De voorzitter opent de zitting op 27/05/2024 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 9 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 27 mei 2024, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 17 mei 2024, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Tine van der Vloet (N-VA) door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen;
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad;
raadslid Jef Schoofs (Groen) herinnert dat een deeltje van het Heiseneinde zou worden geasfalteert in combinatie met andere asfaltwerken. Er zijn asfaltwerken gebeurd in de Leest maar het Heiseneinde werd niet meegenomen;
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat het Heiseneinde mee wordt aangepakt bij de volgende asfalteringswerken;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) informeert naar de beloofde aankoop van een rolstoel voor het gemeentehuis;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat er een rolstoel wordt aangekocht;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2001 houdende goedkeuring gemeentelijke verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere gebouwen;
artikel 8 van voornoemd besluit stelt dat de aansluitingen van de riolering van gebouwen op het openbare rioleringsnet verplicht gemaakt worden door de technische dienst van de gemeente of een door de technische dienst van de gemeente aangestelde aannemer en de kosten ten laste vallen van de aanvrager;
de financiële toestand van de gemeente;
raadslid Jef Schoofs (Groen) polst naar de reden van de verhoging;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat dit tarief beter aansluit bij de werkelijke kostprijs;
art.1- Met ingang van 1 juli 2024 en voor een periode tot en met 31 december 2025 wordt een contantbelasting geheven ten laste van diegene die de aanvraag doet van een rioolaansluiting, een droogweerafvoer DWA en/of regenwaterafvoer RWA of aansluiting op IBA en dit afhankelijk van de bestaande riolering of IBA ten bedrage van:
- € 500,- (excl. BTW) per standaard huisaansluiting. Een standaard aansluiting heeft een maximale diameter van 16 cm en ligt op een maximale diepte van 50 cm.
- € 500,- (excl. BTW) per standaard aansluiting op IBA. Een standaard IBA: 1-6 InwonersEquivalent (IE) woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting
- een contantbelasting ten bedrage van de reële kosten (excl. BTW) voor aansluiting van een niet standaard huisaansluiting
art.2- De belasting wordt geheven op het ogenblik van de aanvraag voor de aansluiting bij pidpa en door pidpa gefactureerd.
art. 3- Bij gebrek aan contante betaling zal van ambtswege worden overgegaan tot inkohiering.
art. 4- De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen.
art. 5- Artikel 3 (aansluitrecht IBA's) van het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 houdende de bouw van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties door Pidpa wordt opgegeven met ingang van 1 juli 2024.
art. 6- Dit belastingreglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 40, §3, zoals gewijzigd;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
De decreten over het Vlaamse Woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020, zoals gewijzigd, hierna Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder toekomstig artikel 3.3/1;
Het besluit van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd, hierna Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder toekomstig artikel 3.4, vierde lid;
Het decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen (‘middellange termijndecreet’);
Het besluit van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het Woonbeleid;
Het reglement indirecte belastingen op het afleveren van administratieve stukken waaronder aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen van de gemeente Merksplas van 27 juni 2022;
Het lijkt aangewezen om voor de uitvoering van conformiteitsonderzoek een vergoeding vast te stellen, binnen het nieuwe decretale kader.
Met de toekomstige nieuwe regelgeving wordt in meer mogelijkheden voorzien om een vergoeding te vragen. Door de gewijzigde regelgeving zal het vanaf 1 juni 2024 (enkel nog) mogelijk zijn een vergoeding per conformiteitsonderzoek te vragen. Tot op heden wordt er een vergoeding gevraagd voor de behandeling van de aanvraag van een conformiteitsattest. In de praktijk blijkt bv. echter dat er vaak meer dan één conformiteitsonderzoek wordt uitgevoerd alvorens de woning conform kan worden verklaard. Met de nieuwe regeling kan aldus in dit geval een retributie per conformiteitsonderzoek worden gevraagd (i.p.v. één retributie per aanvraag voor een attest), waardoor de vergoeding meer in verhouding zal staan tot de gemaakte kosten.
Bovendien wordt vanaf 1 juni 2024 het maximale bedrag dat kan worden gevraagd, verhoogd naar 200 euro per conformiteitsonderzoek. De vergoeding moet beperkt zijn tot de werkelijke kosten. Het betreffende conformiteitsonderzoek wordt steeds uitgevoerd door een woningonderzoeker in opdracht van de gemeente. Dergelijk onderzoek gaat steeds gepaard met een administratieve verwerking. Hierdoor blijkt de huidige vergoeding die gevraagd kan worden niet in overeenstemming te zijn met de werkelijke kosten. In de praktijk liggen de kosten van een conformiteitsonderzoek omstreeks of zelfs hoger dan 200 euro per conformiteitsonderzoek. De verhoging binnen het nieuwe decretale kader is dus wenselijk.
Er wordt een lagere vergoeding vastgesteld voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning of kamer waarvoor binnen een termijn van 3 maanden voorafgaand aan dit onderzoek al een eerder conformiteitsonderzoek heeft plaatsgevonden, Een hercontrole neemt nl. minder tijd in beslag en brengt bijgevolg minder kosten met zich mee. Door te werken met een termijn van 3 maanden wordt gestimuleerd om tijdig de nodige herstellingen uit te voeren.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Een kamer wordt als een bepaald type woning beschouwd (art. 1.3, §1, eerste lid, 25° Vlaamse Codex Wonen van 2021). In geval van kamers is dit dus een vergoeding per kamer.
De vergoeding kan enkel worden gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op verzoek.
Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen (deze gevallen worden altijd als een verzoek beschouwd):
– In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
– In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
– In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
In een aantal gevallen zal er geen vergoeding (kunnen) worden gevraagd:
– Voor de uitvoering van het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure (veelal op vraag van de huurder) of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring (veelal op initiatief van de gemeente/burgemeester, de zogenaamde ambtshalve onderzoeken), cf. toekomstig artikel 3.3/1 Vlaamse Codex Wonen van 2021
– Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op vraag van de woonmaatschappij.
Woonmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om sociale huurwoningen aan te bieden en het woningbestand te herwaarderen, via het eigen patrimonium of via inhuring op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen en kamers te verhuren tegen een redelijke huurprijs (art. 4.40 Vlaamse Codex Wonen van 2021). Deze huurwoningen moeten aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten voldoen (art. 3.1 Vlaamse Codex Wonen van 2021). In tegenstelling tot private personen, heeft de woonmaatschappij niet de keuze om deze woningen niet aan te bieden en te verhuren, die kwaliteitsvol dienen te zijn. De overheidsprestatie in kwestie (nl. uitvoeren woningonderzoek i.f.v. vaststelling conformiteit) waarvoor de retributie verschuldigd wordt, is bijgevolg impliciet het gevolg van een overheidsverplichting zelf, waardoor het om die reden gepast voorkomt de woonmaatschappijen vrij te stellen van de retributie.
raadslid Jef Schoofs (Groen) polst naar de reden van de verhoging;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) legt uit dat dit tarief beter aansluit bij de werkelijke kostprijs. Dit tarief werd besproken op het regionaal woonoverleg;
Artikel 1
Met ingang van 1 juni 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt in de hieronder opgesomde gevallen een retributie gevestigd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen:
– In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
– In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
– In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 2
De retributie is niet verschuldigd in volgende gevallen:
– Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren met toepassing van artikel 3.13 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
– Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een melding in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
– Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op vraag van de woonmaatschappij.
Artikel 3
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
– 200 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning;
– 130 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning waarvoor binnen een termijn van 3 maanden voorafgaand aan dit onderzoek al een eerder conformiteitsonderzoek heeft plaatsgevonden
– 130 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een kamer;
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt.
Artikel 5
De retributie wordt betaald door middel van storting op het rekeningnummer en binnen de termijn vermeld in het schrijven van het gemeentebestuur.
Artikel 6
De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 houdende goedkeuring van reglement indirecte belastingen op het afleveren van administratieve stukken enkel en alleen voor wat betreft (artikel 2 K) de afgifte van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen wordt met ingang van 1 juni 2024 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement.
Artikel 7
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende de wijziging van het erkenningsreglement sportverenigingen;
40 sportverenigingen dienden een erkenningsdossier in.
38 verenigingen voldoen aan alle erkenningsvoorwaarden zoals beschreven in het erkenningsreglement sportverenigingen.
2 verenigingen, LRV Merksplas en Judoclub Shira Yuri, waren voor het tweede jaar op rij afwezig op de Algemene Vergadering van de sportraad en voldoen dus niet aan de erkenningsvoorwaarden.
Op dinsdag 19 maart 2024 bracht de sportraad bijgevoegd advies uit. De sportraad adviseert daarbij om LRV Merksplas niet te erkennen als sportverenigingen. Judoclub Shira Yuri, waarvan de contactpersoon om medische redenen de start van de vergadering miste maar later op de avond nog aansloot met verdere toelichting en excuses, krijgt van de sportraad wel positief advies.
De volgende verenigingen worden erkend als sportvereniging van de gemeente Merksplas:
Volgende vereniging wordt niet erkend als sportvereniging:
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het huidige aanbod van Kunstacademie De Noorderkempen BGTS, met name in de domeinen Muziek en Woord;
het huidige aanbod van IKO De Kunstacademie, met name in het domein Beeldende en Audiovisuele kunsten;
het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021 houdende goedkeuring van de overeenkomst over het aanvullend aanbod Deeltijds Kunstonderwijs tussen de leden van de BGTS Kunstacademie De Noorderkempen;
het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Merksplas en de stad Hoogstraten betreffende IKO academie voor beeldende en audiovisuele kunst;
De BGTS Kunstacademie De Noorderkempen en het stadsbestuur van Hoogstraten als schoolbestuur van de academie ‘Instituut voor Kreatieve Opvoeding’ (IKO) stemmen de werking van hun academies zoveel als mogelijk op elkaar af. Beide academies werken maximaal samen op vlak van onder meer communicatie, promotie en publieke profilering.
De BGTS Kunstenacademie De Noorderkempen en het stadsbestuur van Hoogstraten als het schoolbestuur van de academie ‘Instituut voor Kreatieve Opvoeding’ (IKO) versterken elkaar aan de hand van gezamenlijke initiatieven die kaderen in de visie van het artistiek pedagogisch project van beide academies.
Er werd afgesproken dat de gemeente Merksplas zich ten gunste van deze samenwerking engageert. Het gemeentebestuur staat daarbij het gebruik van het gebouw 'Kunst Mark(t)', gelegen te Kloosterstraat 5, 2330 Merksplas, toe aan zowel de BGTS Kunstenacademie De Noorderkempen als IKO De Kunstacademie.
Het is aangewezen om daarvoor een gebruiksreglement te bepalen, dat ook van toepassing is op eventuele andere gebruikers.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) polst of de gemeente zicht heeft op het EPC van dit gebouw;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft toe dat dit een oud gebouw is maar de buitenschil en het dak nog worden aangepakt;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt of de gemeente de nutsvoorzieningen betaalt;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) stelt dat binnen het werkingsgebied van de academie de besturen de accommodatie en nutsvoorzieningen ter beschikking stellen. Ook de afvalkost is ten laste van de gemeente. De werkingsmiddelen zijn heel beperkt in het deeltijds kunstonderwijs;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt of er huur wordt aangerekend aan verenigingen die gebruik maken van het gebouw;
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) geeft aan dat er een retributiereglement kan worden opgemaakt voor de Kunstmark(t) naar analogie van het gemeenschapscentrum;
Het gebruikersreglement voor de lokalen van het gebouw 'Kunst Mark(t)' goed te keuren met ingang van 1 juni 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (verder decreet lokaal bestuur);
De Richtlijn 91/271/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Het Besluit van 1 juli 1995 van de Vlaamse regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
De Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder Waterwetboek), dat in artikel 2.3.5. bepaalt dat Pidpa als exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk wordt belast met de sanering van het door haar aan haar abonnees geleverde water met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water;
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa en in het bijzonder artikel 2 betreffende het doel te zorgen voor de integraliteit van de watervoorziening en -behandeling, evenals de ontwikkeling en bevordering van hiermee verbonden activiteiten;
De Algemene Vergadering van Pidpa heeft in zijn vergadering van 18 juni 2007 een statutenwijziging doorgevoerd om aan geïnteresseerde gemeenten effectief de mogelijkheid te bieden de opdracht inzake 'watersanering' aan Pidpa toe te vertrouwen (project HidroSan) in een op maat vastgelegde verhouding met de gemeente in kwestie, waarbij de gemeente zelf zowel de uitgebreidheid van de opdracht als de uitvoeringsmodaliteiten ervan bepaalt. Het door de Algemene Vergadering van Pidpa goedgekeurde HidroSan-project maakt het mogelijk om de opdracht van 'watersanering' aan Pidpa te geven, waarbij een individuele rekening ten behoeve van elke tot HidroSan toegetreden gemeente wordt gehanteerd;
De gemeente is deelnemer van Pidpa voor de activiteit ‘watervoorziening’;
In het voorjaar van 2021 heeft de gemeente via een openbare procedure een overheidsopdracht uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” met een looptijd van 10 jaar;
Op 13 april 2021 heeft de gemeenteraad de opdracht “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” gegund aan Pidpa;
Op 6 september 2021 werd aan Pidpa het bevel tot aanvang gegeven;
De overheidsopdracht die de gemeente in het voorjaar 2021 heeft uitgeschreven met als voorwerp “dienstverleningsovereenkomst rioolbeheer” bestaat uit 9 verschillende modules die elk afzonderlijk afgeroepen kunnen worden;
De gemeente heeft op dit ogenblik 4 modules afgeroepen, nl. module 1 ‘beheer databank’, module 4 ‘project management’, module 7 ‘bouw en beheer IBA’s’ en module 9 ‘opmaak hemelwater- en droogteplannen’;
Op vraag van de gemeente lichtte Pidpa op 6 december 2023 gedetailleerd haar aanbod i.v.m. het rioleringsbeheer toe aan de gemeente;
Het initiële HidroSan-voorstel van Pidpa werd uitgewerkt in overleg met afgevaardigden van de Pidpa-vennoten en werd in de loop van de voorbije jaren, en dit sedert 2007, in al haar facetten (financieel, technisch en juridisch) aan de Pidpa-gemeenten toegelicht, o.m. tijdens arrondissementele vergaderingen;
Tijdens de toelichting van 6 december 2023 werd het project HidroSan, dat Pidpa ter zake heeft uitgewerkt, toegelicht. De overeenkomst die Pidpa hiervoor uitwerkte legt zowel de door de gemeente bepaalde uitgebreidheid van de bijkomende opties bij de HidroSan-basisopdracht als de modaliteiten van uitvoering ervan vast;
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 9 januari 2024 de intentie bevestigd om de opdrachtuitbreiding aan Pidpa voor het rioleringsbeheer verder te (laten) onderzoeken en voor te bereiden, met als doel om de toetreding in 2024 tot een rioleringsformule van Pidpa voor te bereiden;
Dit heeft als gevolg dat de gemeente de concessieovereenkomst met Pidpa wenst te beëindigen;
De activiteiten beheer van IBA’s (individuele sanering), reinigen van de straatkolken, exploitatie en onderhoud van de pompstations, exploitatie en onderhoud van de gemeentelijke zuiveringsinstallaties worden tevens mee als optie opgenomen en zullen deel uitmaken van de HidroSan-saneringsopdracht aan Pidpa;
Een toetreding tot HidroSan gaat gepaard met daarmee samenhangende stappen zoals het aangaan van de HidroSan-overeenkomst en het intekenen op het HidroSan-aandeel C met een nominale waarde van € 2,50;
1. Toetreding Pidpa HidroSan
De Vlaamse overheid heeft de drinkwatermaatschappijen belast met de zorgplicht tot sanering van het door hen aan hun abonnees geleverde water en de drinkwatermaatschappijen aangewezen als het financiële knooppunt van het integrale waterbeleid, gezien zij ook de zuiveringskost (gemeentelijk en bovengemeentelijk) op de drinkwaterfactuur dienen op te nemen;
Rekening houdende met de huidige rioleringsgraad, de huidige zuiveringsgraad, het onderhoud en de verdere optimalisatie en noodzakelijke uitbouw van de rioleringsinfrastructuur op ons grondgebied zullen er nog inspanningen worden gevraagd van onze gemeente, zowel op financieel, als op technisch en administratief vlak om deze investeringen te realiseren;
In het kader van de concessieovereenkomst tussen de gemeente en Pidpa (in samenwerking met Aquafin) dient elke module afzonderlijk te worden afgeroepen door de gemeente, waarna Pidpa een offerte opmaakt per module;
Vervolgens dient de gemeente de offerte goed te keuren en kan de opdracht door Pidpa in uitvoering gaan. Per kwartaal en per module maakt Pidpa haar facturatie op;
Dit heeft als gevolg dat er geen overkoepelende opdracht is voor het rioleringsbeheer, wat de gemeente als niet-optimaal ervaart;
Ook de administratieve belasting voor zowel onze gemeente, als Pidpa is groot;
Dit kan vereenvoudigd worden door een toetreding tot een rioleringsformule van Pidpa, waarbij jaarlijks een financieel plan ter goedkeuring wordt voorgelegd die de volledige rioleringsopdracht omvat;
Voor onze gemeente is het bijgevolg interessant en voordeliger om de concessieovereenkomst met Pidpa te beëindigen en toe te treden tot een rioleringsformule van Pidpa;
Pidpa is als exploitant van het openbaar waterdistributienetwerk niet enkel decretaal aangewezen als instantie die verantwoordelijk is voor de watersanering in onze gemeente, maar is tevens als integraal waterbedrijf de aangewezen partner om de rioleringstaken van de gemeente over te nemen, gezien dan het beheer van zowel drinkwater als afvalwater in één hand zit en zodoende effectief gestalte kan worden gegeven aan het integraal waterketenbeheer;
Op die manier kan immers de knowhow worden gebundeld. Dergelijke samenwerking leidt tot schaalvoordelen, die zich onder meer uiten in besparingen zowel bij aankoop en voorraadbeheer als bij aanleg en exploitatie van de netinfrastructuur;
Pidpa doet beroep op Aquafin om het rioleringsbeheer in onze gemeente aan te bieden. Op die manier kunnen zij hun sterktes bundelen;
Beiden hebben een ruime ervaring in rioolbeheer. Aquafin heeft een sterke expertise in bovenlokaal en lokaal rioleringsbeheer. Pidpa is als integraal waterbedrijf actief in drinkwaterproductie en –distributie en is tevens de grootste rioolbeheerder in de provincie Antwerpen;
Door de sterktes van beide partijen maximaal in te zetten, creëert deze samenwerking de grootst mogelijke meerwaarde voor de gemeente;
Het in het ontwerp van HidroSan-overeenkomst gereflecteerde voorstel van Pidpa houdt in dat de reeds door de gemeente geleverde inspanningen inzake rioleringen worden gerespecteerd, in die zin dat alle bestaande infrastructuur eigendom blijft van de gemeente en dat de door de inwoners ten laste genomen bijdragen en vergoedingen enkel zullen aangewend worden voor het rioleringsbeheer binnen de gemeente zelf. Eveneens bestaat de mogelijkheid dat de gemeente ook eigenaar wordt van de nieuwe infrastructuur die door Pidpa zou worden aangelegd, mits vergoeding van de BTW, die Pidpa desgevallend verplicht zal zijn aan de Belgische Staat terug te betalen wegens herziening van de in aftrek gebrachte voorbelasting bij het bouwen van de nieuwe infrastructuur;
Een gemeentelijke HidroSan-opdrachtverlening aan Pidpa inzake 'watersanering' gaat gepaard met het verlenen van een exclusief gebruiksrecht op de bestaande infrastructuur, wat inhoudt dat Pidpa deze infrastructuur in stand zal houden, beheren, exploiteren en onderhouden, en desgevallend renoveren en verbeteren, en met de regeling van wederzijdse rechten en verplichtingen bij de toetreding inzake watersanering tot Pidpa;
Het HidroSan-voorstel is uitermate interessant voor de gemeente, en biedt talrijke voordelen :
In de loop van 2008 (22/5/2008) werd door de toen ter zake bevoegde Vlaamse Minister, mevrouw Hilde Crevits, in de Commissie Leefmilieu expliciet gesteld: “De initiatieven van de opdrachthoudende verenigingen zorgen dus voor de wettelijke invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting en worden conform de decretale bepalingen in samenwerking met de drinkwatermaatschappijen georganiseerd. Dankzij de beheersoverdracht wordt de gemeentelijke saneringsverplichting overgedragen aan de opdrachthoudende vereniging, die vervolgens moet instaan voor de noodzakelijke investeringen om te voldoen aan de Europese en Vlaamse verplichtingen inzake zuivering van afvalwater. Dit is inherent aan haar opdracht die zij van de aangesloten gemeenten heeft gekregen. Sancties bij het niet voldoen aan deze verplichtingen zijn voor rekening van de opdrachthoudende vereniging. Dat is niet onbelangrijk.”;
Rekening houdend met al het voorgaande en rekening houdend met de bepalingen van artikel 2.6.1.3.3.§2 van het Waterwetboek - heeft de Vlaamse overheid bevestigd dat de gemeente ook de opdracht inzake het operationele aspect van het beheer van afvalwater en hemelwater bij Pidpa als waterbedrijf en opdrachthoudende vereniging kan onderbrengen, zonder dat een publieke marktbevraging dient te gebeuren. Dit kan ook duidelijk worden afgeleid uit rechtspraak van het Europees Hof van Justitie. Bovendien werden de elementen van deze 'In house'-rechtspraak thans ook overgenomen in artikel 30 van de wet inzake Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (BS 14 juli 2016);
Dat wil zeggen dat, in de geschetste omstandigheden, het onderzoek van de diverse mogelijkheden en aspecten heeft geleid tot de conclusie dat niet wordt geopteerd voor het uitschrijven van een overheidsopdracht of voor het organiseren van een marktbevraging betreffende een concessie van een openbare dienst. Hierbij kan ook verwezen worden naar artikel 420 van het decreet lokaal bestuur, dat inhoudt dat er geen overheidsopdrachtenprocedure te volgen is inzake een uitbreiding van een opdracht aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband;
2. Opties
Pidpa biedt bij de HidroSan overeenkomst verschillende opties aan die uitermate interessant zijn voor de gemeente, zijnde :
- beheer van het grachtenstelsel,
- reinigen van de straatkolken,
- aanleg van nieuwe huisaansluitingen,
- exploitatie en onderhoud van de pompstations,
- exploitatie en onderhoud van de gemeentelijke zuiveringsinstallaties,
- IBA’s (individuele behandeling afvalwater/individuele sanering),
De gemeente opteert ervoor om vanaf 1 juli 2024 al deze opties die door Pidpa-HidroSan worden aangeboden te lichten. Pidpa overlegt met de gemeente welke taken de gemeente eventueel in onderaanneming kan uitvoeren.
De individuele saneringsplicht, meer bepaald de bouw en exploitatie van individuele waterzuiveringsinstallaties (IBA), werd reeds bij gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 gemeentelijk (collectief) gemaakt.
3. Gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding (GSB/GSV) en gemeentelijke individuele saneringsbijdrage en –vergoeding (BIS/VIS)
Een gelijke behandeling wordt beoogd van enerzijds de drinkwaterabonnees en anderzijds de eigen waterwinners, zodat een gelijke aanrekening van de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding aangewezen is;
Bij gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 heeft de gemeente het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding vanaf 2020 vastgelegd op het decretaal toegelaten maximumtarief, zijnde 1,4 keer het tarief van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage;
Het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding (GSB/GSV) zal vanaf 1 juli 2024 ongewijzigd behouden blijven;
Wat de individuele saneringsbijdrage en – vergoeding betreft wordt tevens een gelijke behandeling beoogd van enerzijds burgers waarvoor collectieve sanering (openbare riolering) voorhanden is of voorzien wordt en anderzijds burgers waarvoor individuele sanering (IBA) voorhanden is of voorzien wordt;
Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijke vlak kan vanaf 1 juli 2024 ongewijzigd behouden blijven op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke sanerings-bijdrage;
De hoegrootheid van het tarief van de GSB/GSV en BIS en VIS kan jaarlijks, mits voorafgaande melding (uiterlijk vóór 17 december), per kalenderjaar worden aangepast;
Pidpa rekent een percentage als administratieve vergoeding aan op de geïnde bedragen (momenteel 4,11%);
4. Tarief aansluitrecht openbare riolering en IBA
De aanleg van openbare rioleringsinfrastructuur en de aansluiting van een eigendom op de openbare riolering geneert kosten;
De gemeente heeft bij gemeenteraadsbeslissing van 27 mei 2024 een contantbelasting vastgelegd voor een aansluiting op de openbare riolering. De contantbelasting werd vanaf 1 juli 2024 vastgesteld op 500 euro (excl. BTW) per standaard huisaansluiting of aansluiting op een IBA 1-6 InwonersEquivalent (IE) woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting en een contantbelasting ten bedrage van de reële kosten voor aansluiting van een niet standaard huisaansluiting;
Een gelijke behandeling van enerzijds burgers waarvoor collectieve sanering (openbaar rioleringsnet) voorhanden is of voorzien wordt en anderzijds burgers waarvoor individuele sanering (IBA) voorhanden is of voorzien wordt, wordt beoogd;
Het is aangewezen om de aanrekening van de contantbelasting voor wat betreft het aansluitrecht voor riolering of IBA’s te laten innen door Pidpa HydroSan;
Pidpa HidroSan biedt aan om de aanrekening van de kost voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s ook uit te voeren voor IBA’s waarbij er wat betreft het luik individuele sanering niet volledig voldaan is aan de toepassingsvoorwaarden van het Waterwetboek (IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren);
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2022 stelde de gemeente reeds tarieven vast voor de aansluiting van een niet standaard IBA en de exploitatievergoeding door de niet standaard IBA’s;
Deze tarieven blijven vanaf 1 juli 2024 ongewijzigd - behalve voor aansluiting standaard IBA - behouden als volgt :
De kost voor de bouw (aanleg, aansluiting op en opstart) van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, wordt als volgt aangerekend :
- 500,00 EUR (excl. BTW) in geval van een IBA 1-6 InwonersEquivalent (IE) woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;
- het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa (te) ontvangen subsidie in geval van (1) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (2) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (3) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt;
De kost voor de exploitatie van IBA’s, die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, zal worden aangerekend in de vorm van een jaarlijkse exploitatievergoeding - met maximaal 3 jaartarieven - i.f.v. het aantal inwonersequivalenten. De 3 jaartarieven van die exploitatievergoeding worden vastgesteld in functie van het aantal inwonersequivalenten;
De jaarlijkse exploitatievergoeding zal periodiek aangerekend worden pro rata het werkelijk aantal dagen aan het tarief van het betrokken kalenderjaar.
De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de bouw en/of exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, worden vastgesteld op :
IBA-capaciteit |
Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW) |
1-6 InwonersEquivalent |
300 EUR |
7-12 IE |
450 EUR |
13-20 IE |
600 EUR |
Pidpa, zoals dat ook bij de facturatie van BIS/VIS het geval is, rekent een bepaald percentage als administratieve vergoeding aan op de bedragen van die ‘jaarlijkse exploitatievergoeding’ (momenteel 4,11%);
Door de aanrekening van de kost voor de bouw en/of exploitatie, voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, door Pidpa te laten uitvoeren, kunnen de wijzigingen n.a.v. het overstappen van huishoudelijke activiteiten naar niet-huishoudelijke activiteiten en omgekeerd (wat telkens een aanpassing inhoudt van zowel het drinkwatertarief als van de tarieven m.b.t. de IBA), steeds via een aangepaste facturatie door Pidpa gebeuren;
De jaartarieven voor exploitatie van IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren, kunnen jaarlijks, mits voorafgaande melding gebeurt (uiterlijk vóór 17 december), worden aangepast. De tarieven wijzigen niet in de loop van een kalenderjaar;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt wie dan de belasting op de aansluiting int;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat pidpa de burger voor de aansluitingen factureert maar de gemeente op haar beurt pidpa factureert. De gemeente zal de reguliere aansluiting blijven uitvoeren alsook de grachten blijven ruimen. De gemeente beschikt over het personeel en de know-how;
Artikel 1 : Kennis wordt genomen van de elementen die door Pidpa werden toegelicht inzake de deelname door de gemeente aan Pidpa-HidroSan en de daarmee gepaard gaande stappen, zoals de beëindiging van de concessieovereenkomst, de opdracht aan Pidpa wat betreft 'watersanering', de goedkeuring van de HidroSan-overeenkomst en bijlagen tussen de gemeente Merksplas en Pidpa en de onderschrijving van 1 C-aandeel. De in de verslaggeving opgenomen motivering wordt bijgetreden, en er wordt goedkeuring verleend aan de modaliteiten die inzake HidroSan door Pidpa werden vastgelegd.
Artikel 2 : De gemeente beëindigt de concessieovereenkomst met Pidpa met ingang vanaf 30 juni 2024 om 23.59 uur en dit onder voorbehoud van toetreding van de gemeente tot Pidpa HidroSan vanaf 1 juli 2024 00.00 uur. Voor zoveel als nodig worden de bevoegde bestuursorganen van Pidpa formeel verzocht om de beëindiging van de concessieovereenkomst tussen de gemeente en Pidpa te aanvaarden.
Artikel 3 : Mede op basis van het voorgaande, wordt het navolgende besloten:
Artikel 4 :
1. De gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding blijven ongewijzigd behouden vanaf 1 juli 2024 op het decretaal toegelaten maximumtarief, zijnde 1,4 keer het tarief van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage.
2. Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijke vlak wordt vanaf heden vastgesteld op de som van het bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage.
Artikel 5 :
1. Het aansluitrecht per aansluiting op de openbare riolering wordt vanaf 1 juli 2024 bij wijze van contantbelasting vastgesteld op 500 EUR (excl. BTW)voor een standaard aansluitrecht.
2. Het aansluitrecht voor het aansluiten (en indienststellen) van een in opdracht van Pidpa geplaatste standaard IBA wordt vanaf 1 juli 2024 vastgesteld op 500,00 EUR (excl. BTW). Met aansluitrecht wordt bedoeld : “Verschuldigde som inzake het aansluiten en indienststellen van de IBA zodat deze conform de VLAREM-wetgeving functioneert”.
3. Na aansluiting op de openbare riolering of na aansluiting en indienststelling van een in opdracht van Pidpa geplaatste standaard IBA factureert Pidpa het aansluitrecht conform het Bijzonder Waterverkoopreglement van Pidpa.
Artikel 6 :
Kennis wordt genomen van het aanbod van Pidpa HidroSan inzake het bijkomend factureren van (door de gemeente vast te stellen) tarieven met betrekking tot IBA’s.
Artikel 7 : De kostprijs voor de bouw van de IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren wordt door Pidpa HidroSan aangerekend aan de aanvrager ervan.
Het betreft
- 500 EUR (excl. BTW) in geval van een IBA 1-6 IE woning + beperkte bedrijfsactiviteit bij een eerste aansluiting;
- het saldo van de investering verminderd met de door Pidpa ontvangen subsidie in geval van: (i) een IBA 1-6 IE waarop enkel water afkomstig van een bedrijfsactiviteit aangesloten wordt, (ii) een IBA 7-12 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt en (iii) een IBA 13-20 IE waarop water afkomstig van een bedrijfsactiviteit en eventueel een woning aangesloten wordt.
Artikel 8 : De 3 jaartarieven van de exploitatievergoeding voor de exploitatie voor IBA’s die niet enkel aan woongelegenheden verbonden zijn en/of niet louter huishoudelijk afvalwater zuiveren blijven vanaf 1 juli 2024 ongewijzigd behouden op:
IBA-capaciteit |
Jaarlijkse exploitatiekost (excl. BTW) |
1-6 IE |
300 EUR |
7-12 IE |
450 EUR |
13-20 IE |
600 EUR |
Artikel 9 :
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK;
de agenda van de algemene vergadering van IOK van 21 juni 2024 bevat volgende agendapunten :
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas (jef.vanaccom@skynet.be 0477/627274) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK gedurende deze legislatuur;
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 21 juni 2024.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023.
IOK, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Jef Van Accom, gemeenteraadslid, Heidestraat 67, 2330 Merksplas
Artikel 1
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023 goed te keuren.
Artikel 2
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2023, afgesloten per 31 december 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
Artikel 3
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023, goed te keuren.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van IOK Afvalbeheer;
de agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 21 juni 2024 bevat volgende agendapunten:
het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer gedurende deze legislatuur;
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 21 juni 2024.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023.
IOK Afvalbeheer, Toon Otten, Antwerpseweg 1, 2440 Geel
Jan Quirijnen, gemeenteraadslid, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas
Artikel 1
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023 goed te keuren.
Artikel 2
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2023, afgesloten per 31 december 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
Artikel 3
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023, goed te keuren.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de Benelux-overeenkomst van 12 september 1986 inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale samenwerkingsverbanden;
het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2014;
de gemeente is lid van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
de oproepbrief van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 20 juni 2024 met volgende agenda:
1. Opening
2. Samenstelling Algemene Vergadering
3. Goedkeuring vorig verslag
4. Informatie rond het voorbije schooljaar
5. Bespreking en goedkeuring Jaarrekening 2023
6. Verlenen décharge accountant
7. Activiteitenverslag
8. Varia-rondvraag
9. Sluiting
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding als vertegenwoordiger van de gemeente van Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas (luyckxkris69@gmail.com 0495/236239) voor de algemene vergaderingen deze legislatuur van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen';
- de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen', Pastoor de Katerstraat 5, 2387 Baarle-Hertog.
- Kris Luyckx, Bosstraat 1b, 2330 Merksplas
Artikel 1 – Akkoord te gaan met de agendapunten van de algemene vergadering van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) 'Kunstacademie De Noorderkempen' op 20 juni 2024.
Artikel 2 – Onderhavige beslissing bepaalt het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op voormelde algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa;
Brief van Pidpa van 22 april 2024 met agenda algemene vergadering 28 juni 2024;
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2023
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2023
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
7. Benoemingen
8. Varia
9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Koen Staes, gemeenteraadslid, Het Steeke 2, 2330 Merksplas (staes.koen@gmail.com 0498/667869) werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Merksplas voor alle algemene vergaderingen van Pidpa gedurende deze legislatuur;
Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023, wordt goedgekeurd.
Artikel 3 : Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4 : Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 september 2023 houdende toetreding van Merksplas tot Creat Services dv;
de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per
31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Varia
het gemeenteraadsbesluit de dato 25 september 2023 waarbij Burgemeester-Voorzitter Frank Wilrycx, Vondelweg 21, 2330 Merksplas, voorgedragen werd als lid voor de algemene vergaderingen gedurende deze legislatuur van TMVS;
Creat Services dv, Stropstraat 1, 9000 Gent 20240618AV@farys.be
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per
31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Varia
Artikel 2. De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2004 houdende de goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen';
het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de vernieuwde overeenkomst van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen';
jaarlijks worden het werkingsverslag en de jaarrekening van het voorbije jaar voorgelegd aan de 12 gemeentebesturen die deel uitmaken van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen';
voorliggend werkingsverslag en jaarrekening 2023;
raadslid Luc Holthof (N-VA) polst of er inderdaad 80% aanwezigheid was bij het sportradentreffen;
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat meestal dezelfde besturen hun kat sturen, maar vanuit Merksplas waren er zeven leden van de sportraad aanwezig;
raadslid Luc Holthof (N-VA) informeert naar de driedaagse die rond G-sport werd georganiseerd in Beerse. Is dat iets wat wij ook kunnen;
schepen Kris Govers (Leefbaar) dat de driedaagse wordt geëvalueerd door de sportfunctionarissen op de algemene vergadering. In Merksplas organiseren wij om de twee jaar de special olympics;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt hoe ver het staat met het netwerkplatform;
schepen Kris Govers (Leefbaar) dat dit nog moet uitgewerkt worden maar er wel al wat afspraken zijn gemaakt rond gebruik van sportinfrastructuur andere gemeenten en openwaterzwemmen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) informeert naar het inspiratiecongres in Tallander;
schepen Kris Govers (Leefbaar) geeft aan dat vanuit Merksplas de tafeltennis, de voetbal en de Berketrekkers deelgenomen hebben aan de barista;
'Sportregio Noorderkempen', De Hoogt 20, 2360 Oud-Turnhout
De gemeenteraad neemt kennis van het voorliggende werkingsverslag en jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging 'Sportregio Noorderkempen'.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer in de intergemeentelijk vereniging PONTES (de voormalige Intercommunale Vereniging voor Crematoriumbeheer in de Provincie Antwerpen);
de uitnodiging vanwege PONTES houdende oproeping voor deelname aan de algemene vergadering die zal plaatshebben op 20 juni 2024 met volgende agendapunten:
1. Algemene vergadering: verslag 14 december 2023 – goedkeuring
2. Raad van bestuur: wijziging samenstelling - goedkeuring
3. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2023 - goedkeuring
4. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2023 - aktename
5. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2023 - goedkeuring
6. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
7. Varia en rondvraag
de toelichtende documenten van de intercommunale PONTES betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 juni 2024;
het gemeenteraadsbesluit de dato 18 maart 2019 houdende aanduiding van mevrouw Annie Verheyen, gemeenteraadslid, Steenweg op Turnhout 216, 2330 Merksplas (annieverheyen@scarlet.be 0494/378899) voor alle andere toekomstige algemene vergaderingen van PONTES tijdens deze legislatuur;
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente op de algemene vergadering van PONTES van 20 juni 2024 wordt gemandateerd om overeenkomstig onderhavige beslissingen te stemmen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en onder meer afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de intercommunale PONTES, Jules Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de gemeente Merksplas is deelnemer van CIPAL;
de statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL;
de algemene vergadering van CIPAL vindt DIGITAAL plaats op 20 juni 2024 om 16.00 uur;
de oproepingsbrief met de agenda van de algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering;
het besluit van de gemeenteraad de dato 18 februari 2019 houdende de aanduiding van Jan Quirijnen, Gezellestraat 13A, 2330 Merksplas (janquirijnen@telenet.be 0477/211604) als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van CIPAL gedurende deze legislatuur;
infoavdv@cipal.be
Artikel 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2: Bovengenoemde vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan CIPAL, Cipalstraat 3 te 2440 Geel.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Volgens de wet moet een stilgeboren kindje pas worden aangegeven na 180 dagen zwangerschap. Het kind kan pas dan een officiële naam krijgen;
Bij een zwangerschapsduur tussen de 140 en 179 dagen kunnen de ouders aangifte doen en kan het kind een naam krijgen;
Ouders die in de periode daarvoor een kind verliezen, kunnen geen aangifte doen;
In mei 2023 startte stad Oostende in samenwerking met VZW Boven De Wolken met het eerste sterrenregister in België. Nadien riepen Vlaanderen en VVSG alle Vlaamse steden en gemeenten op om werk te maken van dit Sterrenregister, gesteund door VZW Boven De Wolken, Berrefonds en Met Lege Handen. Op die manier krijgen alle ouders de mogelijkheid hun kindje, zei het symbolisch, een naam te geven. Een initiatief dat al snel navolging vond waardoor nu al 167 steden en gemeenten een sterrenregister hebben.
de sterretjesweide zoals eind 2022 op het gemeentelijk kerkhof aangelegd;
de mogelijkheid voor de ouders om ook een sterretje aan te maken in het huis van het kind waar desgewenst ook in begeleiding wordt voorzien;
De dienst burgerzaken staat achter dit initiatief en is er van overtuigd dat we met dit kleine gebaar een groot verschil kunnen maken in het rouwproces;
Met het sterrenregister kunnen we ook het verdriet van deze ouders erkennen. Het sterrenregister heeft geen wettelijke betekenis, maar kan symbolisch wel heel
belangrijk zijn. Met dit register zou gemeente Merksplas het verlies en verdriet erkennen van de ouders. Iets wat kan helpen in het rouwproces;
art. 1- De dienst burgerzaken van de gemeente Merksplas houdt een sterrenregister bij waarin ouders die een kindje verliezen vóór de 140ste dag van de zwangerschap eventueel hun stilgeboren kindje kunnen laten opnemen. Ook sterrenkindjes die op dit moment wel al geregistreerd kunnen worden (vanaf de 140ste dag) kunnen opgenomen worden in dit register.
art. 2- Bij deze registratie krijgen de ouders een document bewijs van registratie en een sterretje dat eventueel kan bijgezet worden op de sterretjesweide van het kerkhof.
art. 3- Desgewenst kunnen de ouders het sterretje bewerken in het huis van het kind, Pastorijstraat 9 te Merksplas, waar eventueel ook emotionele bijstand kan worden gegeven.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Er zijn ondertussen snelheidsmetingen geweest in de Goordijk. Welke conclusies trekken jullie uit deze cijfers? Er zijn toch wat wandelpaden en woonerven die op de Goordijk uitkomen. Blijkbaar zijn er ook veel vrachtwagens. Denken jullie aan een verbod + 3,5 ton zoals in de Beersedreef of aan wegversmallingen. Komt er nog terugkoppeling naar de buurt?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat er slechts 10% overtredingen zijn vastgesteld. De gemiddelde snelheid van 85% van de mensen is 47 km/uur. Er zijn twee toestellen opgesteld om de metingen te kunnen aftoetsen op de correcte weergave. Nu zullen deze resultaten worden voorgelegd aan de gemeentelijke adviesraad verkeer. Tractoren worden geteld als vrachtwagen en zijn bestemmingsverkeer voor de aanliggende akkers. Burgers die een vraag stellen krijgen ook een antwoord terug;
raadslid Tine van der Vloet (N-VA) vraagt:
Vanaf heden is het mogelijk dat de gemeente zelf aan de slag kan met de wet bestuurlijke handhaving. De wet Bestuurlijke Handhaving moet helpen bij de aanpak van handelszaken die criminele bendes gebruiken om misdaadgeld wit te wassen, of zwart werk of fiscale fraude. Minister Verlinden roept de burgemeesters dan ook op om deze wet te implementeren. Is dit in Merksplas, of ruimer in de politiezone al besproken?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit KB nog maar dateert van 22 april. Ariec, de infocel voor gemeenten, is bezig met ontwerpbesluiten. Nu zou er voortaan een integriteitsonderzoek kunnen gebeuren. Maar dit moet dan ineens voor de ganse economische activiteit gebeuren om niet te discrimineren. In het verleden zijn er ook flex-acties gebeurd waarbij verschillende inspectiediensten samen een controle deden. Voor Merksplas viel dit nogal mee;
raadslid Jef Schoofs (Groen) wou toch ook nog graag een actualiteitsvraag stellen ivm de vraag van Merksplas.NU aan de gemeenteraadsleden hoe ze de voorbije legislatuur evalueren. Leefbaar wou blijkbaar niet deelnemen om nog geen campagne te voeren. Toch verschijnt er een folder in de bus waarin de burgemeester uitlegt wat hij voor de gemeente zou kunnen betekenen als lid van het Vlaams parlement;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) stelt dat de vraag werd besproken binnen de partij die tot een gedeeld standpunt kwam. Leefbaar wil graag als groep naar buiten komen zodat de nieuwe kandidaten op dezelfde manier worden behandeld als de oude kandidaten. Binnenkort zullen we - zoals we dat altijd hebben gedaan - met de ganse ploeg naar buiten komen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wees er op dat dit aan de partijen zelf is om daar over te oordelen. Dit is geen vraag voor de gemeenteraad. De folder gaf aan wat ik in Brussel zou kunnen betekenen voor de lokale bevolking. Elke partij doet het op deze manier;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Op 16 juni is er een kennismakingsdag voor nieuwe inwoners van Merksplas. Gemeenteraadsleden werden hier niet van op de hoogte gebracht. De kennismaking met de
gemeente gebeurt via een rondrit per bus. Waarom wordt dit in een landelijk dorp als Merksplas niet anders aangepakt? Zoals een fietstocht en een alternatief voor mensen voor wie dat fysiek moeilijk is;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de nieuwe inwoners eerst een ontbijt krijgen aangeboden en een presentatie over de werking van het lokaal bestuur. Daarna volgt een busrit die alle belangrijke locaties aandoet zoals de kolonie, de sporthal, Carons Hofke, ... Dat krijg je op een uurtje niet afgefietst met zo'n grote groep mensen. Er moet ook nog eens uitleg bij gegeven worden. Raadsleden worden op alle activiteiten uitgenodigd;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
In de briefwisseling vonden we brieven aan een advocatenkantoor en het architectenbureau dat de restauratie en herbestemming van de gebouwen op de Kolonie aanstuurt. Jullie betwisten hierin bijkomende facturen naar aanleiding van een wijziging aan de opdracht. Wat is hier aan de hand?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de hoge prijzen van de offertes genoopt hebben tot een wijziging van het concept. Zo zou de graanschuur casco worden gerestaureerd en het gevangenismuseum worden ondergebracht in de koeienstal zuid. Ook de technieken werden herzien. Dit betekende extra werk voor de architect waarvoor hij een onkostennota stuurde zonder overleg. De gemeente protesteerde en er komt nu overleg;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Op de website van de Regie der Gebouwen lezen we over de overschakeling naar een aardwarmtebron voor de gebouwen van de gevangenis en het SIM die meer dan 90% van de warmte zal leveren. Men gaat hiervoor in zee met een privébedrijf, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, lokale tuinders maar ook de gemeente Merksplas wordt als partner genoemd. Op termijn zouden ook bedrijven en particulieren kunnen aansluiten. We lezen dat de start van de seismische campagne in maart ‘24 zou zijn. We hebben hier nog nooit eerder iets over vernomen. Ook bij het bezoek aan de gevangenis werd dit niet vermeld. In het verleden vroegen we ook al naar de volgende stappen na het stopzetten van het warmtenet. Wat staat hier te gebeuren? Staat hier al iets van op papier? Waar is de gemeente betrokken of verantwoordelijk?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat er in 2023 overleg is geweest met een privépartner 'Hita' om de ondergrond in kaart te brengen via metingen. Zo kon beoordeeld worden of deze locatie geschikt was voor diepe geothermie. Bij realisatie zouden de Regie der Gebouwen en een tuinder deze warmte kunnen aanwenden. De nieuwsbrief van oktober 2023 heeft de seismische metingen aangekondigd maar de weersomstandigheden zorgden er voor dat die niet konden doorgaan. De metingen zijn nu uitgesteld naar het najaar;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Enkele maanden geleden kwam het verdwijnen van landbouwgronden in de pers uitgebreid aan bod. Natuurverenigingen werden met de vinger gewezen maar de impact van verpaarding en andere zonevreemde activiteiten bleek veel groter te zijn dan het inpalmen van landbouwgronden door een natuurbestemming. Gemeentebesturen spelen hierin een bepalende rol. Hoe gaan jullie als bestuur om met functiewijzigingen waarbij een landbouwbedrijf omgevormd wordt tot een zonevreemde eengezinswoning?
schepen Raf Verheyen (Leefbaar) antwoordt dat een functiewijziging de laatste piste is. Het stikstofakkoord maakt het quasi onmogelijk om nog vergunningen te krijgen. In haar advies stelt Afdeling Land dat het landbouw moet blijven. Voor ons moet een woning een woning kunnen blijven. Via het instrumentendecreet kunnen nog lasten worden opgelegd zoals de afbraak van bijgebouwen;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Op verschillende plaatsen in Merksplas werden bermen gemaaid. Inwoners met goede bedoelingen maar ook onwetend. Bermen mogen niet voor 15 juni gemaaid worden. Ecologisch bermbeheer is van onschatbare waarde voor het natuurbehoud. Kan de gemeente haar inwoners hierover sensibiliseren?
schepen Kris Govers (Leefbaar) antwoordt dat het soms moeilijk is voor de fietsers om langsheen het hoge gras te fietsen op de fietspaden. De gemeente kan dan een kleine strook maaien voor het comfort. De gemeente kan ook een veiligheidsmaaibeurt uitvoeren indien nodig. Burgers willen graag de strook voor hun huis proper zetten;
De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2024 om 21:02.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter