeeld onder de gemeenten die het klimaatpact ondertekenden. Het definitieve bedrag zal ten laatste 16 januari 2023 worden bekendgemaakt. De verdeling gebeurt voor 80% op basis van het aantal inwoners en 20% op basis van het Gemeentefonds. Het Agentschap Binnenlands Bestuur betaalt uiterlijk op 30 april 2023 het subsidiebedrag uit.  

        Overwegingen

        Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2023 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact nadat deze aan de gemeenteraad is voorgelegd. De gemeente laadt de gemeenteraadsbeslissing op via het digitaal loket.

         

        Voor de verantwoording van het jaar 2022 kunnen volgende grote projecten weerhouden worden: 

        - de extra infiltratiecapaciteit bij de wegen- en rioleringswerken van Koekhoven-Zuid (actie 8.2.1) - 25.062,53 EUR;  

        - de extra infiltratiecapaciteit bij de wegen- en rioleringswerken van Schoondreef, De Hees en Steenhovendreef (actie 8.2.1) – 24.903,71 EUR; 

        - de opstart van een warmtetraject (actie 8.8.1) – werd opgestart, maar nog geen facturen ontvangen;

        - het voorzien van een laadpaal aan de assistentiewoningen (actie 9.2.1) – gefinancierd door Fluvius;

        - de aankoop en aanplanting van nieuwe bomen (actie 16.3.1) – 13.363,42 EUR

        - de verledding van de openbare verlichting (actie 16.6.1) – bedrag kan pas bepaald worden nadat Fluvius de boekingen heeft doorgegeven

        - de opmaak van een rioolplan (actie 8.2.1) – 7.807,50 EUR

        TOTAAL: 71.137,16 EUR


        Deze lijst heeft niet de bedoeling om exhaustief te zijn en werd in de praktijk nog aangevuld met verschillende kleinere projecten. 

        Tussenkomsten

        raadslid Jan De Bie (Groen) toetst af of er geen inhoudelijke rapportering dient te gebeuren;

        raadslid Luc Holthof (N-VA) leest in het dossier dat de rapportering van het lokaal energie- en klimaatpact uiterlijk op 1 maart moet gebeuren;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het inhoudelijke rapport samen met het jaarverslag wordt gebracht;

        raadslid Jan De Bie (Groen) informeert of er een bomenplan is;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het bomenplan kan opgevraagd worden bij de milieudienst;

        raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt wat het warmtetraject inhoudt;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit het in kaart brengen is waar we eventueel met een warmtenet kunnen starten. Daarvoor werkt de gemeente samen met Kelvin Solutions;

        raadslid Jan De Bie (Groen) informeert of er extra (semi) openbare laadpalen zullen voorzien worden;

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat er al wat zijn en er nog zullen bijkomen aan hoppinpunt assistentiewoningen, bouwmaatschappij en sporthal. Aan EBEM zal worden gevraagd om een globaal voorstel te doen;

        raadslid Jan De Bie (Groen) polst of de initiatieven van bewoners in het kader van het klimaatpact al besproken werden op de milieuraad;

        schepen Raf Verheyen (Leefbaar) stelt dat de laatste vergadering van de milieuraad in mei of juni plaatsvond en er toen een evaluatie is gebeurd;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad keurt de rapportering van het jaar 2022 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.

    • Rondvraag

      • Rondvraag.

        Aanwezig: Frank Wilrycx, Burgemeester-Voorzitter
        Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Schepenen
        Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Raadsleden
        Dries Couckhuyt, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ann Wouters, Raadslid
        Wetgeving

        Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.

        Tussenkomsten

        raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:

        'Wat is de stand van zaken in het nieuwe project Molenzijde/Heidestraat? Er was een eerste sessie met bewoners van de omliggende betrokken straten. Ook vanuit de politieke fracties werd er iemand uitgenodigd. Maar blijkbaar is de tweede sessie gecancelled? Wat zijn de verdere stappen?'

        schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de tweede sessie nog door zal gaan, waarschijnlijk in de tweede helft van februari. Dit werd even on hold gezet omdat er nog wat meer bijkomend onderzoek diende te gebeuren en input moest aangeleverd worden door externe instanties;

         

        raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:

        'We stellen vast dat onze eigen bewoners zelfs niet weten waar men al dan niet kan parkeren in Merksplas. Rasechte Spetsers vallen uit de lucht wanneer we hen wijzen op de ondergrondse openbare parking. Momenteel een parking die amper gebruikt wordt en zo een dure grap is. Wordt dit nog bekend gemaakt?'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dit al eens in de nieuwsbrief werd gepubliceerd. Er moet nog een bord geplaatst worden met aanduiding.

         

        raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:

        'Wat zijn nu de data van de volgende gemeenteraden? Deze zijn nergens online te raadplegen. Op de website staat nog 'derde week van de maand' maar In de loop van vorig jaar werd dit verschoven van derde week naar vierde week. We stelden dit eerder al voor en opnieuw willen we dit op tafel gooien: kan er een online agenda aangemaakt worden voor de raadsleden?'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeenteraden werden gepubliceerd op UIT, in Goram en op de website. We zullen een eventuele agenda bekijken met de communicatieambtenaar.

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) geeft aan dat ze was gaan zien op de nieuwe website maar de agenda van deze vergadering nog niet terugvond.

         

        raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:

        'Nav artikels over de gevangenis in Merksplas en recent de nieuwe stakingen in gevangenissen, vragen we ons af of het niet mogelijk is een rondgang met de
        gemeenteraadsleden te organiseren in de gevangenis en het centrum voor illegalen zodat we zelf een goed beeld krijgen van deze instellingen.'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er bij de beide directies kan gepolst worden voor een eventueel bezoek met de raadsleden.

         

        raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:

        'In het verslag van de sportraad staat dat de huidige bewoner de conciërgewoning gaat verlaten. De conciërgewoning wordt vanaf dat moment ook uit de concessie-overeenkomst gehaald. Er is voorlopig nog geen nieuwe invulling voor de conciërgewoning. Kan dit zo maar? Waarom wordt er niet effectief een conciërge ingezet?'

        raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:

        'We zagen in de briefwisseling dat er een vraag was om het appartement uit het AGB van de sporthal te halen. Daar is door jullie positief op geantwoord.  Hoe is dat verder allemaal geregeld? Wat gaat er dan met dat appartement gebeuren? Wij zien een meerwaarde in permanent toezicht'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt er in verleden al meer aan concessieovereenkomsten werd gesleuteld. Zo werd het rode kruis daar ook al gehuisvest. Het is beter dat de concessie van het appartement wordt teruggegeven dan dat men het appartement onderverhuurt. We zullen bekijken wat we er mee kunnen doen. Een conciërge is één van de mogelijkheden. Er zijn ook zaalwachters die toezicht houden.

        raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt of dat op de vorige raad van bestuur van het AGB werd genotuleerd?

         

        raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:

        'Is er ondertussen al een gesprek geweest tussen de gemeente en GR- eventsgroup? Wat is daar uitgekomen wat het verlengen van het contract betreft? Wat is daar uitgekomen wat de prijsstijging voor de gemeente betreft?'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat er gesproken werd. We zijn een aantal dingen aan het bekijken. Tegen de volgende gemeenteraad zullen we daar uitsluitsel over hebben.

         

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:

        'Is de vraag ivm een infosessie al gesteld in het politiecollege? Wat was hierop hun antwoord? Wat gaan jullie hier nu verder mee doen?'

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit ook niet in de andere gemeenten van de politiezone gebeurt dat de wijkagenten voorgesteld worden op een aparte avond. We zouden dat best combineren met een andere vergadering, eventueel de algemene vergadering van het Buurt Informatie Netwerk. We zullen dat met de coördinator bespreken.

         

        raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt:

        'Op eerdere gemeenteraden was er gezegd dat medio december 2022 de uitgevoerde rioleringswerken in Hazenpad-Wolfstraat-Werfstraat zouden worden opgeleverd.

        • Heeft de oplevering plaatsgehad en wat zijn de resultaten daarvan?
        • Welke punten dienen nog te worden verder afgewerkt door de aannemer?
        • De bermen zijn volgens veel inwoners in slechtere staat dan voor de werken
        • Waarom heeft de gemeenten kort na de oplevering-begin januari 2023- zelf nog tijd en manschappen ingezet om de grachten in deze straten proper te maken?'

        schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat de aannemer de definitieve oplevering nog niet heeft aangevraagd. Voordien vindt er nog een rondgang plaats. We nemen die punten mee: de bermen, de afgesleten fietssuggestiestroken, ... Bij de aanleg van de nieuwe toegangsweg naar het voetbalveld werden de rioolkolken volgestort met beton. De gemeente herstelt dit en stuurt factuur naar aannemer. Dit heeft wel een opstropping veroorzaakt. Vorige week was er veel regenwater in combinatie met organisch afval waardoor onze mensen dit hebben moeten vrijmaken.

         

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:

        'We zagen dat er wel wat commotie was ivm het vuurwerk. We hebben hierbij de volgende vragen:

        • Worden alle aan vragen ook automatisch  vergund?
        • Wat is het reglement waarop jullie jullie baseren om de vergunning wel of niet goed te keuren? Waar kunnen de burgers dat reglement vinden? Kan men de voorwaarden al meteen zien bij de aanvraag?
        • Wat wordt er meegegeven  van voorwaarden ivm het achterlaten van het afval van het vuurwerk? ( zoals staat beschreven in het politiereglement art 1.3.1).
        • We zagen vooral wat reacties en klachten richting de gemeente daar waar vuurwerk wordt afgeschoten in agrarisch gebied. Kan men bijvoorbeeld opnemen in het regelement dat afschieten van vuurwerk in het agrarisch gebied niet wordt toegestaan?

        burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat bij de gemeenten waar vuurwerk verboden werd men dit verbod niet kon handhaven. Net zoals Rijkevorsel hebben we besloten om het toe te laten. Bij de vergunning geven we een bijlage met sensibilisering en voorwaarden. De pyrotechnische sas is beperkt. We vragen rekening te houden met de buren. Op één plaats in agrarisch gebied werd er bijzonder veel afgeschoten met veel klachten tot gevolg. Die mensen werden gecontacteerd. Hopelijk komt er Vlaamse of federale regelgeving.

         

        raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:

        'We konden lezen in het verslag van het vast bureau van 10 januari dat jullie gaan werken rond de digitale inclusie en dat jullie daarvoor een partnerschap willen aangaan met Telenet. Dit is bedoeld voor een welbepaalde doelgroep. Een zeer mooi initiatief! Onze vraag hierbij is hoe dat jullie de mensen gaan bereiken die hiervoor in aanmerking gaan komen?'

        schepen Leen Kerremans (Leefbaar) antwoordt dat het OCMW samen met de twee lagere scholen een partnerschap aangaat met Telenet maar we zijn er nog niet helemaal uit. Het is bedoeld voor mensen van Merksplas in een kwetsbare situatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof, Dries Couckhuyt
        Voorstanders: Frank Wilrycx, Kris Govers, Monique Quirynen, Raf Verheyen, Leen Kerremans, Annie Verheyen, Jef Van Accom, Jef Schoofs, Kris Luyckx, Tine Van der Vloet, Evelien Willems, Josée Van Aert, Boris Kersemans, Koen Staes, Nele Daems, Jan Quirijnen, Jan De Bie, Luc Holthof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 23/01/2023 om 21:00.

Namens Gemeenteraad,

Dries Couckhuyt
Algemeen directeur

Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter