De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:00.
De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis om twintig uur. Op de publieke tribune hebben 6 belangstellenden plaatsgenomen.
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur werden de notulen van de vorige gemeenteraad ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van heden, 19 december 2022, ter inzage van de leden van de raad gelegd.
Ook werd een afschrift van de notulen van de gemeenteraad ten huize van elk raadslid overhandigd. Deze overhandiging ten huize is gebeurd op 9 december 2022, datum waarop ieder raadslid eveneens de agenda met bijlagen van de raadszitting van heden werd overhandigd. Bijkomende bijlagen en inlichtingen werden eveneens ten huize overhandigd. De meerjarenplanaanpassing werd reeds overgemaakt op vrijdag 2 december 2022.
Door middel van loting wordt gemeenteraadslid Nele Daems door de voorzitter aangeduid om in deze raadsvergadering als eerste de mondelinge stem uit te brengen.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij de notulen van de vorige gemeenteraad.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones bepaalt dat de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Kasterlee, Lille, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar deel uitmaken van de HVZ Taxandria;
de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid o.a. aangaande de organisatie van de financiering van de hulpverleningszones;
het besluit van de gemeenteraad van 17 november 2014 houden de goedkeuring van de verdeelsleutel voor de financiering van de Hulpverleningszone Taxandria;
de zoneraad van de Hulpverleningszone Taxandria heeft het budget 2023 voor de brandweerzone goedgekeurd;
Het budget 2023 van de hulpverleningszone Taxandria voorziet in een toelage vanwege de gemeente Merksplas voor een bedrag van € 578.875,- in het exploitatiebudget en een bedrag van € 125.308,- in het investeringsbudget;
raadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat de bijdrage aan de ambulancedienst van Beerse is gestegen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) legt uit dat de ambulancedienst geen onderdeel is van de brandweer zoals in Turnhout en Hoogstraten;
- de Provinciegouverneur p/a Federale Directie, Italiëlei 4 bus 16, 2000 Antwerpen
- Hulpverleningszone Taxandria, Parklaan 12, 2300 Turnhout
- de financieel directeur
Goed te keuren dat de gemeente Merksplas een toelage voor 2023 geeft aan de hulpverleningszone Taxandria voor een bedrag van € 578.875,- in het exploitatiebudget en een bedrag van € 125.308,- in het investeringsbudget.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus waarvan luidens de artikelen 40 en 71 elke gemeenteraad van een politiezone de dotatie dient te stemmen die aan het lokaal politiekorps wordt toegekend;
het budget 2023 van de lokale politie Noorderkempen voorziet in een toelage vanwege de gemeente Merksplas voor een bedrag van 817.062 euro in het exploitatiebudget en 49.346 euro in het investeringsbudget;
Raadslid Jan De Bie (Groen) merkt op dat er niet bespaard werd op cellencomplexen terwijl in de tekst het tegenovergestelde staat;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de afspraken die gemaakt zijn met de naastliggende zone waar Brecht deel van uitmaakt;
raadslid Luc Holthof (N-VA) vraagt hoeveel koppen de politiezone telt;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar de KUL-norm die eigenlijk ontoereikend is door de aanwezigheid van strafinrichtingen en een gesloten centrum voor illegalen. De zone heeft 85 mensen nodig;
- de Provinciegouverneur p/a Federale Directie, Dienst toezicht lokale politie, Italiëlei 4 bus 16, 2000 Antwerpen
- Lokale Politie Noorderkempen, Vrijheid 13-17, 2320 Hoogstraten
- de financieel directeur
Goed te keuren dat de gemeente Merksplas tussenkomt in het budget 2023 van de lokale politie Noorderkempen voor een bedrag van 817.062 euro in het exploitatiebudget en 49.346 euro in het investeringsbudget.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018;
het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
het raadsbesluit van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Merksplas;
de voorliggende meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025
het budget toont volgende cijfers in het laatste jaar:
Exploitatiesaldo: € 919.472
Investeringssaldo: € - 786.010
Saldo exploitatie en investeringen: € 133.462
Financieringssaldo: € 273.417
Budgettair resultaat boekjaar: € 406.879
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: € 448.938
Gecumuleerd budgettair resultaat: € 855.817
Beschikbaar budgettair resultaat: € 855.817
Autofinancieringsmarge: € 62.015
het advies van het managementteam;
de toelichting door de burgemeester-voorzitter;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft toelichting bij de meerjarenplanaanpassing:
De aanpassing van het MJP 2020-2025 ligt voor met het budget voor 2023.
Het is een geconsolideerd MJP van het OCMW en de gemeente. Enkel voor het AGB is er nog een apart MJP
2022 was een bijzonder jaar met vele financiële onzekerheden. Er waren de enorm gestegen energiekosten en allerlei materiaalprijzen of voedselprijzen met een hoge inflatie tot gevolg. Hierdoor werd de spilindex meermaals overschreden, wat dan weer enorm woog op de personeelskosten.
Dat weegt op het exploitatiebudget:
Met dit in het achterhoofd zijn we aan de opmaak van het budget begonnen.
1e stap:
Actualisering van de cijfers vervroegd: We hebben nu de oefening gemaakt die normaal bij de opmaak van de rekening in het voorjaar gemaakt wordt. De kosten die we in 2022 niet meer zullen maken, zijn dan ook uit het budget gehaald. Dit heeft ook effect op de volgende jaren, aangezien er verder gebouwd wordt op de cijfers van het huidige budgetjaar.
2e stap:
Wat willen we zeker behouden en wat hebben we nodig? We willen de dienstverlening behouden en ook de toekomstplannen verder uitvoeren. Daarom is op personeelsvlak ook de versterking van de buitendienst en de aanwerving van een deskundige voor de uitvoering van het klimaatactieplan, een mobiliteitsambtenaar en een stafmedewerker omgeving ingeschreven.
Net zoals in het verleden wordt aan het personeel gevraagd om zuinig om te gaan met de werkingsmiddelen en telkens een afweging te maken of de uitgave nodig is.
Langs de inkomstenzijde willen we de subsidies optimaliseren en de belastingen op hetzelfde niveau houden.
Conclusie: het exploitatieresultaat loopt weliswaar sterk terug, maar na 2023 begint dit terug op te bouwen. We voldoen aan de voorwaarden van de Vlaamse overheid: jaarlijks een positief beschikbaar resultaat en in het jaar van de planningsperiode een positieve AFM. De belastingen kunnen we behouden: APB: 6,5% (gemiddelde in Vlaanderen is 7,18%) en OV 692 opc (gemiddelde in Vlaanderen is 897,06 opc).
3e stap:
De investeringen. Vele van onze geplande investeringen zijn gekoppeld aan subsidies, die in tijd beperkt zijn. Vandaar dat we die investeringsplanning toch zoveel mogelijk willen aanhouden.
Belangrijkste investeringen:
De riolering van Merksplas kolonie en Steenweg op Rijkevorsel staat er voorlopig niet meer in. Afhankelijk van de voortgang van de restauratie van de strafinrichting kan deze terug ingeschreven worden.
Voor de financiering van deze investeringen is voor de periode 2023 – 2025 een lening van 3.7mio€ ingeschreven. Afhankelijk van de voortgang van de werken bekijken we of de opname nodig is.
raadslid Jan De Bie (Groen) vindt niet onmiddellijk de meerjarenplanaanpassing van vorig jaar op de website om te kunnen vergelijken. Het is hem niet duidelijk hoe men dacht te besparen naar aanleiding van de stijgende (energie)kosten. Zowel het budgettair resultaat als de autofinancieringsmarge dalen aanzienlijk;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst op het feit dat 2022 een uitzonderlijk jaar is met stijgende energie- en personeelskosten. Desondanks plant de gemeente heel veel investeringen waar maximaal subsidies tegenover staan;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat er ieder jaar blijkbaar meer wordt geïnvesteerd in de kolonie. Voor de fasen 8, 9 en 10 is bijna geen krediet voorzien;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat de kosten voor de herbestemming fase 5 en 6 en en ook restauratie fase 7 accurater werden geraamd. Voor de fase 8, 9 en 10 werden enkel kosten ontwerper voorzien. We kunnen niet en de kapel en het hotel en het gevangenismuseum tegelijk aanpakken. Er zal uitstel worden aangevraagd aan Onroerend Erfgoed;
raadslid Jan De Bie (Groen) wijst er op dat de kosten voor de individuele hulpverlening sterk zijn gestegen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) geeft aan dat dit vooral te wijten is aan de Oekraïense vluchtelingen maar dat daar veel van gerecupereerd wordt;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt of er iets wordt voorzien voor G-sport;
schepen Kris Govers (Leefbaar) geeft aan dat naast de organisatie van de paralympics in de sportraad wordt nagedacht hoe er inclusiever kan worden gewerkt. In het verleden hebben een aantal sportclubs geprobeerd een G-sportwerking uit te bouwen maar er was niet veel interesse en moeilijk om trainers te vinden;
raadslid Jan De Bie (Groen) stelt dat de uitgaven voor het klimaatactieplan lager zijn uitgevallen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) wijst op het feit dat de uitgaven voor het klimaatactieplan begrotingstechnisch over heel wat posten verspreid zitten zoals onder riolering, gebouwen, personeel of mobiliteit;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waar we de elektrische deelwagens kunnen terugvinden. Nergens een in een collegeverslag kan een besluit in verband met de goedkeuring lastvoorwaarden elektrische deelwagens worden gevonden ;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat centen voorzien zijn bij flankerend beleid onder mobiliteit;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waarom exploitatie patrimonium in 2022 een piek vertoont met 696.780 euro;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat het hier gaat om prijssubsidies voor de sporthal. Het AGB moet winstgevend zijn met uitzondering van de corona-periode. Nu wordt het door corona geleden verlies ineens gecompenseerd door verhoogde prijssubsidies in 2022;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt waarom er 150.000 euro is voorzien voor de Leest;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat dit bedrag eventueel zal worden gebruikt om de klinkers te vervangen door asfalt. Dit moet nog worden besproken met de verkeersraad;
raadslid Luc Holthof (N-VA) wijst er op dat het niet eenvoudig is om een bundel van 383 bladzijden te verwerken. De informatie is weinig toegankelijk. Hij verwacht op de financiële commissie een toelichting op hoofdlijnen en een duidelijke presentatie;
raadslid Jan De Bie (Groen) sluit zich aan en verwacht een duidelijk overzicht van de wijzigingen;
raadslid Luc Holthof (N-VA) verwijst naar de boodschap van de voorzitter van de nationale bank Pierre Wunsch die stelt dat we geen recessie tegemoet gaan maar de overheidsfinanciën een probleem vormen. We zijn te afhankelijk van de bijpassing door de hogere overheid. De BTW-recuperatie op de Kolonie is een meevaller. Er zijn geen structurele maatregelen;
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat elke euro omgedraaid wordt zonder afbreuk te doen aan de dienstverlening. Merksplas dankt geen personeel af. Er zijn nog nooit zoveel investeringen gepland, mede mogelijk door de subsidies. Deze subsidies of BTW-optimalisatie komen wel niet vanzelf aangewaaid. De belastingsdruk ligt in Merksplas ver onder het Vlaamse gemiddelde;
Raadslid Luc Holthof (N-VA) geeft mee dat hij graag een duidelijk overzicht wil van alle projecten per beleidsdomein welke al dan niet doorgaan of met eventuele gemotiveerde aanpassingen. Hij betreurt het dat schepenen blijkbaar over documenten beschikken die niet voor raadsleden bestemd zijn. Hij maakt ook het vergelijk met een modaal gezin dat geconfronteerd wordt met moeilijke omstandigheden waardoor het gevaar ontstaat dat de overschotten worden opgesoupeerd;
artikel 1.- Goedkeuring te hechten aan de meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025 voor wat betreft het gedeelte wat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
artikel 2.- Goedkeuring te hechten aan het geheel van de meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018;
het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
het besluit van de gemeenteraad de dato 21 september 2009 houdende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’, vaststelling van de statuten, samenstelling van de Raad van Bestuur en College van Commissarissen;
de beheerovereenkomst van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Sportcentrum ’t Hofeind’ met de gemeente Merksplas;
voorliggende meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind;
het besluit van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind de dato houdende goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025
voorliggende aanpassing meerjarenplan sluit met volgende cijfers in 2025:
Autofinancieringsmarge: € 27,00;
De meerjarenplanaanpassing 1/2022 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Sportcentrum ’t Hofeind goed te keuren.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken;
de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten, inzonderheid artikel 7;
het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
de rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 24 november 2022 en waarvan de samenvatting als volgt is:
ontvangsten € 28.719,55
uitgaven € 24.473,33
SALDO € 4.246,22
Kerkfabriek Sint Willibrordus, Gildestraat 8, 2330 Merksplas (toon.wagemans@belgacom.net)
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas gunstig te adviseren en het dossier over te maken aan de Provinciegouverneur.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 december 1809 op de Kerkfabrieken;
de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;
het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
het meerjarenplan 2020-2025 met strategische nota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 11 juli 2019 en gemeenteraad van 16 december 2019;
het budget 2023 met beleidsnota zoals goedgekeurd door de Kerkraad St. Willibrordus-Merksplas in zitting van 24 november 2022 en waarvan de samenvatting als volgt is:
Exploitatiebudget Investeringsbudget
Ontvangsten 30.470,- euro 0,- euro
Uitgaven 42.729,- euro 0,- euro
Saldo - 12.259,- euro 0,- euro
gunstig advies van de bisschop de dato voor het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas;
parochiesecretariaat, Gildestraat 8, 2330 Merksplas (toon.wagemans@belgacom.net)
Akte te nemen van het budget 2023 van de Kerkfabriek St. Willibrordus Merksplas.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
de richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991 betreffende de verplichting van de werkgever de werknemer te informeren over de voorwaarden die op zijn arbeidsovereenkomst of -verhouding van toepassing zijn;
de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die bovenvermelde richtlijn omzet in Belgisch recht voor de volledige publieke sector;
de Wet van 28 februari 2014 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico’s op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, B.S. 28 april 2014;
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk, B.S. 28 april 2014;
het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas;
de voorgestelde wijzigingen betreffen:
het onderhandelingscomité van 12 januari en van 14 december 2022;
raadslid Jef Schoofs (Groen) hekelt dat de wijziging van het arbeidsreglement al geagendeerd werd alvorens dit besproken werd met de vakbond en er niets opgenomen werd aangaande fietsleasing en stelt dat zijn fractie zich daarom zal onthouden;
schepen Leen Kerremans (Leefbaar) benadrukt dat er op het vakbondsoverleg slechts punten en komma's werden gewijzigd en dit nadien ook op het diensthoofdenoverleg teruggekoppeld werd;
art. 1- Het arbeidsreglement voor personeel van gemeente en OCMW Merksplas te wijzigen met ingang van 1 januari 2023 zoals in bijlage.
art. 2- Dit gewijzigd arbeidsreglement over te maken aan Toezicht Sociale Wetten, 2300 Turnhout, Warandestraat 49, en aan alle personeelsleden ter kennis te brengen.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel;
het organogram;
het effectieve personeelskader;
voorliggende gewenste uitbreiding van het personeelskader met een voltijdse contractuele mobiliteitsambtenaar (B1-B3) en een voltijds contractuele deskundige lokaal energie- en klimaatpact (B1-B3);
de functieomschrijvingen;
de aanwervingsvoorwaarden;
de evaluatiecriteria;
de noodzakelijke budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanaanpassing 1/2022;
de toenemende nood aan deskundigheid rond het mobiliteitsgebeuren enerzijds en de opvolging van het klimaatactieplan anderzijds;
de fractie Groen merkt op dat ze het vertrek van de persoon die nu op mobiliteit zat betreurt;
Voorliggende gewenste uitbreiding van het personeelskader met een voltijdse contractuele mobiliteitsambtenaar (B1-B3) en een voltijds contractuele deskundige lokaal energie- en klimaatpact (B1-B3) goed te keuren.
De Wet op het Politieambt (WPA) regelt alle types van camera’s, die politie kan gebruiken voor haar bestuurlijke en gerechtelijke politieopdrachten, zoals de al dan niet tijdelijke vaste camera’s geplaatst op het openbaar domein, mobiele camera’s zoals camera’s gemonteerd op/in politievoertuigen en drones, en tenslotte al dan niet intelligente camera’s, zoals camera’s die geluiden en bewegingen detecteren en ANPR-camera’s (art. 25/2, §1, 1° - 3° WPA).
Lokale Politie NOORDERKEMPEN wenst op haar grondgebied mobiele camera’s verbonden aan drones in te zetten ter ondersteuning van haar werking.
Artikel 25/4 WPA bepaalt dat een politiedienst camera’s kan gebruiken, zoals bepaald in de Wet op het Politieambt, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad.
Gelet op de vereiste van voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad voor de plaatsing en het gebruik van mobiele camera’s in niet-besloten plaatsen, desgevallend beperkt tot de duur van de interventie voor de plaatsen waarvan zij niet de beheerder zijn (art. 25/4, §1, 1 a) WPA) wordt dit besluit opgemaakt.
Argumentatie
Een drone is een onbemand luchtvaartuig, waarvan de maximale startmassa niet meer dan 150 kg bedraagt, bestuurd door de zogenaamde operatoren vanaf een grondcontrolestation, met aan boord een of meerdere camera’s gemonteerd, ingezet door de politiediensten in het kader van haar operaties en activiteiten in opdracht van Lokale Politie NOORDERKEMPEN. Ook externe diensten (bv. andere politiezones, brandweer, gemeente, …) zouden (in de toekomst) een aanvraag kunnen indienen voor de inzet van de drone.
Een camera, gemonteerd aan de drone, die beelden registreert, is geen intelligente camera, aangezien deze camera de gegevens op het moment waarop ze verzameld worden, niet filtert, noch beschikt over software m.b.t. nummerplaatherkenning, gezichtsherkenning of bewegingspatronen.
De inzet van deze mobiele camera’s is beperkt tot de openbare ruimte en/of de duur van de interventie, waaronder wordt verstaan ‘een politionele hulpverlening of tussenkomst’, uitgevoerd op eigen initiatief n.a.v. een relevante interventie-opdracht (ambtshalve na overleg met OBP) of op voorafgaande vraag van een interne politiedienst (recherche, wijk, operaties, …) of vraag van externe partner (brandweer, gemeente, …).
Voor politie- en hulpdiensten is het toegelaten om te vliegen met drones buiten zichtbereik en bij nacht, ten minste voor zover dat kadert binnen hun opdrachten en er geen andere mogelijkheid is.
Lokale Politie NOORDERKEMPEN wil de mobiele camera's en de beelden enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die de WPA oplegt. Daarnaast kunnen ze ook op gemotiveerde wijze ingezet worden voor andere doeleinden in het kader van training en beeldvorming (zie hieronder).
Artikel 25/3 WPA voorziet dat de dronecamera op zichtbare wijze kan worden ingezet bij de ondersteuning van volgende politionele opdrachten:
Tijdens bovenstaande opdrachten zijn toevallige vaststellingen van misdrijven mogelijk.
Op te merken is bijgevolg dat de verschillende politionele opdrachten in elkaar kunnen overlopen. Zo is het niet uit te sluiten dat de drone tijdens de ondersteuning van een bestuurlijke taak een gerechtelijk feit vaststelt. In dat geval kan de dronepiloot/operator beslissen om onmiddellijk over te gaan tot het opnemen van de beelden, om ze later aan te wenden als bewijsvoering (conform art. 25/5 § 1 WPA).
Artikel 46/4 – 46/11 WPA voorziet dat de dronecamera op niet zichtbare wijze kan worden ingezet ter ondersteuning van de uitoefening van onderstaande opdrachten:
Deze beelden kunnen eveneens gegevens omvatten die verwerkt worden in het kader van de internationale politionele samenwerking in strafzaken.
Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden worden er opnames van beelden gemaakt. Dit gebeurt enkel op bevel van de leidinggevende en vereist een actieve handeling van de piloot/operator (druk op de knop).
De camera’s mogen noch beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de raciale of etnische oorsprong van een persoon, zijn religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, zijn politieke opvattingen, zijn vakbondslidmaatschap, zijn gezondheidstoestand, zijn seksleven of zijn seksuele geaardheid (art. 25/3, §3, WPA).
De politieambtenaren zullen de beelden en data enkel gebruiken voor het realiseren van de eerder vernoemde doeleinden.
Het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van camera’s gemonteerd aan een drone, kan aangewend worden:
Omwille van de privacy van de burger, hanteert Lokale Politie Noorderkempen beperkte toegangsrechten op de verwerking.
De informatie en persoonsgegevens die verzameld worden door middel van camera’s kunnen worden geregistreerd en bewaard voor de duur van niet meer dan 12 maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan, tenzij in een andere termijn wordt voorzien (art. 25/6 WPA).
De toegang tot de beelden wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitvoering van een welbepaalde opdracht. Moest er na de dronevlucht geen operationele meerwaarde aanwezig zijn om beelden te bewaren, wordt het opgenomen beeldmateriaal onmiddellijk verwijderd. Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de Procureur des Konings.
Een register met alle gebruiken van camera’s wordt bijgehouden bij de betrokken politiedienst en op een digitale wijze bewaard.
Het aanwenden van deze camera’s, bevestigd aan een drone, is enkel toegelaten voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, subsidiariteit en proportionaliteit.
Het gebruik van mobiele camera’s, en meer specifiek van drones, is een bijkomend hulpmiddel waardoor de politie efficiënter en vaak veiliger kan worden ingezet.
Daarnaast kunnen ze ingezet worden bij hulpverlening en/of reddingsacties ter opsporing van mogelijke slachtoffers d.m.v. onder meer warmtebeelden (ook bij nacht).
Artikels 25/3 en 46/1–14 WPA voorzien dat de drone op respectievelijk zichtbare en niet zichtbare wijze kan worden ingezet bij de ondersteuning van bovenstaande politionele opdrachten. Het gebruik van de drones kan dus enkel maar een meerwaarde betekenen en bijdragen aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de zone.
Camera’s kunnen enkel een meerwaarde bieden indien ze onderdeel uitmaken van een breder inzetkader.
Moderne technologie, zoals drones, zijn een hulpmiddel voor de politiediensten om hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie op een efficiënte en veilige manier uit te voeren. De politie krijgt op deze manier een ander beeld van de situatie, namelijk van bovenaf, over een grotere oppervlakte. Dit beeld kan van cruciaal belang zijn om een correcte operationele inschatting te maken, die vaak onmogelijk door grondploegen kan worden gemaakt.
Bijkomend kunnen zij de snelheid van het vergaren van bewijsmateriaal aanzienlijk vereenvoudigen en versnellen zoals een situatieschets bij zware ongevallen of kettingbotsingen, waardoor ook de openbare veiligheid sneller kan hersteld worden (o.a. vrijgave rijbaan, omleiding verkeer, oplossen files, …).
Er moet steeds een evenwicht zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer.
Het gebruik van drones is enkel een technische ondersteuning van operationele taken die door politieambtenaren kunnen worden uitgevoerd, in het kader van de wettelijke bepalingen van de WPA. Lokale Politie NOORDERKEMPEN verzekert dat ze bij het inzetten van de dronecamera alle nodige maatregelen zal nemen om de privacy van de burger te garanderen.
Voorafgaand aan de inzet van een drone zal er steeds een risicoanalyse gebeuren waarbij ook de proportionaliteit, de operationele noodzaak in relatie tot locatie en mogelijke impact op de privacy zal worden afgetoetst.
Uit de GEB (Gegevensbescherming Effect Beoordeling) blijkt immers dat niet uit te sluiten valt dat er over privéterrein wordt gevlogen tijdens het aanvliegen naar de plaats waar de ondersteuning wordt gevraagd, waardoor er een inbreuk (inmenging) kan zijn van:
Hoewel een eventuele inbreuk op bovenstaande grondrechten wordt gerechtvaardigd doordat een drone enkel wordt ingezet conform WPA, zal de dronepiloot/operator dergelijke grondwettelijke rechten zoveel mogelijk eerbiedigen door:
Daarnaast blijkt uit de GEB dat er een risico is dat onbevoegde personeelsleden of derden zich toegang verschaffen tot de beelden, zowel in real time (d.m.v. shoulder surfing bij piloot/operator) als van de opnames (hacking, foutief gebruik). Om deze risico’s zo klein mogelijk te maken neemt Lokale Politie NOORDERKEMPEN organisatorische, logistieke en systeembeveiligingsmaatregelen.
Er werd een impact- en risicoanalyse (DPIA) op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer opgesteld voor het specifiek gebruik van de drone en gemaakte beelden.
Raadslid Jef Schoofs (Groen) merkt op dat er dit keer wel een stevige argumentatie wordt gebracht voor het inzetten van camera's;
Artikel 1.- Aan Lokale Politie NOORDERKEMPEN wordt een principiële toestemming gegeven voor het gebruik van mobiele camera’s, in dit geval camera’s gemonteerd aan een drone, op zichtbare wijze, op het grondgebied van de gemeente Merksplas.
Artikel 2.- Een afschrift van deze principiële toestemming wordt overgemaakt aan de korpschef van Lokale Politie NOORDERKEMPEN. De beslissing tot toestemming wordt ter kennis gebracht van de Procureur des Konings.
Ingevolge artikel 31 van het decreet lokaal bestuur en artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aan de raadsleden de mogelijkheid geboden aan het schepencollege vragen te stellen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
We zijn heel tevreden dat de natuurbegraafplaats er zo snel is gekomen en dat er al mensen
zijn die in de Kolonie hun laatste rustplaats vonden. We weten dat er niet veel zou gebeuren
wat betreft inrichting. Toch zouden we willen aandringen om een herdenkingsplek/monument
te voorzien. Wij zien een uitgelezen kans om dit via een oproep te doen en een goede
kunstenaar aan te trekken. Ook binnen een strak afgelijnd kader kan daar iets heel erg moois
uit ontstaan. Kunnen hiervoor de nodige stappen genomen worden?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) antwoordt dat de gemeente de natuurbegraafplaats al in gebruik heeft genomen maar nog bezig is met de uitwerking in samenspraak met Onroerend Erfgoed aangezien het zich in beschermd landschap bevindt. Er kan wel een info- en gedenkplaat komen. Het idee van een kunstwerk wordt ook meegenomen.
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Onlangs deed ik een tocht doorheen Merksplas-Kolonie met wat vrienden. We merkten op dat
het materiaal van de paardenwedstrijden (military) nog allemaal tegen de boskant staat. Deze
materialen zijn echt wel een afzicht. Het bosje lijkt een stortplaats te zijn. Bovendien zal dat
materiaal door de wisselende weersomstandigheden ook stevig afzien. Kan hiervoor een
oplossing gezocht worden?
schepen Kris Govers (Leefbaar) stelt dat de organisatie deze materialen zal opruimen.
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
Er staat een nieuw verslag van het lokale woonoverleg online. Daarin lezen we een aantal zeer
opmerkelijke passages:
○ Zoete inval: de 8 woningen zijn aangekocht om volledig te renoveren.
Gaat dit nu op korte tijd gebeuren? Is er zicht op een timing?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat dit pas de eerste fase van 13 fases in het proces betreft en dit dus nog wel even kan duren. Ze is blij dat onroerend erfgoed en de bouwmaatschappij zich in dit dossier hebben gevonden. Blijkbaar zijn de huizen toch nog in niet zo'n slechte staat;
○ Molendries: 9 huurwoningen: de bouwaanvraag is lopende en - totaal niet onverwacht
- zijn er enkele bezwaarschriften ingediend. Hoe gaat dit verder? Wordt er opnieuw
gecommuniceerd met de buren? De vorige communicatie kwam veel te laat - zelfs na
aandringen vanuit onze fractie.
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) wijst er op dat de bouwvergunning tegen 11 maart 2022 dient te worden afgehandeld waarbij de bezwaren worden meegenomen. De buren zullen opnieuw worden betrokken bij de aanleg van het speelplein;
○ Molenzijde/Heidestraat: aanstelling ontwerper stedenbouwkundige studie. Daar is
toch dat project lopende met de burgers? Wordt er dan toch nu al een ontwerper
aangesteld? Wat met de mobiliteitsstudie die we destijds vroegen voor dit project?
Gebeurde daar al iets rond?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat er een ontwerper werd aangesteld voor de omgeving waarbij ook mobiliteit wordt meegenomen. Later wordt pas een ontwerper aangesteld die het project concreet vorm zal geven;
○ We lezen dat er nog 185 onbebouwde bouwgronden en 235 onbebouwde kavels zijn.
Wat gaan jullie doen om eerst die 185 bouwgronden aan te spreken ipv nieuwe kavels
aan te snijden?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat deze gronden en kavels nu ook al worden aangesneden. Van die 185 onbebouwde percelen ligt 80% in woonuitbreidingsgebied. Van de kavels in verkavelingen fungeren er heel wat als tuin;
○ Leegstand: eind 2021 15 woningen op inventaris. Worden hier al maatregelen
genomen?
schepen Monique Quirynen (Leefbaar) antwoordt dat de eigenaars werden aangeschreven met info over de mogelijkheden om te verhuren via SVK en met folder over renovatiepremies;
raadslid Jan De Bie (Groen) vraagt:
Net als in februari van dit jaar kunnen burgerprojecten voor verkeersveiligheid een subsidie
van maximaal 5.000 euro krijgen, in het kader van All For Zero. Lokale overheden kunnen zelf
geen subsidies krijgen, maar kunnen de oproep wel verspreiden en lokale verenigingen
stimuleren om subsidies aan te vragen. Het streven naar nul verkeersdoden is teamwerk. Deze
nieuwe oproep loopt tot 31 januari 2023 voor projecten die in 2023 zullen worden uitgevoerd.
Gaan jullie deze oproep bekendmaken? (www.all-for-zero.be)
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) stelt dat het hier gaat om een federaal initiatief en de opzet niet zo duidelijk is. We zijn te laat voor een bekendmaking via nieuwsbrief. We bekijken het met de communicatiedienst;
raadslid Jef Schoofs (Groen) vraagt:
De actualiteit maakt duidelijk dat lokale besturen geen risico’s meer mogen nemen wat betreft
cyberveiligheid. Antwerpen en Diest zijn intussen de pineut. Wanneer gebeurde de laatste
audit op dat vlak en welke maatregelen werden er genomen sindsdien?
burgemeester-voorzitter Frank Wilrycx (Leefbaar) verwijst naar een audit door Deloitte die met subsidies van Vlaanderen vorig jaar is doorgegaan en een screening door studenten van Thomas More. Ondertussen is er in het personeelsblad een artikel over wachtwoorden geplaatst en zijn er ook tips en tricks overgemaakt aan de administratie. De Wifi en de tijdsregistratie worden op een andere server geplaatst. Windows 7 PC's worden vervangen door Windows 10 laptops. Er wordt gewerkt aan een nieuwe website voor de gemeente.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:45.
Namens Gemeenteraad,
Dries Couckhuyt
Algemeen directeur
Frank Wilrycx
Burgemeester-Voorzitter