Gemeentedecreet (15 juli 2005);
Decreet Lokaal bestuur (22 december 2017);
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) (15 mei 2009) meer specifiek Titel VI Handhaving en Handhavingsbesluit ruimtelijke ordening (9 februari 2018);
Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid (DABM) (5 april 1995);
meer specifiek Titel XVI Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen Milieuhandhavingsbesluit (12 december 2008);
Handhaving is een belangrijk aspect van het omgevingsbeleid. Handhaving is in de eerste plaats een beleidsinstrument om de implementatie van het vooropgestelde beleid te realiseren. De Vlaamse decreetgever heeft bepaald dat de handhaving van Vlaamse regelgeving niet enkel door politie en parket en gewestelijke actoren gebeurt, maar ook door het lokale bestuur. Gemeenten zijn bevoegd voor handhaving o.a. op vlak van milieu en ruimtelijke ordening en bovendien zijn ze verplicht om te voorzien in een minimum aantal handhavers;
IOK voorziet sinds 2012 in een dienstverlening op vlak van milieuhandhaving en sinds 2019 ook op vlak van handhaving ruimtelijke ordening. Deze dienstverlening werd gebundeld binnen IDH – Intergemeentelijke dienst Handhaving – die beschikt over medewerkers die zijn aangesteld als intergemeentelijk milieutoezichthouder, als verbalisant ruimtelijke ordening en als stedenbouwkundig inspecteur. Heden zijn quasi alle gemeenten uit de IOK-regio aangesloten bij de dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening en/of milieu. Met het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving evolueert de dienstverlening nog meer naar een integratie van beide thema’s richting omgevingshandhaving;
Niettegenstaande deze dienstverlening vanuit IOK nemen ook gemeenten en politie taken op in het kader van omgevingshandhaving. Aangezien verschillende actoren actief zijn op het vlak van handhaving milieu en ruimtelijke ordening, is een goede samenwerking noodzakelijk en is het aangewezen dat afspraken hierrond worden gemaakt;
Met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wordt beoogd om het omgevingshandhavingsbeleid van de deelnemende gemeenten te organiseren en op elkaar af te stemmen, waarbij de ervaring en kennis van alle deelnemers gebundeld wordt om zo te streven naar een efficiënter omgevingshandhavingsbeleid. Hierbij geldt als uitgangspunt een taakverdeling op basis van de expertise, bereikbaarheid en beschikbaarheid van alle actoren, waarbij zo veel als mogelijk de bestaande taakverdeling en performante werking wordt geformaliseerd in een kostenefficiënt samenwerkingsmodel;
Onze gemeente is aangesloten bij de IOK dienstverlening handhaving milieu en ruimtelijke ordening. De medewerkers van IOK die zijn aangesteld als intergemeentelijk milieutoezichthouder, als verbalisant ruimtelijke ordening en als stedenbouwkundig inspecteur zijn bevoegd om op te treden op het grondgebied van onze gemeente;
voorliggende samenwerkingsovereenkomst handhaving omgeving tussen de Intergemeentelijke dienst handhaving van IOK en de lokale besturen Hoogstraten, Merksplas en Rijkevorsel en de politiezone Noorderkempen;
art. 1- Voorliggende samenwerkingsovereenkomst handhaving omgeving tussen de Intergemeentelijke dienst handhaving van IOK en de lokale besturen Hoogstraten, Merksplas en Rijkevorsel en de politiezone Noorderkempen goed te keuren.
art. 2- De algemeen directeur en de burgemeester-voorzitter te mandateren deze samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Merksplas te onderschrijven.